Gå til innhold

Dere som jobber i bhg. hvordan vaktsystem har dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi er i gang å skal prøve å forandre på vårt.

 

bhg er åpen fra 7.30-16.30

 

vi er 3 voksne på avdelingene. noen er 4...

 

nå rulerer vaktene så vi har en tidligvakt ( 7.30-15.30 ( 14.45 for pedleder)) en mellomvakt (8-16 ( 8.45 -16 )) og en seinvakt 8.30 -16.30 (9.15-16.30)

 

Dem som har 4 har stortsett to på mellom vakt

 

hvordan er det der du jobber?

 

jeg har tenkt litt på at kanskje alle burde få gå kl 15 når dem har tidligvakt. så kanskje dem må jobbe litt lenger en annen dag. noen som har prøvd noen slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hos oss så har vi åpningstider fra 07:00-17:00

 

så tidligvakta jobber fra 06:55-14:25

mellomvakta fra 08:00-16:00

senvakta fra 09:00-17:00

 

på småbarnsavdelinga jobber tidligvakta fra 06:55-14:25

mellom 1 vakta kommer 08:00 og jobber til 15:30

mellom 2 vakta kommer 08:30 og jobber da til 16:00

og senvakta som oss fra 09:30 - 17:00

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fire, to pedagoger og to ped-medarbeidere

 

Pedvakter

T 07.00-14.15

M1 08.00- 15.15

M2 08.30- 15.45

S 09.30- 1645

 

Medarbeidervakter

t: 06.20- 14.20

M1 07.30- 15.30

M2 08.30- 16.30

S 09.30- 17.30

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4 avd, og er oppe fra 7-17. Vaktene er som følger:

 

2 avd. har tidligvakt fra 7-15, og de andre 7.30- 15.30, og bytter annenhver uke. mellomvakt 8-16, og senvakt 9-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar..;)

 

er det faktisk noen barnehager som er åpen til 17.30? det er jammen meg seint....og jeg som syns det er kjedelig å ha seinvakt til 16.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss på storebarn er vi 18 barn og 3 voksne. Vi har følgende vakter:

 

Tidligvakt: 07.30-15 for de to assistentene og 07.30-13.30 for pedleder

Mellomvakt: 08.30-16 for ass. og 09-15.45 for pedleder

Senvakt: 09.30-17 for ass. og 10-17 for pedleder.

 

Så rullerer vaktene, slik at vi har hver vakt hver 3. dag.

 

Åpningstid er 07.30-17.00.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI ønsker en endring slik at alle burde få gå kl 15 når de har tidligvakt.

 

Ped. leder får jo uansett gå 14.45 når hun har tidligvakt, så hennes vakter er det ikke noe behov for å endre på.

 

Ped. leder har 4.15 timer i uka med ubundet arbeidstid (45 min pr dag) for forberedelser, holde seg faglig oppdattert etc.

 

Mitt forslag er enkelt: La assistentene gå kl 15 når de har tidligvakt. Det betyr en halvtime et par ganger i uka. Ikke utvid andre vakter, men la assistenten få en eneste time i uka med ubundet arbeidstid de óg! Til faglig utvikling, og forberedelse (hvis ikke det alltid er ped.leder som gjør alt i samlingstund, forming etc.).

 

Leser ped.leder en relevant bok, kan hun gjøre det om kvelden på ubundet arbeidstid. Hva om man fikk assistentene også til å lese en time i uka? Det kreves IKKE førskolelærer utdannelse for å lese en bok som er faglig relevant. De nåværende ped.ledere klarte jo å lese med faglig utbytte allerede mens de var studenter :-)

 

Ulempen med mitt forslag er selvfølgelig at det bare blir to voksne på jobb i tiden 15-15.30. Dette går greit for assistenter og barn. De er jo vant til å offre seg for ped.leders faglige utvikling, eller hva hun nå bruker sin ubunde tid til. Men at det bare er to på jobb etter kl 15, blir jo tøfft for ped.leder som ikke er vant til å ha det slik når HUN har mellom- eller senvakt. Kanskje må hun da gjøre praktisk arbeid på avdelingen under måltidet, og utsette andre oppgaver/kontorarbeid som hun ellers kunne fått unna i den halvtimen. Disse andre oppgavene må hun så kanskje utføre i sin ubundne arbeidstid som hun jo fremdeles har 4 timer av i uka mens jeg foreslår å gi assistentene én time.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare ped-leders faglige utviklig de offrer seg for, det er også organiseringen og det pedagiske tilbudet. Jeg er helt enig i at assistentene burde få muligheten til å ha ubunden tid. Har opplevd at dette har gått så det suser i min personalgruppe, men også at det ikke har fungert. Det kommer veldig ann på assistentene, for om de ikke følger opp kan det bli mye ekstraarbeid for Ped-leder som ikke akkurat har overflødig ubunden tid når en har treerbemanning. Om de tar ansvar, kan det være til god hjelp. Da må de ha konkrete oppgaver, ikke bare lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Prinsdal: Jeg synes det virker som du insinuerer at pedledernes ubundne arbeidstid bare er tøys og tull. Hva tror du det er, betalt fritid?

 

Er du assistent i barnehage du, eller?

 

Jeg er lærer, og tenk, jeg har i full stilling ca 20 timer ubunden tid i uka. Hva tror du jeg bruker den til? Surfe på nett og nedvurdere andre arbeidsgruppers innsats?

 

Og bare sånn til slutt: Jeg har møtt en masse mannlige ped-ledere. Både de mannlige og de kvinnelige har klart helt fint å ta seg av barna på lik linje med assistentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle gjerne latt mine assistenter gå tidligere. og hatt litt ubunden tid hver uke. men det får jeg ikke lov til av styrer. i såfall må dem jobbe det inn igjen andre dager...

 

jeg klarer helt fint å ta meg av barna på avdelingen. det gjør jeg hver dag. akkurat som mine assistenter klarer det kjempe fint også. for jeg har VELDIG dyktige assistenter

 

Syns du er veldig frekk jeg som sier at jeg bruker mine 4 timer på fjas. jeg bruker sikkert 5-6 timer i uken MINST. Jeg planlegger grupper, Førskolegruppe, Turer, Lager ukeplaner, Lage månedsplaner, Har foreldresamtaler å foreberede, foreldremøter, medarbeidersamtaler, TRAS skjema som skal fylles ut osv. Avdelingsmøter som skal planlegges, Ped leder møter som skal planlegges osv. Det er SINNSYKT mye å gjøre. og mine assistenter sier alltid at de er glad det ikke er dem som har min jobb... når foreldrene er misfornøyd med noe er det meg som må stå og ta i mot dritten. For det er jeg som er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var snakk om at assistentene skulle ha like korte vakter som ped.lederne, og derved fire timer ubundet arbeidstid i uka, er jeg enig i at "Da må de ha konkrete oppgaver, ikke bare lesing".

 

Men nå foreslo jeg tross alt bare å gi assistentene i HI sin bhg én eneste ubundet time i uka.

Ped ledere bruker nok ikke all sin ubunde arbeidstid på lesing, men kanskje de bruker én time i uka på dette? Og tre timer på konkrete oppgaver utenom arbeidstiden (ikke iberegnet ting som de får avspassering for).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 19:52

 

Jeg er kanskje "frekk", men jeg er ikke annonym som deg :-)

 

Du begynner ditt innlegg med å si:

 

"jeg skulle gjerne latt mine assistenter gå tidligere. og hatt litt ubunden tid hver uke. men det får jeg ikke lov til av styrer. i såfall må dem jobbe det inn igjen andre dager..."

 

Da er vi vel omtrent enige da. Jeg skulle gjerne sett at assistentene HI's barnehage fikk gå 1/2t tidligere en gang eller to i uka, og hatt litt ubunden tid hver uke. Det burde avd leder få lov til å gi dem av styrer. Uten at dem må jobbe det inn igjen andre dager... Skal vi være enige om å anbefale HI sin styrer å si ja?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tosøtesmå:

 

Ped.ledernes 4 timer ubundne arbeidstid er betalt arbeidstid som de ikke trenger å tilbringe på arbeidsplassen. I tillegg kommer flere timer i uken som de tilbringer på arbeidsplassen, men ikke på avdelingen.(Møter med hverandre, med barnevern, foreldre etc).

 

Har du som lærer virkelig 20 timer ubundet arbeidstid pr uke? 20 timer som du ikke trenger å være i skolebygget? Av 37.5 timers arbeidsuke gjenstår det da 3.5 timer pr. dag. Kan du HVER DAG gå hjem igjen 3.5 timer etter at du har kommet til skolen??

 

Jeg bare spør. Insinuerer slett ikke at du i tilfelle ikke jobber mer enn 3.5 timer. Er bare svært overrasket om ikke lærere har fått mer bundet arbeidstid (tilsetedeværelsesplikt) de siste 10-15 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg har ikke 20 timer ubunden tid, tenkte litt kort der. Jeg har vel 14 timer ubunden tid, og 9,5 time bunden tid uten undervisning. Men på min skole er det ingen som teller, for alle er tilstede mer enn de må likevel.

 

Og en lærer har faktisk ikke en arbeidsuke på 37,5 timer, men på 43,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en time til å lese i uken, til det har jeg alt for mange andre oppgaver. Det jeg leser av faglig stoff er nok mest på min egen tid. Om assistenter generelt skal l ha ubunden tid skal de også jobbe i den tiden. Jeg har jobbet med flotte folk som fint tar ansvar selv, men utdanningsnivå har faktisk litt å si for mange. Både jeg og mange av mine kolleger på nåværende arbeidsplass har erfaringer som tilsier at brorparten av assistentene bruker den ubundne tiden som fritid fremfor å jobbe. Nå har jeg en flott gjeng som selv finner ting de vil jobbe med de ukene vi ikke har spesielle prosjekter som de forebereder.

 

Det er desverre mange barnehageassistenter som tror at ped-ledere har 4 timer fri i uken og vil ha en del av kaka.

 

Kunne mye heller ha tenkt meg en assistent sin arbeidstid jeg, åtte timer på jobb og så ferdig. Den dealen jeg har innebærer at jeg er medregnet på avdelingen mens jeg også må være på møter, noe som belaster assistentene, samt at jeg aldri er ferdig på jobb når jeg kommer hjem. VI jobber etter en 35 år gammen organisering, men innholdet i jobben vår har endret seg STORT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er anonym 19.52....

 

og jeg er HI..

 

Jeg har som sagt ikke noen timer til overs for å lese. skulle gjerne heller jobbet de 45 min ekstra hver dag jeg og sluppet unna å jobbe noe på kveldstid.

 

De siste 3 dagene har jeg nok brukt 6 timer minst på jobb på kvelden.

 

virker som at du er en veldig bitter assistent....

jeg skulle gjerne unngått å gå på alle møtene jeg. men jeg må jo det. det er ikke akkurat veldig kjekt å sitte på foreldre samtale etter foreldre samtale når man vet at avdelingen flyter og det er stress for dem som er igjen. det er ikke noe kjekt å måtte gå fra avdelingen for å gå på overføringssamtale med skolen, snakke med barnevernet osv. Men sånn er det. jeg har valgt denne jobben og det er arbeidsbeskrivelsen min. Om assistentene mine har lyst å gjøre jobben min ( som dem forøvrig IKKE har lyst til) så kan dem fint ta de 3 årene på lærerhøgskolen som jeg har tatt....

 

missforstå meg rett, jeg digger jobben min altså... koser meg masse. men syns jo og at det er alt for mye møter osv. som jeg gjerne skulle unngått. ,for det kjekkeste jeg vet er jo å være med barna på avdelingen., ha samlingsstunder, grupper osv. ;) er jo derfor jeg har giddet å ta denne utdanningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prinsdal

 

og forresten det er 4 timer ubunden tid hver uke....

 

45 min x 5 er 3 timer 45 min.. så jeg jobber faktisk 15 min ekstra hver uke i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI,

 

slik jeg forstår er det ikke ped.ledernes ubundete tid som er problemet, men bemanningssituasjonen. Personlig hadde jeg forventet at det var ped.lederen som hadde ansvar for flest barn, pga utdannelse og erfaring. Når man tar inn en 19-åring og lar personen være alene med lang flere barn enn det som er lov, er man på kanten av det jeg vil kalle akseptabelt.

 

Vi hadde en super ped.leder til vårt barn. Hun hadde sin helt egen vaktordning. Forstått det slik at hun fant ut når det var best å ha møtene/lese. Hun var helt rå på å alltid være tilstede både morgen og ettermiddag. Da stod hun i garderoben og assistenten var i full aktivitet med barna inne på avd. Hun tok seg av all prat underveis og hun fulgte godt opp med spørsmål. Assistentene skrøt hun av hele tiden. Så med assistentene ble det bare hyggelig prat.

 

Savner henne enormt. Hun bør det bli laget en bok om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenestefri med lønn, kanskje?

 

Dette er jo noe helt annet enn ubundet arbeidstid. Så vidt jeg vet har ped.ledere i Oslo kommune to uker tjenestefri med lønn hvert år. (Men er ikke 100% sikker på at denne ordningen eksisterer fremdeles)

 

Hva om assistentene fikk én uke tjenestefri med lønn i form av 37.5t som tas ut som 1/2t på 75 tidligvakter? Da ville jo poenget være at de skulle ha fri med lønn. Er det ikke dét som ligger i (oslo-) ped.ledernes tjenestefri med lønn?

 

 

Eller hva med 50 minutter fri i uken for dem som ikke røyker på jobb? Slike ordninger finnes i enkelte bedrifter i helt andre bransjer.

 

Hvis det altså er slik at du virkelig ønsker å gi dine assistenter mulighet for å kunne gå kl 15 på sine tidligvakter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om. Men om det har eksistert så er det mest sansynlig et alternativ til ubunden tid slik man har i lærereryrket.

 

Altså disse ped-lederne jobbet fulle dager, og så på kveld og hadde dermed to uker å avspasere på slutten av året. En får ikke to uker fri med lønn i fanget bare fordi en er pedagog. Forskjellen hos oss er heller at assistentene får avspasere all sin overtid, og jeg ikke fordi den ofte er ubunden og da får vi ikke skrive timer.

 

 

Om folk skal røyke når de jobber på min avdeling må de gjøre det i pausen. Assistentene på min avdeling har ubunden tid som de på samme måte som meg bruker til å jobbe. Noen uker jobber de mer i denne tiden, andre uker mindre og noen ikke i det hele tatt. Det er fordi at på min avdeling har jeg to ansvarsbevisste damer som gjør alt de skal. På de andre avdelingene i vår barnehage funker det ikke like bra. De fleste har en det funker bra med og en som ikke skjønner hva de gjør galt når de ikke fikk tid til å gjøre det de skulle fordi de fikk besøk eller måtte på IKEA.

 

Vi har bemanningsproblemer nok i Norsk barnehage, vi kan ikke gå rundt å gi ut betalt fritid når vedkommende trengs på jobb. Jeg har heller ikke tenkt til å be om usnkyldning for at jeg har studert i tre år av mitt liv. Jeg får ingen goder for dette annet en litt andre utfordringer i jobben og masse ansvar, jeg har til og med dårligere livslønn enn de ufaglærte assistentene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har iallefall IKKE 2 ukers ekstra fri i året... har 5 ukers ferie som alle de andre.

 

ingen som har røykepauser heller. dette er noe de som røyker ev må ta i pausen sin....

 

Vi har som dem sier over nok av bemanningsproblemet og kan ikke bare gi dem 30 min fri 1-2 dager i uken med betaling...

 

jeg har tenkt på om dem ev kan bruke av avspaseringen sin. dem får jo overtid for alt dem gjør.... så ender jo med mye avspasering....det kan jo være en løsning. men kan ikke gi dem fri med lønn... sånn er det bare.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de kunne organiserer seg og kreve samme lønn og arbeidstid som kommunalt ansatte (assistenter)?

 

I kommune-sektoren er assistentvaktene på 7 1/2 time, hos dere er de på 8 timer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstiden er likevel 7 1/2 time. Forskjellene ligger i betalt/ikke betalt lunsj, og det er heller ikke likt i alle kommuner. Her i byen har de ansatte i kommunale 8 timer. Det gjelder også for pedagoger. På min arbeidsplass er de aller fleste organisert, men de har like fullt 8 timers arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper tilbake til det opprinnelige spm jeg:

TV:0700-1430

TM:0800-1530

SM:0830-1600 (Har vært litt frem og tilbake etter behov; 0900-1630)

SV:0930-1700

Pedagogene tar en time hver dag bortsett fra sin møte dag.

Og her er det ikke snakk om å jobbe over hvis ped tiden er på slutten av dagen.

Vår bhg har også en flex avd, og er oppe til 2100.(der begynner SV etter som hvor lang dagen blir. eks: oppe til 1900. Starter H*n 1130)

 

Til dere andre; Godt smaken er som baken. Ellers ville det vært kjedlig her i verden)

 

Beklager slurv i teksten. For her går det unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...