Gå til innhold

Kan påkledningsproblemer "forebygges"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

svarte ikke helt på spm ditt nå da, hehe. ungene plukker fort opp ting, og foreldre er jo forbildet i den alderen. så jeg tror det er viktig å unngå å være pirkete på det selv, bare la mannen ha på elendige sammensetninger. det er det eneste jeg kan tenke på, som kan ha noen virkning. men man vet jo aldri hvordan ungen blir fordi, og jeg tror det er sjeldent foreldrene som påvirker ungene til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hørt om trassalder HI? Den fungerer nemlig sånn at uansett hva man tilbyr barnet, (om det så er is og sjokolade) så vil de uansett ikke ha det du tilbyr. De sier nei før de vet hva du tilbyr, bare fordi de er programmert til å si nei uansett. Hurra for trassalderen.

Barn er like ulike som vi voksne. Noen er alltid enkle å ha med å gjøre, andre er vanskelige. Enkelte barn er veldig bestemte. Mine er det. Jeg synes det er en bra ting, fordi jeg tror at det er sunt å ha meninger om ting selv om man er liten.

Skrevet

Provosere deg har jeg tydeligvis klart helt fint! Imponerende argumentasjon. Fjortis, snevre mennesker, være for gammel for, kjenner ikke mitt barn...Ha-ha, dette er bra! Og, nei, jeg kjenner ikke ditt barn. Men jeg vet en ting, og det er at hvis du hadde opplevd et barn som har veldig bestemte meninger ang. klær så hadde du ikke skrevet det du gjorde i din aller forste resp. til HI. For hvis du vil snakke om provoserende, så var dit forste innlegg VELDIG provoserende til ALLE foreldre som har erfart barn som har bastante meninger om hva de vil ha på. les de andre responsene, ikke bare jeg som reagerer på din rpovoserende formulering i ditt forste innlegg til HI.

Nå ha r jeg brukt nok tid på deg!

Skrevet

Jeg synes foreldre som ikke greier å være så konsekvente at de lar en toåring styre påkledningssituasjonene burde ta seg i nakken. At du kommer med masse argumenter mot, får meg ikke til å skifte syn.

Og ja, i mine øyne virker du som en furten fjortenåring som skal få alle til å synes det samme som deg. Legg frem så mange valgmuligheter av klær du bare vil til en toåring, jeg mener det er høl i hue.

Og hva vet du om min unge er bastant eller ikke? Kanskje hun er såpass smart at hun vet at i visse tilfeller er det mamma og pappa som bestemmer - IKKE hun;)

Skrevet

Du, nå må du virkelig gi deg. "Foreldre som ikke greier og være så konsekvente atde lar en toåring styre pålkedningssituasjon burde ta seg i nakken..." Du skjonner det jo fremdeles ikke - man lar ikke 2 åringen 'styre klessituasjonen', man 'lar de tro' at de styrer klessitasjonen'. La barnet velge mellom 2 gensere er og la de styre situasjonen? Det er jo stikk motsatt. Det er jo da foreldrene som strategisk bruker en taktikk for og manilpulere situasjonen og 'styre' situasjonen. Hvorfor er min (og mange andre her inne) metode i pålkedning mindre konsekvent fordi vi gjor det annerledes? Her i huset er rutiner og metoder brukt meget konsekvent. Og våre metoder fungerer. barna våre vet godt at foreldrene bestemmer her i huset også, det vil ikke si at de ikke prover seg med trass. Det gjor ikke at barnet er mindre smart. Gud for en kommentar...tragisk at du i det hele tatt tenker slik.

Har ingen behov for og skifte dine syn. Dessuten kommer det klart fram at det er flere foreldre som er enige med meg og bruker samme taktikk i denne tråden.

Men det vi alle gjor er sikker 'hol i hue'...? ha-ha.

Din datter er sikkert veldig smart. Det er nok skråsikkert fordi hun aldri får valget mellom 2 plagg, men at mamma 'tar seg i nakken'.

Skrevet

Jenta mi er nå 4 år og har ekstremt sjeldent protestert på tøyet som blir plukket ut til henne til nå (hadde noen episoder etter en sommersesong hvor hun fortsatt ville ha kjolen med fisker på (tynn sak uten ermer) på seg selv om det var blitt altfor kaldt for kjole ute, men det var som sagt bare da). Jeg har aldri latt henne velge selv (eller, om jeg merker tilløp til protest har jeg gitt henne feks ett alternativ til (genser i annen farge feks) og det har hun vært fornøyd med. Eller en forklaring på at yndlingsbuksa er på vask og ikke ren/tørr eller at det er for kaldt for tskjorte eller for varmt for ullbukse. Mulig jeg bare er heldig med min variant av småjente, men hun har som sagt vært meget enkel å ha med å gjøre på det området.

Det hun derimot ikke er lfink til (hjemme -de skryter av henne i bhg nemlig, så jeg tror det skyldes latskap) er å kle seg selv...

Skrevet

Kjenner problemet litt, og har prøvd å være litt forutseende mht hva jeg har hørt fra venninner. Er helt klart mange toåringer, særlig jenter høres det ut som, som kan bli litt sinte om de ikke får lov å være med å bestemme, og det synes jeg faktisk de bør få lov til, å få utvikle jeg-et, herunder få en følelse av at de blir tatt på alvor og ikke bare blir overstyrt.

Vi har gjort det slik at klær vi ikke vil hun skal bruke til hverdags, ikke er tilgjengelig for henne. Dvs kjoler og skjørt og sånt har vi et annet sted, slik at hun ikke ser dem når hun selv skal i skuffen og hente klær.

jeg legger frem ett sett med klær kvelden i forveien, og protesterer hun på noe der, får hun velge mellom to ting.

Dette fungerer foreløpig, men mulig nye strategier må til når hun blir eldre.

Synes forøvrig det er greit om hun ønsker å gå i skuffen og hente klær selv, håper snart hun også kan kle på seg selv :-) Noe hun er på god vei til, faktisk.

Jeg er heldigvis for min del overhodet ikke opptatt av om farger etc matcher, men der er pappan litt mer nøye.

Skrevet

Hei,

jeg kan dessverre ikke gi råd om forebygging av dette problemet. Vår datter har fra hun var rundt 2 år klikket i vinkel om hun ikke har fått bestemt klærne hun skal ha på. Hun er en meget bestemt dame og her kan vi holde på i over 1 time om vi ikke føyer oss litt begge.. Er ikke alltid klærne matcher nei, men det viktigste er vel at man har klær på som er tilpasset været ute.

I de siste mnd skal hun ikke ha noen klær med knapper på.. gud vet hvorfor, men slik er det. Jeg kan trompe igjennom at hun skal ha på, men straks jeg snur meg eller tror kampen er over vranger hun av seg de klærne hun ikke liker. Og nei, det hjelper ikke med time-out. Been there, done that...

Det jeg har funnet ut som hjelper her i huset er at hun er med på å kjøpe klær til seg selv. De klærne hun plukker ut nekter hun stort sett ikke å ha på seg... Hun ble nettopp 3 år. Og nei jeg er ikke noen dårlig mor og hun er stort sett veloppdragen, men meninger det har hun noe som jeg nå har lært mer og mer å høre litt på og ikke kjører bare over..

Skrevet

"Din datter er sikkert veldig smart. Det er nok skråsikkert fordi hun aldri får valget mellom 2 plagg, men at mamma 'tar seg i nakken'. "

Du er rimelig dårlig på å diskutere når du trenger å ty til løgner. Hvordan føles det å være så dårlig, er det ikke litt pinlig? Har jeg nevnt at min datter ALDRI får velge selv?

Mener fremdeles du ikke styrer en situsjon når ungene trenger flere valg til et klesplagg. Men for all del, deg om det. Liker du å tro at det er du som styrer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...