Gå til innhold

Amming til babyen er 18 mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har på en måte satt meg et mål å amme babyen til hun er så gammel. Men lurer på om det er mange som synes det er litt "ekkelt" å amme babyen til hun er såpass stor? Siden det er snakk om 1,5 år.. Er lærling, og etter permisjonstiden min skal jeg også benytte meg av ammefri, helt til lærlingetiden er ferdig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg syns ikke det er ekkelt. Der er jo helt naturlig:)

Skrevet

Jeg vil nok ikke tro at det er nødvendig, men morsmelk er jo bare bra for barnet, så hvis du klarer å amme så lenge så må du jo selvfølgelig gjøre det hvis det er det du vil! Og ikke bry deg om andre syns det er ekkelt, det er mennesker som ikke har et naturlig forhold til kroppen sin og som alltid forbinder en pupp med noe seksuelt i stedet for det mest naturlige i verden!

Lykke til med ammingen!

Skrevet

Urk, jeg hadde reagert om jeg hadde sett noen amme sitt barn på halvannet år. Det ser ikke bra ut!! Da spiser de brød, vanlig middag etc! Jeg hadde ikke gjort det - og jeg ser ikke poenget! Fysj.

Skrevet

Vet det ikke er nødvendig eller noe, og tenker på å kun amme henne en gang for dagen eller noe når hun er såpass gammel :) Vi foreldre sliter både med astma og atopisk eksem, og morsmelk hjelper jo mot så mangt..

Skrevet

Ja da har det seg kanskje en fordel at du gjør det!

Ikke bry deg om disse som sier "fysj" og "æsj". Jeg syns heller at det er rart at det går ann å forbinde amming med noe ekkelt, eller seksuelt.

Skrevet

"Jeg synes heller det er rart at det går ann å forbinde amming med noe ekkelt eller seksuelt"

Vet du, det er faktisk helt vanlig at folk gruer seg til amme biten, for mange forbinder puppene med seksualitet, men det endrer seg stort sett, så ammingen går veldig bra.

Men, å amme til barnet er halvannet år, den synes jeg er litt i overkant! Har en gutt på 19 mnd, det hadde ikka falt meg inn å lagt han til puppen. Han spiser vanlig kost, og får i seg alt han skal ha. Så jeg skjønner at folk reagerer på akkurat det der!

Skrevet

Amm i vei du, om du vil det. Ikke bry deg om disse fisefine, som bryr seg mer om hva andre mener enn hva som er best for ungen deres.

Du trenger jo ikke amme i full offentlighet midt på dagen heller, hva med å gi en liten kveldspupp som kos før leggetid?

Skrevet

Heldigvis bryr ikke WHO seg om det er ekkelt eller ikke.

Så du har verdens helseorganisasjon i ryggen:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har også et mål om 18 mnd, og sysn det er helt naturlig. Før jeg selv hadde barn hadde jeg mange rare meninger om amming, ogmente at når han kunne gå/spise selv var det ekkelt å amme, men jeg visste jo da så lite om hvordan amming var. Han elsker det, det er det naturligste i verden og kjempekoselig. De som reagerer negativt fikk gjerne ikke til ammingen tenker jeg så ikke bry deg.

Skrevet

når babyen er så gammel at den kan si mamma jeg vil ha pupp da er ungen for ganmmel da begynner det å bli skikkelig ekkelt...

syns d er greit og amme til barnet er året men etter det syns jeg bare det er unøvendig og ekkelt iallefall om man gjør d på offentlige plasser...

Skrevet

For meg var det ikke ekkelt i det hele tatt, og etter hvert som barnet blir større er det lettere å planlegge slik at man slipper å amme ute blant folk hvis det er det du tenker på. Morsmelk er bra for barnet til de er 2-3 år i hvert fall, så det er bare å amme så lenge det kjennes naturlig og ikke blir for slitsomt for deg :-)

Skrevet

I følge WHO (world Health Org.) og UNICEF sine anbefalniger, bør man amme til barnet er 2 år. Morsmelk er så bra for barnet, og forskning viser at des lenger en ammer des mer intellegente og harmoniske blir de som mennesker i ettertid!

Om noen sier æsj til dette er de bare syke i hodet sitt og ser for seg ting som slettes ikke er sunt. Synd! Barnet bør settes før stoltheten til moren.

Skrevet

Synes det er for lenge. Blir veldig kvalmt når ungen går bort til mor og ordner seg selv.

men reagerte på hva du skrev jeg. Du skrev at du ville benytte deg av ammefri etter at permisjonen din er over... Da mistenker jeg deg heller for å amme for å "skulke" unna jobb...

da blir det veldig umodent for min del. Tipper alderen din er deretter...

Skrevet

Jeg ammet frökna til hun var 18 mnd. Det siste halve aaret var det snakk om ca. 1 gang om dagen, og det kunne ikke brydd meg mindre hva andre maatte tenke om det.

Lykke til! :)

Skrevet

Sign. anonym 13:28

For dem som synes det "ser ekkelt ut" -Hva med å la være å glo?

Skrevet

Det har vel ikke all verdens hensikt, men om dere begge trives med det så er det helt OK for min del. Folks reaksjoner kan avverges ved å ikke amme offentlig (det er kanskje litt sært).

Jeg hadde aldri orket det, men hver sin lyst:)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Ja, da er vel jeg ganske heslig her jeg sitter, for jeg ammer sønnen min på 15 mnd fortsatt - og har som mål og gjøre det han blir 2 år.... Ble dere kvalme nå??

Det er lenge siden jeg sluttet å amme til alle døgnets tider og på offentlige steder, men jeg holder fast på "morgenpuppen" som han får mellom kl 5 og 6 hver morgen. Det er ikke store skvetten jeg har lenger, men det jeg har det får han:-)

Syns det er greit å følge WHOs anbefalinger her, og ser virkelig ikke problemet med at noen ammer lengre enn 1 år.... Til sommeren kommer nr 2, da blir det tandem-amming:-)

Skrevet

Det er flott å amme barnet så lenge!!!

Ikke la noen fortelle deg noe annet!!!!!

Skrevet

Jeg er så møkkalei av å høre om WHO... Har dere lest litt mer nøye om hva selv amme nazi Gro Nylander mener om det? Det at WHO anbefaler amming til 2 års alder gjelder i hovedsak u-land. Der tilgangen på annen mat, rent vann er liten. Her i landet har vi variert kost og det er ikke nødvendig med amming så lenge. Når det er sagt synes jeg man bør amme så lenge man er komfortabel med det, men det bør ikke gjøres ute offentlig. Ammet selv mitt barn til han var 23 mnd, men bare hjemme og til slutt bare på kvelden.

Skrevet

Du sier det jo selv; i hovedsak ja. Men det betyr ikke at det ikke anbefales i Norge og...

Skrevet

Adrian er 13 mnd og vi elsker ammetiden vår. Han får når han vil, men vi begrenser amming ute. Jeg kommer til å amme så lenge vi fortsatt trives med det, så lenge vi vil. :)

Driter i de som synes det er ekkelt, han går, gikk tidlig og putter gjerne handa inn i genseren min når han vil, han snakker ikke enda. Han er en normalt stor gutt og er tidig ute motorisk så mange tar han for å være eldre enn han er. Men herregud, det er jo den beste tiden for oss og det er jo så kos. Han har god nytte av antistoffene og er aldri syk så vi gjør det som passer oss vi.

Fortsett du bare så lenge dere ønsker er min mening og erfaring. :)

Skrevet

Tror du virkelig det er derfor han aldri er syk? Så fantastisk naivt av deg. Nesten søtt. Morsmelk teller kun mikroskpisk når det gjelder sykdom. Jeg har et mme barn som aldri har vært syk.... Oi!

Skrevet

Herregud, hvorfor er det sånn at mmemødre liksom skal rakke ned på mm-mødre og samtidig klage over at mm-mødre skryter sånn over amming og at de aldri tar hensyn til at noen ikke kan amme...?

Hva er problemet? Noen barn er aldri syke, man vet ikke om det er fordi at de har et sterkt immunforsvar i utgangspunktet eller ikke og derfor kan det være forskjellige grunner, derav amming. Barn er forskjellige.

Mat er mat uansett, men ikke kom med slike latterlige utsagn om at det er fantastisk naivt å tro på slikt, nesten søtt. Morsmelk teller faktisk en god del når det gjelder sykdom, og det er en grunn til at hivsmittede mødre blir anbefalt å amme barnet sitt, for da smittes ikke barnet like lett som om barnet skulle fått mme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...