Gå til innhold

noen her som har barn med høreapparat :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjekt og treffe andre i samme situasjon :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en datter på 20 år med høreapparat på begge ører. Hun har et gjennomsnittlig høselstap på 55-60 db. Tegnspråk som første språk.

Bare spør om du lurer på noe :-)

Skrevet

tegnspråk ?? 55 60 db er jo ikke så stor hørseltap ?? bruker hun både tegnspråk og vanlig tale ??

Skrevet

Har sendt deg PM =)

Skrevet

Hun ble målt på Era ( Hørselstest under narkose ) til rundt 70 db når hun var 2 år. - Men denne er jo ikke helt reell. Hun har hatt ett gjennomsnittlig hørselstap på 55-60 db de siste 10 årene. Hun hører nesten normalt i bass ca 25 db og faller til ca 80 db i diskant. Hun gikk i døve barnehage når hun var liten og lærte der døvetegnspråk og tegn til tale. Hun har også hatt mye taletrening og prater tilnærmelsesvis normalt. - Men hun faller av lasset i feks skole situasjon. Hun var intergrert i vanlig skole i noen år men ble sliten og nesten litt deprimert og fikk middels til dårlige karakterer. Hun begynte på døve skole i 7 klasse og gikk ut av 10.kl med 5' ere og 6'ere. Hun har også gått på helse og sosial med døvetolk i all undervisning.

Det blir rett og slett for tungt / vanskelig og fungere som hørende og få med seg all informasjon , ved og lytte.....

Hun fungerer greit i settinger med opp til 3-4 personer , så faller hun av lasset , det blir for tungt og følge med , munnavlese.

Når man hører dårlig skal man høre , tenke og snakke samtidig....

Hørselshemmede hører en setning , så en til og må rette den første mens de hører den tredje også skal de jo svare....

Skrevet

ser jeg har en spennende tid fremmover men godt er att han fikk høreapparat når han var 1 år :)

Skrevet

Ved et jevnt hørselstap på 60 db eller under vil ikke den hørselshemmede høre sin egen stemme......

Min datter har et gjennomsnittlig hørselstap på ca 40-45 MED høreappatater. Spørsmålet er jo også hvor på skalaen hørselen er dårligst i forhold til "talebananen".

Skrevet

Ja det er bra :-) Det er tidlig. -Og da er det lettere med språkutvikling :-)

Det kommer jo også an på hvor dårlig han hører.

Skrevet

hmmm ser du har masse peiling på dette noe jeg er helt blank i :( har fått veldig dårlig oppfølging på sykehuset men har fått kontakt med statpet og ppt nå så håper jeg lærer litt mere nå.

Skrevet

MEn i jøss... hva er dette for noe tull å sitte å si?? mennesker med hørselstap til 70-80 desibel hører faktisk sin egen stemme.. Du må jo vite konkret hva du forteller til andre foreldre! Dette stemmer jo ikke!

Skrevet

synes også d var litt merkelig minn sønn svarer meg med babbling med og uten høreapparat hermer mere og mere er blitt kjempe flink :)

eksepel sier jeg hei så sier han he så gjentar han he slik att jeg skal si hei :)

Skrevet

Jeg har nok endel erfaring på dette området ja. Har også vokst opp med en døv søster og en gudmor med 2 døve barn....

- Om du føler du får dårlig oppfølgning , kan du jo ta kontakt med et av kompetanse sentrene vi har, feks Ac. Møller i Trondheim ( dekker området trøndelag , vestlandet og hele nord-norge ) , Skådalen i Oslo ( østlandsområdet) -eller så er det vel et i bergen også....

Ellers kan det være lurt og høre med ppt om de har noen audiopedagog i området deres.

Skrevet

Om man har en jevn kurve på 60 db eller under vil man ikke oppfatte sin egen stemme. Veldig mange hører fra feks 40 - 90 db men får et gjennomsnittlig hørselstap på rundt 50-60 db , da vil de jo selvfølgelig høre noe av sin egen stemme !

Skrevet

Jeg har et hørselstap på mellom 60 og 80db.

Og at jeg ikke hører min egen stemme er tull.

Det er andres stemme jeg ikke hører. Jeg er nesten døv på høyreøret mitt nå, men allikevel klarer jeg å registrere lyden når jeg snakker.

Hvis jeg holder en tlf helt inntil øret, med full styrke så hører jeg. Jeg har ikke diskant-lyd i høyreøret, men jeg har mindre basslyd i venstreøret og mer diskant der.

Poenget mitt er at jeg foretrekker å snakke i tlf med det øret jeg hører minst på, fordi venstreøret har så ekkel lyd når jeg snakker i tlf der.

Blir for lyst.

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Kan også lese litt der...

Setter du inn teksten i googles oversettelsesprogram - så kanskje du får med deg litt mer også ;)

Skrevet

hvis dette stemmer hadde ikke min søtt fått tilbud om ci da ???

Skrevet

Min søster hører mellom 70 og 95 db jevnt over. Hun hører ikke sin egen stemme , og man hører tydelig forskjell på stemmen hennes om hun har på høreappatater eller ikke :-) ( stemmen blir litt anderledes når hun ikke hører den selv )

Dette kommer også tydelig frem om man studerer en talebanan som audiopedagoger bruker.

Men de er flinke disse små :-) -Og noen racere på og munnavlese.

Skrevet

Og en annen ting: Tegnspråk eller tegn til tale har hjulpet meg godt!

Jeg kan begge deler, men tegn til tale bedre..

http://www.mamut.net/moller/

Møllers sider kan hjelpe deg litt hvis du vil kunne noe tegn.

Du kan også kjøpe cd`er med hjelp.

Og, jeg tror kravet for å bli med på et døvelandslag er på 55db, så man har ikke en god hørsel når man ligger under der heller...

:o)

Bare for å sette ting litt i perspektiv, selv om det gikk litt bort FRA perspektivet ;) hehe

Skrevet

Jeg også har høreapparat og jeg hører min egen stemme,, Faktisk blir jeg veldig provosert av slike utsagn...

Skrevet

Det samme med samboeren min.

Han er døv på høyreøret og har en db på 85. Han hører sin egen stemme han. Såklart, han snakker HØYERE for å høre stemmen sin, men ikke slik at han roper. De som er helt døve kan jo gjerne rope eller hviske uten å høre sin egen stemme, men de hører jo ikke uansett. (Kjente ei som hele tiden ropte når hun snakket på tegnspråk, men hun visste ikke at hun ropte... :) )

Skrevet

har hatt besøk av statped i dag men alle tingene jeg skulle spørre om datt helt ut ppt og helsesøster var også her så d ble litt mye på en gang skal på kurs på torsdag får nokk masse info der ang hørseltapet

Skrevet
:) :) er nokk forkjellig fra person til person ser jeg:) noen hører bedre en andre blir spennende og følge prinsen fremmover
Skrevet

Så flott!

Kan jeg spørre om hvor du bor? Går du under Møller i Tr.heim?

Jeg har gått på skole der og lign - og jeg merker nesten at jeg lengter tilbake dit innimellom :P

Gikk også på Briskeby skole i Drammen, siden det var en skole for tunghørte :) (Vgs da..)

Skrevet

Hm... Må nok da bare beklage , men det er hva jeg har lært etter div kurs på møller og etter erfaring med bla min søster men det kan jo kanskje også ha noe med flimmer hårene og gjøre ? - Og det er jo forskjell på feks nevrogent og mekanisk hørselstap :-)

Lykke til uansett :-)

Skrevet

Det er mulig det :) Jeg har iallefall mekanisk hørselstap. Samboeren har nevrogent.

Han her jo døv på det ene, hører litt på det andre.

Jeg hører på begge, men har jo f.eks svingninger når det gjelder diskant og bass.

Flimmerhårene mine er vel de som også ikke funker der inne... :P

Hammeren og ambolten er muligens ødelagt. Jeg har polypper som vokser innover mot hjernen - som betyr hodepine og som igjen betyr operasjon. Men, siden øregangene har nesten grodd igjen, så er det også vanskelig og de vil avvente på en CT-skanning.. Det er mye som spiller inn på hver enkelt! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...