Gå til innhold

Morsmelk på flaske (pumping) - del dine tips!


blomstre

Anbefalte innlegg

På tide å dytte opp denne igjen.

 

Kom akkurat over et godt tips også. Når du begynner å se at det nærmer seg slutten på pumping for deg, så begynn å spare morsmelken i isterningposer. Når du så går over til MME, så kan du ha i en isterning med mm i mme'en og få en dose antistoffer på kjøpet ;-)

 

En annen anbefaling er at man er begynner å sette seg litt inn i dette med mme litt før dagen da man er tom for mm kommer... Anbefaler forumet flaskemelk.

 

Ser det har kommet til fler fullpumpere her nå. Vil bare gi dere en klapp på skulderen og si at dere gjør en utrolig flott jobb for barna deres!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er Mendela Free Style pumpe. Den er dobbel og hands-free!

Pumper mens jeg sminker meg, koker flasker etc.

Mitt nest beste tips er å ha flere pumper, så slipper man å koke så ofte.

På tredje plass finner vi Mendela Quick Clean Mikroposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ny her inne og er glade for mange gode tips :-) Godt å se at en ikke er alene.. En ting jeg lurer på er hvorfor så mange av dere varmer opp den utpumpete melken. Jenta mi er tre uker og jeg har hittil gitt henne enten helt fersk utpumpet melk eller melk som har stått litt i romtemperatur. Jeg snakket med Nasjonalt kompetansesenter for amming om dette og de sa det var helt greit så lenge hun ikke protesterte. For hvis man varmer opp melka og babyen ikke spiser opp alt, så må man jo kaste resten, ikke sant? Og man vil jo nødig kaste disse verdifulle dråpene..

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei barbalala

 

I starten gjorde jeg slik som du beskriver. Men etterhvert så fant jeg det mer praktisk å hele tiden ligge godt i forkant av bebyens behov. Hadde da 3 flakser klar til enhver tid, og da ble lagringstiden såpass lang at de burde oppbevares i kjøleskap.

 

Det er riktig ar man ikke skal varme opp melken 2 ganger. Men etterhvert som man lærer seg babyens behov så blir det faktisk ikke så mye svinn. Det er i allefall min erfaring.

 

Mhp oppvarming så skal man også være obs på at de verdifulle antistoffene kan ødelegges dersom melken får for høy temperatur. Det er derfor man skal være bevisst hvis man bruke rmicro og ha lav effekt og hyppige blandepauser for å unngå overtempererte lommer. Ved bruk av vannbad får man også for vam melk ytters i flasken, og må passe på å blande ofte.

 

Håper du finner praktiske løsninger som fungerer for deg i din hverdag, det er viktig dersom man skal greie å gjennomføre pumping lenge. Lykke til!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hittil pumpet meg tilsammen 26 mnd fordelt på 4 unger (aldri hatt suksess med amming lenger enn noen få mnd; er ganske tungmelkt). Her er noen råd som passer best for oss med ikke altfor høy melkeproduksjon (mellom 0,5-0,8 liter per døgn):

 

*Dobbeltpumpe er et must så halverer du pumpetida.

 

*Elektrisk pumpe er bra så slipper du å få verk/senebetennelse i armene.

 

*Få din lege til å skrive resept på Syntocinon som stimulerer utdrivningsrefleksen. Sprut gjerne Syntocinon 2-3 ganger i løpet av hele pumpetida selv om det står anbefalt bare 1 gang.

 

*Få resept på Afripan/primperan hvis du har lav til moderat melkemengde, dette middelet har økt melkeproduksjon som bivirkning.

 

*Pumpe deg på et varmt og rolig sted, og ikke vær for trett. Trøtthet og stress/adrenalin hemmer utdrivning av melka selv om du bruker nesespray.

 

*Hvis det plutselig nesten ikke kommer melk så betyr det ikke at du har mistet melka, det betyr sannsynligvis at utrivningsrefleksen din midlertidig er hemma. Ta deg da en pause på minst 0,5-1 time før du prøver å pumpe igjen.

 

*Sitt ikke å pump i timevis om gangen, gi deg når melka drypper seint i stedet for å strømme.

 

*Masser brystene forsiktig mot slutten av pumpetida så får du også med deg alt av den feite ettermelka.

 

*Ikke masser så hardt at du skader brystet - dette kan igjen føre til betent bryst og tette melkeganger.

 

*Nattpumping er tungt, men gir ekstra mye melk.

 

*Sov så mye du har tid til, det gir mye melk. Drikk godt.

 

*Frys ned melk selv om du ikke har mer enn nok til babyen en dag, bare erstatt mm med mme i flaska, så kan du få et lite lager morsmelk i frysa.

 

*Ved tette melkeganger hjelper varme omslag/kluter på brystet mens du pumper, varm dusj eller varmt bad (håndmelking).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at størrelse på pumpeskjold varierer, slik at en må passe på å få riktig størrelse for sine pupper. Pumpeskjoldene kan både være for store og for små.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amalie har fått utpumpet morsmelk hele tiden. Hun er nå 14 mnd og får fortsatt. HUn er intolerant overfor mme og kumelk. Det viktigste tror jeg er å ha et system og følg det uannsett hvor trøtt en er. Og sist men ikke minst ikke la pumpen styre hva en gjør. Jeg har pumpet på toget, charterfly, ammerom, gulvet på handicap doen i bilen osv.

Nå får hun bare melk til grøten og 3 ganger daglig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dytter denne tilbake til førstesiden igjen, jeg. :)

 

I samme slengen tipser jeg om "handsfree-bh" som man kan kjøpe og feste pumpen med slik at man får hendene fri, se http://www.pumpease.com/ Jeg kjøpte min på e-bay. Fikk dette tipset i en annen tråd på forumet, og synes denne er veldig fin å bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Dytter igjen...

 

Og tar samtidig med at medela har fått en ny pumpe som har stropper slik at den blir "handsfree". Gull verdt for fullpumpere :-) Freestyle er navnet.

 

Medela har også kommet med striliseringsposer til mikro, kjekt på tur! (ikke så store, så egner seg nok ikke til daglig...). Quick Clean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

  • 4 uker senere...

Heisann!

 

Dette spørsmålet hadde visst vært her en stund... Annbefaler å lage en ny tråd hvis man har spørsmål :-)

 

Fler grunner til at enkelte fullpumper. Jeg kan bare svare for meg selv, og det er at mitt barn ikke kan suge (lage vakum) pga en ganespalte. Hun måtte mates vha speialflaske. Bestemte meg for å gi pumpingen en sjanse,og ettersom det gikk over all forventing så ble det altså til at jeg holdt på med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

hvordan oppbevarer dere den utpumpede melken? jeg har helt den over på flasker som står i kjøleskapet, men nå er jo den nederste av den melken snart fem døgn, mens den på toppen er nyere ... ! Fryser dere ned ofte og så varmer opp? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ved en tilfeldighet kom jeg over en brosjyre som Nasjonalt kompetansesenter for amming har laget. Der er det et kapittel om fullpumping. Rådene de der deler ser misstenkelig ut som de jeg har lagt ut her, så da er jaggu rådene mine blitt kvalitetssikret :-)

 

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/Content/409734/Permen%20Ammeveiledning.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Nasjonalt kompetansesenter sine nettsider har flyttet over til Oslo universitetssykhus etter omorganiseringen, så her er den nye linken til ammeveiledningen med pumperåd:

 

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Ammesenteret/Permen%20Ammeveiledning.pdf

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...