Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #26 Skrevet 21. april 2009 Hvis du har det så knepent økonomisk syntes jeg du bør gjøre noe med inntektene dine. Det er ikke normalt og ikke forsvarlig å ha 100 kroner igjen til lønning. Kan du virkelig ikke jobbe overtid noen dager, eller få deg en ekstrajobb? Kanskje du kan jobb noen dager av sommerferien din i en annen jobb?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #27 Skrevet 21. april 2009 Asparges, tomater, artisjokker og mange typer salater osv er veldig dyrt. Men det finnes veldig mange billige grønnsaker også. Og de er like sunne. Poteter, kolrabi, kål, løk, gullerøtter. Samt at en kan kjøpe det som er på tilbud. Vi har også veldig stram økonomi, og vi skal spare på mat uten å gå ned på sunnhet. Jeg er faktisk blitt temmelig flink, nesten en ekspert. Et veldig godt råd for litt eksra ti lmiddagen er å ta med et egg, enten stekt eller kokt egg. det er fine proteiner og kan brukes et par dager i uka uten at det blir for farlig. Kjøp det av frukt og grønt som er på tilbud, en uke kan det være kiwi og en annen uke kan det være appelsiner. Kjøp de store nettene fra firstprice med epler og appelsiner.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #28 Skrevet 21. april 2009 Jeg er da en av de damene du irriterer deg over. Her går det kun i sunn mat foruten om fredag og lørdag, og masse frukt og grønnsaker. Men se heller på inntekten din og utgifter (som hun over her nevner). Mye ligger nok der! Lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #29 Skrevet 21. april 2009 frukt og grønnsaker er jo ikke så dyrt da... planlegg et budsjett og handle bare en gang i uka! se på utgiftene dine, samt inntekter.
The Bad Gal Skrevet 21. april 2009 #30 Skrevet 21. april 2009 Jeg tror du kunne hatt nytte av å lære deg lage skikkelig mat fra grunnen av, og opparbeide deg et godt register av ulike retter du kan lage. Sett deg ned og tenk igjennom en ukesmeny, og handle deretter, slik at du handler matvarer som passer til forskjellige retter sånn at du slipper å ha ting liggende i kjøleskapet og råtne. Ser de andre har foreslått masse billige, bra matvarer, så foreslår at du leser på noen matlagingssider på nettet hvor sånn mat er på ingredienslista. Sojabønner, kidneybønner, røde og grønne linser er veldig sunt og har masse proteiner i seg. i tillegg er det utrolig billig. du kan drøye supper, lapskaus, gryter o.l med dette, og bruke de som erstatning for kjøtt enkelte dager. Det er mye dyrere å leve på usunn kost, mtp de helseskadene man får på sikt av å spise søppelmat. (hull i tennene, fedme, diabetes osv osv) Er sikker på at det går med en del unødige penger på kjeks, godter, brus, ukeblader m.m som man strengt tatt ikke trenger for å fungere i hverdagen. Skjønner frustrasjonen, men med rett kunnskap om ernæring og vite hvordan man skal gjøre innkjøp mest mulig kosteffektivt og sunt, så kommer du langt. Ja, det krever litt jobb og innsats, det tar også lutt tid å lage skikjkelig mat, med med 3 barn har du flere hender som kan hjelpe til, både med handling og matlaging. Det er dessuten lærenyttig og gøy for ungene! Lykke til!
du og jeg og vi to Skrevet 21. april 2009 #31 Skrevet 21. april 2009 Frosne grønnsaker, poteter og gulerøtter er billig! Jeg hadde ofte med meg gulerøtter i stedet for frukt på skolen, mye heller det enn å ikke ha med seg noe! Hva med å satse på lapskaus, eller suppe m/pasta og rundstykker til - koster ikke noe mer enn et par grandiosa - dere deler vel ikke på en pizza alle fire uansett.
du og jeg og vi to Skrevet 21. april 2009 #32 Skrevet 21. april 2009 Ja, og fiskesuppe som noen over her nevnte koster ikke all verdens, eller wok med frosne grønnsaker og litt kjøtt/fisk - serveres med ris til. Bruk heller energi på å finne billige og gode alternativer, så har du kanskje råd til litt mer frukt og grønt.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #33 Skrevet 21. april 2009 Jeg har en ordning med skolen ,vi foreldre betaler hver 6mnd rundt 300 hvis jeg ikke husker feil og da får dem frukt på skolen.Gå inn på frukt .no eller skole frukt.no. er det nok. Må vel klare det lille beløpet vel? eller så får du få barnevernet til å dekke det ,hvis du virkelig ikke klarer det.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #34 Skrevet 21. april 2009 Synes synd på deg hvis du har så dårlig råd at du ikke har råd til frukt og sunn mat til barna dine. Jeg er selv en som har god råd og kan kjøpe den maten jeg vil, så jeg er heldig. Har imidlertidig jobbet hardt med å få meg en utdannelse og grei jobb før jeg fikk barn, og vi jobber fortsatt ræva av oss, men selvfølgelig er det ikke alle som har samme utgangspunkt... Håper du kan finne løsninger på sikt som gjør at du blir litt bedre stilt!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #35 Skrevet 21. april 2009 Irriterer du deg over meg tro? Jeg er ikke slank, men frukt og grønt tar mye av handlekurven, blir som regel en stapp full pose av det når jeg handler Men er enig i det, her prøver jeg og leve sunt, men det er søren meg ikke billig! Jeg prøver og kjøpe det som er på tilbud av frukt og grønt. Skulle gjerne kjøpt litt mer ordentlig kjøtt noen ganger, men har ei frøken som ikke er så glad i det ennå :-/
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #36 Skrevet 21. april 2009 Her blir en pose frosne grønnsaker nesten spist opp på en middag. Og kjøttdeig er jo ikke spesielt sunt er det vel?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #37 Skrevet 21. april 2009 er ikke uvanlig og ha 100 kr igjen noen dager før lønning vel? Er ikke det her i alle fall. men vi sulter heldighvis ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #38 Skrevet 21. april 2009 Må le litt=) Jeg er slank, og stapper kurven full av frukt og grønnsaker når jeg er ute og handler. Men aldri har det slått meg at noen står å irriterer seg bak en hylle over hva jeg putter i kurven. Dette handler nok mer om dine prioriteringer. Har akkurat de samme utgiftene som deg, og ikke er jeg rik. Men sunn mat har jeg råd til pokker som ! Hørt om frossene grønnsaker feks.? Finnes mange alternativer til grandis iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå