Gå til innhold

Hva synes du om utlendinger i bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at det skurrer litt når en mørkhudet kommer med hardangerstakk el lignende. Er overhodet ikke rasist altså! :)

Men en bunad er for meg det norskeste av det norske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe..jeg personelig synes bunad gennerelt er blitt et slags "storkars" greie......"se så dyr min er i forhold til din" opplegg...

Kan ikke si jeg noen gang har sett en utlending i bunad faktisk, hehe. bor i Trheim....kanskje du bor i oslo?

Ville kanskje sett litt merkelig ut :) for er jo ganske så norskt, men hadde ikke brydd meg videre mer om det da jeg gennerelt ikke liker bunader....

verken på det ene eller andre, men kanskje aller minst på menn og smågutter....*grøss*

Skrevet

Jeg har sett mange ikke-norske i bunad, har feks ei venninne fra korea (adoptert) som har. Synes det er litt rart ja, men hver sin smak!

Skrevet

Finnes da lyshudete utlendinger og mørhudete nordmenn.

Jeg vet ikke bakgrunnen til nesten noen av dem jeg ser i bunad. Så skjønner ikke hvordan jeg kan synes om sånne ting.

Skrevet

En utlending i bunad tar jeg som et signal om at han/hun begynner å se på seg selv som norsk

- FORUTSATT at "snakketøy" og holdninger ellers også gir samme signal.

Ellers er det til å få latterkrampe av!

Skrevet

Synes mørke menn i bunad er kjempefint!

Skrevet

Jeg har selv bodd i et annet land hvor de ble kjempeglade og stolte over at jeg ville gå med deres nasjonaldrakt. Hvorfor kan ikke vi være like stolte av de utlendingene som kler seg i vår nasjonaldrakt? De forlangte ikke at jeg først skulle se på meg selv som tilhørende deres kultur eller lære meg deres språk.

Skrevet

Så mine nevøer, som er adoptert fra Korea og dermed mørkhudete- men norske statsborgere, snakker kun norsk, oppvokst i Norge, norske foreldre etc- de kan ikke gå i bunad pga hudfargen?

De er ikke 'norske' nok, siden de er mørke i huden?

Skrevet

- så mine nabobarn fra korea er rare i bunad?

Nei vet du hva. De er da like norske som oss andre. Adopterte er å regne som ekte norsk i mine øyne.

Synes naboen datter er fantastisk pen i sin grønne bunad, med det lange, sorte håret og mørke hud.

Om utenlandske adopterer norske tradisjoner, burde vi være stolt av det! Det vil jo også si at de trives og vil være endel av samfunnet vårt.

Hadde skurret mer for meg å se en hel masse utenlandske flagg i 17. mai toget..

Skrevet

Joda, alle som vil kan jo ha bunad, og skjønner at spes de som er adoptert føler seg hel-norske (hva ellers likom...?)

Det jeg sier og mener er at for de som IKKE kjenner personen kan synes det er litt rart...

HI

Skrevet

En nasjonaldrakt/bunad ser jeg selv på som NETTOPP et uttrykk for "tilhørende vår kultur"! Og selv ville jeg også føle meg uvel av å bruke en nasjonaldrakt tilhørende en kultur som ikke var min.

En utlending som tilhører en annen kultur bør uttrykke dette ved å bruke SIN nasjons/kultur drakt.

Men det er nå min mening. Jeg respekterer at andre har et annet syn. Det er det som gir en mangfoldig verden.

Skrevet

En mørkhudet kan jo være nordmann gjennom flere generasjoner, mens en lyshåret en kan være innflytter fra i fjor.

Skrevet

Det er meg revnende likegyldig om utlendinger går i bunad.

Det slår meg som ganske underlig å tro at en kan se på folks fysiske attributter hvorvidt de er norske eller ikke.

Skrevet

Hehe, regna med en kommentar fra deg pila!

Nå tenker jeg overfladisk da, og en ser jo om en er afrikaner eller asiat.

Men ser ikke for meg at du er en bunadfrik heller da... ;)

HI

Skrevet

Selvfølgelig er det sant.... :) Men det synes ikke så godt før vedkommende snakker.... :)

Skrevet

Enig med deg HI. Jeg er fra USA og kunne aldri tenkt meg å bruke bunad selv, selvom jeg synes de er kjempefine ;-) Passer best til etiniske nordmenn.

Må skrive at mine 3 halvnorske barn skal gå i bunad i år, det synes jeg er veldig stas å vise familien min hjemme i USA:

Skrevet

Må også legge til at jeg ser "norsk" ut.... om det spiller noen rolle.

Skrevet

Bunad er flott, det. Enten man er brunhudet eller likblek.

Man ser selvsagt om noen har opprinnelse fra Asia eller Afrika en gang i tiden, men du kan på ingen måte se om de er norske.

Skrevet

Bunader er inspirert av utenlandske klær. Folk levde ikke isolert her på berget før, heller. De fineste stoffene ble kjøpt i utlandet.

Å tro at noe som helst har oppstått som bare norsk uten påvirkning utenfra, er i beste fall kunnskapsløst.

Skrevet

Jeg skjønner at du sannsynligvis lever i et svært homogent samfunn ettersom du i det hele tatt tenker på dette, og forventer at alle andre også har en mening om dette.

Jeg synes det blir som å si at det er rart å se damer med kort hår, for damer skal jo ha langt hår. Rett og slett en merkelig ting å ha noen mening om. At nordmenn går i bunad er da helt normalt, uansett hvilken hudfarge de har?

Veldig rart hvis dere som synes dette er rart er de samme som gnåler om at innvandrere må lære seg norsk, akseptere og integrere norsk kultur osv., det er jo nettopp det de gjør hvis de går med bunad! Synes dere det er rart hvis dere ser en skiløper som ikke er Blendahvit også, eller?

Skrevet

synes det er flott!

Det ropes om at utlendinger må ta del i det norske samfunnet, innrette seg etter våre normer osv..så hvis noen tar det skrittet og kjøper seg bunad synes jeg det er kjempe fint. Hvorfor skurrer det??

Når jeg bodde i guatemala pyntet jeg meg med nasjonaldrakten deres på spesielle feiringer og begivenheter.Synes det vitner om respekt for det landet man er i og har blitt glad i...

Skrevet

Herlighet.... Vi klager og syter over at innvandrarar ikkje integrerer seg i det norske samfunnet. Dei gidder ikkje lære seg norsk, dei gidder ikkje ta hensyn til norsk kultur og blablabla.

Men så har du dei som FAKTISK gjer ein innsats og deltar i det norske samfunnet, og då får dei jammen kritikk for det og! Nei, Norge består ikkje bare av blonde kvinner og menn, og då er det logisk at vi ser mangfoldet også i bunaden. Syns det er kjempeflott at dei kler på seg bunad! Det viser at dei er interessert i det norske samfunnet og vil vere ein del av det! Kjempeflott!

Og kva adopterte angår: Klart dei kan gå i bunad på lik linje med "etniske" nordmenn! Dei er nordmenn dei og!

Så, nei, eg reagerer ikkje negativt på utlendinger i bunad. Flott at dei vil ta del i det norskaste av det norske!

Skrevet

Jo, selvfølgelig er du rasist, HI!

Dette er et helt typisk rasisme, det er ikke bare ondsinnete folk som kaller mørkhudete det en og andre som skaper og opprettholder rasisme, det er slike små stikk som dette som gjør det.

Hva får deg til å tro at det ikke finnes mørkhudete normenn??

Skrevet

Blir stolt hvis utlendinger vil gå i bunad jeg. Klart vi nordmenn (i alle farger) vil gå med nasjonaldrakten vår, men hvis noen som ikke har sterk tilknytning til Norge ønsker å gå med bunad er det jo fordi de synes den er flott. Det synes jeg ikke er noe å furte over, men noe vi skal ta som et kompliment:)

Skrevet

Jeg vet heller ikke bakgrunnen til de fleste jeg ser som går i bunad (17. mai er vel den dagen det kryr av vandrende bunader). Om det er svensker, kinesere, pakistanere, dansker, finner, tyrkere eller afrikanere som går i bunad. Regner med at "utlendingene" som går i bunad har en eller form for tilknytning til NOrge (om vi utelukkende snakker om norske bunader), og synes det er stas å gå i bunad. Fargerikt blir det, og viser Norge som et rikt, mangfoldig land, som huser mange spennende mennesker. Jeg undrer meg også over at noen synes det er dumt/rart at "utlendinger" går i bunad, siden det som regel skrikes om at mennesker fra andre kulturer ikke vil bli norske nok. Dobbel straff kalles det, det blir galt uansett hva de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...