verdens heldigste mamma Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Hei Har ei jente på ett år, og ser med "skrekk" på alle jenter (oftest) som allerede fra de er 2 år har veldig klare meninger om hva de skal ha på seg, og i alle fall hva de IKKE skal ha på seg. Er det noen her som har noen formening om hva man kan gjøre for å unngå det? Prøver å være bevisst på å ikke henge meg opp i hva hun har på seg og om det matcher (mannen min har noen kreative påkledninger innimellom som jeg er flink til å ikke bry meg med), i alle fall hvis vi ikke skal bort og pynte oss. Det ser litt ut til at de mest matche-hysteriske mødrene er de som strever mest med å få klær på ungene om morgenen. Noen med tips eller erfaringer?
erteposen + 4 Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Mine gutter tar etter sin far og er minst likte bestemte som sin kusiner, men de matcher overraskende nok:) For å unngå stress om morgenen legger vi frem tøy dagen før, og når de velger så får de valget mellm to trøyer, to bukser osv. Nå er de 4 og 6, og plukker frem klær selv om kvelden. Rare gutter:/ Her er det mor som er slubberten.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Eg har ein gutt på 5år og ei jente på snart 3år og dei tar på seg det dei får om morgon. Nokon gonger så får dei lov til å finna klær sjav, for det meste i hægi, og da kan det bli litt artige kombinasjonar. Gutten min er veldig opptatt av at det skal høre sammen, som han så fint seier det. Og han klarer det veldig bra, ellers så prøvar eg å tenke litt på kva eg tar på dei da, men det er ikkje bestandig det går. Det er faktisk veldig lite krangling om kva som skal på om morgon. Jenta mi kan prøve seg men som regel så har eg minst eit plagg som er arva av kusina som ho elsker å få klær frå, eller så har ho fått det av besta eller mormor. Da går det så bra så
UnePune äntligen hemma! Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Jeg har 3 gutter og ingen av dem bryr seg, så de tar på det jeg finner fram. Eneste er at eldste kan en sjelden gang si han ikke vil ha på noe pga det klør eller at lappen ikke er klippet av =P
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Har 2 jenter på 4 og 6. Påkledningen er til tider et problem, men ikke daglig. 4 åringen er også vanskeligere enn 6 åringen. Som de fleste jenter vil de helst gå i kjole/skjært hver dag inkludert vinter, det kan jo by på praktiske problemer, he-he. 6 åringen har alltid sutret litt om det ikke blir akkurat slik hun hadde onsket, men ingen videre problemer. 4 åringen har vært mer bestemt i kles meningene sine, og har til tider ligget på gulvet og vridd seg som en reke dor i ansiktet. jeg gir ikke etter. Skal innromme at jeg en 'matche slave'. Det er innebygd og ikke alltid ett plus, det er sant. Men, nå har jeg 3 små jeg skal ha ut om doren om morgenen og jeg har lært meg og svelge kameler. 4 åringen går i prikker, striper, ruter og 5 farger samtidig, så lenge hun er fornoyd og hun foler hun har 'tatt valget selv' og hun er varmt nok og vær 'riktige' klær på. Dette gjelder både til hverdags og pynt m/4 åringen/ Det er ikke verdt tårene og kampen. Den beste metoden er og la de få 2-3 valg, slik at de foler at det er deres egen bestemmelse. Helt klart! legg frem ting du vet de liker, men som også er riktige klær ift vær og sesong. Alle jenter er forskjellige - lykke til!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Ehh... det hørtes jo helt teit ut. Hvem lar en toåring bestemme hva den skal ha på? Og hvilken toåring bryr seg?! Hvilke unger er det du kjenner egentlig? Ingen av ungene til mine venner bryr seg, ingen av ungene i den lille sin bareehage bryr seg, måtte til og med spørre mamma om ungene i barnhagen der brydde seg.. det gjorde de forresten ikke. Her macher det meste i normal forstand, har liksom ikke et finskjørt fra en eksklusiv butikk og en slitt Ole Brum t-skjorte på samtidig da;) Ellers bryr hun seg ikke, så lenge hun får kle på seg selv.
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Den heldige eier... Matche kan vel bety så mye. Man kan matche i stil, i materilae, i farge.....matche er vel ikke bare eksklusivt m/ekslusivt og motsatt. Det ER faktisk enkelte 2 åringer som har bestemte meninger om klær. Tror nok ikke 2 åringene er opptatt av merker og deisgnere og ekslusivitet, men mange har favoritt plagg! Selv har jeg en jente som er 6 som bryr seg mindre. har aldri vrt noe problem med henne. Har også en jente på 4 som har vært vanskelig med klær siden hun var 18 mnd. - 2 år. kunne ikke snakke engang, men slo seg vrang vhis ikke den riktige jakken ellerskomene kom på, og stoppet brått og smilte som en sol når 'de riktige' kom på. Forsåvidt en ubetydelig greie og fire etter synes jeg, så lenge de er godt kledd ift været og sesongen. Vi loper jo ikke og kjoper etter ordre fra 2 åringen. Det er jo ikke slik, noen er bare veldig bestemte på hva de vil ha på. 'Hvilke unger er det du kjenner?' Herlighet - det er mange slike unger overalt. Ingenting galt eller urnormalt.
verdens heldigste mamma Skrevet 26. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. april 2009 Er ikke helt sikker på hvem du mente var den teite her, men jeg antar det er meg. Det høres rart ut at du ikke har hørt om 2-åringer (og andre) som bryr seg om hva de har på seg, det er nok ganske vanlig. Vet ikke helt hvilke unger du kjenner... Poenget mitt var om det fantes noen måte å unngå det på. Trenger forsåvidt ikke unngå at de bryr seg, men hadde vært fint å slippe at det blir spetakkel hver eneste morgen før man kommer seg avgårde. Når noen har en av hver sier vel det noe om at det ligger "naturlig" for noen og ikke for andre.
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Riktig! Gi 2-3 valg som er vær riktige som du samtidig vet hun liker i farge osv. Da er de med på og bestemme og det kan ofte fungere.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Hehe.. tenkte det var teit, med at foreldrene lar det gå så langt at de har toåringer som styrer påkledningen. Ikke innlegget:) Og de toåringen som jeg kjenner som lager "bråk" når de skal kle på seg, de gjør det ikke fordi de vil ha absolutt ett spesielt kleplagg, de vil bare ikke ha det mamma/pappa legger frem. Og det er en stor forskjell.
verdens heldigste mamma Skrevet 26. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 26. april 2009 Tenker at det ideelt sett ikke burde være nødvendig med mer enn ett alternativ og at hun var happy med det, men det gjenstår å se hvordan hun vil bli når hun blir større :-) Prøver inntil det å ikke gjøre noe stort nummer ut av hva hun har på seg.
verdens heldigste mamma Skrevet 26. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 26. april 2009 Ja, det er jo akkurat det jeg vil unngå. Da er vi enige alilkevel, da
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Dette er et slikt typisk 'Besser Wisser' innlegg fra noen som egenltig ikke har fletta peiling på hva de snakker om! Har du ikke et slikt barn, så vet du heller ikke hva du snakker om! Enkelt og greit. At foeldrene lar det gå så langt at de styrer påkledningen...ha-ha. Fullstendig arrogant og uvitende kommentar. Min 4 åring 'lager bråk' fordi det ikke er plagget hun har bestemt seg for at hun vil ha på, og ikke fordi det er fremlagt av foreldrene. DETTE vet vi som gjor det hver dag. Ikke alle 2 åringer er som din 2 åring eller dine venner's 2 åringer. Har du tenkt på at det finnes flere typer 2 åringer enn de som er i din nære krets?
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 Forresten, så er det nettopp akkruat det som fungerer her - at vi legger fram valg til henne. Det har vi gjort et par år nå og det går helt greit nå. Så det var ikke at vi la fram plaggene som 'skapte' problemer.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. april 2009 #16 Skrevet 26. april 2009 Hehe.. Besserwisser fordi jeg mener foreldrene har latt det gå for langt om de lar en toåring styre alt ved påkledningen? Da får jeg jaggu være det;)
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #17 Skrevet 26. april 2009 Du tar helt feil. Foreldrene lar ikke 2 åringen styre alt ved påkledningen. De har klekket koden og finner en losning som fungerer slik at ting fungerer. Det er ikke 2 åringen som styrer alt ved påkledningen. Hva er det du snakker om? Vi kjoper klærne. Vi legger de fram. Hun velger og tar de på. Det er vi foreldre som styrer. Hva er det du ikke skjonner? Jaggu....
Tommage♀♂ Skrevet 26. april 2009 #18 Skrevet 26. april 2009 Min lille frøken er 3 år nå, mne har fra hun klarte det tredd ting over hodet og kledd seg ut. Lekeveskene eller dukkekjolene var hatter, vaskekluter ble pene skjef osv. Nå som hun er 3 er hun veldig opptatt av hva hun skal ha på seg, og bytter gjerne antrekk 3-4 ganger for dagen. Jeg var akuratt lik selv, og vet at om jeg skal hindre henne må jeg ha hengelås på klesskapet. Så jeg lar henne styre på jeg. Hun møter gjerne i bhg med strømpebukse bak frem, bukse bak frem, genser ned i buksa, som ikke matcher litt en gang, og hårspenner satt i selv, på meget unaturlige steder og som ikke holder håret på plass en tøddel. Og skoene på feil fot. Ofte prøver jeg å rette på, men 2 minutter etter er det like ille. Trøster meg med at de kjenner henne i bhg, hehe;p
Tommage♀♂ Skrevet 26. april 2009 #19 Skrevet 26. april 2009 Glemte å si at hun ikke er med når jeg handler klærne, og at hun får velge mellom 2-3 ting på morgenen. Men i det øyeblikk jeg er ute av syne kler hun av seg og på med prinsessekjoler, undertrøyer eller hva det måtte være. So what? Er en del av sjarmen hennes det=) Og hun må rydde etter seg
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. april 2009 #20 Skrevet 26. april 2009 Lurer på om du har gått glipp av noe essensielt oppi dette? Jeg har ikke svart på dine innlegg, bortsett fra en liten kommentar om at jeg visstnok er Besserwisser. Jeg svarte på noe til HI, IKKE deg. At du tar deg nær av det er jo bare trist.
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #21 Skrevet 26. april 2009 Og jeg kommenterer på dine meninger fordi det er slik et forum fungerer. Du legger dine meninger - da er det fritt fram! JEg reagerer på kommentaren din om at 'foreldrene har latt det gå for langt når de lar 2 åringen styre påkledningen', fordi: jeg har 2 jenter, 1 har bestemte meninger om klær og en har ikke. Men vi som foreldre femtrer akkurat likt ovenfor begge to. Det er tydleig at du ikke har noen erfaring med barn som har bestemte meninger om hva de vil ha på, og du burde derfor ikke uttale deg om det. Poenget mitt er at metoden med og legge fram valg er nettopp det som fungerer, mens du sitter og sier at det er derfor barnet 'lager bråk', fordi de får klærne lagt frem og ikke at de har favoritter. Tro meg - jeg tar meg ikke nær av dine kommentarer, jeg bare diskuterer. Dette er et forum. Når jeg slår av PC'n i kveld er du glemt. Det er tydelig at du og jeg ikke ser mye på lik linje når det gjelder og ha barn, siden du også synes at du er 'en eier' av et barn... God natt!
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. april 2009 #22 Skrevet 26. april 2009 Legger frem mine meninger ja, og da er det fritt frem til å kalle ting? Så da er det helt ok at jeg sier at jeg mener du ikke gjør det rett som forelder, om en liten toåring styrer alt av påkledning? Og om du ikke ser forskjellen på en toåring som styrer absolutt alt, og en som trasser og trenger alternativer så får det være. Jeg har forresten ikke nevnt en ting om måten du gjør det på. Er du nærtagen eller rett og slett bare dårlig på å lese?
partyoffive Skrevet 26. april 2009 #23 Skrevet 26. april 2009 He-he, dette er jo komisk. Nei, jeg leser helt fint du. Men kanskje du trenger litt hjelp der. Det er IKKE 2 åringen som styrer noe som helst i tilfellene det er snakk om her. Her er det sankk om strategier som fungerer. Barnet vil ha på bestemte plagg - foreldrene manipulerer situasjonen og barnet ender opp med og ta på foredlrenes valg, men tror det er sitt eget valg. Hva forstår du ikke her? Hcorfor fortsetter du med denne kommentaren om at 'foreldrene lar 2 åringen styre, trasse...Styringen/trasset blir avledet. Forstår du? Og, jo, du har kommentert om måten jeg gjor ting på nettop fordi jeg forteller at jeg faktisk har en liten jente som er slik HI beskriver. Men som jeg skriver så har vi funnet en måte og lose dette på som jeg anbefaller henne i tilfelle det skulle skje henne. Nok lavmåls diskusjon. Godt at du 'eier' ditt barn og tar alle bestemmelser for han/henne og ikke lar han/hun styre.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. april 2009 #24 Skrevet 26. april 2009 Fordi jeg...igjen, IKKE snakker om deg, men foreldre generellt. Hva er det du ikke skjønner? Jeg snakker om foreldre som lar ungene ta alt av bestemmelser selv. Om du har èn dress hjemme og ungen din ikke vil ha den på midt på vinteren, springer du da ut til nærmeste butikk for å kjøpe en til, slik at han/hun har noe å velge i? Jeg har konsekvent skrevet unger som skal bestemme alt, rett og slett slik at snevre mennesker skal forstå. Kanskje jeg ikke var tydelig nok. Hehe, litt patetisk forsøk på å provosere med å igjen snakke om nicket mitt? Sier bare litt om deg! En smule patetisk! Ikke kjenner du mitt barn, så fjortisskommentarer burde du være for gammel for, men igjen, kanskje du ikke er kommet over det stadiet enda.
LisaColli Skrevet 26. april 2009 #25 Skrevet 26. april 2009 min 2 åring er som regel grei å ha med å gjøre når det kommer til påkledning. men det hender seg at hun blir vrang og ikke vil ha på seg feks en genser jeg har lagt frem. da er det som regel fordi hun ser en annen genser som ligger der, og liksom skal bestemme selv. eller at hun rett og slett trasser og ikke vil ha på klær. hun bryr seg ikke om hvordan klærne ser ut, hun er bare inne i en sta periode, og skal gjøre alt selv. så lenge klærne ikke er skitne, får det bare være. man må velge sine kamper, og vi har nok av dem, så dette får bare gå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå