Gå til innhold

Slutta å røyke?? :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, jeg, at dere dømmer de som ikke greier å slutte å røyke.

Håper dere hadde dømt meg og, hvis dere hadde sett meg påføre uskyldige, forsvarsløse barn skader.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slutta med en gang jeg fikk positiv test. Syns faktisk det gikk overraskende lett!! :-) Men har STOR forståelse for at noen ikke greier det. Jeg har prøvd å slutte før, det gikk ikke bra... Så det måtte nok en graviditet til ja!! Lurer veldig på om jeg greier å la være å røyke etter at babyen er født... Har fortsatt veldig lyst på en røyk...

Skrevet

Er litt morsomt å lese om røykedebatten, utrolig hvor provosert man kan bli.

Jeg hadde røyka i 15 år da jeg sluttet. Sluttet 1 uke før jeg visste jeg var gravid. Her inne blir det snakket om at det er lett/ikke lett. Man er forskjellige og alt er ikke like lett for alle. Jeg klarte ikke å si nei til det 3dje sjokoladekakestykke idag, selv om jeg burde. Alt det ekle fettet og sukkeret.....men skadet det babyen? Nei, ikke den pommesfritsen jeg spiste i forrige uke heller. Litt sånn usunt innimellom går jo bra for både mor og barn. Hva med en røyk i ny og ne, eller 5 til dagen? Ikke sikkert det kommer til å gi skader, men stakkars lille foster/baby da.....Hver gang du trekker inn røyk så tar du fra babyen oksygen, og den får slike hikke bevegelser fordi den ikke får puste ordentlig. Babyen krøker seg sammen. Den har det faktisk ikke så greit når du som mamma og beskytter utsetter den for flere giftige gasser. For å sette det litt på spissen......når barnet er født og ca 4 timer gammel, vil du da fyre opp en sigarett og røyke med barnet i armene? Kan det forsvares å røyke bare fordi man ikke ser barnet og kan se virkningen røyken har? Jeg bare lurer?

Og når det gjelder å dømme folk, oss som ikke røyker og som "ofrer" røyk, alkohol, salami, ost, og hva enn det måtte være, vi gjør det ut i fra uegoistiske grunner. Vi vil jo bare beskytte det lille ufødte barnet for alt som kan skade det. Og når da ikke alle gjør det, så blir man litt dømmende. En helt naturlig ting. Dere som ikke liker at vi flinke ikke røkende damer dømmer dere, kan dere med hånden på hjertet si at dere aldri har vært i en situasjon og dømt noen?

Skrevet

Bra innlegg eggstokk.. Jeg klarer bare ikke å la være å si noe når det kommer til dette!!!

Og hvis man ikke vil at folk skal reagere på slikt så får de slutte og poste det.

Røyking kan ikke sammenlignes med et glass cola.. HALLo!!!!!

Men samme hva andre sier så er det jo dere som bestemmer hva dere gjør!

Skrevet

Med nr 1 klarte eg å slutta då eg var 3 mnd på vei, og da gjekk kjempe fint når eg endelig klarte da...

Nå med nr 2 slutta eg et par dager etter eg fant ut eg var gravid, det var kjempe lett å slutte med ein gang med herregud så vanskelig det er å holde seg... Men har ikkje tatt i ein røyk etter eg slutta...

Men eg trur nok ikkje eg klarer å holde meg etter eg er ferdig å amme..

Skrevet

du virker veldig bestemt på å slutte og det er da du klarer det!!

jeg vet godt at det er vanskelig og syns du skal prøve å få kjæresten din til å slutte sammen med deg;)

jeg tror du kommer til å klare det så lenge du har bestemt deg for det!

lykke til!!!

Skrevet

oj oj... farlig å gå ut av døra og... kan få takstein i hodet, og dø...

hjelpes her er det mange sterke følelser i sving - ikke rart det blir krig! nei, bruk heller energien på andre ting en å dømme andre - fortelle dem hvordan de skal leve livet sitt... eller... what ever...

Skrevet

alltid like artig å se hvordan folk innvolverer seg i røykedebatter! Jeg syntes d er grufult å se gravide røyke ute på gaten.. skjer heldigvis yyytterst sjeldent.. og jepp.. sender stygge blikk hehe

meeen.. når d er sagt! Så er d vel strengt talt ikke min buisness!....

selv sluttet jeg med innimellom av og til røyken min da jeg fant ut jeg var gravid, samme sist gang! Var lett denne gangen, var kvalm så lenge at når jeg først ble bedre har jeg ikke hatt lyst på, samt jeg røykte ikke fast heller før jeg ble gravid dennne gangen! Sist var d værre, hadde en annerlede livsstil da og røyken fristet mer!

heier på deg, tenk at om du klarer 4 en dag i stedenfor 5 er det en seier i seg selv!OG.. kanskje du kan si at "jeg røyker kun hjemme" ... man klarer å la være-... du får så innmari dårlig samvittighet senere også!!

lykke til!

Skrevet

Jeg lurer på om hvis noen her inne skrev noe slikt som.......Jeg slår ungen min, men bare 3-4 ganger i uka/dagen. Ville vi gitt samme råd som, jeg heier på deg, du klarer å slutte å slå. Klarer du 1-2 ganger i uka så er det bedre enn ingenting.....way to go?

Jeg vet at vi ikke skal sammenligne det å spise salami med det å røyke, og helt sikkert ikke det å slå et barn med det å røyke i svangerskapet. Men man gjør jo ungen skikkelig ille hver gang man trekker røyken ned i lungene....den får faktisk vondt. Jeg bare lurer på hvorfor røykere blir forsvart og klappet på skulderen hele tiden?

Man kan også trekke inn hasjrøyking, eller bruk av B-preparater, amfetamin, hva som helst.....Ville dette blitt slått hardere ned på fordi det er ulovlig, og røyking i seg selv er en menneskerett fordi det er lovlig? Jeg skjønner ikke tankegangen.

Skrevet

vet du eggstokk jeg syntes du trekker det laaaangt over streken ved å sammenligne med ulovlige stoffer... flott at du er feilfri og klarer deg bra men for noen er dette vanskelig, da trenger de ikke denne type behandling men noen råd.

og det som er så hærlig i denne verden vi lever i, er at vi trenger ikke skjønne oss på de valg andre gjør - trenger ikke forstå oss på det heller (du går ikke i mine sko og kan derfor aldri helt vite hvordan jeg har det) tror faktisk en får det bedre med seg selv ved å akseptere at vi er forskjellige......

lykke til alle som forsøker å slutte:)

Skrevet

Tja.....kanskje strekker jeg det langt, men poenget mitt er uansett det samme. Jeg dømmer og fordømmer mennesker som røyker lovlige og ulovlige stoffer, og drikker alkohol. Enkelt og greit fordi jeg er av en oppfatning at dette er en form for barnemishandling. Barnet i magen blir påvirket av slike stoffer. Slik er det bare. Jeg hadde ikke holdt kjeft om jeg så en mor eller far slå barnet sitt, eller sett en mor som drakk alkohol, jeg hadde ikke akseptert det heller.

Jeg synes det er helt greit at røykere får gjennomgå litt av oss ikke røykere, det er tross alt en liten brøkdel av hva barnet i magen må gjennomgå for hvert trekk mor tar. 5 røyk til dagen høres ikke mye ut, men hvor mange trekk er det 15 pr. sigarett? Så ca 70-80 ganger til dagen så har det lille fosteret det ugreit i magen. Forsvar det de som vil. Men jeg hverken vil eller gjør det.

Skrevet

Helt enig med det eggstokk skriver...og godt at noen taler fostrenes sak! Jeg røyket i ti år selv, men sluttet på dagen.Jeg blir provosert av gravide som røyker, og kommer alltid til å dømme dem som litt "dumme" på akkurat det området. For med den informasjonen vi har i dag, vet vi hvor skadelig/vondt det er for fosteret at mor røyker...og når noen fortsatt velger å røyke, er de ikke noe annet enn super-egoistiske.

Skrevet

Sluttet samme øyeblikk jeg fikk vite at jeg var gravid. Hadde ikke lyst på de første ukene pga. kvalme, men nå i 22 uke har jeg lyst på nesten hver dag. Har tilogmed drømt at jeg sprekker.. samboer røyker fortsatt(ute vel og merke), men han har sagt at han også vil slutte.

Håper suget forsvinner etterhvert, for ellers kommer jeg virkelig til å slite nåe jeg har født!

Skrevet

Jeg blir med, og kryper inn i løvens hule!! :) Jeg er en av de som har klart, til nå, å slutte å røyke. Ikke lett!! Jeg sluttet ikke umiddlebart etter blå strek, men samme dag som jeg hørte hjerteslagene. Jeg trengte å få det fullstendig reelt, da jeg ikke klarte helt å relatere meg til det. Jeg er ikke avhengig av alkohol, så det var ingen problemer med å kutte på dagen jeg fikk vite jeg skulle få en liten. Jeg skjønner at det er tungt å slutte å røyke når en er gravid. Det forventes av visse at det er det letteste i verden og at motivasjonen skal være på topp den dagen krysset lyser mot deg mens himmelen åpner seg og engle koret kommer ned. Men ikke alle har det sånn. For meg og veldig mange andre var ikke dette veldig planlagt (det betyr ikke at det ikke er VELDIG velkomment!!) og jeg måtte "umiddelbart" slutte uten å ha forbredt meg først.... Jeg skulle slutte for noen andre.... I begynnelsen hadde jeg vanskelig for å tro og, da jeg ikke nødvendigvis glir rett inn i stereotypen "supermamma". Så en skal slutte å røyke for noen man egentlig ikke tror på, for de "de andre" forventer det samtidig som man skal ha dårlig samvittighet for noen man etterhvert vet er der. I tillegg skal en dømmes, og jeg har sett i andre tråder her inne at folk har sakt; "Har du tatt så mye som en røyk, har du ødelagt fosteret, så du bør ta abort"

Jeg vil tro at den mulige skaden en påfører barnet sitt, hvilket ikke er som alkoholskader som er irreversible, opp i mot et helt liv under slike holdninger fra foreldrene, er MYE mindre skadelig. Hysteri for bakterier, polstring av barna, rasistiske holdninger, være seg mot de som kommer fra andre land eller røykere, er mye mer skadelig i det lange løp!!!

Dette ble langt, men slike holdninger noen har, istede for å støtte de som allerede har dårlig samvittighet, engasjerer meg stort!! :)

Ha en flott dag! :)

Skrevet

Hele verden er jo full av skadelige ting, men jeg som mamma vil jo beskytte ungen min mot det jeg kan.

Man kan jo ikke tenke at ungen puster jo inn eksos så da gjør det ikke noe at den puster inn røyk inni magen. Syns egentlig poenga deres ikke strekker til her altså. Unnskyldning på unnskyldning.

Lykke til ihvertfall.

Håper for ungen deres sin skyld at dere er sterke nok!!!!!!

Skrevet

Enig med Eggstokk jeg også. Jeg har røyka fra jeg var 13, nå er jeg 32. Altså har jeg røyka i 19 år. Må vel kalle meg en ihuga røyker, jeg virkelig nyter det, og har røyka ca 20 om dagen fast.

Har prøvd å slutte mange ganger uten å greie det, men 10 dager etter blå strek (3 uker) var det slutt. Har ikke tatt et trekk siden. Det betyr ikke at det er lett, eller at jeg ikke har lyst på røyk enda, jeg er i uke 25. Det knyter seg i magen av røyksug flere ganger i uka, og jeg har lyst på røyk hver dag. Men hva gir meg rett til å velge å røyke for det?

Jeg synes ikke synd på dere som ikke greier å slutte å røyke, jeg synes synd på babyen i magen deres. Skjerp dere, om bare for noen måneder! Det går an, det er jeg og flere med meg levende bevis på.

Skrevet

Klarte å slutte ja. Når kvalmen kom falt det seg helt naturlig. Brekkninger bare kjente lukta, slik er det ennå. Mista all sug etter nikotin; omtrent fra en dag til den neste.

Skrevet

jeg tok meg en røyk imens jeg ventet på graviditetstesten, og måtte ha en til da den viste positiv! det var ikke planlagt første gangen. men jeg sluttet tvert etter den røyken. jeg ser på røyk som forbudt når jeg er gravid. samme hvor lyst jeg får, så er det ikke lov. jeg er nå gravid for andre gang, og har ikke tatt et eneste trekk etter jeg fant det ut.

vet det er forskjellig for alle, men jeg klarer dessverre ikke å skjønne hvorfor enkelte fortsetter. har selv vært "avhengig", og om man tenker på barnet sitt framfor seg selv, så klarer man å slutte. røyk er jo egentlig bare ekkelt.

har ikke lest hele tråden. håper dere som røyker i graviditeten klarer å slutte, for barnets skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...