Gå til innhold

Noen som har gått opp mye??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann!!

 

Jeg er gravid med mitt første barn og er 24 + 3 og har gått opp 12 kg allerede....

Føler meg som en flodhest, og kan bare ikke forstå hvordan dette skal ende siden jeg ska gå gravid frem til midten av august..

 

Jeg var mye dårlig i en lang periode i starten av svangerskapet, og det eneste som hjalp meg var å spise annehver time.

Jeg spiste bare vanlig mat, for tanken på godteri og søtsaker ble jeg kvalmere av.. Men jeg var soffa/sengeliggende og fikk derfor ikke rørt meg av flekken..

 

Jeg er i super form nå, og rører meg mye mer.. Kunne helt sikkert vært sunnere, men jeg spiser ikke mer godteri nå enn før jeg ble gravid..

 

Vil bare ikke gå opp så mye mer nå... huff :(

Gleder meg ikke akkurat så veldig til sommeren og bikinisesongen..

 

Hilsen *Flodil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk opp 25 med førstemann, 10 med andre og har planer om max 5 med denne. Er kommet akkurat like langt som deg og har gått opp 2 kg til nå. Prøver å gå turer, men får kynnere med en gang og har fått lei bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du allerede har gått opp 12 kg trenger du ikke ende med å gå opp så mye totalt. Men du må ta tak i dette nå.

 

Du skriver "kunne helt sikkert vært sunnere, men jeg spiser ikke mer godteri nå enn før jeg ble gravid..". Når folk sier dette, får jeg en følelse av at kostholdet deres er ganske usunt :) Se på svangerskapet som en unskyldning for å være sunn! Jeg synes du skal droppe alt snop, brus og halvfabrikata. Det er ikke bra for verken deg eller barnet. Nå som vi går mot sommer er det uansett så mye enklere å være sunn.

 

Jeg har også vært utrolig mye dårlig hittil i svangerskapet, og nå svikter bekkenet. Spiser også mer enn til vanlig, men jeg spiser bare sunn mat, og derfor har jeg bare gått opp 4 kg hittil - og tar sikte på å ende rundt 12 kg totalt. Lykke til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under mitt første svangerskap syntes jeg alt var lov. Jeg var jo gravid og kg skulle jo bare renne av etterpå. Det gjorde de ikke. Jeg fikk de absolutt av men det tok sin tid.

 

Du skal nyte å være gravid og du skal kose deg, men beveg deg.Du trenger å være i best mulig form til babyen skal både fødes og tiden etterpå. Og kanskje du skal prøve å spise sundt hele uken for så heller kose deg i helgene, evt bare lørdag?

 

Under mitt første svangerskapla jeg på meg 24 kg, nå venter vi nr to og jeg har til nå "bare" lagt på meg 3-4 kg.Har termin nesten samtidig, bare en uke forskjell.Termin midten av august

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp åtte kilo...Jeg er egentlig overrasket over at jeg ikke har gått opp mer. Var så dårlig de fire første månedene, at jeg begynte å gråte bare jeg beveget meg fem hundre meter. Og det eneste som hjalp på kvalmen var å spise. Jeg har alltid vært sunn, fråtset i grønnsaker og frukt og trent fire ganger i uken. Men det eneste jeg fikk i meg nå var pølser og fritert mat. Formen er mye bedre, så jeg håper jeg slipper å gå opp veldig mye mer. Men noen kilo blir det nok helt sikkert! Det viktigste for meg nå er at jeg orker å spise sunt igjen. Jeg tror at hvis du gjør det så har babyen det bra. Prøv å ikke fokuser så mye på hvor mange kilo du går opp (husk at masse kan være vann), men fokuser heller på å være sunn og glad - det tror jeg gjør babyen glad også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 24+3uker i dag og har gått opp 9kg til nå. Magen er stor og symfysemålet langt over normalen. Akkurat slik som det var forrige gang (jenta mi er 2 år). Den gang gikk jeg opp 23 kg og ned igjen 26 (havna da på 63 kg og var godt fornøyd med det!) Jeg åt sunt og gikk mye turer i permisjonstida, men det som jeg tror var mest effektivt var at jeg amma.

 

Håper få til amminga denne gangen også, og syns det er helt greit at jeg har litt å gå på.

 

Ps. er i utgangspunktet normal slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh merker at jeg blir litt provosert av innlegget hvor én her skriver "Spiser også mer enn til vanlig, men jeg spiser bare sunn mat, og derfor har jeg bare gått opp 4 kg hittil - og tar sikte på å ende rundt 12 kg totalt."

Det er IKKE slik at sunnhet/godt kosthold/aktivitetsnivå nødvendigvis har noe med hvor mye man går opp i vekt under et svangerskap. Så Viventeriaugust, du skal ikke tenke at dersom du hadde vært "sunn", så hadde du ikke gått opp det antall kilo du har.

Jeg er selv det som kan regnes som "sunn"; dvs er mye i aktivitet/trening, har tid til å lage de fleste måltidene fra bunn av, spiser mye fisk, grønnsaker, frukt osv (fordi jeg liker det), og lite snop (fordi jeg ikke har så lyst på det). Er rundt 25 uker på vei, og har gått opp "hele" 10 kg. Det er mye du ikke har kontroll over i et svangerskap, bl.a hvor mye du går opp! Selvsagt er det viktig å ha et variert kosthold og være i nogenlunde bevegelse under et svangerskap, men vær ikke fanatsisk eller ha for mye dårlig samvittighet. Og kos deg litt innimellom, sier nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei :)

 

Jeg er 24+1 i dag, og har gått opp 8 kg så langt. Er første babyen så har ikke noe å sammenligne med.. Har egentlig følt at det har vært mange kilo å gå opp så tidlig, så litt godt å se at flere ligger rundt der på skalaen :)

 

Jeg spiser som vanlig, men mye mindre godteri (spiste MASSE før graviditeten). La ikke på meg av noenting tidligere, men sikkert greit å ikke overdrive nå... SF målet mitt ligger også godt over normalen, og er litt redd for å få stort barn, så tenker mer over maten nå om dagen. Jeg syns det er viktig å kose seg nå også, men kanskje ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22+6 og har gått opp 8-9 kg (litt usikker på startvekten).

 

Forrige gang jeg var gravid sa jordmor til meg at jeg nok ko til å legge fort på meg fordi jeg var så tynn! Det gjorde jeg også. Til sammen la jeg på meg 20 kg!

 

Det er, som nevnt, ikke bare kosthold og mosjon som avgjør hvor mye man legger på seg. I tillegg til stor babymage, får jeg bredere høfter og rumpe, mye større pupper, og et lite fettlag på resten av kroppen. Polstring kaller jeg det :) Det blir fort noen kilo!

 

*Flodhil*: du må ikke tenke på bikinisesongen når du er gravid!! Du kan jo på ingen måte sammenligne deg med de som har trent seg opp til å gå med bikini denne sommeren! Prøv heller å nyt den runde gravidekroppen. Den skal være sånn!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått opp ca 9 kg å akkuratt som deg så var jeg mye kvalm i begynnelsen å det eneste som hjalp var å spise ALLT UTOM GOTTERI! Jeg er 26+4 i dag og føler meg som en flodhest. Det er ikke så morsomt å gå opp så mye, men du må og tenke på at om du har hovnet mye i kroppen så er mye av det du har gått opp bare vann, pluss morkake å fostervann å fostret i seg selv og! Om man legger sammen allt dette så kan det lett bli noen kg. Man skal legge på seg under graviditeten for man får og mere underhudsfett. Man skal røre seg å, men jeg trur heller ikke at det er bra og helt plutselig begynne å trene å gå masse om man ikke gjore det før man ble gravid. Men som en annen dame sa, det er lettere å spise sunnt nå till sommeren=) Alle disse vannmeloner, jordbær og allt det andre gode som kommer nå til sessongen!

Ligg unda isen bare=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå 26+2, og har gått opp 12 kilo siden første svangeskapskontroll.

Dette synes jordmor var alarmerende høyt, hun klemte rundt på kroppen min og sa jeg har store vannasamlinger alerede. så hun har gitt meg henvisning til Furst labratoriet som skal teste meg for diabetes. drikke glukose. jeg har ikke spist noe mer usunt enn jeg har gjort før(koser oss kun i helger), mista lyst på snop, drikker aldri brus eller salter maten, så de synes det var rart at vekten har skutt i været. har spist faste måltider hele svangerskapet, drikker tran og tar vitaminer, så det var ikke noe morsom beskjed å få.

gruer meg til å høre hva de sier.

 

hilsen en som er litt skremt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg er 25 uker på vei og gått opp litt over ti kg allerede. men ser det ikke som noe negativt. veide 50 kg før jeg ble gravid og trengte kanskje litt spekk på kroppen.. ;-) nå ser jeg sunn ut, gleder meg ikke til bikini sesongen, men det er fordi jeg er sliten av ikke noe allerede og BRAIN COOLER er min beste venn... en vaaaaaarm hverdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups....jeg er vist den som har gått opp mest. 15 kg til nå,og er 24+5 !!!! Jeg tror jeg har myyye vann i kroppen. beveger meg mye vær dag,spiser ok mat.... menmen..... slik kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke moralisere for mye. Det er viktig å ha en hyggelig tid når man er gravid. Mange føler et stort tap når man må gi opp vin og deilige oster for en periode. Å droppe snop, brus osv er ikke nødvendigvis oppskriften! Ha et balansert kosthold, prøv å bevege på kroppen og bruk din sunne fornuft - ha en fin tid som gravid! Det som er sunnest for deg og babyen, er at du har det godt med deg selv i disse ukene som gjenstår! Husk også at det er fint å ha noe å tære på når melkeproduksjonen setter inn for fullt. Jeg er 29 uker og 16 kg tung. Var bare 49 kg i utgangspunktet og kommer uansett ikke til å få verken monstrebaby eller ende opp som ei "dundre på hundre" selv. Jeg er av de som savner vin og øl, og kompenserer med god mat! Slikt blir man lykkelig av og kiloene kommer til å rase av senere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lagt på meg 17 kilo;P er i uke 27 men masse vann JM anbefaler og kutte sukker og salt.. noe jeg har gjort da har vekten stoppet litt opp.. går ikke og samenligne med hverandre vi er alle forskjellige.. men spis sundt og beveg dere så mye dere kan dette hjelpe en del.. og ikke vær alt for hysterisk på den vekten man skal nyte og være gravid skal ikke være ett stress og slanking skal mn ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg er i uke 27+3 og har gått opp 10,5 kg. Jeg var his jordmor i dag, og hun sa at dette var fint ut i fra hva jeg veide før jeg ble gravid. Hun sa at det var veldig individuelt men at man skulle ta i betraktning hva man veide før man ble gravid. Var man slank, så var det bra å legge på seg en del, mens man burde kanskje legge på seg mindre hvis man var kraftig i utgangspunktet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 28+6 og har gått opp 12 kg.

Jeg synes det er helt greit jeg. Det er jo så mange her inne som har gått opp så utrolig lite at det umulig kan være sunt for kroppen.

Jeg gikk opp 18kg med førstemann og de kiloene var av allerede 6 uker etter fødsel. Når man ammer renner jo kg av. Har man ikke noe ekstra da vil man jo kjapt se ut som et beinrangel... Not good;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i innlegget var spørsmålet om noen hadde gått opp mye...da klare jeg selvfølgelig å bli litt provosert over noen innlegg her. Jeg har gått opp en del, sikkert 12-15 kg. Jeg har vært veldig forsiktig med hva jeg har spist både av salt og søtt, men det har økt på masse likevell. Poenget mitt er at det er masse som påvirker vektoppgangen. Jeg synes ikke det er det minste morsomt å ha gått opp så mye og håper på at de skal gå raskt av. Men jeg har erkjent for meg selv at det er lite jeg får gjort nå og heller jobbe ekstra for å få redusert en del i ettterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...