Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Saken er den at jeg har en 17 år gammel datter fra tidligere, og hun er psykisk syk, noe hun har vært i flere år. Problemet er min mann, som forøvrig ikke er hennes pappa, krangler mye med henne om dagen. Og han er sur fordi jeg tar hennes side... Så nå trenger jeg meninger fra nøytralt hold. Min datter gjør i blant litt uvanlige ting, for eksempel kan hun plutselig begynne å grine ved middagsbordet, eller sperre seg inne på rommet og nekte å komme ut. Og de gangene synes jeg faktisk at han er ganske slem mot henne: "Du er faen meg syk i hodet!" kan han si, og si at hun skal slutte og sutre osv. Jeg syns egentlig at det er unødvendig å si ting på den måten til henne.... Det er det vi krangler om. Han mener at hun får bare tåle det, hun ER jo syk i hodet, sier han. Syns det er litt feil å si syk i hodet, framfor å si psykisk syk... Det blir så nedverdigende å si syk i hodet, føler jeg... Og egentlig syns jeg det er forferdelig unødvendig av ham å si at hun skal slutte å sutre, at det ikke er synd på henne osv... Jeg pleier å la henne få grine i fred, for så å spørre om hun vil prate om det. Og ofte er det slike ting som at han har kalt henne syk i hodet hun griner for... Jeg føler at han på en måte mobber min datter... Er jeg bare overfølsom?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Han oppfører seg som en drittsekk mot din datter og du lurer på om du er overfølsom?????? *slår oppgitt ut med armene*
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 om du er overfølsom, nei veit du ka... viss min mann hadde gjort noe sånt mot min datter som var psykisk syk så hadde eg kasta han ut for lenge siden... han må jo være helt idiot, mobbe ei jente som sliter fra før av... blir helt kvalm av å lese dette, viss det er noen som er syk i hode så er det han... en dag så kan dattra di få nok og kansje reise fra deg for ho mener sikkert d at du ikke støtter henne nok eller i verste fall kan ho ta livet av seg... nei fy faen for en idiot av en mann du har... enten hiver du han ut ellers så tar du med deg dattera di og reiser for der ho er i dag har ho ikkje det godt.... støtt og hjelp ho før det er forseint..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 beskytt dattra di fra den idioten av en mann du har!! ALDRI godta sånn oppførsel fra han!!
Gjest Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Nei, du er ikke overfølsom. Selvfølgelig kan man sette grenser for hva man vil tolerere også av folk som er psykisk syke, men man kan og skal likevel behandle sine medmennesker med respekt. Datteren din er ikke mindreverdig fordi hennes sykdom tilfeldigvis rammer psyken og ikke noe annet som er mer synlig og lettere å forholde seg til.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Høres ut som om han bare vil at hun skal bli verre, spør du meg. Dette er en av de verste former for mobbing. Alvorlig, så hadde jeg revurdert mitt eget forhold til denne mannen. En som ikke oppfører seg overfor mine barn, og hører etter hva JEG sier om sakene ang dem hadde aldri fått innpass i mitt liv. For meg er det viktigere å støtte mine barn, enn å ha en partner. Hva oppnår han med å si slike ting? Forventer han bedring i situasjonen hennes med å si slikt? Tror DU det hjelper henne at han sier slikt? Hun VET jo at hun sliter med sitt. Da trenger hun ikke slike negativt ladede påminnelser. De har hun nok nok av i sitt eget indre. Hun påminner seg nok selv ganske så ofte, og da å få det "bekreftet" fra en omsorgsperson, som skal være voksen, er bare store fjell som blir lagt til byrden. At han er frustrert over situasjonen er hans helt private problem, og det bør han bare holde kjeft om, og jobbe med selv. Det er ikke jentas ansvar, noe han gjør det til ved å oppføre seg slik. Jeg vet en del om hva jeg snakker om, da jeg har tenåring med en diagnose som medfører en litt annerledes oppdragelse, og jeg er alenemor.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Nei du er ikke overfølsom! Beklager å si det ,men jeg lurer på om mannen din er litt syk i hodet??Kanskje han bør lære litt mer om hvordan det er å være psykisk syk.. Lykke til
Pengetreet Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Dette syntes jeg var trist å lese. Når man har en psykisk lidelse er man gjerne ekstra sårbar. Derfor er det ekstra viktig at de som står henne nærmest er til støtte og gir henne den tryggheten som hun kanskje ikke klarer å finne inne i seg selv. Det burde være en selvfølge at hun ikke utsettes for mobbing i sitt eget hjem.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #9 Skrevet 9. mai 2009 Fy for en dritt kjærring du er! når du sitter å bare ser på at mannen din mobber din psykisk syke datter er ikke du et hakk bedre en den drittsekken du er sammen med! jeg har selv blitt mobbet av mine foreldre..og sliter den dag i dag. Start med å kast ut søppelet, så tar du av deg datteren din før det er for sent! å vere psykisk syk er alvorlig! og ingen skal bli mobbet for den grunn
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Kan jo vere nødvendig med grensesetting til tider sjølv om ho er psykisk sjuk, men det må gjerast roleg og bestemt. Ein slik språkbruk er heilt uakseptabelt, og vil berre medføre større problem både for henne og de andre. Er ikkje alltid så lett å takle psykisk sjuke, fordi dei reagerar annleis og ulogisk i våre auge, men den frustrasjonen må mannen din ta ut overfor andre enn jenta. Er det nokon de kan snakke med om korleis de skal takle sjukdomen hennar? bup, familievernkontor el?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Nei, du er ikke overfølsom. Det er uansett stygt av en voksenperson og si til en datter, stedatter eller hvem det måtte være at de er syk i hodet, uansett om de er det eller ei. Det er en skikkelig umoden kommentar som fjortiser roper til hverandre. Og hun blir ihvertfall ikke bedre av at han står og roper til henne p å denne måten. Du må sette ned foten. Hvis ikke han kan behandle datteren din bedre, da må dere få hjelp eller så må dere bo på hver sin plass. Din datter må komme først!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 Nei vet du hva, totalt uakseptabelt og jeg hadde kasta fyren på hodet og ræva ut, eller tatt unga og flytta om min hadda sagt noe sånt til et av barn våre, eller andre for den del.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 Jeg regner med at hun går i en type terapi, og har noen å snakke med.. Da kunne det hvert et alternativ, at dere alle ble med en time også kunne han blitt forklart situvasjonen og hva det her er..For det vet han og sjønner han tydeligvis ikke..Dette er alvorligt...Dette er jo en av mange ting som er viktig for et barn, å bli trodd og få støtte..DET får hun IKKE av han..Og dermed så "svikter" du litt og desverre..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 fyy fader for en MANN du har!! herregud synes fælt synd på jenten din, vet hvordan det er å være psysisk syk og man tåler nesten ingenting da!! Synes mannen din trenger hjelp!! fy fan.. og at du ikke stiller mer opp for henne skjønner jeg ikke!!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 LITT stygt?! Han må jo være DUM i hodet!!! Hadde han mobbet en som hadde en annen sykdom? Du gjør ikke livet lettere for datteren din ved å ha en sånn mann i huset!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes rett og slett at det er helt forferdelig at du må spørre her inne om dette. Du svikter henne totalt ved å la dette pågå - og atpå til er du usikker på om han har tråkket over streken! Har du ikke større respekt for din datter? Synes du ikke at hun fortjener å bli behandlet på en skikkelig måte? Her må du snarest ta tak, og fjerne din datter frå denne forferdelige mannen! Slik kan han ikke få lov å behandle et menneske som sliter stort allerede!
OsloMor Skrevet 10. mai 2009 #17 Skrevet 10. mai 2009 Man kan jo lure på hva som kom først av høna og egget her. Kan det være at din datter er psykisk syk pga. hjemmeforholdene og det at hun blir trakassert i sitt eget hjem av et familiemedlem og en voksenperson? Dette bør du snarest gripe fatt i om det er fakta det du skriver i hovedinnlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #18 Skrevet 10. mai 2009 Kjære deg, hvis du er glad i din datter, så hiver du denne mannen på ræva ut!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #19 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde det på den måten som du beskriver din datter...hadde mamma tillatt noen, spesiellt en så sterk mannsrolle som du beskriver, å herje slik med meg i en så sårbar periode i livet mitt som det var....vel, da vet jeg ikke om vi hadde hatt mye til forhold idag. Det er jo din mann som er totalt umoden som ikke klarer å komme med mer konstruktive løsninger på problemet enn å rope nedverdigene ord og ber henne slutte å føle det hun føler. Forklar han at slike overtramp ikke vil aksepteres! Barnet er psykisk skykt sier du, får hun noe hjelp for dette? Om ikke, skaff det. Få hjelp selv også, slik at du har verktøyene som skal til for å hjelpe henne på hjemmebane også. Og stopp din mann, han må slutte å gjøre situasjonen verre.
Glad_mor_85 Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 De fleste tenåringsjenter i den alderen ville nok blitt "psykisk syk" av å ha en slik stefar.. Sorry altså.. ikke rart hun oppfører seg sånn kanskje. Skulle gjerne sagt til han : Som man reder, ligger man...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #21 Skrevet 10. mai 2009 Er du i familie med mora til Christoffer som er mye omtalt i media om dagen?! For dersom du lurer på om du kanskje er overfølsom nå, hvor går grensen din?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #22 Skrevet 11. mai 2009 Du sier det selv, HI: "Problemet er min mann". Det er helt sant, gitt. Problemet er din mann, og hva skal du gjøre med det? Før det er for sent? Han er mere syk i hodet enn din datter har,er eller kommer til å bli.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #23 Skrevet 11. mai 2009 Folk her inne eier jo ikke skam. Sammenligne med Christopher saken???? Herlighet! Men jeg er enig i at dette er alt annet enn bra for datteren din, og JA du har ansvar for å beskytte henne fra stefaren. Når det er sagt; så kan det jo være han psyker deg ut også? Siden du må spørre her inne, mener jeg. Kan virke som om du er usikker på din egen dømmekraft.. Jeg kjenner jo ikke forholdene i deres hjem tilstrekkelig, men synes i alle fall at du skal ta dette på alvor!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #24 Skrevet 11. mai 2009 Du er ikke overfølsom, du er UNDERFØLSOM. jEG HAR SELV VÆRT I DIN SITUASJON. Akkurat samme problemstilling. Et barn fra tidligere forhold, med atferdsvansker og etterhvert psykiske problemer. Jeg brukte mange år før det gikk opp for meg at stefar var direkte SLEM med mitt barn, og jeg håper du også innser det før jenta blir mer ødelagt. Jeg orker ikke å gå i detalj på alt, men det innlegget du har skrevet, kunne jeg også skrevet. Helt til jeg kom meg ut av det. Nå går det bedre med mitt barn, ønsker det samme for ditt barn. VÅKNE OPP!!!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #25 Skrevet 11. mai 2009 Akkurat om man sier "sjuk i hodet" eller "psykisk sjuk" synes jeg ikke sier noe om man nedverdiger. Det blir på samme nivå som om man sier "sjuk i foten" eller "fysisk sjuk". MÅTEN man sier det på, sier mer.... Sjølsagt skal også et barn med psykiske problemer oppdras og irettesettes. Men her er det visst "pappa" som trenger mest til oppdragelse......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå