Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Hva ville du valge? Jeg vil ikke føde igjen men er også redd for Ks:(
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Har gjort begge deler og ville helt klart valgt vanlig vaginal fødsel igjen. Jo, selfølgelig var det vondt. Men ikke så vondt at jeg ikke ville gått igjennom det igjen når jeg vet at det er det beste for barnet.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Jeg skal ha tvillinger,og jeg skal føde vaginalt. Jeg kan velge,men av hensyn til barna,skal jeg føde de på vanlig måte. Ks er ikke bra i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Kommer litt ann på hvorfor du ønsker keisersnitt... Jeg har gjort begge deler, og jeg ville valgt vaginal fødsel om det var min kropp og opplevelse som sto på spill. Hadde tøffe fødsler med barn på nesten 5 kilo, har opplevd sugekopp, fastsittende skuldre, revning og klipping, men likevel var kroppen min mer seg selv etterpå, og kom seg fortere til hektene igjen etter de vaginale fødslene. Men er årsaken til å ønske keisersnitt det beste for barnet ville jeg selvfølgelig valt ks. Det er ikke så ille å ta keisersnitt, men jeg synes ukene etterpå, når man må ta hensyn til et oprasjonssår i magen var helt pyton.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Jeg hadde akutt keisersnitt med førstemann, og vil gjøre alt som står i min makt for å få føde vaginalt neste gang. Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg ville født vaginalt.
Gjest Tale30 Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Du som sa at KS ikke er bra i det hele tatt.. hva mener du med det? Og hva baserer du det utsagnet på?
Miss Misantrop Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Keisersnitt var svært behagelig. Lykke til med valget ditt, hovedinnlegg... det finnes omtrent like mange argumenter for og i mot.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #8 Skrevet 11. mai 2009 Denne debatten tar tydeligvis aldri slutt. Jeg er selv lege, og valgte keisersnitt. Jeg har sett barn bli hjerneskadet av vanlig fødsel- dét skal litt til ved ks- og da blir risikoen for småproblemer i start bare småting i forhold. Faktum er at fødsel er billig, keisersnitt er dyrt, ergo blir fødsel anbefalt av medisinsk personell som må forholde seg til helsevesenet.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #10 Skrevet 11. mai 2009 Anonym 20.54 er lege ja... *knis* Ingen leger som har fulgt med i timen velger KS pga a fare for hjerneskade ved vaginal fødsel. Selvfølgelig er sjangsen der og det er ikke hyggelig å tenke på. Men sannsynligheten er meget liten og er du lege så har du vel kompetanse til å følge soppas med at forløsningen ikke tar så lang tid at barnest får oksygen mangel. Virker som du valgte KS fordi du ikke hadde guts nok til å føde vaginalt... Å det er jo greit men da må man kunne stå for det. Hos meg ble det akutt KS og jeg vil føde vaginalt neste gang...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #11 Skrevet 11. mai 2009 Du er ingen lege 20:54!! Da hadde du ikke skrevet det du nettopp gjorde. Det er få barn som blir hjerneskadet av vaginal fødsel, tenk hvor mange fødsler det er hver dag bare. Jeg hadde akutt keisersnitt forrige gang og jeg håper og ønsker virkelig at det blir vaginal fødsel neste gang!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #12 Skrevet 11. mai 2009 Problemet er jo at legene ikke blir tilkalt før det står om liv, man har jo ikke leger tilstede på de perfekte fødslene hvor alt går som smurt osv. Derfor skjønner jeg jo hvorfor leger velger KS, fordi de ser jo bare skrekkhistoriene. Jeg skal gjøre alt som står i min makt for å føde vaginalt igjen, er pissredd KS.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #13 Skrevet 11. mai 2009 Herregud til dere to over her. Jeg er faktisk lege. Ikke fødselslege- jobber innen et helt annet felt. Det er som om noen ikke kan tro det ikke er annet enn rimi arbeidere her! Jeg må jo få lov til å mene hva jeg vil selv om jeg er utdannet lege- maneg av mine kolleger mener faktisk det samme. Det er en grunn til at folk i helsevesenet velger keisersnitt oftere enn andre.
Aliena Skrevet 11. mai 2009 #14 Skrevet 11. mai 2009 Anonym 21:11: Det er faktisk en stor prosentdel leger og jordmødre som velger keisersnitt, større enn i resten av befolkningen. Hvorfor det er sånn, vet jeg ikke. Hadde selv akutt keisersnitt og aner ikke hva det blir neste gang. Men det ble endel komplikasjoner, og jeg synes ikke at ting ble håndert helt riktig da jeg prøvde å føde normalt, så heller nok mot planlagt keisersnitt neste gang. Men det er ikke pga smerte, hvis det bare var det det sto på ville jeg valgt vaginal fødsel.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #15 Skrevet 11. mai 2009 Nå er jeg bare en skarve dyrlege da, men får ikke dette helt til å stemme. Når jeg tar keisersnitt på en hund f.eks. legger vi mye arbeid i å massere valpene, slenge fostervann ut av dem, klemme, gnikke og gnu for å få dem igang. Likevel vil vi aldri greie å stimulere dem like bra som en normal fødsel hadde gjort. Jeg ville tro at dette i alle fall i en viss grad er overførbart til mennesker, da begge deler er pattedyr og fysiologien stort sett er den samme? Men du er lege og påstår her at ks er bedre for babyen? Jeg motsier ikke at det er mulig at barnet, dersom det blir problemer, kan skades ved vaginal fødsel, men dette er vel strengt tatt unntaket. Jeg reagerer dermed også litt på at du på et forum som dette, vektlegger at du er lege og at du valgte keisersnitt for at vaginal fødsel gir fare for hjerneskade. De fleste av oss som er her inne, kommer til å føde vaginalt, og jeg ser ikke helt hensikten med å skremme folk med dette!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 11. mai 2009 #16 Skrevet 11. mai 2009 Ja ikke sant!! Skriver under på denne, dyrelegen 21:22.
Gjest Tale30 Skrevet 11. mai 2009 #17 Skrevet 11. mai 2009 Det jeg syns er så merkelig, er at jeg på barsel fikk vite at det så og si aldri skjer komplikasjoner hos friske kvinner som velger KS. De gangene barna får startvansker, eller at mor får komplikasjoner i etterkant er det gjerne forutgående situasjoner tilstede. For eksempel kan KS være et resultat av en lng fødsel som ikke fører frem, eller et resultat av tilstander i svangerskapet som har svekket barnet for eksempel svangerskapsforgiftning. Den infoen som jeg fikk i tiden etter fødselen av de som jobbet på barsel var en helt annen enn den skremselen jeg fikk før jeg hadde bestemt meg for å ta KS. Hos meg gikk KS forøvrig veldig fint. Ingen komplikasjoner for hverken meg eller barn.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #18 Skrevet 11. mai 2009 Jeg tror det kan være en viss forskjell på planlagt KS og haste KS. Ved planlagt KS går nok ting mye roligere for seg. Det er ingenting som haster. Dessuten er det annerledes hvis man er foreberedt på et KS, enn om man ikke er det. Jeg tror at mange av de som tar hastekeisersnitt føler seg snytt for fødselsopplevelsen og at det blir litt stress rundt hele fødselen, derfor oppleves det som negativt. Jeg har ei venninne som hadde planlagt keisersnitt, og det gikk helt fint. Selvsagt må man ta ekstra hensyn til såret 1 mnd i ettertid, men hun var så forberedt på dette at det var ikke noe problem. Hun begynte å trene igjen 5 uker etter fødsel og var i toppform. Var oppe og gikk av senga så fort bedøvelsen var ute. Jeg tror det er hva du innstiller deg på som gjør hva slags opplevelse du får av et hele. Jeg har 3 venninner som nylig har født med keisersnitt, og ingen av dem har hatt plager med dette i ettertid. Men de som gjennomførte hastekeisersnitt opplevede KS som negativt, men det var ene og alene fordi de følte seg snytt for fødselsopplevelsen og det de hadde forberedt seg på.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 11. mai 2009 #19 Skrevet 11. mai 2009 Jeg hadde også hastekeisersnitt, var oppe av senga når bedøvelsen var ute,var i "god form" og måtte tasse flere ganger om dagen (det var ikke godt) til nyfødt intensiven for å se mitt lille hjerte som lå der. Jeg hadde ingen komplikasjoner men håper for alt i verden at jeg får føde vaginalt neste gang!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #20 Skrevet 11. mai 2009 Ett planlagt ks er forbundet med svært lite risiko/fare for komplikasjoner, og er en helt grei opplevelse for både mor og barn. Jeg har prøvd både vaginal fødsel og ks, og vil bare si at om man har en fæl fødselsopplevelse bak seg er sistnevnte absolutt å foretrekke. Kom meg mye fortere, mye enklere operasjon enn den jeg måtte gjennom etter den vaginale fødselen og barnet hadde det veldig bra (i motsetning til førstemann da han ble født.) Lykke til med valget, men husk at de som har dårlige erfaringer med ks som regel har gjennomgått et haste-ks. Det blir noe HELT annet enn et planlagt ks.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #21 Skrevet 11. mai 2009 Vel de som på død og liv skal føde vaginalt kan jeg ikke skjønne har opplevd det verste.. Nemlig å revne opp endetarmen! Sitte med plager i årevis etterpå. Og ikke minst i månedene etter, da du skulle helst ha hatt energien og kosetiden med den nye babyen må du passe på så du ikke driter i buksa, slipper en fis for å flytte deg fra stol til sofa.. Min mor hadde katastrofesnitt med meg, og sa: du hadde det mye verre enn meg. Hun fikk i tillegg buken spretta opp loddrett mot navel, og i infeksjon etterpå. Nei jeg skal ikke gjennom dette HELVETE en gang til. JA TIL KS!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #22 Skrevet 11. mai 2009 Herregud, blir dere aldri ferdig med dette???
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #23 Skrevet 11. mai 2009 Mange her inne er ikke akkurat gode forbilder for de som aldri har født et barn før, enten det er den ene eller den andre veien. Det er jo ikke rart at det er så mange med fødselangst med alle disse historiene folk serverer.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #24 Skrevet 11. mai 2009 Kjøre anonym 21:58: Det blir stadig nye gravide og nye brukere av BIM/DIB. Ikke alle saumfarer gamle debatter for å se om spørsmålet kanskje er blitt stilt før. Siden sidene er viet gravide/småbarnsforeldre blir temaene ganske "smale" til tider, og kretser stort sett rundt problemstillinger som handler om graviditet og småbarn. Debatten omkring ks vs vaginal fødsel vil komme tilbake fra tid til annen. Hva med å overse trådene som ikke interesserer deg?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 11. mai 2009 #25 Skrevet 11. mai 2009 Nei, og det er egentlig litt morsomt sånn i forhold til at det er inegn som kommer til å forandre mening uansett hva noen andre sier. Og HI kommer til å ta sitt eget valg uavhengig av hva som står her. Men alle må få si sin mening og hva de har av erfaringer på området. Denne debatten kommer til å bli tatt opp igjen til stadighet, det vil altid være noen førstegangsfødene som vil ta opp dette spørsmålet. Sånn er det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå