Gå til innhold

Morsmelk på flaske (pumping) - del dine tips!


blomstre

Anbefalte innlegg

Hei alle mammaer som pumper morsmelk og gir på flaske!

 

Har observert at det faktisk er fler av oss her, noen med spaltebarn, noen med premature barn, kanskje hjertebarn, eller andre årsaker. Uansett grunn så er det sikker fler som meg som føler at vi faller litt mellom de berømte stolene, og at det er vanskelig å finne informasjon og gode tips for hvordan man skal få hverdagen til å fungere best mulig. Så da tenkte jeg vi kunne lage en tråd hvor vi kan dele våre beste tips.

 

Når det gjelder oppbevaring finner man det meste på ammehjelpen sine sider: http://www.ammehjelpen.no/

 

Mine tips kommer, del dine også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine turtips :-)

 

Ut på tur:

- stelleveske som også funker som kjølebag (reisebagen proff f.eks)

- kjøleelement (holder lenge!)

- 1 flaske mer melk enn man tror man trenger

- liten termos med kokende vann (heller man vannet raskt tilbake etter første oppvarming holder det til en flaske til)

- Egnet beholder til å ha vannbadet i

 

Lang biltur:

- Kjølebag som kan koples i sigarett-tenneren. Pass på å få med adapter så du også kan bruke den i vanlig stikkontakt så kan du bruke den på hotellrom uten minibar...

 

Hotellopphold:

- Sørge for å få rom med vannkoker og minibar eller ta med vannkoker og el. kjølebag selv

- Ha med zalo og flaskekost

 

På fly:

- Flasker med morsmelk går fint å ha med gjennom sikkerhetskontroll, kan bli bedt om å smake.

- Kjøleelement er ikke lov å ha med (kan være mulig hvis man har en form for bekreftelse fra lege, jeg har ikke sjekket eller testet dette)

- La en av flaskene være frosset, så funker den som kjøleelement

- Termos med vann går fint gjennom sikkerhetskontroll

 

Pumping ute av huset:

- batteridreven pumpe

- hvis du har dobbelpumpe er det greit å ikke måtte ha pumpa på fanget, finn et stellerom eller et handikapp toalett istedenfor vanlig toalett.

- pumping mens man er passasjer i bil funker hvis man må....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips for fullpumping over lengre tid:

 

- Ha en skikkelig pumpe, helst dobbel.

 

- Pumpe kan leies, din lokale barselavdeling bør ha oversikt over hvem som leier ut der du bor (noen helsestasjoner og ammehjelper, apotek eller helseutstyrsforetniger, kanskje babyutstyrsforetninger).

 

- I tilleg til den store skikkelige pumpa hjemme er det greit å ha en tur pumpe (foretrekker dobbel her også), mest praktisk om den kan gå på både strøm og batterier.

 

- Sørg for rikelig med utstyr (nok flasker for et døgn og gjerne fler pumpesett) så det ikke blir for mye vask og sterilisering.

 

- Har du en partner så invollver de! Man er gjerne to om matingen av flaskebarn, det kan man være med "pumpingen" også... her har min parner tatt seg av alt av vask og sterilisering.

 

- De første ukene er værst, supert vist parner kan ta nattmating mens du pumper Melkeproduksjonen stabiliseres etterhvert slik at man kan slutte med nattpumpingen. Tror det tok ca 8-9 uker for meg. Etterhvert trenger man ikke pumpe like ofte (mye individuell variasjon selvfølgelig!)

 

- Sett deg delmål for hvor lenge du vil pumpe, ta litt og litt om gangen.

 

- Ha mme tilgjengelig slik at det ikke blir et stort press hvis babyen øker behovet fortere enn du øker din produksjon (greit med ferdigblandet, pulveret kan bare stå 1 mnd når det er åpnet).

 

- Pumpingen skal ikke ta all din tid, tid med babyen er viktigere, så ikke pump for enhver pris, mme er en fullgod erstatning. Mamming er viktigere enn amming heter det, det gjelder i aller høyeste grad også pumping!

 

- Kombinasjon av pumpemelk og mme fungerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullpumpet meg med mitt første barn. Det var en meget tung og krevede prosses. Jeg er glad jeg klarte å gjennomføre det, men tror ikke jeg hadde gjort det igjen. Følte det var ingen hjelp å få noen steder, falt mellom to stoler.

 

Mine erfaringer som når jeg pumpet meg og gav på flaske var:

 

- mm holder opptil 5 timer i romtemperatur så den var meget enkel å ha med seg når jeg skulle ut en tur.

 

- hadde et vinter barn så det var aldri noen problem å gi mat ute. Trengte ikke være redd for å bli kald på puppene

 

- jeg fikk en mye lettere hverdag den dagen jeg begynte å gi både mm og mme på flaske. Babyen fikk både den viktige mm som er så bra

( anti stoffene er jo konsentrert i den melken en har) og jeg som mor fikk tid til annet enn å bare pumpe og mate.

 

- en må passe ekstra godt på puppene når en pumper, brystet blir ikke like godt tømt så når et barn ammes. Lettere å få betennelse og tetter melkeganger

 

- riktig bruk av amme BH. Amme Bh er ikke bare for at det skal være lettere å ta frem puppen slik at barne kan amme. Unngå spiler i BH når en pumper også. spes viktig siden ikke puppen blir tømt helt.

 

- ta med mme på slike kartoner når en skal på korte turer når en ikke vet om barnet trenger melk iløpet av den tiden en er vekk. Dråpene med morsmelk er så viktige når en pumper. kjedelig å måtte kaste dyrbar melk som en har brukt mye tid på å pumpe ut.

 

 

Jeg har slitt en del med at jeg ikke fikk til å amme mitt første barn. Men da sa en ammerhjelper at så lenge jeg har gitt barnet mm har jeg ammet. Men babyen diet ikke og fikk det på flaske istdenfor:-)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg ikke greier meg uten:

 

- kjølebag til flaskene

- termos

- elektrisk, dobbel pumpe så man ikke sliter seg ihjel

- involvere pappa så man slipper å alltid ta 'dobbelt skift' med mating, bleieskift OG pumping

- sterilisator, tar 2 min istedetfor 15 med koking, og så gjør det ikke noe om man sovner fra den, mikroen stopper jo av seg selv

- minst 5-6 flasker

- lagringsbeger/frysebeger (jeg har så høy produksjon at jeg pumper dobbel- trippel porsjon hver gang..)

 

Jeg har så mye melk at jeg ikke kan hoppe over pumping, da dauer jeg av smerte, men om natta hender det jeg bare pumper i 10 min istedetfor 20, for å få vekk det verste presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!!

 

Bare lurte på hvor lenge du har holdt på med å pumpe? Jeg hadde også så mye melk når jeg pumpet, tilslutt endte det i betennelse fordi jeg ikke fikk tømt puppen nok:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpe som går på batteri - da slipper du å være avhengig av strøm.

Bruke trege smokker (f.eks. boob sine 3-pakker med flasker)

Bruk dr.browns inni flaska. Da kan du pumpe og bruke samme flaske til å gi.

 

Skyll pumpeutstyret i kaldt vann etter bruk og la det ligge i kaldt vann. Vaske og koke en gang i døgnet.

 

Ha en egen "pumpeeske". Plastboks hvor alle flasker osv ligger. Lett å ta med på tur. Egen liten eske i den med smokker.

 

Sånn trekk til å putte utenpå halvlitersflasker er kjekk til oppbevaring for ikke for lange turer. Holder melka kald. Det er som regel mulig å få litt varmt vann å få varmet melka i rundt omkring. Ta ev med en bolle som passer å varme flasken i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange av de samme tipsene som har kommet her.

Et lite ekstratips: Sånn greie som selges for å holde brusflaskene kalde - passer fint til en melkeflaske. Da holder melken seg kald ganske lenge. Slipper å styre med kjøleelementer og annet.

 

Skylle utstyret i kaldt vann rett etter bruk - legge det i kaldt vann og skyll med veldig varmt vann før bruk - da slipper man unna med koking en gang i døgnet.

 

Batteridreven pumpe er et must.

Flasker som passer til pumpa slik at man slipper å helle over fra og til.

Ha fast "hylle" i kjøleskapet. Den nyeste settes innerst - lettere for far delta.

 

Involver far! Han kan gjøre mye av "jobben" i fht flasking mv.

 

For å avvenne flaske - bruk kopp. (blir litt søl og hyl, men er veldig effektivt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har fullpumpet til to barn. Første gang i 6 mnd, andre gang i 5 mnd.

 

For å slippe å stå opp om natten hadde jeg med meg en liten kjølebag med kjøleelementer til flaskene med mm. Jeg hadde varmt vann på termos og et litermål til å varme flaskene i. Når ungene våknet satt jeg flasken i litermålet og helte på varmt vann. 30 sek og flaskene var klare.

 

Jeg sluttet tidlig å pumpe på natten. En trenger søvn! Litt utbehagelig i starten, men det var verd det når sprengen gav seg.

 

Gi deg før du blir gal ;O) Pumping er slitsomt! Barna klarer seg veldig fint på mme. Jeg har hatt veldig stor melkeproduksjon derfor har jeg klart meg med å pumpe ca 3 ganger pr dag. Hadde jeg måttet slite for å få nok melk hadde jeg gitt meg leeeenge før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 3 uker senere...

Hei

 

Det ser ut at jeg må fullpumpe jeg og :( Jenta nekter å ta brystet vil kun ha flaske. Disse tipsene skal jeg ha i bakhodet, takker for de :) Nå ser jeg etter en god pumpe som gir noe bevegelsesfrihet (jeg blir galen av å være innestengt et halvt år pga mating og pumping). Er medela sin "pump in style" med ryggsekk å anbefale? Evt noen annen som har god erfaring med noen pumpe?

 

Hvordan holder man melkeproduksjonen oppe? Er det en utfordring? Nå har jeg mer enn nok melk må fryse ned en del, men kanskje etterhvert minker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tips å dele da jeg ikke pumper enda, men jeg har et spørsmål til dere med pumpeerfaring:

 

Pga overproduksjon må jeg pumpe puppene litt før jeg ammer dattera mi (pumper ca 30 ml fra hver pupp). Til nå har jeg bare kastet denne melka da jeg har tenkt at det er for lite til å ta vare på. Imidlertid har jeg nå funnet ut at det er jo bare tull, særlig fordi jeg har tenkt å prøve å få tulla til å ta flaske i tillegg til puppen slik at jeg kan være vekke fra henne litt mer enn tre timer av gangen...

 

Spørsmålet mitt er derfor: hvor mye drikker babyene deres?? Litt lettere å ha oversikt når man gir fra flaske enn fra pupp. Hun er snart en mnd... (vet dette sikkert er veldig individuelt, men et anslag - jeg har ikke peiling.... )

 

Takker for svar! Og lykke til med pumpinga til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tappancs

 

Da jeg fullpumpet valgte jeg å ha 2 pumper. Leide en stor skikkelig en lik den de hadde på barsel til å ha hjemme. Mendela Symphony, tror jeg den het. For dyr å kjøpe, men var supert å leie. Hadde også en dobbelpumpe til turbruk. Hm, husker ikke navnet, men det var forgjengeren til pump-in-style. Var veldig fornøyd med den, men den var litt for "brutal" til det daglige bruk. Merket også at produksjonen min gikk litt ned hvis jeg brukte bare den i lengre perioder, men dette er sikkert veldig individuelt. Har inntrykk av at mange er fornøyd med pump-in-style.

 

Det kan være vanskeligere å gjennomføre "økedøgn" ved pumping enn ved amming. For meg gikk det helt fint helt til den siste kneika ved 3 mnd. Da prioriterete jeg å ikke kjøre på for å øke men supplerte heller med mme og fortsatte med det pumpeskjema jeg hadde som passet inn i min hverdag. Tror det er viktig at det er overkomelig for at det skal bli gjennomførbart, dumt å legge lista for høyt.... Etterhvert som fast føde ble innført og det ble mindre behov for melk så trappet jeg pumpingen ned. Jeg måtte ha 4 pumpinger for dagen for å opprettholde produksjonen, for andre går det greit med færre pumpinger.

 

Anbefaler deg å lage et eget innlegg hvis du vil ha innspill på valg av pumpe, sikkert ikke så mange som er innom denne tråden etter at de har lagt ut sine råd....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sørlandsbaby09

 

Klart du må ta vare på de edle dråpene! Kjekt å ha i frysen både hvis du skal vekk og til å ha i grøt eller middag senere.

 

Mengde er vanskelig å gi noe konkret råd om... Med tanke på å ha flasker som er fulle nok og at du kanskje skal bruke de litt frem i tid så ville jeg hatt flasker på 150 ml pluss 50 ml som backup (ikke sikkert hun spiser mer enn 100 ml nå ved 1 mnd).

 

Dersom man vil bruke mm i matlagingen senere så er det mange som fryser mm i isterningsposer til det formålet.

 

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen tappancs

 

Fant hvist den reisepumpa mi i ett annet innlegg her :-)

 

http://www.ammebutikken.no/produkt/55/mini-electric-plus-dobbelpumpe.aspx

 

Likte den veldig godt, tok liten plass. Kjøpte en væske jeg likte til å ha den i. Likte ikke den sekken som pump-in-style kom i. Fulgte vel også med litt unødvendig tilbehør til den, samt litt dyrere?... Går både på strøm og batterier. Minuset er at den bråker, men det tror jeg alle disse små gjør.

 

Den stor Sympony er utrolig støysvak, kunne pumpe i sengen om natten uten å vekke mannen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei blomstre!

 

Isterningposer var jo en genial ide! Det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt - heller ikke muligheten for å bruke mm i grøt etc.

 

Du fryser altså ned i flasker? Jeg har nemlig kjøpt sånne fryseposer, men har inntrykk av at folk ikke er så fornøyd med disse - at det ofte går hull på de etc.

 

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flasker fordi jeg har fått brukt for de ganske fortløpende (fullpumping). Medela sine poser tror jeg skal være gode. Avent har også noen bokser som passer både på pumpene deres og til flaskesmokkene deres tror jeg... Du kan jo prøve å starte en egen tråd for å få konkret tips der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullpumpet til mitt tredje barn. Hun ble lagt på repsirator pga hjertfeil da hun ble født og sondematet. Da det var på tide at hun skulle prøve å spise selv, var det ikke snakk om at hun tok puppen. Pumping ble da redningen for oss. Jeg ble godt kjent med de fleste av rådene over her og de var gode å ha. Hadde en helsesøster som kunne en del om dette og som hjalp meg veldig. Det jeg også gjorde, var å få pumpe enormt i begynnelsen for å få opp en sinnsyk produksjon. Da denne var etablert, pumpet jeg 4-5 ganger i døgnet og fikk som relgel da ut 1,5-2 liter i døgnet. Da kunne jeg fryse ned + at jeg hadde til det daglige forbruket og etter 3 mnd kastet jeg inn hånklet, fikk piller av legen for å stoppe melkeproduksjonen og hadde fremdeles nok mat til henne i fryseren så hun kunne få frem til 6 mnd. Det var en del jobb å få opp produksjonen så pass mye, men absolutt verdt det når jeg kunne kutte pumpetiden med 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...