prekæs Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Jeg mener. Når bunad blir valgt ut fra at onkels stesøster hadde en halvsøster fra Toten, som hadde fosterfamilie fra Øst Telemark, så er det jo naturlig at man velger Øst telemark bunaden eller? Ikke misforstå. Den er nydelig, men er det med tilhørighet blitt mindre viktig i higen etter å vise seg i det dyreste?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Men hvor går grensa for hvor langt bak i slekta man skal lete for å finne seg bunad da? Kan jeg som har en farmor fra Larvik velge Vestfoldsbunad, så lenge pappa også kom derfra og jeg bodde der periodevis fra jeg var 0-2år? Kan jeg velge Vestagderbunad (vet ikke om det fins/hvordan den ser ut) når mormor kommer derfra og vi har feriert der i "alle år"? Eller kan jeg bare velge austagdersbunad av noe slag fordi det er der jeg selv er født og oppvokst? Blir det feil å velge rogalandsbunad fordi det er der jeg har bodd de siste 16 åra, og sikkert bor til jeg dør? Jeg er forsåvidt enig med deg, men syns det er vanskelig å trekke hvor den grensa går...
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Godt poeng, Yaddaline! Jeg for min del har valgt (skal kjøpe neste år) Nordlandsbunad, fordi min bestemor og hennes familie er derfra, bestemor har den bunaden og det har tante også... kusina mi skal få den til konfirmasjon. Men så har jeg bodd i Vestfold i 24 år, men kunne aldri under noen som helst omstendigheter tenkt meg å bruke den... Min far er fra Buskerud, så jeg KUNNE jo strengt talt valgt den, om jeg ville....
prekæs Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2009 Jeg mener vel at du kan velge mellom flere alternativer med god samvittighet. Og tipper at leter du lenge nok har du aner i Østtelemark du og. Som meg:) Jeg er født i Vestfold, bor i Østfold, og har Vestfoldbunad.
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Huff, jeg blir svett av bunadspolitiet. Hva med å passe på seg selv og sine? Dropper hele stakken i år - bunad er oppskrytt ;-)
prebs Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 "Jeg mener. Når bunad blir valgt ut fra at onkels stesøster hadde en halvsøster fra Toten, som hadde fosterfamilie fra Øst Telemark, så er det jo naturlig at man velger Øst telemark bunaden eller?" Fnis, vanvittig bra, prekæs! Helt enig med deg. Oslo vest er blitt en farse hva bunadbruk angår. Selv har jeg med god samvittighet og farstilhørighet bunad fra Rogaland.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 jeg har ett problem som hindrer meg i å kjøpe bunad. ingen av de stedene jeg kan si at jeg kommer i fra har noe som ligner en fin bunad :/
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Vet d er flere som har f.eks valgt nordlandsbunaden som ikke har noe med nordland å gjøre, (den vinner jo stadig kåringer) så d kan jo henne d er blitt mer vanlig å velge den man synes er finest.... Sånn som med vanlige klær...
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 Eg er jammen heldig som er født og oppvokst i Ves-Telemark og har gifta meg med ein frå Øst-Telemark og bur der!!! hehe Eg hadde tenkt meg ein beltestakk eg da også tenkte eg at jenta mi skulle få den når ho er konfrimant om nokon veldig mange år, også skulle eg kjøpe meg ein Øst-Telemark da, for beltestakken blir litt tung når åra kryper på også. Så kan ho gje den vidare til si dotter feks....... Men det blir Øst-Telemark på meg ein gong
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Trodde regelen var slik at man som ugit skulle ha stakk fra der fars slekt kommer fra, og som gift kan man evt bytte til stakk fra mannens hjemsted... Jeg har heldigvis funnet mann fra samme landsdel som pappa, selv om jeg selv aldri har bodd der
Kamomille Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 jeg aner virkelig ikke hvordan reglene er på dette området. Men for meg representerer de ulike bunadene ulike "distrikter" (fylker, områder etc), og den symboliserer hvor du kommer fra eller hvor du har dine aner. Selv har jeg bunaden fra det stedet jeg er oppvokst. Jeg har besteforeldre fra ulike steder på Vestlandet og fra Telemark, men jeg har jo ikke selv noen tilknytning til stedene og det kunne dermed ikke falle meg inn å ha en budan fra ett av disse stedene. Det hjelper lite om man har en oldefar fra Telemark hvis man ikke selv har noen tilknytning til det fylket. Jeg synes det blir helt merkelig å skulle velge en bunad fra et sted man ikke har noen tilknytning til selv.
Ioren Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Skjønner tankegangen din godt jeg.. Selv er jeg oppvokst i Nord-Trøndelag og får sydd Floanbunaden nå. Jeg bor på Romerike, og kommer nok til å bli boende her, likevel er det Floanbunaden som er "min" bunad, og alltid kommer til å være det. Jeg har de siste 5 generasjonene omtrent bare slekt fra Nord-Trøndelag. Så om det skulle finnes en bortgjemt onkel ev en bestemor i Telemark, så har jeg fortsatt så lite tilknytning til andre steder, at Nord-Trøndelagsbunaden blir den eneste riktige for meg. Føler jeg også flyttet for "seint" til Romerike til å ha noe forhold til Romeriksdrakta. (Var 20), og siden vi blir boende her er det moro å vise hvor jeg egentlig er fra med bunaden :-)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Først må jeg si at det ikke er harry å velge en bunad man ikke har tilhørighet til stedet fra, harry betyr ikke det for meg. Men jeg synes at en kan velge oppover i generasjonene. Altså stedet farmor/mormor eller farfar/morfar eller foreldre for den saks skyld kommer fra eller er vokst opp. For min del var valget enkelt, jeg kunne velge 2 bunader. Stedet jeg kommer fra og er vokst opp selv. Eller der min mor kommer fra, hun har slik bunad selv og er vokst opp.. Forøvrig synes jeg det blir for dumt at jeg skal prøve å finne et slektsforhold til Hardanger hvis jeg ville hatt den bunaden, bare fordi jeg syens den er finest... Men min er veldig lik da!!
FanteGuri Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 Harry og harry.. nei, men det er teit å velge bunad fra et sted man ikke har noen tilknytning til. Bunaden skal vel vise hvor du kommer fra. Jeg synes grensen går ved besteforeldres opphavssted, blir for dumt å velge bunad etter hvor en tante var bosatt osv.. Personlig vil jeg kun ha bunad fra Sør-Trøndelag fordi det er her jeg er født og oppvokst, selv om jeg synes beltestakk fra øst-telemark og mange av Hordalandbunadene er de fineste..
erteposen + 4 Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 Vi har alle sammen en bunad fra en bygd der slektsgården ligger, og der familien har bodd siden 1500-talet. Nå er det bare bestemor og en onkel som bor der, men vi samles der hver sommer på dugnad og har hytter. Familien er spredd over hele landet/verden, og det at kvinnene lager damebunad til alle konfirmantene og mannfolka syr herrebunad til gutta er en fin tradisjon og vi har alle like bunader. Nå syr de draker som er ulike, men etter drakter og vev som er funnet på gården. Jeg forstår poenget, og er enig i at bunadsbruk til dels kan bli harry.
Aliena Skrevet 14. mai 2009 #17 Skrevet 14. mai 2009 De fleste velger vel den de synes er finest og begrunner etterpå valget med en eller ennen slektning, fjern eller nær. For meg personlig ville det vært rart å velge bunad ut fra andre kriterier enn fra der jeg er født og oppvokst. Er født i nordland og har nordlandsbunad, hadde ikke engang hørt om at folk valgte bunad utfra der foreldre eller besteforeldre kom fra, før jeg flyttet sørover.
Dronningen! Skrevet 14. mai 2009 #18 Skrevet 14. mai 2009 Da jeg skulle tilpasse vesten min hos Stakkeloftet kom det en fin frue inn. Sånn typ 45 år med helbleket hår, vesken dinglende på håndleddet, masse sminke og ikke akkurat den typiske bunadbrukeren... Jeg sto å ventet på hjelp når hun begynte å prate... "Du, jeg skal i bryllup om to uker og der har alle bunad, og da lurte jeg på om jeg også skulle ha det. Hvilken type bunad er du ute etter da? svarte bunaddamen..... Jeg tror jeg tar den samme som dronning Sonja har, for den bruker alle naboene mine og den er vel dyrest? Mnja,svarte bunaddamen, den ligger i det øverste sjiktet. Men du er sikker på at du vil ha beltestakken, den er jo ikke så behagelig å sitte i under middagen og slikt? Nei men det går bra det, jeg skal bare bruke den i kirken!!!"
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 14. mai 2009 #19 Skrevet 14. mai 2009 Jeg har en Gudbrandsdal festdrakt som jeg aldri har brukt. Den arvet jeg fra min mormors søster!?! Hun ville at jeg skulle ha den, og den passer meg. Problemet er at jeg aldri har hatt noen tilknytning dithen. Det hjelper heller ikke at den er sydd av fetteren til mamma. Hva ville dere gjort her da? Tør nesten ikke si at jeg nesten er lei bunader... Selv ønsker jeg meg egentlig en finere vikingdrakt med skålsmykker og det hele:o)
Tøysetipp Skrevet 14. mai 2009 #20 Skrevet 14. mai 2009 Sånt opplever ikke vi her på bøgda. Faen. Ha ha, det var dagens Dronningen!
lure Skrevet 14. mai 2009 #21 Skrevet 14. mai 2009 Har hørt at du skal ha bunad fra der din far er fra. Om det er riktig vet jeg ikke, men det høres jo ut som en grei "regel" .
Dronningen! Skrevet 14. mai 2009 #22 Skrevet 14. mai 2009 Jeg ler veldig ofte høyt og hjertelig men da måtte jeg klyppe mamma i hånda og tenke på noe skremmende!!
År og dag Skrevet 14. mai 2009 #23 Skrevet 14. mai 2009 Ja, skjønner hva du mener. Da jeg bodde i Oslo ble jeg ganske overrasket over at folk lette tilbake ørten generasjoner for å få f.eks Telemarksbunad. Forresten så har mannen min sin slekt en jentebunad fra Hardanger, som hans mor (altså min svigermor) fikk som barn, hennes mor var barnefødt i Hardanger. Svigermor vil at datteren min skal bruke den når hun blir eldre, og det blir vel til det for å glede henne, men syntes det var litt rart siden tilknytningen begynner å bli svært utvannet.
mamman til to gutter Skrevet 14. mai 2009 #24 Skrevet 14. mai 2009 Arvede bunader er jo det med aller mest tradisjon, så ville ikke bekymret meg over å bruke den bunaden. Jeg valgte den bunaden alle i slekta mi har, selvom jeg ikke har vokst opp på det stedet selv, men pappa har. For meg var det riktigere enn å velge bunaden fra der jeg vokste opp selv, som ingen i slekta har.
Mayken Skrevet 14. mai 2009 #25 Skrevet 14. mai 2009 Jeg har selv Sunnmørsbunad (Ørskogbunad) Født og oppvokst i de traktene, flyttet til Buskerud da jeg var 20 og samboeren min er her i fra. Jeg har faktisk alt tatt valget for snuppa på 2,5 år. Hun skal ha samme bunad som meg....grunnen? Alle i min familie har sunnmørsbunad, kjempeflott når vi er sammen på div tilstelninger som "krever" bunadbruk. På sambos side er det ingen som har bunad og har heller ikke noe forhold til det. Synes den bunaden er finest og har alt begynt å "samle" på bunadstilbehør til henne. Håper bare hun blir enig med meg, vi har ikke noe forhold til noen andre bunader, så jeg regner med det. Når hun fyller 6 år arver vi pikebunader nesten helt frem til hun skal konfirmeres. Min farmor har brodert dem og sydd dem til sine døttre da de var små. Er min farmor som har brodert bunaden til meg og min søster, tenkte å høre om hun ville brodere bunaden til lilletrulta mi også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå