Tired mama Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Sambo tar seg en øl i ny og ne. Kan gjerne drikke 1-2 øl hver kveld eller til maten mens barna våre også sitter der. Men han forander IKKE adferd av det. Jeg selv drikker aldri foran barna. Egentlig veldig sjelden ellers også, siden jeg ikke er så glad i alkohol. Jeg er fra et avholdshjem og er oppdratt strengt når det gjelder alkohol... Kanskje derfor jeg også er av den oppfatning at barn og alkohol ikke hører sammen. Leser en artikkel på klikk.no at man ikke burde drikke alkohol foran barna i det hele tatt! Så hvordan er det hos dere? Drikkes det alkohol med måte foran barna deres??
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Jeg tror ikek det har skjedd til nå, men det har ikke vært en bevisst handling egentlig. Vi drikker veldig sjeldent, og når vi gjør det er det som regel ved restaurantbesøk eller bedre middager med besøk, og da er som regel barna i seng. Var litt i tvil om hva jeg skulle sette frem da vi feiret jul hjemme i fjor, og hos svigers ha det blitt servert akevitt til julemiddagen uten at noen har forandret oppførsel av den. Når ungene blir større og er oppe senere er jeg i tvil om hva jeg gjør. Når de vil smake liksom. Syns det er litt teit å si "dette får du ikke fo rdet er bare for voksne" og ser for meg hele "hvorfor det"-rekka som kan komme i kjølvannet (og dermed lettere å la være å drikke foran ungene)... På den annen side vil jeg jo at ungene skal få et naturlig forhold til det og se at det går an å oppføre seg som folk og drikke med måte, men har foreløpig ikek klart å ta et valg på hvordan gå frem, hehe...
Gjest Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Aldri. Vi drikker alkoholfri øl om ungene er oppe.
frk.velandre Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 ja her gjør vi det. med måte. ser ingen grunn til åikke gjøre det. en øl eller to eller ett glass vin el to på kveldene. endrer ikke adferd heller. bare kos. å ongene har aldri bemerket det heller. de må jo lære seg normal omgang med alkohol.at det kke er fyfy å hysj hysj synes jeg.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Nå er lillemor bare 2 år, men når hun blir eldre vil jeg kanskje ha andre tanker om saken. Jeg tror åpenhet er det beste og det er forskjell på å drikke et glass vin til en bedre middag og en kald øl i sommervarmen, enn å bælme innpå og bli åpenbart rusa.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Ja det gjør både eg og mannen min. Det er helst mannen min som tar seg ein øl el to mens eg heller ta litt vin hvis me har. Eg drikker lite alkohol uansett, mannen min drikker litt meire enn meg, øl som eg ikkje likar. Eg er vokst opp med at mamma og pappa drakk øl og vin når me var i nærheten. Det har ikkje skapt nokon men hos meg og har eit heilt naturlig forhold til alkohol i voksen alder.
Gjest mphs Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Vi har drukket litt vin noen ganger mens de enda var oppe.ellers driker vi lite. Deler gjerne 1 flaske vin i helgen.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 Av og til, men bare om vi er borte og blir servert vin til middag. Jeg tar meg ofte et glass vin etter at barna er i seng, men det er for å slappe av og kose meg, og det er nå lettere når de er i seng.
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Sambo gjør det, tar seg noen øl. Jeg har aldri gjort det! De er 4 år og 21 mnd.
PAVEEL Skrevet 28. april 2009 #11 Skrevet 28. april 2009 ja, det gjør jeg. et glass vin el noe:-) tror ikke ungene tar skade av det. og heller forhåpentligvis ser når de blir større at det går ann å kose seg med alkohol istedet for å drikke seg dritings.
It's all about me Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 Et glass vin eller to i ny og ne, men ikke noe mer og langt ifra hver dag.
Sjefsmegga Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 Et glass vin til maten eller likør til kaffen, men ikke slik av noen av oss blir ruset nei. Måtehold er jeg selv vokst opp meg også, så foreldrene mine nyte et glass på lørdagene og i festlige anledninger, men merka ikke noe utover det.
Tøysetipp Skrevet 28. april 2009 #14 Skrevet 28. april 2009 Jeg gjør ikke dèt. Av den ekle grunn at jeg er alenemor og må være kjørbar når vi er borte etc. Hjemme har jeg vel heller ikke hatt noe behov for dèt. Husker ikke om jeg har drukket mens hun har sett på, kanskje et glass vin om vi har vært på hytta på sommeren, til maten?! På sommeren bruker vi å være på hytta eller campingen til mine eks.svigerforeldre. Da tar de seg en øl/vin, men moderate mengder og det ser jeg ingen problemer med:-)
Honningmelon Skrevet 28. april 2009 #15 Skrevet 28. april 2009 Nei, drikker sjelden alkohol, så de gangene vi drikker er det ikke forann barna.
prekæs Skrevet 28. april 2009 #16 Skrevet 28. april 2009 Svært lite foran minsten på tre år og da muligens i selskap ol. Mine to eldste har sett oss drikke alkohol, men eldste (som er voksen) sa senest her om dagen at han aldri har sett meg og stefar beruset, og tenåringen hevdet det samme.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #17 Skrevet 28. april 2009 Jeg har sett hva alkohol kan gjøre med barn. Min halvbror var vitne til at hans mor drakk seg beruset og fra han var 12 år satt han under bordet og drakk uten at hun merket noe som helst. Ikke et bra utgangspunkt for resten av tenårene for å si det sånn...
2SmåTroll Skrevet 28. april 2009 #18 Skrevet 28. april 2009 Hender vi tar litt øl eller vin til maten ja.
To fine jinter ;o) Skrevet 28. april 2009 #20 Skrevet 28. april 2009 Enig med PAVEEL her. Tror det er positivt at ungene vokser opp med den oppfatningen at alkohol er noe voksne koser seg med. Det skjer svært sjelden siden vi sjelden drikker, men på sommeren hender det mannen min tar seg 1-2 øl til maten (i helgene). Ser ikke noe galt i det.
serin@ Skrevet 28. april 2009 #21 Skrevet 28. april 2009 Synes det er altfor mye hysteri forbundet med alkohol og unger her i landet!! Jeg drikker foran sønnen min ja, men blir ikke mer en 2-3 små pils eller et glass eller 2 med vin. Spesielt nånår grill sesongen er i gang så kommer det nok til å bli alkohol rundt guttungen. Tar han med på besøk hvor det grilles og drikkes. Ser ikke problemet så lenge folk oppfører seg og ikke blir fulle Foreldrene min drakk ofte rundt oss når jeg var liten, hadde ofte middags gjester i helgene og dro ofte på ferier -hvor det ble drukket mer enn hva jeg selv gjør (tror jeg da) og har ikke en eneste negativ erfaring med mamma eller pappa på alkoholen! Tvert i mot er dette stunder jeg husker med glede, vi barna fikk være sammen med de voksne -på "voksenfest", stor stas!
Gjest -<<- Skrevet 28. april 2009 #22 Skrevet 28. april 2009 Nei, det gjør jeg ikke. Ikke bak dem heller. Det kan godt drikkes alkohol med måte foran ungene mine, bare ikke av meg.
Tøysetipp Skrevet 28. april 2009 #24 Skrevet 28. april 2009 Jeg synes ikke det er for mye hysteri. Heller tvert om. Hvorfor skal det nytes alkohol i alle sammenhenger? En øl til maten - ok. Barn har ingenting på en "voksenfest" å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå