Gå til innhold

Amming til babyen er 18 mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å "skulke" unna jobben nei.. Begynner i jobb igjen når jenta mi nærmer seg 8 mnd, regner med det er enda mange som ammer da kanskje?!! HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror også amming gjør at barnet ikke er så mye sykt!!!

Jeg ammet mitt barn til hun var ca 15 mnd, da var hun ikke så interessert lenger og jeg også syns at de var på tide å gi seg. Men syns du skal amme til dere begge sns det er greit å gi seg. Og ikke høre hva andre sier. Å amme er både en stor kos og som sagt, barnet får i seg mye viktige stoffer. At noen sier at vi er naive som tror at barna våre aldri er syke pga amming.... vel, virker som de er sjalue på at de kanskje aldri fikk til ammingen selv!

Skrevet

Jeg har forresten ikke tenkt å amme offentlig :) Liker ikke det nå heller for den saks skyld..

HI

Skrevet

Ikke ekkelt i det hele tatt. Jeg ammet i 2,5 år, og har en frisk og fin gutt. Ikke vært syk mer enn et par ganger i sitt liv. Var ikke meningen å amme han så lenge, men det ble nå bare sånn. Amminga besto mest i at han kosa seg på kvelden når han skulle sove, og når han var ekstra sliten, det siste året. Det var veldig vanskelig å slutte. De andre barna sluttet ved ettårsalderen, men denne siste var ekstra knyttet til brystet. Når jeg reiste bort i ei uke, gikk det helt fint. Kunne vel ha reist bort før, men det var faktisk veldig koselig for oss, og han er som sagt en frisk gutt, og de anbefaler jo i dag minst 2 år i WHO. Min gutt var født litt for tidlig, så jeg så på det som en slags ekstra helsemessig gave til han på lang sikt.

Skrevet

Amming gjør at barnet blir mindre sykt. Dette gjelder i all hovedsak mage og tarmproblemer, men amming er også bra for å forebygge allergier. Om et mm-barn er mye sykt betyr det bare at det mest sannsynlig hadde vært sykere med mme. Om et mme-barn er veldig friskt så hadde det var like friskt med mm. Det er ens eget barns helse som blir bedre, man kan ikke sammenligne et barn med et annet.

Det er anbefalt å amme til barnet er 2 år. Om om den største gevinsten er for barn i u-land gjør det jo ikke dårlig for barn her. Morsmelk er bare positivt - uansett hvor gammelt barnet er :) Det diskuteres hvor lenge barn har effekt av mm. De fleste rapportene konkludere med at for hjernens utvikling har det ikke effekt etter to år, men det kan ha det på immunsystemet.

En annen effekt er at amming reduserer mors sjanse for brystkreft med en hviss prosent for hvert år mor ammer.

Amm så lenge du og barnet synes det er kos :) Jeg selv ammet til barnet var over to år. Da måtte jeg slutte ellers hadde vi sikkert hold på lenger for småen elsket det. Ammet morgen før vi stod opp og om kvelden til leggetid. Mye kos og nærhet i de dråpene der :)

"Det er bedre enn is og sjokolade" har barn som ble spurt selv uttalt.

Skrevet

Jeg ammet også til min var 2,5 år. Siste 3 mnd var det kun på kvelden, selvsagt var det mye kos og en del av kveldsrutine, men jeg tror det kan ha en langtidseffekt man ikke vet så mye om. Ikke EN gang gikk han forresten bort og "ordnet seg selv" som noen her sier:p Kan lure på enkelte:p

Ammet ikke i offentlighet etter han var ca 1 år, men syns det er en privatsak hva man velger å gjøre i sitt eget hjem når det gjelder amming hvertfall. De som syns det er ekkelt har nok et i overkant seksualisert syn på, hver sin mening om det:p

Skrevet

Når man ammer barnet sitt til det er 2-3 år som nevnt over her, da er det pokker i meg ikke annet enn sykt. Mye rare mennesker altså.

Skrevet

Småen ordent seg heller aldri selv og spurte heller aldri etter pupp.

Skrevet

Dere som finner det så heslig, hva synes dere om Salma Hayek som ammet *tsk tsk" et fremmed barn i afrika??

En annen fordel er at man har fri tilgang på medisin for øyekatarr;) Både ungen og jeg fikk en kraftig øyekatarr da han begynte i barnehagen, og dryppet på morsmelk, og ble bra på dagen:))

Skrevet

Hehe, men da er jeg bra søt jeg da... Fikk du ikke til å amme du da dakar? Men dui er ihvertfall ikke naiv! Good going!

Skrevet

Som vanlig ikke mye fornuftig fra deg:p

Skrevet

Bra! Den satt! ;)

Skrevet

Jeg respekterer hvilke valg andre tar, men personlig synes jeg ikke noe om det. Dere som synes det er så flott; respekter at andre synes det er rart. Og dere som synes det er rart; respekter at andre ammer så lenge de vil. Problem løst. Kommer ingen vei ved å diskutere dette opp og ned i mente.

Skrevet

Jeg synes det blir litt rart å bli bedt om å respektere at noen synes at eg er ekkel og syk fordi jeg ammer min toåring.

Skrevet

..............hvor naiv går den tan å bli?.........

Skrevet

Men det er jo helt klart at man er tøffest bak en anonymknapp!

Ingen av dere som har vært motstandere i denne tråden og som har slengt med leppa har klart å gjøre det med nick... "DET er tøfft det!!"

VIRKELIG....

Jeg tviler ikke på at det har helsemessige gevinster for barna og da er det ingen som får meg til å slutte før vi ønsker det.

Og at dere har problemer med noe så banalt enkelt og naturlig er jo helt på tryne!!

Skrevet

Hvorfor bry seg med hva andre synes er ekkelt? Særlig fremmede - hvor stor betydning har de i livet ditt liksom?

Du kan uansett ikke kontrollere hva andre tenker og synes - men du kan kontrollere hvor mye du skal gidde å bekymre deg over det. :)

Husk at det er ditt valg - og ikke noe andre kan legge seg borti.

Skrevet

Jeg synes det får være opp til hver enkelt mor å velge hva som føles rett for henne og barnet. MEN om noen spør meg om hva jeg personlig mener om å amme barn over to år må jeg få si det som jeg virkelig mener. Jeg synes det blir noe dyrisk og småekkelt over det. Dette uten å ha et forvrengt syn på bryster og seksualitet!

Skrevet

Jeg ammer ungen min, som snart fyller 2 år.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å slutte etter 2-årsdagen, men fordi vi får mange store omveltninger i hverdagen i løpet av de neste månedene, føler jeg ikke at jeg kan ta bort den tryggheten og kosen som puppen representerer, før ganske langt ut på høsten en gang.

Men det er ikke mye han har fått de siste månedene. Før var det morgen, kveld og når vi kom hjem fra barnehagen. Nå er det stort sett bare om morran, og av og til hvis han er ekstra trøtt og pjusk på dagen.

Jeg er åpen overfor folk om at jeg fortsatt ammer, men selvfølgelig gjør vi det bare hjemme:-)

Skrevet

Bare dem som ikke ammet selv, synes dette er perverst.

Alle andre synes det er naturlig. Hvilket det er.

Det er sykt å synes det er sykt.

Skrevet

Jeg synes det er strålende å amme så lenge. Kjempebra.

Men synes ikke noe om å gjøre det offentlig når ungen er stor nok til å be om melk selv.

Men kjempekos og gi litt melk om morgenen eller før barnet legger seg eller noe.

Ikke bry deg om de som synes det er ekkelt.

De drikker jo kumelk i en alder av 20-40år så da er vel det like ekkelt da..

Skrevet

Amming av så store barn begrenses som regel til hjemmekos, så det er jo ingen andre som ser eller observerer det, så da kan det jo ikke bli ekkelt. Store barn som går og snakker forståelig og med åtte tenner har jeg vanskelig å se for meg bli ammet i full offentlighet, jeg tror kanskje jeg hadde stusset litt. Men ammet selv til snuppa var 14 mnd, så synes jo amming er flott.

Du må gjøre det som føles riktig for deg.

Skrevet

for det første, 18 mnd er ikke lenger baby! Det er et småbarn. Rett skal være rett! Etter fylte 1 år er det ikke en baby lenger;)

Ang amminga: Så lenge du føler deg komfortabel med det, så amm til mannen med ljåen tar deg:) Men når barnet er så stort, så er det greit å holde det i hjemmet, mener jeg da. Jeg likte ikke å amme offentilig i det hele tatt, så for meg ville det aldri fungert med et så stor barn. Men dette må du jo føle på selv.

Men jeg tror det egner seg best som kveldskos eller morgenkos, da blir det en spesiell affære for dere begge:) Det går fra mat/drikke til kos, og det er jo det man vil ivareta, for barnet trenger ikke å die etter fylte året.

Så amm ivei, det holder vekta nede også;) Men husk at når du trapper ned til å amme 1-2 ganger i døgnet kan melka fort forsvinne, så forbered deg på det:)

Skrevet

Jeg ammet snuppa til hun var 15 mnd.

Da kuttet hun plutselig selv, bare over natta.

Ammet morgen og kveld på slutten, og så fikk hun kanskje litt etter barnehagen, men ammet aldri offentlig når hun var så stor, bare hjemme.

Gjør det som passer best for deg og ditt barn og ikke bry deg med hva alle andre mener.

Planlegging er ofte en god ting, men dette er faktisk ikke noe du kan bestemme, det er det barnet som gjør.

Vil ikke barnet ha mm mer, er det fint lite du kan gjøre.

lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...