Gå til innhold

Hvorfor en noen av dere så negative til overvektige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på overvektige som svake mennesker som har verken selv kontroll eller selvdisiplin. Er det virkelig så vanskelig å slanke seg? Det er jo bare matte....spiser du for mange kalorier og fett og beveger du deg for lite, blir du overvektig (de fleste av oss ihvertfall). Ikke vanskelig dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv overvektig. Har sikkert 50 kilo for mye..

de har sneket seg på sakte men sikkert opp gjennom årene... Har nå tatt av 15 kilo fordi jeg merket det veldig helsemessig..

Jeg har gått på utallige slankekurer og sikkert slanket meg tjukk..

Ti kilo ned. femten opp osv.. Mangler nok selvkontroll som mange over her nevner og er sikkert svak med tanke på mat. Har spist feil mat til feil tider i tillegg til at jeg ikke har beveget meg nok. Det er slik en legger på seg..

Jeg er i gang med ¨å gå ned nå. Sakte men sikkert går vekten nedover, men det er fordi jeg har endret vanenen mine totalt.

Jeg vil likevel presisere at jeg egentlig aldri har brydd meg om hva andre mener, Jeg lever et lykkelig og rikt liv til tross for kiloene.

Jeg er gift med en slank og sunn mann, vi har sunne friske barn. Jeg leker med barne ute som inne. Jeg går i badedrakt i svømmehallen og på stranda. Jeg kler meg i flotte klær og liker å se bra ut.

Jeg trener litt og er ikke flau over å hoppe, puste eller pese på treningssenter eller i turterreng.. Har mange gode vennerm en jobb jeg elsker, en flott famile og et godt liv.

Jeg vet at jeg har skyld i kiloene mine selv og det var etter gravidtet at jeg ble skikkelig tjukk. Ingen unnskyldning der.,,

Hva andre måtte mene får stå for deres regning. At noen gidder å bruke energien sin på å rakke med på andre som er annerledes er deres valg.

Men slik har det alltid vært. mennesker finner de som er annerledes og skiller seg ut og så hakker en på dem. Slik er det i barnehager, på skolen, og i voksenlivet,

Jeg ser heller på disse menneskene som svake. At de ikke har mer å komme med enn at de må bruke tid og energi på å se ned på andre og i tillegg fortelle hele verden om synet sitt..

Det er en kjent sak at det er de som selv har sitt å stri med som gidder å rakke ned på andre.

Ha en fin dag i solen, dere. Tjukke eller ikke! :-)

Skrevet

Hvis det hadde vært lett å slanke seg så hadde vi kun hatt slanke mennesker, men hvis du har fulgt litt med på hva som skjer i verden så øker overvekten både her til lands og ellers i den vestlige verden. Kan hende i ditt hode så blir folk bare svakere og svakere men jeg tror problemet er nok mer sammensatt enn som så.

Skrevet

Innlegget ditt viser at du har seriøst lite innsikt i hvorfor folk blir overvektige. Overvekt er et økende problem og hvis du setter litt inn i dette vet du at det er flere grunner for dette.

Bra for deg at det er lekende lett å være sund og aktiv, synd at empati ikke kom i like stort monn.

Det er mye og mangt skattepengene våre går til men jeg kan ikke gå og irritere meg over det når man ikke vet hvorfor man har tatt de valg som man har tatt. Det gjelder uansett selvforskyldte problemer folk havner i.

Skrevet

Innlegget over er ment til anonym 13:00.

Skrevet

Hei jenter!

Var det noen som laget en tråd for oss som skal slanke oss sammen?

Jeg bestilte frokostkonseptet og spurte om prøver på de andre smakene og det skal han sende. Nå er jeg såååå spent. Han skal sende pakka i dag,m og da kommer den vel til mandag?

Er det flere som vil gjøre dette sammen med meg? tror det blir mye lettere når man ikke står alene om slankingen. Er liksom ikke noe jeg vil bry mine tynne venninner om heller, og jeg tror ikke de forstår helt hva jeg går gjennom med den kroppen jeg har. Håper derfor vi er flere her som kan hjelpe hverandre og skrive sammen når det blir tunge tider.

Gleder meg skikkelig til å begynne. Håper på å gå ned 15 kg innen august:):):)

Skrevet

Man må ikke undervurdere sine tynne venninder..De vet kanskje hva det kreves for å holde seg slank..Det er et fåtall av de som er slanke som "er sånn" naturlig, de fleste/mange av oss jobber hver dag for å leve så sundt og samtidig normalt som mulig. Vi jobber både med kosthold og trening,- og flere av dine venninder kan kanskje fortelle deg hovrdan de lever og komme med råd om en sunn livsstil?? Rart om alle dine venninder er slanke og alle spiser det de har lyst på når de har lyst...Altså er så heldig fra naturens side at de ikke greier å spise mer, samme hvor fristende det er ,- når de først er blitt mett..

Så igjen,- hør gjeren med de hvordan de lever,- de KAN ha gode råd og tips og de kan godt vite hva det "Koster" å holde seg slank,- selv om de aldri har vært like stor som du, så har de trolig følt på kroppen følelsenav å være for tung og slit med å gå ned....

Lykke til

Skrevet

Det som er med oss overvektige er at vi VET mye bedre enn andre hva som er sunt og usunt. det er ikke der problemet er. Jeg kunne ha jobbet som ernæringsfysiolog med all den kunneskapen jeg har om mat og hva som skal til for å bli slank. dere slanke forstår ikke at vi er avhengig av mat! Akkurat som andre er avhengig av røyk. Alle vet hvordan man slutter å røyke, men mange klarer det ikke likevel. Forstår du?

Jeg har 3 tynne venninner og alle spiser skkurat det de vil. De trener ikke, spiser snop flere gnager i uka og hiver nedpå med mat. Urettferdig altså..hehe :):) det rare er at jeg spsier mindre enn dem, men veier 20 kg mer. jeg har mye arv i meg fra farssiden. Kan ikke lukte på mat før det legger seg på dessverre. Men sånn er det og det skal gjøres noe med:) Venter på pakka mi nå og jeg skal sammen med selgeren sette opp et "regime" som jeg kan leve med. Siden jeg har mye kunnskap og ernæring selv skal jeg komme med et forslag til han. jeg skal klare dette og er ved godt mot:) Gleder meg til å kunne være mer aktiv med barna.

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene pga tidsmangel, men:

Tror mange er negative til overvektige på samme måte som mange er med røykere. Dette er jo noe man påfører seg selv, og på samme måte som røykere har man et dusin unnskyldninger for hvorfor man er overvektig og hvorfor man ikke klarer å gå ned i vekt, til tross for at man har prøvd hundre ganger...

Og de aller aller færreste er overvektig pga sykdom!

Så ja, vi overvektige er nok litt dummere enn folk flest... Lurer oss selv, og skader oss selv...

Skrevet

Jeg vil ikek kalle meg selv overvektig, men jeg har 8-10 kg mer enn jeg ønsker. Blir litt lattermild over enkelte av svarene mot slutten her :)

Så fint at dere har OVERSKUDD å bruke på å tenke på kosthold og trening! Bra for dere!

Men mange har andre plger/sykdommer.

Jeg f.eks har slitt med blandt annet angst i maaange år.

Vet dere hva angst gjør med kroppen? Jo, den tapper den for krefter. Man bruker ufattelig mye energi på å være redd!

Og nå er det en gang sånn at et menneske har så og så mye energi til rådighet, og når da veldig mye av kreftene går til å være redd, blir det mindre å bruke på f.eks trening og kosthold.

Man orker ikke/har ikke krefter å bruke på dette.

Sier ikke at det er sånn for alle. Men for mange.

Særlig fordi mange overvektige får angst og depresjoner (på grunn av samfunnspresset).

Det er ikke så enkelt som å "bare komme seg opp av sofaen". Det kan være veldig vanskelig og energikrevende. Det er et sammensatt problem.

Men enklete mennesker har jo veldig vanskelig for å tenke utenfor sin egen situasjon. De tror at alle er som de. Er noe enkelt for de, er det jo det for alle andre også. "Jeg har jo klart det, så hvorfor gjør ikke du?"

Dummeste jeg hører!

Og det med skattepengene... Vil heller bruke dem på overvektige enn på damer som vil ha keisersnitt for å "spare" kroppen eller på folk som velger abort fordi graviditeten er litt "ubeleilig"!

Skrevet

Man får mer energi og overskudd av å trene. Det hjelper også mot plager som f.eks. angst.

Skrevet

Jo, men det er det at det er veldig vanskelig når angsten herjer i kroppen din. Når man er redd for å se/bli sett av andre mennesker.

Og når man er så deprimert at en nesten ikke ser vitsen i å fortsette å leve, er det bortimot umulig for mange å skulle begynne å trene. Hvorfor skal de det liksom?

Skrevet

Man trenger ikke "å bli sett av andre mennesker" for å kunne trene. Man kan trene hjemme, gå lang tur i skogen. Godt for både kropp og sjel. Fysisk aktivitet er noe av det beste man kan gjøre om man er deprimert.

Skrevet

Da har ikke du vært deperimert... Når man er skikkelig deperimert kan det være tiltak å stå opp av senga!

Jeg sliter også med angst og depresjoner. Og jeg er overvektig! Og jeg er helt enig.. Det er IKKE lett å komme i gang med fysisk aktivitet, for man har allerede nok med å komme seg gjennom dagen. Ond sirkel, men det er veldig vanskelig å få hjelp til slike ting. Og det er ekstremt vanskelig å hjelpe seg selv.

Skrevet

Nei, har heldigvis ikke vært deprimert før. Men noenganger må man bare ta seg sammen og hjelpe seg selv. Det verste man kan gjøre er å være inne, gå ut og få litt sol og frisk luft. Jeg lover, det hjelper. Lykke til.

Skrevet

Det er helt sant anonym 21:18!

Dette er noe av det som kjennetegner en depresjon!

Det er stor forskjell på å være litt "deppa" (et uttrykk jeg forøvrig misliker sterkt) og på å være skikkelig deprimert!

Man har mer enn nok med seg selv. Og selv om man vet at fysisk aktivitet sansynligvis ville hjulpet klarer man det bare ikke.

Har ingenting som helst med å være svak å gjør ihvertfall!

Skrevet

malingus:

Blir du mindre deprimert av å sitte er på DIB/BIM 24/7?

Synes du det hjelper? Hadde det ikke vært bedre å finne på noe mere positivt?

Skrevet

Ja, hadde jeg sittet her 24/7 så hadde jeg nok blitt veldig deprimert! ;)

Skrevet

Jeg har trimrom i kjelleren - med sykkel, boksesekk, vektapparat til armer og bein, lette manualer og vektstang med mange vekter til, slynge og ball. Har kjempeflott natur like ved, til å gå/jogge i. Likevel blir det aldri til at jeg trener lenger. Starta opp, og kjente meg mye bedre, og fikk bedre kondisjon. Så var det noen sykedager, og VIPS, var jeg ikke like motivert for å trene lenger. Dette var i februar, og jeg har fortsatt ikke begynt å trene. Nå har jeg laget en avtale med meg selv og samboer om at jeg SKAL begynne neste uke (ferdig med eksamen) og skal trene tre dager i uka fra da av, pluss en tur ute i naturen. Jeg VET at jeg føler meg mye bedre når jeg får trent, og gått litt ute i den flotte naturen vi faktisk er så heldige å ha her i Norge. I august skal jeg begynne å jobbe mye nærmere, og målet er at jeg kan sykle til jobb (i bare motbakker) og det vil jeg klare å holde. For da bruker jeg ikke av "fritiden" til å trene, men av den tiden det bruker å komme seg til og fra jobb. :)

Har bestilt frokostkonseptet nå, og skal igang så snart jeg får det. Bestilte to mnd forbruk med en gang, og siden det koster en del, må jeg jo gjennomføre. Håper på å få gått ned de 10-15 kiloene jeg har ekstra, og bli tynn og slank over magen. blir gjerne med på en sånn tråd som det blir snakket om over her. Inne på slankedebatten eller?

Skrevet

Joda, det hadde nok hjulpet hvis man klarte det!

Hadde det bare vært å "ta seg sammen" når man er deprimert eller har angst, hadde det ikke vært mange deprimerte her i verden! ;)

Skrevet

Synes ikke det skal være nødvendig å unnskylde seg for at man er overvektig. Grunnen for at man er det er personlig! Ingen andre har noe med det å gjøre, folk blir jo aldri fornnøyde uansett hva forklaringer de får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...