Gå til innhold

OK; Full likestilling!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt irritert når jeg leser i aviser om at det er så synd at kvinner velger å gå hjemme med barn, og ikke velger yrkeslivet fremfor å oppdra ungene sine.. At det er så synd at man ikke har kommet lengre med likestillingen?!

Likestilling for meg handler om lik lønn for likt arbeid, og at kvinner skal ha frihet og valgmuligheter på lik linje som menn!

Likestilling er ikke at man skal fylle opp en kvote, eller at kvinner på død og liv må ut i arbeidslivet! Hvis jeg som kvinne ønsker å være der for barna mine og føler det gir livet mitt mening, bør det være mulig å legge opp det slik at man faktisk kan velge det!

Synes det blir helt håpløst at målet er å få alle unger inn i barnehagen og fulltidsskole og at vi som faktisk velger å være hjemme med barna ikke skal få kontantstøtte feks.!

På en måte har jo da ikke kvinner valgmuligheten, bare at det går den veien at man føler at man ikke kan velge å være hjemme med barna sine og ta seg av hus og hjem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amen HI! Som jeg skulle sagt det selv. Applauderer!

Likestilling er valgfrihet og valgmulighet for begge kjønn.

Skrevet

Høres kanskje ut som du mener at nøkkelen til riktig samfunnsutvikling ligger i om kontantstøtta består eller ikke? De aller fleste har ikke mulighet til å være hjemme med ungene ekstra lenge på bakgrunn av den. Alle som må betjene vanlige huslån (enkle boliger i byene, der folk flest bor, koster minst 2-3 millioner. Det klarer du ikke å betjene med kontantstøtte, i alle fall om ikke far skal være totalt fravæerende i barnas liv de første årene.

Skrevet

Nei, det er ikke SYND at kvinner prioriterer å være hjemme en periode, men det er en INDIKATOR på hvordan det står til med likestillingen.

Likestilling gjelder jo for begge kjønn, og det er fremdeles slik at menn sjelden velger å gå hjemme. Det kan være at menn opplever liten støtte fra arbedisgiver til å ta et år hjemme, men det kan også være at de opplever liten støtte fra kona. Hvis familien har råd til å ha en person hjemme, så tar kona ofte automatisk den tiden selv.

I tillegg er det en indikator på at kvinner MÅ prioritere familien, men menn kan VELGE.

Konklusjon: Den dagen det er like vanlig at menn er hjemmeværende som kvinner, og at det finnes kvinner som har jobb som hovedfokus, da kan vi si at vi har en indikator på at vi har oppnådd full likestilling. Uten at det har gått utover barna, for menn har da kompensert for kvinners minkende deltagelse i hjemmet.

Skrevet

hel ening meg HI!!

Skrevet

Hadde det vært opp til deg, så hadde vel menn født ungene også.

Jeg greier fint å kombinere. Jeg føler i alle fall ikke at jeg ofret to år av mitt jobbliv da jeg prioriterte å være hjemme. Jeg følte meg derimot heldig som hadde muligheten.

Skrevet

Men hadde mannen din muligheten?

Skrevet

Ja, det hadde han. Han valgte å være hjemme i 8 mnd.

Skrevet

Men Dunder: HVORFOR er det så viktig at det er like vanlig at menn er hjemmeværende som kvinner? Hva med å anerkjenne i hvertfall en ørliten biologisk forskjell, som gjerne kan utgøre noen få måneder mer i gjennomsnitt hjemme med barna for kvinner enn for menn?

Dette har feks med amming å gjøre, og det faktum at mor bærer frem barnet. For i mine øyne HAR det noe å si, uten at det betyr at far er en dårligere omsorgsperson. Her har far hatt opp til flere måneder permisjon, men om det passer best for vår familie at jeg er hjemme i 8 mnd og han i 6 mnd, hva gjør det? Alle ville jo jublet om det var omvendt.

Skrevet

Nei, kontatstøtta er et økonomisk bidrag til de som velger å være hjemme med barna. Jeg er fullstendig klar over at mange ikke har råd eller prioriterer å gå hjemme med barna sine.

Men når det er allerede valgt å være hjemme med barn, er det kjekt å få litt ekstra til å spe på med!

Vi valgte å kjøpe oss rekkehus og jeg er hjemme med barna våre, (eldste er også en del i barnehage), mens vennene våre har hus til tre mill og begge jobber.. Vi bor i by!

Klart - Oslo er unntaket, der må man ut med to-tre mill for en passende bolig for en familie!

Skrevet

Det virker som du tror at du tar valg i et vakuum, hovedinnlegger.

Skrevet

Det ER en biologisk forskjell! Kan vi ikke bare innse det?

Det er jo det som gjør at vi er menn og kvinner med de egenskapene man har. Og noen ganger er det omvendt. Kanskje far er den som liker å lage mat, og mor er den som klipper gress og skifter dekk?

Jeg ser ikke problemstillingen!

Man må vel gjøre som man ønsker? Kanskje ligger det mer i genene til kvinner å ønske å ta seg av barn og hjem?

Og kanskje ligger det mer i mannens gener å jobbe og forsørge familien?

Tenk huleboer! Mye av det som fortsatt er inntakt i 2009!

HI

PS! Og når det gjelder kontantstøtte og barnehage, får barnehagebarn er real slump penger fra staten de også.. Så hvorfor skal ikke de som har valgt å gå hjemme med barn få lik støtte når de ikke benytter seg av et barnehagetilbud?

Skrevet

Som jeg skriver: Det er en INDIKATOR på hvordan det står til med likestillingen, det er altså ikke nødvendigvis et MÅL i seg selv at like mange menn som kvinner skal være hjemme. Det har altså ikke nødvendigvis en selvstendig verdi (selv om noen vil hevnde det, men i denne diskusjonen har det ikke det).

Det er der dere må lære dere å skille. Det er ikke galt å være hjemme med barn, men det sier noen om noen strukturer i samfunnet når det fremdeles er så stor andel kvinner som gjør det kontra menn. Og disse strukturene handler ikke bare om kjønn i forhold til foreldreomsorg. det hanlder om kjønnsstrukturer på andre omårder også. Man kan rett og lsett bruke småbarnsforeldre som en lakmustest for hvordan det står til i samfunnet forøvrig.

Husk at likestilling handler om mye mer enn foreldrerollen.

Skrevet

vet ikke helt hvor jeg skal begynne

Likestilling for meg er at menn og kvinner er like verdige...

men idag er en kvinne som velger å følge sine instinkter og ta vare på sine barn er svært lite verd....(sett fra samfunnsperspektiv)

Idag er en mann som velger å være sammen med sine barn svært mye verd!!! Han er nemlig likestillt.....imotsetning til kvinnen som velger det samme...(lurer på hvorfor)

Hvis en mann velger kariere er det helt iorden..hvis en kvinne velger kariere fremfor sine barn...vel så er ikke det like sosialt akseptert blandt folk!! (kan lure på det også)

Jeg for min del kunne ikke tenke meg å ha mine barn i barnehage eller sfo.... aller helst ville jeg ha hjemme-skolert de også=) men ser at det blir for sært, og at barna antagelig ville blitt mobbet for det av barna i nabolaget...så derfor for de gå på skolen..

Men jeg ser jo at i vårt samfunn (nord-europa...lenger sør er flere kvinner fortsatt hjemme for familien) er ikke det akseptert å velge å være sammen med sine barn mer enn 11 mnd=( Det syns jeg er en svært skummel utvikling, og tror ikke det er det beste for hverken mor, far eller barna.

Uansett likestilling slik mange omtaler det betyr at menn og kvinner skal være helt like... og så blir det glemt at vi ikke er helt like, vi har forskjellige instinkter og ønsker for våre liv.... Kvinner føder barn og trives best i omsorgsyrker.(selvsagt med unntak) Mens mannen ikke er gravid, ikke føder sine barn, ikke ammer sine barn og dermed (i mine øyne) må jobbe hardere for å få de samme båndene til sine barn...i de første årene så er barnet absolutt mest avhengig av mammaen sin.

Rollefordelingen bør familien individuelt fordele...først da er det likestilling! Uansett hvem som er hjemme med sine barn, eller ute i arbeid så burde det ikke blitt sett ned på. Neste ting er at de fleste barn har det best hjemme de første årene (ifølge utenlandsk forskning..norge har ikke forsket på dette temaet...men bare "bestemt" at "alle" barn skal i barnehage 100% dvs 9 timer dagen fra de er 10-12 mnd i mine øyne er dette langt fra likestilling)

hilsen hjemmeværende firebarnsmor

Skrevet

Takk og takk til både deg over og HI.

Den argumentasjonen om at kvinner blir taperne i arbeidslivet er for teit! Det er i så tilfelle også menn som velger å gå hjemme.

Ingen politiker eller tåpelig feminist skal få fortelle meg hva som et best for meg og min familie! Det er vi fullt istand til å avgjøre selv. Må kvitte oss med dem som sitter ved roret nå, før de tar alle avgjørelsene på vegne av oss inkompetente mødre og fedre rundt i landet!

Hilsen ei som håper å kunne være hjemme mer enn 11 mnd:) x

Skrevet

Den må du utdype litt.. Mener du vakuum i forhold til at jeg tror alle kvinner kan velge å gå hjemme? At mange må jobbe pga dyr bolig og manglende økonomi?

Til dels har mange valgmuligheter i forhold til rimeligere bolig, en bil i stedet for to osv.

Men mange MÅ også jobbe, jeg vet det...

Men nå tenkte jeg jo på at de som føler at de kan velge, kan få lov til det!

HI

Skrevet

Likestilling er neppe målet tror nå jeg. Å presse kvinner ut i arbeidslivet selv om de har små barn er målet.

Det legges ikke rette til at får skal gå hjemme med små barn eller kunne ta det valget det legges til rette for at ingen skal gjøre det og barna skal i bhg.

Men det koster faktisk staten mindre at barna er hjemme og mor/far får kontantstøtte på 3300kr en at barne er i bhg og de må betale rundt 10000kr per barn.

Føler faktisk at den måten det presses nå er med å å gjøre at kvinner får mindre valgmuligheter en før ikke flere.

En annen ting er at det langt fra er like lønn for likt arbeid. Se i bhg for eksempel. Det finnes mange bhg hvor menn uten noen form for erfaring eller utdannelse får jobb fremfor damer med masse erfaring eventuellt fagbrev.

Og i tilegg får de mye høyere startslønn en kvinner med samme alder/utdannelse/erfaring.

Jeg begynte i en bhg har fagbrev og masse erfaring of fikk mye høyere lønn en de andre assistentene grunnet det. Det er jo rettferdig. Da de ikke hadde erfaring/utdannelse og var yngre en meg. Så begynte min mann og en annen mann å jobbe der. Min mann er 5 år yngre en meg og uten erfaring og utdannelse. Han andre var 10 år yngre en meg og uten utdannelse og erfaring. De fikk samme startslønn som meg og i tilegg ble lovet lønnsøkelse etter 6mnd. (noe jeg og de andre kvinnene ikke fikk.)

Hvor er likestillingen da. De fikk høyere lønn og gikk inn i jobb forann andre med utdannelse og erfaring bare fordi de var menn.

Desverre er det veldig vanlig i mange bhg her.(bor i oslo.)

Kjenenr faktisk at det irriterer meg meg noe utrolig, selv om det var bra for oss at han fikk god lønn.

Men når det gjelder kontantstøtte har jeg merket at det gjenre er de som ikke har mulighet til å være hjemme selv fordi de har valgt dyr bil og hus som er veldig imot den.

De kan ikke bruke kontatnstøtte så da skal ikke vi andre bruke det heller.

Skrevet

Frihet til å velge det JEG selv vil.

Samme for min mann.

Det andre deler vi på. Herregud hvor mange slitne venner vi har der damene tar fullstendig av og kaver med listen sin hver dag.

At de gidder...

Skrevet

Har forresten to karriæreveninner som valgte å jobbe etter 6 md, 2 ganger.

Å det gikk så bra..mennene peste rundt som galne.

Idag ca 3-4 år etter er de begge angrende over valget og delvis sykemeldt.

De er utbrent som 30 åringer. Ris til egen bak sier jeg.

Ungene er skolestore og krever mere enn før. Og mødrene er unge og utbrente når de endelig skal være litt mer hjemme.

De har dyre store utdannelser og nå sitter de der.

Skrevet

Dette med at valg ikke tas i vakuum handler vel om at du i stor grad velger ut i fra hvilke forventninger omgivelsene stiller til deg, men også hvilke alternativer du har. Det er fryktelig naivt å tro at de velgene du har tatt i ditt liv er helt frie, og kun styrt av dine egen ønsker og behov.

Forventninger knyttet til kjønnsroller, samt mangel på gode alternativer er en svært sterk faktor når det gjelder de valgene menn og kvinner tar i forhold til familie og jobb. Det er vanskeligere å forsvare at en kvinne med en to uker gammel baby jobber, enn at en mann gjør det. Man vet at omgivelsene legger merke til det. Man har heller ikke noe godt alternativ dersom man vet at ens mann ikke kommer til å prioritere familien foran jobben. Da MÅ kvinnen prioritere familien, men ettersom det å prioritere familie i utganspunktet er noe positivt, så er det mye enklere å slå seg til ro med at dette har man valgt selv. Man dropper rett og slett å rfeflektere over om man ville valgt anderledes dersom omgivelsene var anderledes, f.eks. dersom man hadde hatt en mann som var villig til å prioritere å gå hjemme.

Uansett hvor hardnakket du prøver å overbevise deg selv om at du har valgt det som er riktig for DEG, og at du har frihet til å velge det du selv vil, så er det nok ikke riktig slik.

Skrevet

De fleste her ser jo ut til å misse et av hovedpoengene- en del av grunnen til at kvinner bør være mer i jobb er jo at dette vil minke lønnsforskjellen!!

Skrevet

Jeg ser ikke det som noen hovedpoeng, for min del driter jeg i om jeg vil ha en liten lønnsforskjell når det gjelder å velge mellom karriere eller familie. Menn og kvinner burde vært mye flinkere til å dele på å være hjemme med små barn, men de første 6-8 måndtene er det mere naturlig for kvinnen og være hjemme pga. å komme seg etter fødsel og forsette med evt. amming. Mange synes nok at det er vanskligere å holde mannen hjemme fra jobb for å være mere med barna når de er små, men veldig ofte er det mannen som tjener mest og igjen mange som velger at den som tjener best fortsetter å jobbe. Klart det vil forsette å ha en forskjell i lønnen mellom menn og kvinner, men for min del så synes ikke jeg det er verdt å jobbe meg halvt i hjel for å få en lik lønn hvis det går på bekostning av barna.

Skrevet

Det går da ikke på bekostning av barna dersom far tar sin del! Det spiller da ingen rolle for barna om det er mor eller far som er hjemme.

Det er jo meningen at mor og far skal bytte på, ikke at både mor og far skal jobbe seg i hjel. det er ikke likestilling. Likestilling er at byrden og ansvaret i hjemmet fordeles likt mellom begge parter. Da må menn mer på banen for å kompensere for at kvinner ikke lenger er fulltids husmødre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...