Gå til innhold

OK; Full likestilling!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jada skjønner det (les gjerne det jeg har skrevet en gang til). Men i virkeligheten er det ofte sånn at far er den som tjener mest, og da er det ofte slik at det er mannen som fortsatt jobber for at husholdningen skal kunne klare seg. Om det er det mest riktige, det er jeg ikke sikker på. Men de fleste velger å gjøre det som er mest heldig for økonomi og barn, og når man lever kun på en inntekt så er det ikke vansklig å tenke seg hvem som må bringe inn pengene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det koster faktisk staten mindre at barna er hjemme og mor/far får kontantstøtte på 3300kr en at barne er i bhg og de må betale rundt 10000kr per barn.

Dette er feil: Hvis begge foreldrene jobber så betaler de skatt, noe som ugjør mer enn forskjellen mellom 3300 og 10000.

Skrevet

Uansett hvor likestilt man er i et par, man må også "profittmaksimere" i forhold til familiens økonomi. Tjener mannen mer enn kvinnen, blir terskelen for at han skal være hjemme fort for høy. Og mannen tjener som regel mer fordi:

- I de fleste familiene er mannen litt eldre enn kvinnen. Resultat: han har ofte begynnt å jobbe litt tidligere enn henne, og stiller litt høyere på lønnstigen.

- Den statistiske sannsynligheten for at kvinnen jobber i offentlig sektor (lavere lønn for like lang utdannelse) er høyere enn for menn, et annet faktor som fører til mannen tjener mer.

- Dessuten ender ofte kvinner opp med menn med litt høyere utdannelse enn seg selv, noe som forsterker lønnsgapet: man ser oftere en mannlig ingeniør med en sykepleier enn en kvinnelig lege med en barneskole lærer.

- Og arbeidsmarkedet er veldig kjønndelt i Norge, nok en gang til mannens fordel. Yrkene som betaler høyest er ofte veldig mannsdominert (jeg sier ikke at det er riktige, men det er sånn det er).

For å ta et konkret eksempel: min svoger er ingeniør i privat sektor, gift med en barnehagepedagog. Han tjener over dobbelt så mye som henne. Gjett hvem det er som tok lengst permisjon når de fikk barn? Og hvem som evt. ville være hjemmeværende om de skulle mene at det var til familiens beste?

Reellt valg får man når man er likestilt fra før. Jeg er i den heldige situasjonen at jeg tjener like mye som min mann (mer faktisk, men han får betalt overtid); vi har dermed full frihet til å bestemme hvor mye av permisjon den enkelte skal ta. I vårt tilfelle tar jeg full permisjon fordi det er krøll med jobben min (jeg må muligens være ukependler en stund), men deretter vil han ta 1/2 års permisjon frem til barnehagestart. Men jeg vet at slik er det ikke for de fleste, dessverre.

Kan bare oppfordre yngre jenter om å tenke ut av boksen og vurdere utradisjonelle yrker så de kan stille sterkere økonomisk senere.

Skrevet

Jeg synes vi skal kvotere menn inn hjemmeværende-tilværelsen! :)

Det er mye snakk om at mødre ønsker mer tid til barna sine, mødre ønsker å være hjemmeværende, mødre ønsker (....). Men hva med fedre? Ønsker ikke noen av det motsatte kjønn å være hjemme med barna? - Min mann er hjemmeværende, fordi han har lyst. Det merkeligste er at noen får seg til å mene at han er både tøffel og kjærringstyrt av den grunn. Likestilling sa du?

Det er fortsatt mye "likestilling" igjen før vi kan hevde at alle har friheten til å velge - dette handler jo ikke bare om kvinnekamp, men om at menn også må få naturlig innpass i typiske "kvinnearenaer" - som hjemmet.

Skrevet

Hei!

Jeg skrev innlegget over ditt. Min mann var faktisk skuffet over å ikke få mer enn 6 uker i denne omgangen. Vi hadde opprinnelig tenkt å dele slikt at jeg tok 6-7 mndr og han tok resten. Men å bli ukependler med en 7 mndr gammel baby er utelukket for min del, så jeg trenger tid i karrieretenkeboksen. Dealen er at han tar den tiden mellom slutten på den betalte permisjonen og barnehagestart, blir sikkert ca. 6 mndr (februar til august).

Og ved neste barn har vi tenkt at han skal ta 1 år samtidig som jeg har mammaperm, slik at han får med seg absolutt alt. Blir tøft økonomisk, men vi får planlegge deretter.

Ja, jeg ammer, men ellers er han like flink som meg på alt, faktisk bedre på enkelte ting. Er så stolt av han! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...