Trønder med to herlige Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Hei! Ongen min er snart 6 mnd, og har veldig lyst til å starte dagen kl 6. Uansett om jeg legger henne kl 21 eller kl 19, så våkner hun kl 6?!?!? Trodde de gikk etter timer, ikke etter klokka!! Har prøvd å legge henne rett i seng igjen etter litt mat, men ikke noe særlig lyst til det... Noen tips, eller er det ikke noe gjøre med? Sover forresten hele nattta! :-)
muy muy feliz!! Skrevet 3. mai 2009 #2 Skrevet 3. mai 2009 Dessverre ingen tips.. Men veldig interessert i å høre om andre har det:) Min har begynt å våkne kl.05.15 - fast! Også her uavhengig av når det er sengetid, men min får i tillegg at på natta. Lys våken 05.15, så helt uaktuelt å sove igjen. Prøvde en time i går uten hell for å si det sånn.. Så jeg lurer også på om det er noen som har gjort noe som funker for å starte morgenen litt senere??
Gjest Skrevet 3. mai 2009 #3 Skrevet 3. mai 2009 Jeg lurer også. Etter at vi stilte klokka sist har minien begynt å våkne hver dag mellom 5.30 og 6.30. Før sov han til 8-9 gjerne. Jeg er jo forsåvidt vant til rytmen vi har fått oss nå - men hadde vært veldig deilig å kunne sove til 8 igjen!
Trønder med to herlige Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2009 Samme her. Hun sov tidligere til ca 7.30-08.00, men begynte plutselig å våkne mye tidligere for rundt 1 mnd siden. Har begynt med 3 måltider med fast føde, men hjelper ikke stort det heller!!!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 Heia :-) Til klokka 6 e jo leenge :-) Hær våkne han mellom 4 og halv 5 ;-) Uansett om ha lalle klokka 17 eller 21. Men i mitt tilfelle e d helt okei da ;-) Du kan jo prøve de tipsan i søvntråden min, bla å vekke ungen 5 minutta før h*n bruke våkne. Ellers trur æ man bare må innse at sånn e d, nån e jo A-menneska delux fra dm e liten :-) Av å til om æ ikke har lyst å stå opp klokka halv 5, men kanskje slappe av me ei bok osv i senga, bruke æ la han ligge i senga lammi mæ å kose en time ca, så får han ei flaska me velling til frokost å sovne nestn me engang i ca 1 time, dermed står vi ikke opp før halv 7 :-)
Maya_1 Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Jeg har også fått ei som plutselig vil opp kl.6 :/ Sov til 8-9 tidligere, og klarer heller ikke sovne igjen. Tror hun begynte med det når det ble ordentlig lyst og varmt ute, så skal prøve med en god lyssterk rullgardin. Se om hun sover lenger om det er mørkt, om ikke vil hun ihvertfall sovne lettere om kvelden.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2009 #7 Skrevet 3. mai 2009 Det er nok bare slik babyer er skrudd sammen, dessverre. De er som regel morgenfugler, og det pleier ikke å hjelpe å legge dem seinere på kvelden. Her er d morgen et sted mellom kl 06.30 og 07, uansett. Hatt et par dager for litt siden da hun hadde en våkenperiode fra 21-23, men tror dere ikke at hun våkna kl 07 for det (til tross for at det bare ble 9 timers nattesøvn, mot normalt 11). Vi får trøste oss med at det er ikke lenge til de begynner i barnehagen, og DA er d veldig greit med morgenfrisk og blid unge kl 06, istedet for trøtt og grinete unge som er vant til å sove til langt utpå dag;)
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 3. mai 2009 #8 Skrevet 3. mai 2009 det er helt vanlig med barn det der! så du er ikke aleine for å si det sånn!
Mamman til Charlotte Mille Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 Begynn å la ungen sove fra 18.00-20.00(sånn ca), å ikke legg barnet igjen før 22.00-22-30..La barnet ditt ligge mye på gulvet å leke,bad,kveldsstell..Grøt ikke minst! Når hun våkner klokka 6 så ammer du henne i et mørkt rom,ikke si noe å gå å legg henne i sengen igjen etter ammingen. Si god natt å gå ut..La henne gråte litt(til du hører hun ikke kommer til å gi seg). Her har det vært soving fra 22.00-07.30, amming å sove igjen til 11.30 Når jeg ammer om morgonen ligger hun gjerne i 30 min eller lengre før hun sovner igjen men hun er vandt med å bli lagt ned i sengen igjen til jeg tar henne opp.
Septemberprinsen Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Ærlig talt, lar du jenta di sove 13,5 time? Og så helt til 11.30? Og legger henne 22-22.30? Når skal hennes dag begynne da? Gutten min står også plutselig opp kl 6, men heller det enn å gi ham en helt forskrudd døgnrytme. Da har han tross alt sovet i 11 timer. Nå er han 8 mnd, og er det ikke normalt da at småbarn vil opp i otta? Jeg vet jeg ikke har noe med det, men jeg klarte ikke å la være å kommentere det. Synes nesten soverutinene din hørtes litt uansvarlige ut, mamman til Charlotte Mille.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 Hmm..ja, her må jeg nok si meg enig i MammaT; dette hørtes ikke noe særlig bra ut Mamman til Char.M! Kanskje bra for deg, at du får sove lenge hver dag, men ikke videre bra for babyen din da...?! Og hva skal du gjøre når hun om ikke så altfor lenge skal begynne i bhg og må opp tidlig hver dag, det tror jeg ikke blir så lett å snu på nemlig!
Aget Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 Mini her sover også i 13 timer,riktignok fra 18.30 og ofte til 08 faktisk,men da får han pupp i 04tiden, er det for lenge?? burde jeg vekke han. han er 7 mnd og sover ikke så godt på dagen max 2,5 time totalt!!
Mamman til Charlotte Mille Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Charlotte sovner for tiden klokken 21.30 å sover til 07.00,ammer igjen å sover til 10.30 hver natt! Noen dager sover hun gjerne til 11.30 om jeg ikke bråker noe tidligere. Hun har egentlig regulert søvnrytmen sin selv å jeg lar henne sove lenge! Hun kan fint sovne 20.00 å sove til 08.00 men hun har ikke begyndt med dette ennå. men jeg lar henne justere dette selv. Regner med tidspunktet regulerer seg selv etterhvert når hun sover mindre på dagtid å ser behovet for å sovne tidligere. Jeg syns ikkje jeg er uansvarlig fordi jeg lar henne sove så lenge..Helsesøster har sagt jeg skal la henne regulere seg selv. Hun er verdens snilleste å hun gråter kanskje 2 min daglig..
Gjest Skrevet 3. mai 2009 #14 Skrevet 3. mai 2009 Jeg bare lurer: hvorfor er det uansvarlig å la barnet sove lenge det vil?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2009 #15 Skrevet 3. mai 2009 Nei, det er jo ikke uansvarlig det, men sånn som jeg forsto det utifra det hun skriver her "Begynn å la ungen sove fra 18.00-20.00(sånn ca), å ikke legg barnet igjen før 22.00-22-30..La barnet ditt ligge mye på gulvet å leke,bad,kveldsstell..Grøt ikke minst" ..så er dette et opplegg hun kjører for å nettopp påvirke babyen til å sove lengre...Det er jo ikke naturlig å vekke en baby kl 20, for så å la den være våken i 2,5 time midt på kvelden!
Nagilimia Skrevet 3. mai 2009 #16 Skrevet 3. mai 2009 Jeg forstår det ikke dit hen at hun "kjører dette opplegget". Theodor var også sånn i en liten periode. Tror hun bare ønsket å fortelle hvordan det var der hjemme.., for å hjelpe! Fort å missforstå Det skal jo ikke så mye til å bli kalt uansvarlig her inne da....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2009 #17 Skrevet 3. mai 2009 hehe, vi slet med en forskrudd døgnrytme helt til flisa ble 6 mnd, så jeg vet godt hvor kjipt det er ja!! Hun tok gjerne ikke natta før kl 01, og sov til kl 11. Men når hun skriver at det er viktig å holde ungen oppe og leke mye seint på kvelden tolket ihvertfall jeg det dithen at dette er planlagt spill...Men MULIG jeg tar feil=)=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2009 #18 Skrevet 3. mai 2009 ...og jeg kan også fortelle at det var to GRUSOMME uker som krevdes for å snu på det, med 4 timer søvn per natt i snitt- men med hardt arbeid klarte vi det tilslutt! Så, det er mulig=) Nå sover hun fra 19.30 til 06.30 ca. Himmelsk!
Lillepusen-78 Skrevet 3. mai 2009 #19 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er i grunnen fornøyd om gutten min sover til kl 06. Som regel våkner han kl 05.15... Har innstilt meg på (eller jobber med å innstille meg på...) at jeg må bli A-menneske. Hvis jeg legger meg tidlig går det greit å stå opp tidlig også... Synes heller ikke det er riktig å vekke en baby kl 20, og holde den oppe til kl 22.30. Hvis det er snakk om å vekke den, da. Våkner den selv og ikke sovner igjen med det første er det selvsagt en helt annen sak.
Septemberprinsen Skrevet 3. mai 2009 #20 Skrevet 3. mai 2009 Jeg reagerer på to ting: at barnet skal regulere søvnrytmen sin selv. Er det ikke det noe mammaer skal legge til rette til det beste for barnet? Feks med å legge det ca 15 min tidligere med jevne mellomrom til barnet er inne i en "normal" søvnrytme. Når barnet kommer opp i en viss alder er det bra for barnet å få en viss rutine på søvnen. "Når jeg ammer om morgonen ligger hun gjerne i 30 min eller lengre før hun sovner igjen men hun er vandt med å bli lagt ned i sengen igjen til jeg tar henne opp." Dette er den andre tingen jeg reagerer på; tydelig at jenta er klar for å stå opp om hun ligger i 30 min før hun sovner igjen. Og da er det jo ikke jenta som regulerer søvnen sin allikevel, men mor som mener at kl 7 er for tidlig å starte dagen. "Hun kan fint sovne 20.00 å sove til 08.00 men hun har ikke begyndt med dette ennå. men jeg lar henne justere dette selv." Det er ikke slik at babyer finner ut at nei, i dag vil jeg jammen begynne å legge meg kl 20. Jenta får jo ikke muligheten, mor vekker henne jo kl 20 for så å legge henne kl 22- 22.30 igjen. Beklager å si det, men slik det kommer frem i innlegget så synes jeg det hele høre helt vanvittig ut.
halloween-termin :) Skrevet 4. mai 2009 #21 Skrevet 4. mai 2009 Småbarn som våkner kl. 06.00 er veldig vanlig - vi har en på fire som fortsatt gjør dette - og en nabo på 7 som er på samme måte. Tror nok heller dere må legge om deres rytme - det er lite man kan gjøre med dette. Har også en mini som våkner litt forskjellig og sovner litt forskjellig, men jeg må også si at jeg synes det høres litt merkelig ut det innlegget som flere har reagert på. Ingen av oss vet hvor mye det er selvregulert eller påført av mor, men er enig i at formuleringene høres merkelige ut - og jeg synes uansett at det er rart å skrive dette som et innlegg for noen som ber om råd for et barn som våkner kl. 06.00 og er klar for dagen da. Hvis HI skal ta rådet på alvor så blir det i allefall å vekke barnet i åttetiden for å prøve å få det til å sove lenger på morgenen, og det er noe helt annet enn et barn som ikke har funnet rytmen sin/følger sin egen rytme.
Maya_1 Skrevet 4. mai 2009 #22 Skrevet 4. mai 2009 Å hjelpe meg! Nå har hun begyn å våkne kl.5 her!! Prøvde å legge henne igjen som jeg pleier så tidlig, men ikke snakk hun, der lå hun lys våken og kvitret. Kunne ønske hun sov til 6 igjen
Mjølkekua Skrevet 4. mai 2009 #23 Skrevet 4. mai 2009 De fleste barn står opp mellom 6-7 om morgenen, og sånn er det dessverre. Jeg tror at man bare må akseptere det, og heller legge seg litt tidligere. Jeg er overlykkelig fordi ungen min nå har begynt å skjønne at man skal sove hele natten (bare med en ammepause), og aksepterer lett at han våkner for morgen 0515 :-)
Gjest Skrevet 4. mai 2009 #24 Skrevet 4. mai 2009 Så heldig du er!! Gutten min våker senest 0500. Jeg drømmer om å få sove til 0600! I tillegg våkner han ml. hver til annenhver time om natten!
saltogpepper Skrevet 4. mai 2009 #25 Skrevet 4. mai 2009 Min våkner fem og jeg prøver alt jeg kan å forlenge det. Har prøvd å gjøre det så mørkt jeg kan men klarer ikke å få det helt mørkt - (bor i Nord-Norge, uff så lyst det er her så tidlig!) Har prøvd å amme og stryke ham i søvn da har jeg en sjelden gang fått ham til å sove en time til. I dag tidlig begynte jeg med opp/ned-metoden - holdt på en time uten hell. Ble litt bekymret nå når jeg leste denne tråden - kanskje det bare er naturlig at han våkner så tidlig og det er "brutalt" av meg å drive med opp/ned-metoden? Han legger seg ca kl 19 hver kveld og sover sjelden mer enn to-tre timer på dagtid. Kan hande han sover for lite (søvn avler søvn?), så jeg prøver å få til mer soving på dagen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå