Gå til innhold

Slutta å røyke?? :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som evt har røyket/røyker. Har dere klart å slutte?? Jeg må si jeg syntes det er veldig vanskelig :( røyker ikke mye. Men blir opp til 5 om dagen. Gått over til kent. så det er jo veldig veldig mild røyk! Det har vel igrunn ikke noe å si. Får kjempe dårlig samvittighet for at jeg ikke har klart å slutte! men, er på god vei.. Å skal ha klart å slutte før jeg er i uke 15.

Hvordan gjorde dere det? Ble det bare automatisk da dere fant ut at dere var gravide? Vi hadde ikke tenkt oss barn helt enda. Så kom litt som et sjokk, kanskje derfor jeg ikke helt klarer å slutte... :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sluttet før jeg visste at jeg var gravid! plutselig en dag hadde jeg ikke lyst på og ble kvalmen av tanken. samme med alkoholen. fant ut ca en uke etterpå at jeg var gravid. har ikke fristet en eneste dag, blir fremdeles kvalm av tanken. så jeg er heldig, for det var veldig lett! ;)

(hadde nettopp blitt slutt med eksen min så var absolutt ikke planlagt her heller hehe)

Skrevet

Jeg slutta på dagen jeg fant ut at jeg var gravid, klarte meg i 10uker, nå har jeg sprukket, jeg har mye vondt pga bekken, hvelse i ben, tannkjøttet mitt er kjemep hovent, blir vel snart krykker for og avlaste bekken, og har rett og slett bare plager med graviditeten og en samboer som ikke helt forstår situasjonen min. og har 4mnd igjen, røyker 2 om dagen, kanskje 3, med mild røyk, bare det og ha den røyken og holde i så virker det som alt blir bedre for meg, men jeg har vedig dårlig samvittighet for at jeg gjør det:s

er 23+3 i dag:)

Skrevet

Hei, har røyket i 15 år men sluttet på dagen 14 dager før vi satt inn egget vårt..(assistert befrukning) og det har ikke fristet med ett trekk engang. Til og med samboeren sluttet da han så det plaget meg at lukten satt fast i klærne hans osv.... jeg holder pusten bare jeg går forbi folk som røyker. Jeg skal ikke dømme dere og vet det er vanskelig, men tenk på at hvert trekk så får ungen deres det i seg også. Tenk for ett sårbart lite liv som vokser inni dere. Slutt og røyk!!!!!!

Skrevet

Har klart å slutte på dagen begge gangene:)

Skrevet

Jeg kuttet også alkoholen før jeg viste jeg var gravid. Ble helt kvalm bare ved luktet på en øl,vin o.l... men den røyken syntes jeg er veldig vanskelig :-( Men som sagt! Jeg SKAL klare å slutte innen uke 15. Det er fast bestemt, det som gjør det litt vanskeligere er at kjæresten min røyker å da blir jeg jo automatisk røyk sjuk!! Men viker som det går rette veien nå..for har ikke noe særlig lyst på røyk lengre... å godt er da inderlig det :) Så jeg har nok kuttet røyken før uke 15. Lovet igrunn legen min at jeg skulle ha sluttet innen neste kontroll (som er til torsdag) så egentlig skal jeg prøve å la vær fra idag! Får se hvordan det går ;-)

Skrevet

jeg sluttet å røyke før jul. og ble gravid i februar:)

Skrevet

Jeg sluttet, det er fordi jeg alltid har sagt at jeg skulle slutte når jeg ble gravid. Men jeg hadde bare festrøykt/sosialrøykt i ca 6 mnd før. Før det røykte jeg fast i ti år. jeg tenkte at når jeg var ferdig med å være gravid og amme, skulle jeg lett ta meg en røyk igjen. Noen begynner når ungen er ute, og det er jo mye bedre det, da kan du si til deg selv at om noen mnd kan jeg ta meg en igjen. Jeg røykte ikke når jeg ammet heller, og så ble jeg gravid igjen mens jeg ammet. Men da jeg mistet det så tok jeg meg en røyk en gang jeg var ute med en venninne, men det smakte ikke, det var altfor sterkt og fristet ikke. Jeg hadde vært uten så lenge at det ble nedtur når jeg endelig skulle prøve en! ;) men det var jo en hjelp å tenke at jeg kunne røyke igjen når babyen var ute! (og for min del nrår jeg var ferdig med å amme)

men så var graviditeten min også helt planlagt og ønsket, det hjelper jo på!

Skrevet

hvor vanskelig er det å slutte når man vet at ungen røyker sammen med deg? og ja, har røkt selv, sluttet på dagen da jeg fikk vite at jeg var gravid, null problem, var selvsagt ett sug de første ukene, men vil ikke utsette barnet mitt for noe den ikke trenger å bli utsatt for. Håper ikke dere røyker i offentlighet.

Skrevet

det er faktisk bare å bestemme seg 100% for å slutte.jeg snakker av erfaring, for prøvd mange ganger halvhjertet gjennom årene, men det går ikke..man må ha viljestyrke, og gjerne en god grunn.og du har den beste grunnen av alle!!!

vet ikke hvor mange år du har røyket, men jeg hadde røyket mye i 14 år da jeg sluttet på dagen(var ikke gravid), men var 100 % sikker på at dette skulle jeg klare!

samboeren din burde forøvrig klare å la være å røyke foran deg, så du slipper å bli fristet(for det er vanskelig!!!)

så bit tenna sammen, og hold deg unna røyken,hvertfall til etter fødselen;-)

masse lykke til!!

Skrevet

Jeg vet hvor vanskelig dette er.. jeg klarte ikke slutte med førstemann. denne gangen trappet jeg veldig ned og så gikk det bare opp for meg at det var jeg som bestemte over meg selv og ikke røyken.Dette var veldig viktig for meg, at det var jeg som bestemte over mitt liv. Sluttet vel på dagen da jeg var ca 11-12 uker.

Samboer røyker fortsatt og det frister ikke å begynner og røyke etter svangerskapet når jeg kjenner hvor ille det lukter av han. ja, lukter dritt selv om ham pusser tenner osv. jeg vil at barna mine skal lukte lukten av mamman sin og ikke et askebeger...

Lykke til, dette klarer du. du må bare ville det selv, og ikke fordi alle andre sier det!! Stå på.. :)

ps: jeg har tatt med en røyk i løpet av denne tiden, og røyken smaker dritt, heldigvis... :)

Skrevet

Jeg har sluttet. Prøvde først en gang med motivasjon- hadde jo en god grunn- og sprakk. Ble drit skuffa og forbanna på meg selv. Dro på apoteket og kjøpte nikotinplaster. Brukte det en dag, og slutta med både plaster og røk. Jeg hadde røka i 14 år da jeg slutta. Merket at veldig mange av røkene er vane røker. Kjente liksom litt i førsten at fingrene "kriblet" i visse situasjoner og tidspunkt. Var bare å ta seg selv i nakken. Tok ikke lang tid før alt av røksug forsvant.

Skrevet

det er vanskelig å slutte, selv om man vet det er en liten en i magen. er mitt andre svangerskap, og klarte ikke sist å slutte helt men trappet mye ned.prøver å trappe ned nå også,så tar jeg det fra der:-)

slike dømmende kommentarer om at du håper vi ikke røyker offentlig,vil jeg ha meg frabedt.........det er opp til hver enkelt menneske hvordan man velger i livet:-)

lykke til alle sammen og ikke la andre få dømme dere;-)

Skrevet

har utrolig nok klart det.. og jeg er egentlig veldig glad i røyken, uansett hvor usunt det er:) leste den boka til allen carr, endelig ikke-røyker. da følte jeg det som en gevinst at jeg klarte å slutte...ble rett og slett hjernevasket av den boka. jeg sluttet før jeg visste jeg var gravid da, hadde tenkt til å slutte uansett, også ble jeg gravid i tillegg.

før når jeg har prøvd å slutte så har det bare vært grusomt, føler at jeg går glipp av noe liksom, har klart å la vær, men har tenkt på det hele tiden. så jeg dømmer ingen som ikke klarer å slutte, det er vanskelig, og man må ville det selv. det nytter ikke at andre forteller deg ditt og datt..

Skrevet

Har aldri gjort annet enn en og annen festrøk tidligere så for meg var det ikkeno problem å la vær nå heller for å si det sånn:P

Må si at dere er dødsflinke dere som har slutta på dagen, for mange er graviditeten den motivasjonen som skal til.

Til dere som ikke har klart det helt enda så håper jeg jo at dere klarer det etterhvert :) Ikke for å dømme, men en gravid med sneipen i kjeften ser jo totalt feil ut....

For dere som sliter fordi barnefaren også røker: ta han med på røkeslutten, er jo ingenting å tape på det bortsett fra dårlig ånde, gule fingre og dårlig kondis;)

Skrevet

Jeg går ikke rundt å damper overalt for å si det sånn! Røyker mest når jeg er hjemme og evt på jentekveld med jentene... da blir det mye prat å automatisk røyk ut av det!!

Off, kjenner jeg blir provosert av dere som "dømmer" oss gravide som røyker. Faen eller, bli avhengi av den røyken selv å kjenn på hvor vanskelig det er å slutte !! Har røyket siden jeg var 13-14 år. Så har faktisk holdt på i 10 år nå. Ikke akkuratt kjempe lett å legge det på hylla. Selvom jeg er gravid,men som sagt... ikke planlagt. noe som gjør det kanskje litt værre å slutte! Selvom barnet såklart er kjempe velkommen å vi ble veldig glade da vi fant ut av vi skulle ha et barn til :o) Men som sagt, dere som ikke røyker å bare har festrøyka. Slutt å døm oss andre som røyker,for dere vet tydeligvis ikke hvor vanskelig det er ;) Basta bom!!

Skrevet

Jeg røkte 20-30 sigg om dagen i ti år før jeg sluttet. Greit om jeg dømmer deg litt?

Javisst er det vanskelig å droppe røyken. Men umulig er det nå en gang ikke, og jeg synes egentlig det er helt på sin plass at folk synes man skal ha dårlig samvittighet som gravid røyker.

Har du forsøkt å snakke med fastlegen din? Det finnes en del opplegg som kan hjelpe til med røykeslutt om du ikke klarer det på egen hånd.

Skrevet

jeg blir så oppgitt og irritert!!!!!! Selvfølgelig klarer dere å slutte. Og det er ikke vanskelig i det hele tatt!! Jeg hadde røyka i 6 år og jeg slutta på dagen.

Stakkars barnet dere har i magen sier jeg bare. At du som mamma skader barnet ditt på den måten skulle ikke vært lov!!!!

Skrevet

håper du hører selv hvordan du dømmer mennesker litensprell_i_august.......at det går ann å komme med slike kommentarer!!!!!!!!pass på deg selv du og gud forby om du spiser en pommes frites eller drikker brus......det er heller ikke bra vettu!!!!!!!!!!!!!!!!!! det er masse som ikke bra her i livet, og som kan skade oss på den ene eller andre måten, men opp til hver enkelt å bestemme selv hva man vil gjøre...er ikke rart det er krig i verden med slike holdninger...synes det er bra for deg og alle andre som har klart å slutte på dagen,men ikke alle som klarer det. lev deres egne liv og slutt å døm andre...er ikke derfor vi er her.

Skrevet

Helt enig, det er lov å be om hjelp te å slutte. Dere som reagerer så hardt på at noen av oss som ikke røker "dømmer" dere som røker reagerer kansje så kraftig fordi dere har dårlig samvittighet for at dere ikke har slutta??

Ja, det er mye annet som også er skadelig, men synes det er stor forskjell på å spise junk food en dag og det å røke 10 om dagen...

Skrevet

Jeg er 31 år, og begynte å smugrøyke litt da jeg var 13. Men klarte å slutte ja!:-) Hadde bestemt meg for å slutte den dagen jeg ble gravid for mange år siden. Testet positivt på en fredag, og gav meg selv tid til søndag midnatt. Røyket mye den helgen og gjorde et lite "rituale", og vips, så var jeg røykfri. Syntes det var veldig trist i et par uker, sorgfølelse nesten, og lurte på hva jeg skulle finne på, spesielt om morgenen (kaffe&røyk, mmmm), men etterhvert "glemte" jeg hele røyken, og har ikke lenger så lyst på kaffe. Har hatt noen uker nå, der jeg har lyst på røyk, men jeg gir ikke meg selv et alternativ å begynne igjen. Har nok en vilje av jern når jeg først har satt meg et mål. Så kommer nok ikke til å røyke igjen.

Men vil presisere at jeg ikke dømmer andre! Vi er alle forskjellige. Så i avisen i dag at bare 3 av 100 klarer å slutte å røyke, hm... Lykke til til dere alle, håper dere klarer å slutte. Det finnes mange hjelpemidler også, for de som trenger det.

Skrevet

Æ slutta samme dagen som æ blei gravid, men æ har vært ei levende hormonbombe hjemme, å har d blitt før ille så har æ tatt mæ en halv røyk bare før å roe mæ å d har funka. æ trur du klare d :D

Skrevet

Husk det, dere som er opptatt av at en hver må få velge selv og at det er opp til hver enkelt hvorvidt man tar seg en røyk eller ei: når du er gravid tar du ikke valg bare på dine egne vegne. Du har en liv i magen som du også velger for. Hadde dette livet i magen kunnet snakke hadde det nok bedt deg om å ikke ta den røyken.

Skrevet

Alle som ikke klarer å slutte å røyke,lever med dårlig samvittighet ovenfor den lille, det er ikke godt for hverken den gravide eller barnet det heller...Anbefaler dere å snakke med legen deres,men alle klarer ikke å slutte,men tapre forsøk er bra..Reduser hvertfall så mye dere klarer,så er mye gjort og ikke tenk på alt på engang,men det er ikke til å snakke bort at det ikke er bra for noen,uanz graviditet el ikke,men da er vi hvertfall to og ikke en lenger stk og tenke på. Masse masse lykke til jenter,detta klarer dere!!

Skrevet

Jeg røkte da jeg bla gravid første gang - graviditeten var ikke planlagt. Jeg har ikke tatt et eneste trekk siden jeg fikk positiv test! Det har rett og slett ikke vært noe alternativ for meg.

"Man røyker ikke når man er gravid" så da måtte jeg slutte, gitt! :)

Heldigvis for meg syns jeg ikke det var vanskelig, men jeg tror det har mye med innstillinga å gjøre. Hadde røyka i ca 15 år før jeg ble gravid, og har som sakt ikke tatt et eneste trekk siden! JA, jeg er stolt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...