Gjest Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Vi fikk endelig innkalling til utredelse på SIA.... 15 mnd etter at henvisning ble sent fra fastlegen. Hurra!
MintCondition Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Vel, syns ikke det er grunnlag nok for å uttale seg om "helse-Norge" på genrelt grunnlag. Uheldig, helt klart, og kjedelig å vente, men hadde det vært akutt hadde dere vel fått innkallelse tidligere.
cherry coke Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Helse-Norge er det ingenting i veien med. Tenk på hvor heldige vi er i forhold til andre mennesker i verden?
Gjest Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Ingen skal behøve å vente i 15 mnd på en utredelse. Dette er andre gangen jeg opplever dette når det gjelder ungene. Minste skulle til hjertespesialist da hun ofte ble blå på lepper og negler i tillegg til anstrengt pust under disse anfallene. Jeg synes det kvalifiserer til en time før det har gått 15 mnd. Selvfølgelig er det ikke nok for å uttale seg om helse-Norge totalt sett, men det føyer seg pent inn i rekken av mye annet som ikke fungerer slik man burde forvente i et av verdens rikeste land.
Tøysetipp Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Ugg. Husker jeg lå på sykehus i Tobago:-/ 14 sengeposter totalt på 50 000 innbyggere, ikke hadde de toalettpapir på akuttmotaket, svaret var bare "we don't provide toilettpapir", ikke dør på toalettet, alle lå i ett rom, trangt og varmt. Bak meg døde et menneske, vi lå med sengenhodene mot hverandre, og jeg ble ganske paff da det stod en prest og jodlet og familiemedlemmer som sørget. Min daværende kjæreste prøvde å få de ansatte til å forstå at det var viktig å skjerme pasientene, slik at de ikke ble eksponert noe mer enn nødvendig. Vi så jo ofte en mørk bakende rett ved sengen, sånn til orientering. Nabodamen brukte tydligvis ikke truse, var senil dement og bøyde seg støtt og stadig ned. De som lå på avdelingen (som jo var den eneste) var veldig syke, ganske naturlig siden det var så få sengeposter. Ingen hyggelig opplevelse, eller netter. Etter det tenker jeg hvor takknemlig jeg er for at jeg bor i Norge. Men, her er det jo andre forutsetninger, og annerledes standard, og vi kan faktisk stille krav. Håper det går radig og raskt for dere, etter utredelsen har startet:-)
NormaJean Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 jeg er på begge sider av helse-norge, jobber som sykepleier. Men som pårørende av min søster som døde av feilbehandling kan jeg vel trygt si at jeg er ganske frustrert og sinna. Det hjelper ikke at statens helsetilsyn har konkludert med brudd på spesialisthelsetjeneste loven, gitt advarsler til leger og foretakstraff til sykehuset, hun er like død:(
Gjest Skrevet 21. april 2009 #7 Skrevet 21. april 2009 Hva sammenligner du egentlig med da cherry coke? De fattige i Afrika? Jeg bor heldigvis ikke i et u-land og har derfor også andre forventninger. Interessant å høre hva dere faktisk synes er akseptabel ventetid på en time hos spesialist.
cherry coke Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 Jeg har også ventet lenge og det er meget frustrerende. Nå sa du ingenting om hvem eller hva i HI ditt, så det er vanskelig å svare ut i fra det du skrev. Men når det er sagt, så synes jeg at mange her til lands klager uten grunn (sier ikke at det gjelder deg, men spm ditt var hva vi synes om helse-norge).
Blind Gudinne Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 Tja... DEt er jo 2 sider på en medalje. Helse-Norge er bra når ting fungerer. Men ventetidene som er, er uakseptable. Mamma ventet 18 mnd på å få komme til revmatolog. Pappa har ventet i 2 år på en kne-operasjon som han fikk nå rett etter påske. En type inn og ut operasjon. Men blir man alvorlig syk- f.eks brystkreft, tar det heldigvis ikke mange dagene før man ligger under kniven. Så... fordeler og ulemper....
Gjest -<<- Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Jeg synes Helse-Norge er fantastisk. Og så gratis attpåtil, da.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 21. april 2009 #13 Skrevet 21. april 2009 Uansett hvem man sammenligner med så er helsenorge bra!! Feil og feilvurderinger vil alltid skje så lenge det er mennesker som jobber der..............sånn er det bare.................
Gjest Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 Mener du at Norge er verdensmestere på helse? Det tror jeg faktisk ikke. Gratis er det vel heller ikke...... Og selvfrølgelig kan mennesker gjøre feil, men hvis du f.eks mister et av barna dine pga feilbehandling eller vurdering så tviler jeg på "at sånn er det bare" er en trøst. Jeg dro ivertfall saken langt når min mor døde pga feil. Slik kan kanskje andre slippe samme erfaring i fremtiden. Heldigvis finnes det alternativer til det offentlige.
Himmel og hav Skrevet 21. april 2009 #15 Skrevet 21. april 2009 Jeg har stort sett gode erfaringer med helse- Norge. Jeg har opplevd at det fungerer som det skal både når det gjelder akutte og kroniske tilstander. Jeg har imidlertid lært litt opp gjennom åra, og før man kaster seg ut i dansen med dem er det greit å ha noen retningslinjer å forholde seg til så man ikke går på en smell: 1. Første og andre henvisning kommer aldri fram dit de skal. Alle sykehus og spesialister har et eget rom hvor de stabler henvisninger i håp om at minst halvparten av oss skal gi opp og ikke sende en ny. 2. Leger snakker ikke i telefonen. Bare glem det. Selv om vedkommende sier at du bare skal ringe, så betyr ikke det at de har tenkt å svare i den andre enden. 3. Klokkesletter er veiledende. Har du time, særlig på en poliklinikk eller legevakt anbefales at du utruster deg med følgende før du drar: Matpakke til minst to måltider, drikke, strikketøy, kryssordblad og en stor tube tålmodighet. Men antageligvis blir det din tur. Det anbefales at du ved ankomst dobbeltsjekker at det står samme dato på din innkallelse som i deres papirer. 4. Den som tar telefonen er aldri den som kan svare på det du lurer på. Den du skal snakke med er nesten aldri tilstede, men du kan prøve igjen mellom 10.45 og kvart på elleve på torsdag. ;-)
solstråle69 Skrevet 21. april 2009 #16 Skrevet 21. april 2009 Jeg tror "vi tror" at helse-Norge er bra. I forhold til andre land det er naturlig å sammenligne oss med, er jeg ganske sikker på at vi faller ganske langt ned på listen.... Av de heldigvis få tilfellene vi har vært i befatning med helse-norge, har jeg vært rimelig frustrert! Mannen har bedriftshelsetjeneste ved Volvat - han var rimelig sjokkert over den oppfølgingen han fikk der ift det offentlige.
solstråle69 Skrevet 21. april 2009 #18 Skrevet 21. april 2009 Feks Danmark, Sverige, Tyskland og Spania. NB! Jeg snakker ikke om velferd, men om standard. Det hjelper fint lite om det er "billigst", hvis tilbudet er middelmådig.
Gjest -<<- Skrevet 21. april 2009 #19 Skrevet 21. april 2009 Det hjelper nok fint lite med optimalt helsetilbud for dem som ikke har råd til det, også.
Gjest Skrevet 21. april 2009 #20 Skrevet 21. april 2009 Syns Helse-Norge er et utrolig irriterende begrep, og syns generelt at det er veldig bra...
solstråle69 Skrevet 21. april 2009 #21 Skrevet 21. april 2009 Selvfølgelig. Men vi snakker jo hele tiden om at helsetilbudet i Norge er så fantastisk bra - men spørsmålet er jo om det egentlig ER det? Og HVORFOR er det ev så bra? Fordi det er "billig"? Vi skryter av at vi er et av verdens rikeste land, og har et utrolig bra velferdssamfunn - men på hvilken måte egentlig? Til å være så "rike", kan vi vel egentlig ikke skryte av at det offentlige helsevesenet egentlig er så forferdelig bra? Ref HI....
Gjest Skrevet 21. april 2009 #22 Skrevet 21. april 2009 Hva er irriterende med begrepet? Kan du komme opp med noe bedre så la oss høre. Det er ganske så typisk norsk å tro at vi er verdensmestere. Selv på helse. Hvor mange her synes det er veldig bra å ligge på gangen når man er alvorlig syk. Kanskje helt borte ved heisen hvor det passerer 100 vis av mennesker hver eneste dag. Hvor flott er det at bemanningen er så dårlig enkelte steder at det å stelle pasienter er et fremmedord. Man trenger å pusse tenner selv om man er døende. Hvor samfunnsøkonomisk er det å ha en ventetid på 15 mnd for utredning? At noen kanskje sykemeldt i evighet.....
Gjest Skrevet 21. april 2009 #23 Skrevet 21. april 2009 Jeg syns det er irriterende fordi det er alt for generaliserende. Sypisk sutre-ord ;-) Sier ikke det er perfekt, men at det er veldig bra relativt sett.
piano♫ Skrevet 21. april 2009 #24 Skrevet 21. april 2009 Jeg synes at vi har et godt helsesystem, og vi er heldige som har det slik. Jeg har svært gode erfaringer med både leger, helsestasjon, spesialisthelsetjeneste, NAV og samarbeid mellom tjenestene (har en kronisk syk mann). Når det er sagt: Hvis spørsmålet ditt hadde vært om jeg mente det var akseptabelt med 15 mnd ventetid for å komme til spesialist med ungen din, hadde svaret mitt blitt nei. Det er leit at noen må vente så lenge, det er fælt med feilbehandlinger - etc. Likevel er ikke dette nok til å sette "Helse-Norge" i bås som dårlig. Vi har et av verdens beste systemer, og som flere poengterer; behandlinga avhenger ikke av lommeboka.
Gjest Skrevet 21. april 2009 #25 Skrevet 21. april 2009 Misforstå meg rett:) Jeg har også mange gode erfaringer med helsevesenet i Norge. Samtidig ble jeg redd for å bli alvorlig syk når jeg opplevde 1 år sammen med min mamma som fikk kreft. Jeg besøkte henne hver dag på sykehuset og jeg kunne skrevet et hel bok om kritikkverdige forhold på akkurat dette sykehuset. Jeg har enda ikke klart å hverken besøke dette sykehuset i etterkant eller besøke noen av mine nærmeste som har blitt innlagt der. Slik det er i dag må man ha pårørende som maser og maser og som står på døgnet rundt for deg som pasient. Stakkars de menneskene som faktisk ikke har det. Det med 15 mnd ventetid på utredning var bare noe som fikk meg til å tenke..... opplevde faktisk akkurat det samme for 10 år siden med eldste, og for meg da blir erfaringen at Norge faktisk ikke har kommet særlig videre på dette området. I tillegg er det veldig mange kommuner i Norge som har store økonomiske problemer om dagen. Hvor skal de hente pengene? Hvor skal de spare? Regner med at det blir innsparing i alle sektorer og derved også helsesektoren. Er det virkelig mulig å spare inn mere penger på dette feltet? Dette med at behandlingen ikke avhenger av lommeboken er også litt individuelt. Faktisk så er flere behandlinger og egenandel avhengig av hvilken kommune man er bosatt i. Slik bør det heller ikke være i et av verdens rikeste land. Dessuten bidrar hver enkelt av oss til felleskassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå