Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Gleder seg veldig til å bli mormor, hun er farmor fra før til min nevø på 3år. Jeg går høygravid å vet at vi får jente, det synes min mor er kjempe stas siden min bror har en sønn, da blir det en av hver. Hver gang vi er i en kles/lekebutikk å min mor finner noe fint til jenta, så MÅ hun kjøpe noe til min nevø også. Så sier hun "det må jo bli likt, ingen forskjellsbehandling på barna". Ja jo greit nok, jeg sier ikke noe på det hun må jo få kjøpe det hun vil, men gjør meg noen tanker... Nå har min nevø blitt 3år, kjøpedilla som min mor har, så har han fått ganske mye på de 3årene. Da har jo vår 3år å ta igjen, så hun trenger jo ikke være så hysterisk for at det skal være likt? Hun ser noe kjempe søtt hun vil kjøpe til jenta, også må hun bruke lang tid etterpå bare for å finne noe til min nevø for at det skal bli likt... Hadde det vært to søsken det hadde vært snakk om så skjønner jeg saken hennes, at den ene ikke skulle fått mer enn den andre. Men fetter og kusine som bor på hver sin side av landet?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Du er litt snål... La oss si at kjøpedilla varer til ungene er 15 år. Totalt sett vil de få like mange ting/klær da. Du kan da ikke mene at din mor skal "ta igjen" de tre årene hun har handlet til din nevø nå? Artig tankegang...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Herregud. Så du er rett og slett sur for at hun kjøper noe til sitt andre barnebarn i tillegg til din jente? Snakk om å være egoistisk.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Sur og snål? Jeg har jo aldri sagt noe på det. Men jeg lurer litt på hvorfor hun mener det skal være så likt når det ikke er søsken det dreier seg om... Kjempe stas å kjøpe ting til babyen vi får, det skjønner jeg godt, for det var like stas når min nevø var baby.. Men hvorfor stresse så fælt med å MÅTTE finne noe til det andre barnebarnet også bare for at det skal bli likt? HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Ja jeg er kjempe smålig dere ..jeg klager absolutt ikke over at min nevø fikk lammeskinn til 1000,-, vogge, sponset barnevogn og bilsete og slike ting av min mor når han var baby. Mens vi har kjøpt og betalt sånnt selv Må jo kunne gå ann å kjøpe småting (div klær o.l.) uten at det andre barnebarnet MÅ ha noe? HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Jeg syns at det din mor gjør er bra.. Og helt rikig!! HUn har sikkert tenkt gjennom dette, og funnet at slik vil hun gjøre det, for at det skal bli likt.. Tenk om alle besteforeldre hadde vært slik.. Og det går jo sikkert andre veien og.. Om hun er med de, og kjøper ting til nevøen din, så finner hun ting til jenta de og.. Er bra og ikke forskjellsbehandle! Jeg syns du skal være glad for at hun tenker slik. Hadde det vært sånn at hun ikke hadde gjort det, hadde du vel skrevet sutreinnlegg på at bestemor forskjellsbehandler.. Vær takknemlig istede for sutrete!!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Hahaha det LYSER bitterhet av deg lang vei. Skjerp deg, og vær takknemlig for at barnet ditt får besteforeldre som er rettferdig!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 12:39: Ja da får jeg vente spent å se hva barnet får i dåpsgave, for hun har som sagt lagt mange tusen i nevøen min når han var baby HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 De er begge din mors barnebarn, og for henne er det det samme om de er søsken eller ikke. Barnebarnas foreldre er jo søsken, og alle er hennes nærmeste familie. Jeg skjønner henne godt, jeg. Og jeg regner med at du ikke har ventet at din mor skulle ha kjøpt noe til di jente i de 3 årene gutten har vært her? En kan jo ikke kjøpe gaver til personer en ikke vet eksisterer;) Men at hun føler det skal være likt når de FINNES(og hun vet om dem), er jo helt på sin plass og riktig for din mor:)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Herregud så bitter du er, jeg blir helt kvalm. Slutt å vær sjalu!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 Selvøflgelig skulle hun ikke kjøpe inn ting til et barn som ikke eksisterer.. men kan hun ikke roe litt ned på kjøp til gutten når han allerede har gått igjennom 3år å fått en haug med ting? Nei jeg kjenner ikke noe bitterhet overhodet, jeg ville ikke hatt samvittighet ovenfor min bror om det var MITT barn som fikk masse å ikke min nevø!! Da hadde jeg sagt ifra til min mor at hun måtte tenke seg om.. HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 JA MEN HERREGUD, du sier jo selv at de får noe begge to, hver gang noe blir kjøpt. Sitter du og påstår at ditt barn ikke får masse mens din bror sitt gjør det, når ditt barn ikke engang er FØDT?!?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #14 Skrevet 10. mai 2009 Om hun kjøper ting til et barn som ikke er født må hun velge selv HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #15 Skrevet 10. mai 2009 Vil bare si at jeg skjønner deg jeg:) Nevøen har fått masse,nå kan det være nye babyen sin tur,og da mener jeg ikke at nevøen ikke skal få,men at det går an å dele på ting. Min mormor har gitt meg mye når jeg ble voksen,bunad,hjelp til lappen++,og penger når jeg trenger det.Da har ikke hun gitt til alle de andre barnebarna,men de får når de trenger det.Så med tiden jevner det seg ut.
Gjest Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes det høres veldig fint ut at moren din tenker sånn jeg. Det er kjedelig for nevøen din hvis det plutselig blir slutt på gaver fra farmor fordi farmor har blitt mormor til noen. Så lenge moren din synes det er koselig er det vel ikke noe problem :-)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #17 Skrevet 10. mai 2009 Min niese er hele 5 år eldre enn mitt eldste barn. Takk for at du satte meg på tanken av at jeg burde være fornærmet over alt hun fikk før mine ble født! :-p Hver gang min mor kjøper noe til mine. får hun noe også. Er det ikke bare en naturlig konsekvens av å være født først, som gjør at man er den eneste som får i en periode? Hvis du er yngst i søskenflokken.. Tenk på alt de fikk før du var født da! Du måtte sikkert arve en del som de fikk nytt i tillegg. Uff og uff. Var jeg deg, ville jeg begynt å samle ting til fremtidige barn også, slik at du kan være sikker på at i alle fall du har gitt helt likt til barna.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #18 Skrevet 10. mai 2009 Her går farmora det til gutten vår på akkurat samme måte. Er kjemperedd for å forskjellsbehandle, og jeg synes det er supert! Altså.. jeg sier til henne at om hun kjøper noe til andre barnebarnet sitt, så må hun ikke tenke på at hun MÅ kjøpe noe til vår.. men hun er veldig redd for at vi eller ungene skal bli misunnlige/sjalu. Synes det er flott av besteforeldre å være sånn
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #19 Skrevet 10. mai 2009 Det lyser sjalusi lang vei! Syns du er skikkelig smålig. Tenk å drive og regne på hvor mye hver av dem får, istede for å bare være glad for at du har en så snill og omtenksom mor som kjøper ting til barnebarna, og som passer på at de ikke forskjellsbehandles. Det finnes besteforeldre som bryr seg lite om barnebarna sine. Det finnes besteforeldre som forskjellsbehandler og favoriserer barnebarn. Og så kommer du her og syter over din .! Du burde skamme deg!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 Om de er søsken eller søskenbarn spiller da ingen rolle, for henne er de begge barnebarn. Det er bare for deg det spiller none rolle.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #21 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes det er supert, det er ikke det, for som sagt hadde jeg ikke hatt samvittighet hvis mitt barn fikk mer enn min nevø! Men som en (endelig) sier, å er enig i, er at nå er det vel babyen sin tur på lik linje med når min nevø var baby. Fra min mors side er det HYSTERI om at hver minste lille ting skal være likt.. det er det jeg blir sliten av. KJEMPE koselig at hun setter pris på begge to. Om hun hadde sponset litt i større utstyr som hun gjorde til min bror, så hadde ikke nevøen min merket det! De blir som sagt boende på hver sin side av landet. Alt av utstyr fra han var baby er ødelagt eller gitt bort til venner av min bror, så det har ikke vært snakk om noe arving av utstyr min mor la mye penger i.. Fikk litt Aha opplevelse når jeg skriver dette... Moren min er voldsomt opptatt av å være "fam" (farmor) for gutten. Min bror og moren er ikke sammen, og det har vært flere rettssaker om foreldreretten. Gutten er hos sin far annenhver helg, og moren har ikke noe godt forhold til min mor fordi hun har stillt opp for min bror i rettssakene for foreldreretten. Her hos oss er ting mer stabilt, å vi "trenger" ikke så mye hjelp av henne. Hun er mye på besøk å slapper mer av her enn hos min bror, lager kaker, duller i hagen osv. I.o.m at situasjonen er slik så trenger hun ikke å kjøpe seg inn i hjertene våres slik hun måtte med moren til min nevø når han var baby.. HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #22 Skrevet 10. mai 2009 Nå må du skjerpe deg! Har du kontroll på alt din nevø har fått i sitt liv, slik at du kan sjekke om ditt barn får nøyaktig det samme? Du er ikke bare snål og rar, du er SMÅLIG!!!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #23 Skrevet 10. mai 2009 Hjelpe meg... Hun kommer nok til å kjøpe ting til ditt barn lengre, så før eller siden går det opp i opp. Ikke bekymre deg over det, du.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #24 Skrevet 10. mai 2009 Hun har altså mye mindre kontakt med sitt barnebarn enn hun kommer til å ha med det som er på vei. Han bor langt borte og har sjelden mulighet til å treffe farmor. Ikke rart hun er opptatt av å behandle dem helt likt. Selv om det var en som delvis skjønte hva du mente (ut fra skrivestilen mistenker jeg kanskje at du har skrevet det selv, men det kan jeg jo aldri bevise) så mener 95% det samme, at det er smplig av deg å tenke slik. Synes du skal vurdere å ta det til deg og heve deg over dette. Det er nemlig ikke DEG dette handler om.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #25 Skrevet 10. mai 2009 Hva er det som gjør at du tenker så mye på verdier og penger? JEg må ærlig si at jeg ikke har peiling på hva mine søsken har fått til sine barn av våre foreldre. Jeg er glad jeg får noe, og det er sikkert mine søsken også. MEN ingen av oss forventer og teller over HVA en har fått. Det er ikke samtaleemne engang. Ser ikke poenget med å holde oversikt. Kanskje mine barn har fått mest, eller kanskje mine søskens barn har fått mest. Men alle er fornøyde og har det de trenger, og da er det uviktig. Min søster har til og med flere barn enn meg, så at der blir litt mer enn her, er også naturlig;) Og det at eldste barnebarn har da levd lenger, betyr at der er flere år i etterkant hvor dine barn er alene som minst. Du vil se dette når du selv får flere barn; det blir aldri HELT likt, selv mellom søsken. Jeg vet at min bror som er en god del år yngre enn meg, fikk mer av våre foreldre, fordi de hadde bedre råd da enn når jeg var liten. Men jeg trasser ikke av den grunn, og mener at slik er det bare. Dette gjelder også for mine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå