Gå til innhold

Hvorfor en noen av dere så negative til overvektige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går gravid nå med nr 2 og har en på 9 mnd, det vil si at jeg har vært en del her inne de 2 siste årene. Må si jeg er overrasket over hvor mye negative innlegg om overvektige her. Var ikke klar over at folk gadd å bry seg mye over andres utseende.

Men hva er det som gjør at dere reagerer så, er det ekkelt å se på overvektige? Er overvektige mer plagsomme, kjipe, uhøflige, slemme, dumme enn andre?

Spørsmålene mine virker kanskje litt banale men når jeg ser hva som blir skrevet i disse innleggene så ser jeg lite eller ingen gode grunner for disse holdningene dere har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok mest det bunner i at de er livredde for å bli overvektige selv. At de hele tiden selv er på vakt, og på "diett", og evner ikke å forstå at folk er ulike eller at noen "vil la seg bli" overvektige.

Jeg ser det også hos meg selv til en viss grad; ikke at jeg har noe negativt å si om overvektige, men jeg forstår bare ikke at de som er det, ikke ser hvilken vei det går FØR de blir skikkelig overvektige. Og da mener jeg ikke de som bare er litt runde, men de som får skikkelige helseproblemer pga vekten sin. De er jo ikke født sånn, og da må det ha begynt et sted....

Jeg hetser ikke overvektige, jeg har ikke lest de trådene jeg ser er her nå, og er ikke mye redd selv for å bli litt rund;)

Hilsen normalvektig, som faktisk aldri har vært på slankekur.

Skrevet

Jeg har selv latt meg blir overvektig som du sier, har spist for mye og helt feil mat, et valg jeg har tatt helt alene. Vet veldig godt helserisiko med en slik overvekt så jeg mener ikke at det er sundt å bli tjukk.

Men det jeg ikke skjønner er at andre klarer å gire seg opp over at jeg og andre med meg er tjukk, såpass at de setter seg ned og skriver innlegg om det. Det er mye og mangt jeg ikke synes er noe særlig attraktivt men jeg får ikke disse heftige og negative følelsene som en del av de som er her inne sliter med.

Hi

Skrevet

Jeg er overvektig.. Ikke så mye at det er ekstremt helseskadelig, men føler meg tjukk. (Veier vel 40 kg. for mye).

Altså; Det er ikke et valg jeg har tatt at jeg skulle veie så mye. Ja, jeg har jo sett hvilken vei det har gått. Men ting er nå litt mer sammensatt enn som så.

Jeg har lagt på meg i perioder jeg har hatt det vanskelig. I perioder jeg har slitt mye psykisk. Maten har blitt min medisin. Også kommer man inn i en ond sirkel. Man blir deppa fordi man spiser, og deppa pga man legger på seg. Dermed spiser man mer fordi man er deppa.

Man gir opp. Orker ikke å forholde seg til kroppen.

Jeg har nesten ikke klær å ha på meg. Orker ikke handle klær fordi jeg ser bare jævlig ut uansett hva jeg har på meg. Føler at folk ser ned på meg fordi jeg er tjukk. At de tenker stygge ting om meg. Jeg går ikke i badedrakt, vil helst være inne. Ikke treffe nye folk.

Jeg er ensom i min overvekt, men klarer ikke å mobilisere krefter til å gjøre noe med det. Jeg er fanget i min depresjon.

Akkurat som andre er avhengig av nikotin, alkohol, medikamenter er maten min medisin.

Og alle de innleggene som hetser overvektige gjør meg bare enda mer sikker på at jeg som er overvektig ER mindre verdt, og jeg burde ikke være ute og vise meg frem!!

Skrevet

Jeg og har reagert på dette og synes det er utrolig dårlig gjort! Jeg skrev endel på de trådene om frokostkonseptet hvor det var mye drittslenging om overvektige! Begriper det ikke??? Hvorfor ikke støtte oss i stedet for å tråkke over oss? Vi er da medsøstre er vi ikke?

Det som sjokkerer meg mest er at når vi overvektige går nedi vekt og skriver det her inne, så får vi jammen høre det da også! Tragisk.

Skrevet

Hei. Jeg har skrevet i en tråd om frokostkonseptet over her. Prøv det! Jeg har gått ned 12 kg på 2 måneder. Jeg var desperat selv. Følte jeg hadde prøvd det meste! Jeg er bare sjeleglad nå for at jeg kjøpte og gjennomfører dette:):):) Du klarer det du og. Jeg prøver bare å gi deg motivasjon, for hjelpen er der. Du mister lysten på søtt og drittmat etter 1-2 uker og da går du ned av det også. Plutselig bestemmer du selv over kroppen:) Gjør noe for deg selv og for barna/et ditt:) Du klarer det, det vet jeg.

Mange klemmer fra en som kjenner seg igjen i det du skrev.

Skrevet

Slik som anonym kl 10 skriver har jeg også følt i mange, mange år. Det har ødelagt min "unge-voksen" tid, jeg har isolert meg, sett på meg selv med hat i blikket, fordi andre gjør det. Derfor blir selvbildet helt ødelagt, og man kommer inn i en ond sirkel. Tørr ikke bli kjent med nye mennesker i frykt over hva de tenker og tror om meg som har latt meg selv bli tjukk, feit og ekkel...Jeg veier 20 mer enn det perfekte idealmennesket, har holdt meg inne om sommeren fordi jeg hatet å gå ut. Andre ville ha meg med, men jeg takket nei, gang på gang. Resultatet av det...Jo nå sitter jeg her i en alder godt over 30 uten venner, ingen gadd jo lenger....

Nå har jeg heldigvis kommet meg ut av denne vonde spiralen, jeg veier fremdeles mer enn det ideelle, men vet du. Det driter jeg i. Ingen, ingen skal komme her å si at jeg er mindre verdt som menneske fordi jeg har større rumpe enn naboens!!!

Jeg trener, går på turer, drar på stranda og lever livet som desverre jeg skulle ha gjort i tenårene og tyveårene....Vekta er som den er uansett...

Så disse innleggene her inne ødelegger så utrolig mye. Tenk over det neste gang du skriver noe dritt om andre mennesker og ilegger andre egenskaper utifra hva slags utseende de har!!!!

Skrevet

Greit nok at slike pulverkurer får deg ned i vekt, men du kan ikke leve på dette resten av livet.

Jeg gikk på cambrigdekur for en del år siden, gikk ned fra 73 til 64 kilo. I dag veier jeg 83...Kroppens stoffskifte ble ødelagt, jeg mistet muskler i stedet for fett. Håret ble ødelagt...Det tok mange, mange år før jeg klarte å bygge meg opp igjen og få kroppen i balanse igjen.

Det eneste som hjelper er å endre livsstil totalt. Det skal jeg sette i gang med til høsten når lillemor har flyttet ut fra magen min:) Har allerede begynt nå i svangerskapet med å kutte ut søtt, spiser flere regelmessige måltider om dagen for å holde forbrenningen oppe.

Å sette kroppen på lavbluss med slike hurtigkurer fører ikke til noe godt....believe me:) Ikke gjør det!!! Det er en kortvarig glede, ikke vanskelig å gå ned i vekt, men å bli der er vel det vanskeligste på denne jord!

Skrevet

Kjenner meg mye igjen i det du skriver, gjør det. Det er mange forskjellige grunner/årsaker for at folk er som de er og gjør som de gjør.

Men uansett grunn for at man er overvektig så synes jeg ikke at noen har noe med det å gjøre. Hvis det svir i øynene av å se på oss så skjønner jeg det men da er det bare å snu seg vekk. Jeg lurrer bare på hva som får noen folk til å reagere som de gjør, det jo ikke deres problem, det er vi som drasser med oss kiloene.

Men husk at du er minst like verdt som alle andre og selfølgelig skal du gå ut men jeg skjønner følelsen du får av å lese disse innleggene. Tror du de hadde blitt fornøyde hvis vi flytta til en øy for oss sjøl? :)

Hi

Skrevet

AMEN!

