flypapir Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 I dag fikk vi brev om at avdelingen til jenta mi skal på bytur med bhg og der skal de virkelig kose seg. Først blir det Happy Meal på McDonalds med is til dessert før de skal på sjokoladefabrikken. De ber oss pent ta med en 70-80 kr slik at ungene får kjøpe seg det de skal ha på Mc´ern samt en sjokolade til 20-30kr på sjokoladefabrikken. Greit at de skal få kose seg, men jeg er glad det ikke er jeg som skal på tur med en gjeng småtroll som kun får junk og godteri...
Sivalur Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Det var da litt mye ja... det er hvertfall ikke noen såkalt sukkerfri barnehage hun går i!! Synes de kunne nøyd seg med en av de tingene, begge deler på en og samme dag blir for mye rett og slett. Høres nesten ut som det skal være mer kos for de ansatte enn for barna synes jeg da, unger trives vel bedre ute i frisk luft hvor de får sett på mye rart..??
Gjest Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Kom bare på en dokumentar som har gått på tv flere ganger som tydelig viser at snop og hyperaktivitet ikke har noen automatisk sammenheng. Unger kan være rolige og medgjørlige etter store mengder snop og helt i 120 etter en fest på frukt og grønnsaker. Hadde reagert mer på at de skal spise på mc.donalds, men det er mest fordi maten der er utrolig lite god. Hadde ikke hatt noen problemer med en slik utflukt, men hadde da gjerne sett at ikke alle turene var slik. Men en skikkelig kosedag (som avveksling for store og små) hadde jeg ikke bekymret meg særlig for.
flypapir Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2009 Ingen sukkerfri bhg der nei, de må jo kunne kose seg mener de ansatte. Jeg mener også at de så klart må få kose seg, men til tider blir det litt mye kos. Ikke sjelden de spiser enten pølse og kake (eller begge deler) der. Mitt inntrykk er at de spiser slik kanskje en gang i uka. Går jo finfint an å kose seg med andre ting enn junk og søtsaker også!
alvamamma Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 Oi! Det var too much spør du meg. Synes egentlig ikke en barnehage har noe på McDonalds å gjøre jeg da. Høres ut som om det er fare for at noen kaster opp etter det der, glad for at det heller ikke er jeg som skal være med på den turen. Happy meal, is og en sjokolade til 20-30 kr. Kommer nesten ikke over det jeg altså...
Blue Lady ♥ Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 For en tullete barnehage om jeg får lov og si det..Ser ikke helt vitsen med på mac mat og sjokolade + dessert.Syns det var altfor mye av det gode.Tydeligvis ikke en bhg som legger vekt på kosthold,for da hadde de ligget langt unna macen ihvertfall.Ikke bare var det mye junk på en dag men det kostet faktisk litt mye syns jeg.Skal en bhg planlegge slike turer som koster så mye i forhold til det man man betaler i kostpenger fra før av syns jeg utflukten skulle vært avvklart med foreldrer i forkant. Mye sukker+barn+Utenfor barnehageområde=en stressende tur med sure sukkerhøyebarn og sure voksende som ikke skjønner hborfor barna er så umulige;) Glad det ikke mer meg...Been there,done that og syns det var et dårlig altenativutflukt så er dårlig planlagt.Det finnes mange andre ting man kan gjøre før de evnt skulle på Sjokoladefabrikk.
flypapir Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2009 Nei, jeg tenker heller ikke på at de blir hyperaktive. Det jeg tenker på er at de heller mister energi sånn etterhvert. Merker det hvertfall veldig godt på jenta vår de gangene hun får pølser ol. Da blir hun ofte mer survete og mindre medgjørlig enn dersom hun får mat som metter litt mer. Jeg synes det er greit at de skal på slik tur, flott at de tar seg tid til det og ikke noe problem at de skeier ut en dag! Men jeg synes at ofte så blir all kosen blir i form av mat/snop fremfor kjekke aktiviteter ol.
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 4. mai 2009 #8 Skrevet 4. mai 2009 Jeg synes faktsik at det var litt voldsomt...er det vanlig at man må sende med barna så mye penger i barnehagen? Skal de ikke også ha kostpenger? Vi har ikke dårlig råd så vi hadde fint klart det men det er vel ikke alle som har penger til slike utflukter så veldig ofte... Men det er sikkert kjempemorsomt for barna med en slik tur kan jeg tenke meg.
tante grusom master of law Skrevet 4. mai 2009 #9 Skrevet 4. mai 2009 Meg hadde det ikke gjort noe som helst om sønnen min skulle være med på noe slikt. Jeg regner med at de ikke er på mcdonalds hver dag. En liten utflukt et par ganger i året skader ingen. Det får være nok med alt hysteri!
flypapir Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2009 Joda, vi betaler kostpenger og turpenger i tillegg, så dette kommer utenom. Er ikke noe problem for oss å betale dette, men jeg ser at det kan bli ett problem for andre. Det er forøvrig frivillig om man vil bli med. Dersom noen foreldre ønsker det, kan deres barn få være igjen i bhg. Jeg tror også at jenta vår kommer til å ha en super dag, hun elsker å dra på tur med bhg. Men hun er nok rimelig tappet når hun kommer hjem
It's all about me Skrevet 4. mai 2009 #11 Skrevet 4. mai 2009 Hadde det vært barnehagen til guttungen hadde jeg tenkt: "Wow, så bra, de kommer til å få en knalldag de små"
flypapir Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 4. mai 2009 Neida, ikke noe hysteri og jeg vet de ikke tar skade av det Er ikke for sukkerfrie barnehager, men er heller ikke for en bhg hvor det er denne type mat veldig ofte (noe det er i jenta vår sin bhg). Jeg synes bare at det blitt litt mye i dette tilfellet og lurte derfor på om det kun var meg
flypapir Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. mai 2009 Ja, de får jo en knalldag. Men jeg er faktisk usikker på hvordan formen til min jente kommer til å være etter en slik dag da hun kun får i seg tomme kalorier. Vet at hun da fort blir sur og grinete og ikke får det så moro som hun kanskje kunne ha hatt det! Uff, ser at jeg svartmaler det hele litt her og vet at det absolutt ikke er noen krise (det er bare LITT mye av det gode...)
mamarama og lille banan Skrevet 4. mai 2009 #14 Skrevet 4. mai 2009 jeg hadde ikke likt at barnehagen tar med ungen min på Mc Donald's. sjokoladefabrikken hadde holdt.
Gjest Skrevet 4. mai 2009 #15 Skrevet 4. mai 2009 Jeg synes bhg skal dra barnas kosthold opp, ikke ned. Jeg har forsiktig kritisert vår bhg fordi de serverer mye "barnemat", type tomatsuppe, farseprodukter etc som de fleste barn har lett for å like. Jeg synes bhg skal utnytte drahjelpen de har i at barn lettere spiser nye ting borte enn hjemme, og servere mer spenstig (og sunn) mat. Den andre bhg jeg har barn i er internasjonal, og serverer curry, grønsaksmuffins, stekt ris og annen vegmat en gang i uka. Og barna spiser godt og kommer hjem og stinker løk, og da blir mor glad! Når det gjelder utflukt kan de vel også tenke mer utradisjonelt. Kanskje kan de da inspirere foreldre til å velge andre spisesteder enn frityrfood. Når det er sagt, jeg tror ikke barna tar skade av det, men jeg synes de ikke utnytter muligheten de har til noe mer...
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 4. mai 2009 #16 Skrevet 4. mai 2009 Så morro da. Barna kommer til å ha det fint, og storkose seg. Når barna kommer hjem er de uansett sliten etter en slik dag - og vil helt sikkert ha vanlig kveldsamt og sovne fort. Iallefall er det slik med Daniel, hans bhg er på utflukter en gang i mnd - og han er utslitt når han kommer hjem .Vil ha mat og sovner med engang etterpå. Aldri vært verken surmuling eller "nei, jeg vil ikke sove" -problemer etter slike dager.. Ikke her i hjemmet iallefall! Nå har ikke Daniels bhg vært på Mac`ern eller lign steder - men de har fått både is og sjokolade på utfluktene...
cherry coke Skrevet 4. mai 2009 #17 Skrevet 4. mai 2009 Synes det var litt voldsomt, ja. Men på en annen side, så er dette nok ikke hverdagen i barnehagen. Og om det hadde skjedd kun denne gangen hadde jeg ikke hatt et problem med det. Regner med de får en kongedag!=)
minnimy Skrevet 4. mai 2009 #18 Skrevet 4. mai 2009 Med fare for å virke skikkeli streng på det..hehe..så synes jeg personlig ikke at sjokolade har noe i barnehage å gjøre..det er fordi vi lengst mulig prøver å unngå at var unge skal begynne å ville ha og mase om sjokolade, og annet godteri(han er 2 år nå). Tror jeg lettere ville syns det hadde vært greit de dro på McDonalds, siden det da er noe de blir mettere på, og er en slags "middag". selv om jeg syns det er usundt, og vi pleier aldri å spise det hjemme. Så ville jeg syns det var greit en sjelden gang. Men jeg syns også som det er navn før, at barnehAGER BØR UTNYTTE DET AT DE KAN PÅVIRKE BARNA TIL Å SPISE SUNDT. oi caps locken kom visst på...hehe.. nei men en sjelden gang skulle det vel gå bra.
Yo&La+spire Skrevet 4. mai 2009 #19 Skrevet 4. mai 2009 Eg tror helt sikkert de får en fin dag og hadde ikke nektet jenta mi å vere med (ikke at eg tror du gjør det altså, men eg synes likevel det er litt unødvendig med McDonalds...Det finnes mange andre bedre alternativer (både i smak, hygiene og moral, hehe) så hadde eg fått bestemme så hadde det nok blitt en annen plass eller piknik i parken...
Tøysetipp Skrevet 4. mai 2009 #20 Skrevet 4. mai 2009 Jeg hadde ledd og ønsket de lykke til. No worries, no complains. På eget ansvar, ha ha.
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 4. mai 2009 #21 Skrevet 4. mai 2009 Jeg hadde nok tenkt at det var litt for mye av det gode ja.. Syns det kunne holdt med en omvisning på sjokoladefabrikken, også kunne barna kjøpt en sjokolade der før de skulle tilbake til bhg. Da har de opplevelsen og en liten ting å kose seg med. Macern er litt drøyt.. har vært på macern selv med jenta mi et par ganger, og jeg syns ikke det hører til bhg`s hverdag og dra dit med ungene. Foreldrene må kunne velge det selv. Syns de hadde veldig ofte kaker/pølser også..! Det burde du ta opp på en foreldresamtale.. de rekker jo ikke å glede seg over en koselig pølsefest, når det kommer det samme neste uka..
flypapir Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #22 Skrevet 4. mai 2009 Ser det er litt delte meninger... De kan nesten ikke "bare" dra tilbake til bhg da denne utflukten innebærer en time på toget hver vei og vil vare hele dagen (er hjemme litt før kl.17). Utslitte vil de nok være uansett, er vel derfor jeg synes at de kunne fylt magene deres med noe litt mer fornuftig, slik at de holder koken den tiden det er nødvendig
Slash Skrevet 4. mai 2009 #23 Skrevet 4. mai 2009 He he... mener jeg har lest et liknende innlegg før. Kanskje det er samme barnehage? HI - du kan jo gjøre et søk for muligens enda flere meninger? Lykke til.
Piken på landet Skrevet 4. mai 2009 #24 Skrevet 4. mai 2009 Oj, tenk for en gøy dag de får! Jeg hadde blitt kjempeglad på veslas vegne viss det var vår barnehage som hadde gjort noe slikt! Vår barnehage er såkalt "sukkerfri". De får tomatsuppe eller pølser på bursdager. Sikkert veeeldig mye bedre enn en liten ispinne. Jeg visste ikke om dette sukkerfrigreiene når snuppa begynnte der, og fikk noen stygge blikk når jeg hadde sendt med skiver med mormor sitt hjemmelagde jorbærsyltetøy og en yogurt, hehe. Blir helt matt jeg, tenk at yogurt er forbudt til og med...
PopUp Skrevet 4. mai 2009 #25 Skrevet 4. mai 2009 Så koselig da ) Dattera mi er i en sukkerfri barnehage, og jeg synes det er litt "stusselig" at de ikke kan kose seg med NOE når det er f.eks bursdager. Er enig at det kan bli mye om det er mange barn på avdelingen, men da kan man samle opp til en gang i mnd f.eks... Sorry en liten avsporing ;o) Ut på tur er flott ) For en knall dag de kommer til å få )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå