Gå til innhold

Sjokkert : "fedrene ut av KK"

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.ba.no/nyheter/article4301352.ece

Nå er det besluttet at de legger ned barselsloftet i Bergen og fedrene mister muligheten til å kunne overnatte.

Man mister alt privatliv og skyves sammen i 2 - 3 sengsrom.

Enkeltrom vil bare være tilgjengelig ved helt spesielle behov.

Jeg har ikke ord for hvor sjokkerende dette vedtaket er !!!!!!!!!

Vi bor i ett av verdens rikeste land i 2009 og så tillater vi at man tar et slikt gigantisk steg tilbake.

Jeg er inderlig glad for at jeg ikke skal ha flere barn men jeg synes synd på de som blir utsatt for dette fremover. Ikke minst fedrene som blir skjøvet helt på sidelinjen igjen !!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reiser hjem ganske så raskt etter neste fødsel hvis alt er ok. Liker ikke tanken på å måtte ligge på rom flere, det vil jo uansett ikke bli særlig avslappende med babyer som gråter ol. Da finner jeg heller roen hjemme. Far kan ikke overnatte med meg uansett siden vi har en fra før. Vi fikk oppleve det på storken som førstgangsforeldre og det var en flott tid,men det blir litt annerledes når vi får nr to og det er helt greit :)

Skrevet

Det er jo en gammel nyhet, og det har vært fakkeltog og opprop flere steder. Ja, det er urettferdig på mange måter. Samtidig skaper mange inntrykk av at alle fedre på Haukeland har hatt muligheten til å ha pappaen der om natten. Det er jo bare storken fødsler og de som er på barseloftet som har hatt det tilbudet, og de fleste føder jo på føden der det er to og tremannsrom. Jeg har aldri fått muligheten til å ha far der, og det er svært få av mine venner som har fått det fordi det er fullt. Det er heller ikke praksis på landets andre avdelinger at fedre får være der om natten. Når det først skal kuttes, og det blir det gjort, er jo det kanskjer greit at det skjer hos en gruppe som ikke er pasienter og alvorlig syke.

Jeg måtte tilbringe 10 dager på sykehus etter førstemann, og fikk først alenerom etter 4 dager pga plassmangel og at helsen min ble verre. Der er fortsatt enerom for de som blir syke, trenger det ekstra eller de som er på smitterom. Da kan far være der. De fleste jeg låg på rom med hadde to liggedøgn etter fødsel, og far var der et par timer hver dag. Mødre var opptatt med å få til amming, og de som var friske reiste hjem tidligere. Det gjorde jeg også med førstemann, da de trengte familierommet på Storken. Det er en mulighet.

Å ligge på fødeavd. i ett til to døng sammen med en eller to andre kvinner som akkurat har født er ikke et så stort mareritt som mange fremstiller det som. Babyen sover nesten hele tiden, en får god hjelp til amming om en trenger det og spesielt flergangsfødende kan får jordmor hjem og kan involvere far hjemme så mye som de ønsker. Det er ikke første to dagene at fars innsats er avgjørende, og heller et kutt der enn i pårørende seksjonen på kreftavdelingen.

Skrevet

Da vi lå på storken, sov ikke babyen min hele tiden, han skreik så og si hele natten og sov på dagtid.... Så ta ikke det at de sover for gitt ;=)

Skrevet

Forhør deg om "Jordmor i Barsel"-tilbudet! Om du regner med enkel fødsel kan du reise hjem og følges opp hjemme!

Skrevet

Jeg må bare si at jeg føler med dere, jenter, som skal føde på slike sykehus. Her i Trondheim får ALLE fedre ligge over, enten på pas.hotellet i dobbeltseng med mor, eller på sovesofa på enerom med mor og barn. Eget bad får man begge steder. Det er sånn man legger til rette for virkelig god fødselsomsorg!

Skrevet

På føden vil de da ha folk om natten til å hjelpe deg med det.

Skrevet

Haha...ja liksom de vil... Sorry, men her er du nok i overkant av naiv.

Jeg MÅTTE ligge på barsel i 3 jæ*** døgn etter jeg fikk nr 1 fordi jeg hadde hatt svk.forgiftning. Hun jeg delte rom med snorket som et uvært eller babyen hennes hylte, en av delene, hele natten, jeg sov ikke i det hele tatt og ble mer og mer utmattet. Og hjelp? Det fantes ikke, de var for travle til å kunne hjelpe, og nå skal det være enda færre på vakt. Siste natten fikk jeg tigget meg til å ligge på et gammelt kontor om natten, da sov jeg i det minste i 4 timer før min egen unge våknet og skrek resten av natten... Å måtte ligge slik på barsel ødela hele de verdifulle første dagene for min del i hvertfall.

Med nr 2 og 3 fødte jeg på Storken, og ble på Storken (med pappaen) med nr 2 og på Barselloftet med nr 3. Kan ikke engang sammenlignes med min første erfaring.

Vi bor så langt unna sykehuset nå at jeg må være i 3 dager pga at det vil være hjerterått mot en nyfødt baby å kjøre så langt fram og tilbake på dag 3 at vi kan reise hjem samme dag som hun blir født, så vi må vente til føllingstesten er tatt. Kommer nok til å velge Voss denne gangen, enda det vil bli ufattelig tungvindt for oss og føre til at bl.a storesøskene ikke kan være med for å hente babyen osv. Ikke fa** om jeg vil gjenta den opplevelsen jeg hadde med nr 1!

Beklager språket mitt her, men jeg er, som dere sikkert forstår, veldig provosert over disse tiltakene!

Skrevet

KK er pålagt å spare x antall milioner. Hvor synes dere de skal kutte?

Terminale kreftpasienter, kanskje, for de har jo ikke krefter til å gå i demonstrasjonstog?

Skrevet

Det er ikke KK i seg selv jeg blir forbanna på, men de som pålegger dem å kutte! Vi skal liksom bo i et av verdens beste land og hadde et flott tilbudt til de fødene, og så kal det fjernest fordi ett eller annet brøhode har bestemt at KK må kutte i utgiftene sine?!?!!

Jaja, de får det vel igjen i færre som ammer og flere med fødselsdeprisjon...

Skrevet

Vi vil fortsatt ha et bra tilbud til fødende, det spørst vel hva man sammenligner med. Jeg synes man bør tenke mer variert når det gjelde fødende. Mange er så friske at de kan reise hjem samme dag, særlig de som bor nær sykehuset. Da kan jordmor og ammehjelp evt komme på hjemmebesøk, det blir bedre plass på sykehuset til de som må være der, og man vil trolig spare penger.

Når det gjelder helsebudsjett generelt er det vel sånn at "the sky is the limit". Ja, vi bor i verdens rikeste land, men vi har ikke råd til at helsevesenet skal tilby alt av tipp topp moderrne behandling. Dette gjelder alle grupper, både kreftsyke og fødende. Jeg er glad jeg slipper å sitte og prioritere mellom disse gruppene, for det må være vanskelig. Men jeg mener bestemt at friske fødende ikke er den svakeste gruppen her. Jeg mener også at hvis det er så utrolig viktig å ha far hos seg hele tiden, så får man dra hjem.

Skrevet

Ville du kjørt først 1,5 time i bil med nyfødt baby og så 3 timer til i bil 2 dager etterpå med en like nyfødt baby? Eller at din mann ikke skulle få sitt eget barn mer enn 1-2 timer for dagen de første 3 dagene etter fødselen?

Ja, jeg vet at vi sikkert hører til unntakene, men når de innfører generelle regler, så går det også utover de som ikke kan løse situasjonen slik som andre kan.

Jeg skjønner at det sikkert ikke er så lett, men jeg blir nå forbanna likevel jeg ;-)

Skrevet

da håper jeg de innfører stilletid for mødrene - der de tar ut alle barna av rommene slik at det er mulighet for å få seg noe søvn i det hele tatt.

det er greit at vi tar et skritt tilbake i forhold til dette med far tilstede hele tiden - men da må konsekvensene bli at man får tilbake litt av de gamle rutinene også. Slik at mor faktisk får slappe av.

Fødte kl 12 om natte kjørt på barsel kl 03 og på et rom med en dame som hadde et barn som skrek konstant. Hvordan skal man få hvil da

Skrevet

Ikke sant?

Eller når man ber om ligg hjelpt fordi man ikke har sovet på nesten 2 døgn etter fødselen og blir møtt av et hånlig: "Ja, hva trodde du da, at du skulle få sove når du fikk barn?" av jordmor. Hallo?! Fikk jo sove 10 ganger så mye når jeg kunne reise hjem igjen og vi var to om oppgaven enn når jeg lå alene på barsel og de aldri hadde tid å avlaste med noe.

Skrevet

En del av innleggene her gir inntrykk av at det er greit at fødetilbudet blir nedprioritert i helse-Norge.

Spørsmålet er jo ikke hvor vi skal gjøre av fedrene, men om det er greit at det alltid er fødetilbudet som blir kuttet? Er en kvinne i fødsel klassifisert som "frisk" og egentlig burde klare seg selv? Det er nå de signalene staten sender....

Skrevet

Du har et valg mellom to onder, og jeg skjønner at det ikke er ideelt, men jeg synes ikke så synd på deg. Eller for å si det på en annen måte, andre pasientgrupper er det mer synd på.

Vi lever ikke i en ideell verden. Av og til (eller temmelig ofte), må man prioritere eller velge mellom to ikke perfekte alternativ. Det er klart at man ser sin egen sak best, og kan gjerne argumentere for den. Men helsepolitikerne må faktisk ha et overordnet syn på budsjett, og kan ikke /bør ikke prioritere etter decibelmetoden.

Skrevet

Hm..... er det bare jeg som har hatt en positiv opplevelse med å ligge på føden på flermannsrom ( 4 mannsrom) uten far tilstede hele tiden?

For meg var det ingen andre alternativer enn føden pga stor blødningsfare, så jeg var psykisk forberedt på at samboeren min ikke kom til å være der med oss hele tiden.

Fødte Leander sent på kvelden og vi fikk være sammen alle 3 til klokken 04 om natten, da ble jeg trillet opp på rommet og samboeren min dro hjem.

Siden jeg hadde mistet så mye blod, kunne jeg ikke gå det første døgnet, men klarte meg allikevel fint og fikk hjelp til det jeg måtte trenge hjelp til. Leander sov nesten ikke ( noen han har fortsatt med til han ble 22 mnd....), så mye hvile ble det ikke på meg om natten, men samboeren min kom en stund før besøkstid og hadde Leander for meg ute på gangen eller i dagligstuen, slik at jeg fikk hvile, spise og dusje.

Det som skremte meg da disse kuttene ble lagt frem for første gang, var at fedrene ikke skulle få være med i åpningsfasen av fødselen, men bli tilkalt når selve fødselen og pressingen var i gang. Kunne aldri klart meg uten min samboer i de timene før Leander kom ut.

Heldigvis gikk de bort i fra det kuttet.

Nå skal jeg føde igjen i mnd skifte sept/oktober, og det gjør meg faktisk ingen verdens ting at jeg må dele rom med flere eller at samboeren min ikke får være der med meg de 3 døgnene jeg må være der.

Vi er alle forskjellige og har hatt forskjellige opplevelser tidligere, men for de som skal føde for første gang, så tror jeg ikke det blir så fryktelig grusomt som det av og til blir fremstillt av andre fødende og av media.

Skrevet

Men det er da ikke sant. Når sykehusene skjærer i fødetilbudet er helseministeren på pletten for å forsikre om at har skal det ikke kuttes, nei. Hvor kuttene skal tas er han derimot taus om.

Skrevet

ar ikke sagt at det er synd i meg heller, men sint kan jeg like fullt være ;-) De har klart dette i så mange år, så hvorfor må de plutselig kutte nå? Hvorfor må det velges mellom flere onder? Om det er pengemangel det står på generelt vet jeg om ganske mye annet som de kunne kuttet på i stede.... Sykehus, skoler, aldersomsorg osv er ikke det som burde ligge på listen akkurat.

Skrevet

Helsebudsjettene generelt er ikke kuttet, de blir bare større og større. Synes du ikke man bør prøve å dempe veksten i helsesektoren? Da skal jeg si deg hva som er det mest effektive tiltaket; kutt i sykepleierlønningene! (Legene tjener selvsagt mye mer, men det monner mindre, for pleiepersonalet er i solid flertall) Tror du det er politisk gjennomførbart?

Man kan ikke drive et samfunn uten å bruke en del penger på ting mange synes er unødvendig. Det er nokså enkelt å tro at noen sektorer kan vokse "til himmels" fordi de er så viktige. Helsesektoren må behandles for seg, og de må ha busjett som de skal prøve å holde. Så må man prioritere innad i sektoren. Selvsagt må man velge mellom onder, for ingen land i verden er så rike at de kan ha et offentlig finansiert helsevesen for alle der man tilbyr alt av behandlig til alle lidelser.

Skrevet

jeg er helt enig med mayaya, i Trondheim er vi veldig heldige :)

Skrevet

Grunnen til at de må kutte nå, eller en av grunnene, er at lønnskostnadene har steget veldig mye.

Gjest 5 andre
Skrevet

Fødende bør ikke få pri. over andre pasientgrupper som er syke.

Tilbudet burde allikevel vært likt over hele landet, Nå har det ikke vært meg forunt å ha min mann hos meg etter fødselen - kun i besøkstiden, så for meg er det jo ingen ukjent problemstilling.

Burde vi ikke egentlig være fornøyd med det tilbudet som finnes? Mor blir ivaretatt selv om hun er nødt til å dele rom med andre. Far har da tross alt ikke født selv, og burde derfor ikke oppta kapasitet på sykehuset. Jeg bor heller ikke i nærheten av sykehuset, men må jo pent forholde meg til reglene som er der.

Skrevet

Jeg har også prøvd å ligge på barselavd. på 4 manns rom, det gikk helt fint.

Jeg bor også langt fra sykehuset, men jeg vil nok denne gangen, hvis jeg kan.... reise hjem med en gang,

Jordmor sa til meg at jeg ikke trengte å komme tilbake til sykehuset for å ta føllingsprøven på helsestasjonen.

Så av den grunn har vi valgt at vi reiser hjem fortest mulig hvis alt er bra med meg og den lille.

Det er ikke fordi jeg ikke vil ligge på flermannsrom, for jeg lå på det sist, da måtte jeg ligge der i 6 dager... Og det gikk helt greit.

Men nå har jeg så store barn hjemme, at jeg kunne tenke meg at de også fikk ta del i babyen fra første stund, og jeg tror nok at vår eldste datter kan være til stor hjelp for meg hjemme.

Vi får se hva som skjer.

Ta det som det kommer.

Men jeg forsto det slik på jordmora på helsestasjonen her at det ble bare flere og flere helsetasjoner som kunne ta den føllingsprøven nå... Dere må få sjekket det opp, hvis dere bor langt borte fra sykehuset, men kunne tenke dere å reise hjem før...

Skrevet

Eg har født mine to på sjukehuset i Skien der det er to familierom, dissa romma blir bruka til keisersnittpasienter feks, eller dei med ekstra behov som store bekkenplager. Detta er ein vurdering som blir gjort der og da og med tanke på korleis sv.skapet har vore.

Eg delte rom med nr 1 fordi det var mange som fødte da, hadde ei natt aleine og hadde ingen problem med det i det heile tatt. Sov godt og ungane sov godt. Med nr 2 så fikk eg ha rommet for meg sjav fordi det var så få som fødte da. Eg syns ikkje det var noko bedre eller verre egentlig.....det samma. Nå er det max to på rommet på barsel i Skien så det er kanskje litt enklare å forholde seg til ein enn det er til to og tre andre. Skjønnar at med 3-4 på rommet så blir det litt ekstra forstyrrelsar enn med to.

Pappan har ikkje sove på sjukehuset med nokon av dei to me har. Med nr ein så sov han hos søstra si frå fredag til søndag, gutten kom på fredag. Me bor ca ein time frå sjukehuset mens søstra hans bor 5min unna. Da var han der meire enn med nr 2. Grunna reisevegen og ein 2åring som sovnar i bilen på veg heim er det lite gunstig å ta den turen meire enn nødvendig. Eg sendte han heim nokon timar etter fødselen fordi han hadde vore oppe tidlig og ho kom like før kl 21...... Storebror var heime med farmor og han var sliten så det var bare for han å komma seg heim att. Det var ikkje noko problem for meg i det heile tatt at han ikkje var der.

Eg har hatt 4 ligge døgn på barsel med begge to. Blir det ein tredjemann her i huset så trur eg nok at eg kjem til å reise heim så fort følling prøva er tatt for å sleppe å reise 5mil ein veg for å ta dei med baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...