Hilsen anonym 10:06!

Gjør noe for dere selv. Dere lever 1 gang! Skal dere ligge på dødsleiet å tenke tilbake på at dere følte dere jævlige hele livet?

Enten dere starter med frokostkonsept eller noe annet, så sett i gang i dag:) Masse lykke til alle sammen:) dere er verdt alt godt i verden, men dere må selv gjøre det godt for dere selv. jeg har startet på mitt nye liv og akter ikke ligge på dødsleiet å vite at jeg ikke hadde det bra i livet fordi jeg følte med tykk, hadde dårlig selvtillitt.

Skrevet

Nei, der er jeg enig med deg. Jeg fatter heller ikke at de stresser slik, og girer seg selv sånn opp over hvordan andre er. Kanskje de har for lite å gjøre på?;) Eller at de er så opphengt i at det er kun utseende som avgjør hvem en er; overfladiske med andre ord.

Jeg har en del som sliter litt med vekten både i familie og vennekrets, men dette avgjør ikke mine tanker om dem:) Det er HVEM de er, og ikke hva de er som avgjør.

Eneste jeg tenker på av og til er at det må være tungt på alle måter å ha veldig mange kilo for mye. OG det med at de måtte jo se hvilken vei det bar litt tidligere. Men jeg har ingenting med hva de velger å gjøre, og føler ikke behov for å kommentere noe som helst ang vekten. Og det bunner mest i tanker om helse, og ikke selve utseendet.

Det jeg oppdaget en gang jeg følte meg sykelig tynn(jeg hadde en periode jeg bare raste ned i vekt pga stress og problemer), var at DET var visst helt OK å kommentere. Da haglet det kommentarer som; "jeg kan jo telle ribbeina dine uten å ta på deg", "anoreksia-pasienten min"(venninnes "kosekommentar);). Men for meg var det ikke gøy, for jeg trivdes ikke med å være så tynn som jeg var. Det virket bare som om det var akseptert å kommentere når en er tynn, for det er jo "idealet":/

Skrevet

Svar til anonym 10:00

Skrevet

Synes ikke det er greit å kommentere folks utseende uansett, har man ikke noe positivt å si så kan man la være.

Skrevet

hei alle sammen.

jeg har 30 kg for mye.. flaut. Føler meg som en stor muffins som er for løs i deigen når jeg går på gata. Kan ikke vi starte på noe sammen og støtte hverandre? Jeh trenger så sårt noen å gjøre det med. Vi kunne ha laget en tråd her på anonym hvor vi følger hverandre, støtter hverandre og veier oss? Jeg har lest og lest på trådene på dette konseptet og jeg vil så innmari gjerne starte, men klarer ikke alene. Jeg tok kontalt med selgeren og han lovte å hjelpe til med å sette opp hele dagen min, oppskrifter, ideer, råd og hjelpe meg helt til jeg er ferdig:) Jeg vil så masse. jeg vil føle meg fin igjen. Er det noen som vil være med meg å gjøre dette? Vi er verdt det alle sammen. Gjøre noe for oss selv.

Skrevet

frokostkonseptet er ikke en kur. det er en livsstilsendring hvor man lærer å spise Shaken er bare 2 ganger dagliog og så skal man spise 4 ganger i tillegg minst hver dag. Man kan få hjelp til hele opplegget gratis av selgeren. Jeg har sendt ,mail til han og han vil hjelpe meg med alt. Men jeg vil ikke alene. jeg trenger noen å skrive med og som jeg kan gjøre det sammen med.

Skrevet

hei.

jeg forstår dere så godt alle sammen. jeg har også startet med konseptet og det er ikke en pulverkur der man blir etterlatt til seg selv etter at man her betalt. Jeg lærer meg å spise sunt, lærer å snu om hele livsstilen min. Og det er lett faktisk. Jeg har ikke lyst på noe søtt, ikke noe skitmat fordi cellene trenger det ikke når det er mette med riktig næring fra morgenen av.

jeg vil gjerne være med på en tråd hvor vi som er overvektige kan skrive.

Skrevet

forkostkonseptet???

hvor står dette???

fortell!!

Skrevet

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140098989

Der står det:)

vet ikke hvem andre bestiller av, men jeg som skrev over her om han som vil hjelpe til med mat osv : [email protected]

Fikk alt av info av han om hva produktene inneholder og hva det gjør for kroppen. Skal vi prøve jenter? Vil ikke alene. Alt jeg gjør, gjør jeg alene. Vil endre på det.

Skrevet

tuuuuusen takk (hilsen anonym 10.30)

ja lag en link du,der vi er en gjeng som prøver dette,hadde vært gøy å fått en oversikt på flere for å se om dette virker på "alle" :D

Skrevet

Bare hyggelig:):)

Jeg har dessverre ikke tid til å lage en tråd nå. Må stikke i full fart for å rekke bussen, men kan ikke du lage en tråd? Skriver på den når jeg kommer hjem om et par timer jeg :) Skal bestille så fort jeg er hjemme. Ååååå.. dette blir spennende. Nå skal vi klare det sammen. Er så glad for at flere blir med, jeg orker ikke alene som sagt.

Klem

Skrevet

"Tror nok mest det bunner i at de er livredde for å bli overvektige selv. At de hele tiden selv er på vakt, og på "diett", "

- for et ufatterlig dårlig svar. Jeg synes det er lekende lett og være sund og aktiv, og selv om ikke alle ar det slik er det jo ikke derfor noen er negativ til overvektige.

Jeg er ikke negative MOT overvektige personer men:

- Det er mine skattepenger som går til deres behandling og medisiner fordi (de fleste) ikke klarer å ta bedre valg i livet.

- Jeg synes det er forferdelig synd hvis de overfører livsstilen til baran sine som får en "mindre lykkelig" oppvekst.

- Det irriterer meg at overvektige ikke klarer å ta tak i livstilen sin så de selv får et mye bedre liv (og ja jeg vet det er vanskelig og det er noen promiller som plages av fedme pga av sykdom)

Skrevet

Du er ikke mindre verdt men du har selv tatt de valgene du har gjort.

Sorry men det blir feil å si at "jeg har ikke valgt dette" for det er nettopp det du har gjort, på samme måte som du kan ta andre valg og få et lettere liv. Det er bare DU som styrer dette.

Lykke til med framtidige valg!

Skrevet

Stå på jenter! ta gode valg fremover. Start sammen med dette konseptet som ble foreslått over her og gjennomfør dette:) Ønsker dere lykke til med fremtiden.

Skrevet

Jeg er ikke negativ til overvektige. Jeg må derimot si at jeg måtte virkelig bite meg i tungen da nabodamen som er veldig tjukk sto og smilte fornøyd da sønnen hennes kom bort til meg mens jeg tok en røyk, og sa: Det er veldig dumt å røyke, hvorfor er du så dum at du røyker?

Jeg hadde fryktelig lyst til å svare at det var fordi jeg ville bli så tjukk om jeg sluttet å røyke, og at det er like farlig som å røyke. Eller kanskje svare at "ja, det er veldig dumt, men kanskje du skal si til mamma at hun bør slanke seg, for det er veldig dumt å ødelegge kroppen sin ved å spise så mye som hun gjør".

Selvsagt bare smilte jeg, og sa at han var litt for liten til at jeg ville forklare hvorfor jeg røykte, men at ja - det er dumt å røyke.

Skrevet

Folk må få veie hva de vil, men ikke kom og klag for at dere lett legger på dere, at dere ikke greier å gå ned i vekt...Og noen MÅ bare godta at man aldri vil bli sylfideslanke, men man er født med en "naturlig" overvekt,- som er laaaaaangt unna det JEG vil kalle fedme...

Har man et normalt kosthold, beveger seg regelmessig (flere gang i uken) og ikke har plager pga vekta (vonde knær, rygg, diabetes, høyt kolesterol, hjerteprblem, astma, som FØLGE av overvekt altså),- så ER man i mine øyne ikke overvektig. Da er man naturlig kraftig,- og bør være glad for at kroppen er frisk, sterk og fungerer, og fokusere på dette, og leve sunt, selv om man ikke blir tynn....Hensikt med å spsie sundt og trene skalikke være utseendemessig, men for helsas skyld...Hvis ikke kan man bli skuffet,- sjelden trening og kosthold gir betaling etter innsats på utseende..Helsemessig derimot, får man ofte store gevinster, billig....

SÅ kommer "alle andre" overvektige..De som ikke trener regelmessig, som har fast-food, snacks og godteri som en hverdagslig del av kostholdet,- som fyller opp tallerkenen flere gang i løpet av et måltid, som sitter på ræve nærmest hele dagen, og klager på overvekt,- på at de ikke KAN tren pga ett eller anet, som spiser HEEEELT normalt, kanskje litt sunnere og mindre enn de burde,- faktisk,- og som ikke "kan " gå ned i vekt...For da ville de vært sylfider med den livsstilen de har nå.. Som lyver så det renner av de,- og tror faktsik selv det de sier er sant..Som er deprimert pga overvekt, som er sinte på oss slanke fordi vi er så heldige og som alltid har en "diagnose" som forklarer både 50 og 70 kilo overvekt...

Vel, jeg er av de "heldige", som er slank, og veltrent..Vel, det kommer ikke av seg selv..TIl de fleste av oss "heldige" så kommer det ikke av seg selv..Vi VET at det kreves svette, kontrtoll over hvilke mat man spiser NÅR, og man MÅ si nei til godterier/god mat noen gang,- hvis ikke BLIR det for mye i forhold til hva man kan "forbruke"::Vi må tenke pådet vi også,- men det er ikke "et offer" vi har lagt opp livsstilen vår til å være sånn, det er helt greit å takke nei til kakestykke når man er på kaffebesøk en tirsdag, men sier ja om det er på lørdag. Det er normalt å skippe sjokoladen på lørdag, fordi jeg var på bursdag på fredag og følte jeg fikk "Min dose" søtsaker da....Jeg "Må" trene flere dager i uka, det er en del av min livsstil og gjør at jeg holder meg frisk og strek, en "bivirkning" er at jeg holder meg slank,- men formålet er ikke utseende, det er helsa....

Derfor blir vi ofte irriterte på overvektige som sitter der og "sutrer" og klager over at vi er så "Heldige" også sitter vi der da, uten rett til å "forsvare oss" fordi vi er så "Heldige" og være "Naturlig tynn, sporty og lite glad i søtsaker"..Mens sannheten er at vi kanskej er KJEMPEGLAD i sjokolade, burgermeny på Maccern og cola, vi ELSKER ikke hver ei trenignøkt, men vi er elsker følelesen man får ETTER økta... Vi VET man må slite fysisk og være standhaftig mtp og ikke forsyne seg av godteskåla hver dag,- vi GJØR en innsats for for egen helse og er stolt av det,- også beskyldes vi for "bare å være heldig"...Det er heller ikke morsomt..

Særlig når jeg selv har vært både overvektig, innlagt pga anorexia og brukt mange år på å nå dit jeg er i dag...Og jeg har nå faktisk 5 år bak meg med stabil vekt og et helt fantastisk liv som sporty, sunn og arbeidsom kvinne både på arbeidplassen og hjemme....Vekta bryr meg ikke så lenge jeg føler meg frisk og sterk og i form,- og det er nok DET som gjør at vekta faktsik holder seg stabil..

SÅ til alle dere overvektige,- ER du naturlig litt "Luben" men ellers sunn,- så elsk deg selv og slutt og klag så mye.Bruk kreftene på å tenk og snakk positivt..

Er du overvektig og ikke gjør noe med det,- bare skylder på gener, sykdom, tid, barn, mann, familie,- så ta deg selv i nakkeskinnet og GJØR noe med din situasjon..Det ER mulig, men ikke gjort på en dag, eller et år...Det krever resten av livet :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...