Gå til innhold

Dere som jobber i bhg. hvordan vaktsystem har dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Smaken er som baken?

 

 

Sidediskusjonen i denne tråden omhandler om assistenter i barnehage skal få fri med lønn som kompensasjon for at de ikke har tatt høyere utdanning. I tillegg til feilinformasjon om pedagogers arbeidsvilkår. Det handeler ikke om smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er rart om assistenter skal få fri med lønn!

Som forleldre betaler vi for at mennesker jobber. Men om en assistent blir satt til et prosjektarbeid, er det noe helt annet.

Men det må være lederen sin oppgave å finne slike løsninger. Kanskje må det gjøres for å motivere.

 

Det viktigste for oss foreldre er at bemmaningen er fordelt slik at barna er godt ivare tatt. Mennesker som irriterer seg over at noen har "fri" bør kanskje finne seg noe annet å gjøre. Men å irritere seg for at man blir overarbeidet og ikke sett er noe annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreldre betaler dere en liten brøkdel av lønnen til mennesker som jobber for dere i bhg.

 

Ønsket om å få gå kl 15 de dagene man begynner på jobb 7.30 kan enkelt oppfylles ved at det innføres betalt spisepause, slik det er bl.a. i Oslo Kommune både for bhg-assistenter, men også for kontorarbeidere, parkeringsvakter, gartnere og alle andre kommunalt ansatte. Arbeidstiden er 37.5 timer eller 7.5 timer pr dag i Oslo kommune, et gode jeg unner de ansatte der. Jeg irriterer meg ikke over at bhg-assistenter i Oslo har "fri" når de går hjem kl 15 fra tidligvakt. Men jeg unner HI sine assistenter det samme godet.

 

Er ikke enig i at dere foreldre som betaler 2.330 i måneden har noe krav på at folk skal være lenger enn til 15 på dager som begynner 7.30 eller settes til et prosjektarbeid hjemme 1t i uka for å ta igjen for liten (!) arbeidstid på jobb.

 

Det viktigste for foreldre er at det er to (helst tre) voksne til stede så mye som mulig av åpningstiden. Og at åpningstiden er så lang at det ikke går utover egen kariere eller at man blir tvunget til å være en som leverer og en annen som henter. For min del synes jeg det hadde vært ideelt med en bhg som bare var åpen f.eks. 8.25 timer pr dag. Fra barnas synspunkt. Da slipper de lange tider med få voksne på jobb, de får ikke for lang dag i bhg, og alle blir hentet omtrent samtidig, så foreldrene blir kjent med hverandre og ingen barn trenger å føle at "nå er mange hentet, hvorfor kommer ikke MIN mamma?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kommuner som har betalt spisepause og 37,5 times uker...

 

Åpningstid på 8,25 er ikke mulig hvis du feks et stykke utenfor Oslo og jobber i Oslo. Hvis du jobber 37,5 timer selv og skal ta deg til og fra jobb, hvordan skal man løse det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igne. Jeg har svart tidligere, men ble litt fanget i den sidediskusjonen. Jeg jobber i en barnehage som er åpen fra 06.20. Da er vi sammen på et fellesrom frem til vi er to fra alle avdelinger. Om noen er syke eller på annen måte er forhindret fra å være der, spiser vi frokost på en annen avdeling. Vi er 7 avdelinger, men samarbeider med de tre andre på etasjen mest.

 

Ellers synes jeg at alle som er ansatt i en jobb er ansatt et visst antall timer, også skal jobbe. Å legge inn fast fritid er jeg ikke tilhenger av, men ubunden tid på tidligvaktene er noe annet, men da skal de også vise at de bruker den tiden. Assistentene på min avdeling har en time og 15 minutter med ubunden tid, og jeg henger ikke over skulderen deres for å sjekke. Rett og slett fordi de gjør som de skal. Noen uker har de fri, andre jobber de to- tre timer. Det samme gjelder for meg. Noen uker bruker jeg ikke alle timene , andre sitter jeg hele søndagen, så alt i alt bruker jeg nok mer enn mine fire timer.

 

Om det er spesielt rolig en dag, sender vi hverandre hjem uten å føre avspasering. Det er fritid vi tar med god samvittighet, for muligheten til det er der såpass sjelden. Vi legger også opp til å jobbe hardere noen dager slik at en av oss kan få en tiltrengt avspaseringsdag. Vi planlegger da for å gjøre det forsvarlig og for at barna ikke skal lide for det.

 

Assistentene hos meg er veldig fornøyd. De føler de blir utfordret og at vi som avdeling fungerer bra. Jeg er opptatt av å ta vare på assistentene i hverdagen, barnehage er faktisk en slitsom jobb selv om de fleste utenforstående ikke ser det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du er ped.leder. Hvis du er det, bør du kan finne noe du trives mye bedre i. Alle jobber er det noe man kan reagere på. Men du er jo direkte fiendtlig innstilt til alt som heter foreldre og barn.

 

Jeg vet at barn har rett og krav på et godt miljø. Et slikt miljø må det være positive mennesker i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jeg dirrekte fiendlig innstilt til alt som heter foreldre og barn?

 

- Fordi jeg unner HI sine assistenter samme arbeidsid (37.5t/uke inkludert spisepause) som gjelder i Oslo kommune? Er jeg ikke da heller en fagforenings-bråkemaker?

 

- Fordi jeg skrev at "For min del synes jeg det hadde vært ideelt med en bhg som bare var åpen f.eks. 8.25 timer. Fra barns synspunkt" ?

At det er foreldrefiendtlig med bare 8.25 timer åpningstid, kan jeg gå med på, men gjør dette meg til en som er fiendtlig innstilt til alt som heter barn?

 

Du håper ikke jeg er ped.leder. Mange over har tatt for gitt at jeg er frustrert assistent.

 

Jeg vet at barn har rett og krav på et godt miljø. Et slikt miljø må det være positive mennesker i. Ikke minst postitive foreldre, og dét gjerne så "mye" som fire/fem timer pr. dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T vakt assistenter 7.30-15.00 . Ped.led7.30-14.30

 

M vakt ass. 08-16.00 . Pes 8.15- 15.45

 

S vakt ass. 9-16.30 Ped led. 9.30- 16.30

 

Hos oss har assistentene også ubunden arbeidstid. Funker hos oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 00.51 ...

 

men da får vel ikke ped lederen mer enn 2.5 time ubunden tid hos dere da i uken? om dem jobber 30 min kortere enn assistentene hver dag?

 

Jeg skjønner jo at man vil ha betalt lunsj. det vil jo jeg selv ha også. om du prinsal har lyst å kjempe for det så er jeg bare glad. men det er ikke alle kommuner som har betalt lunsj...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke kjempe for min egen del.

 

Og når det gjelder HI sine assistenter, kunne de jo be om betalt spisepause bare de dagene de har tidligvakt. Siden poenget er at HI (angivelig?) ønsker å la dem gå kl 15 på de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...