Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Lillebroren til mannen min mistet i desember lappen for å ha kjørt i 40 km/t over fartsgrensen i 50-sonen på en skolevei om morgenen. Han har slitt masse med å få tatt lappen før han mistet den (10-12 teoriprøver, til slutt fikk han muntlig prøve og stod). I og med at han ikke var ferdig med prøvetiden da han ble stoppet må han ta alt det obligatoriske på nytt, og da er det ikke sikkert han får muntlig teoriprøve igjen (han har sterk dysleksi og er i tillegg stokk dum). Han kan begynne på det obligatoriske om noen måneder igjen. Men, de siste gangene vi har vært på besøk hos svigerforeldrene mine (lillebroren til mannen min er atpåkladd og bor hjemme, blir 21 i år) har han faktisk kjørt bil. Han har kjørt fra Oslo og hjem (5-6 mil) og han kjører rundt i nærområdet nesten hver dag. Med dama si som passasjer, hun er 17 år... Og svigers sier ingen ting, de lar han få holde på. Han blir visstnok så sur hvis de prøver å prate med han... Foreldrene til dama hans vet nok ingen ting. Problemet mitt er bare at jeg er så sterkt imot dette at jeg kjenner jeg blir rasende når han holder på sånn. Jeg har sagt høyt og tydelig hva jeg mener om saken, men han bare trekker på skuldrene og gidder ikke høre på meg. Forrige gang jeg var der spurte jeg, da de to var på vei ut i bilen, om han visste at jeg hadde for vane å anmelde folk som kjører uten lappen med mindreårige i bilen. Javel, sa han før de forsvant. Og jeg kunne se det svarte i øynene på svigermor, ingen skal anmelde hennes lille knuppelupp nei, vi må bare stryke han med hårene, må skjønne. Dette strider så fullstendig imot mine prinsipper at jeg blir helt kvalm! At jeg skal sitte der og vite at han gjør noe ulovlig uten å ta meg til noe.... Det er en GRUNN til at han ikke er skikket til å kjøre bil... Og en annen ting er at hvis han krasjer blir det vel regress, forsikringa gjelder jo ikke når noen uten førerkort sitter bak rattet. Og dermed har han skaffet seg en pen sum i gjeld... IDIOTISK av ham... Men mannen min og svigerforeldrene mine holder med broren til mannen min og forsvarer ham "han blir jo ikke tatt" "slutt å mas" osv. Dessuten, hvis jeg anmelder ham er det jo ganske opplagt hvem det er som hyar gjort det, og jeg kan vente meg et helvete uten like. Og hva med dama hans? Hva ville foreldrene hennes sagt hvis de visste hva datteren hennes "utsatte" seg for? Han er helt grei til å kjøre bil forsåvidt, men han kan innimellom tråkke litt vel hardt på gasspedalen. What to do? Skal jeg bare la han holde på? Hva hvis noe skjer? Jeg ville aldri tilgitt meg selv, for han skal jo i utgangspunktet ikke være på veien! Og hva hvis noe skjer med henne? At vi visste om det de drev med, men at vi ikke foretok oss noe? Kan vi som vet om at han kjører uten lappen bli straffet for ikke å ha sagt ifra til politiet? Sinna.... Jeg blir så provosert! Hva ville dere gjort hvis dere var i min situasjon?
Miss Misantrop Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Da jeg så overskriften din tenkte jeg at NEI, hun kan ikke anmelde han. Men etter å ha lest teksten din syntes jeg du bør ta en telefon til politiet og fortelle de nøyaktig hva som foregår, så får det være opp til dem. Denne mannen har ikke respekt for liv (han kjører alt for fort), han har ikke respekt for sine passasjerer (kjæresten sin), han har ikke respekt for deg. Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg nok ikke hadde anmeldt han for familie fredes skyld, men jeg heier på deg om du tørr.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Det er ikke bare hvem han har i bilen; hva om han kjører på et barn som løper ut i veien? Deres barn f eks? Jeg hadde meldt ham. Han har faktisk ansvar for alle andre i trafikken, og ikke bare seg selv og den som sitter på. Det er stort ansvar å kjøre bil. Og jeg mener dere som vet om det, har ansvar her også. Hva vil foreldrene hans si om noe skjer? Og uansett om det er andre som kjører i hans bil, så vil han få skylden. Min far har vært yrkessjåfør hele sitt voksne liv. Han sa til meg, da jeg øvelseskjørte med ham; "Du skal kun stole på deg selv i trafikken. Alle andre kan være potensielle idioter bak rattet". Og din svoger er jo et godt eksempel her, da. Og å vite at slike ikke blir stoppet, gjør ikke at jeg føler meg tryggere på veien, for å si det sånn......
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Så var det det med å tørre, da... :-/ Kan også legge til at han er fullstendig klar over konsekvensene dersom han blir tatt eller om noe skjer, men han bryr seg ikke. Tenker bare at "det skjer ikke meg"... Idiot...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Hvis noe skulle skje, så har du jo, vet å ikke melde fra til politiet, indirekte vært med på å la det skje.. Kan du leve med det?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Når jeg møter fremmede biler som driver uvettig kjøring, ringer jeg politiet, slik at de har muligheten til å rykke ut dersom de ønsker det. Det ville jeg gjort her også. Jeg ville ringt politiet og sagt at denne mannen uten førerkort er observert kjørende. Da kan de enten forsøke å stoppe ham, eller holde et øye med ham.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Nettopp, hva hvis han kjører på noen og kanskje i verste fall tar livet av noen i trafikken? Å da stå igjen og vite at jeg kunne ha stoppet det, for han skulle i utgangspunktet ikke vært ute og kjørt bil... Det ville ødelagt meg fullstendig. Men jeg er en ganske stille person, liker ikke å gjøre så mye ut av meg. Det verste jeg vet og min store angst her i livet (nesten) er at folk skal være sinte på meg. Jeg skyr konflikter og er lett å kontrollere. Med andre ord: jeg er ingen sterk person som kan stå opp og skrike ut min mening og faktisk stå for det at det var jeg som anmeldte deg og det var jeg som anmeldte sønnen deres og broren din.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Det er jo der jeg sliter, se svar høyere opp... Men jeg tør rett og slett ikke å face familien og stå for at det var jeg som ringte politiet og at jeg dermed er den store stygge SVIKEREN.....
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Kunne noen lagt ut innlegget på skravle for meg forresten? HI
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Kanskje du heller burde prøve og skremme han litt. Kontakt trygg trafikk og få noen av dems foredragsholdere til og snakke med han.. (En som har vært i ulykke og overlevd.) Dette hjalp for fetteren min. Han har endret seg etter dette. Evt snakk med foreldrene til kjæresten hans, og spørre om ikke de kan være med og anmelde, så står du ikke helt alene hvertfall..
It's all about me Skrevet 19. april 2009 #13 Skrevet 19. april 2009 Det er nok lett for andre å si at du bør anmelde, men jeg vet at det hadde jeg aldri klart. Det jeg derimot hadde vurdert er å ta en anonym telefon til politiet og fortalt at vedkommende i den og den bilen kjører uten førerkort etter inndragelse. Lagt til at han pleier å kjøre hit eller dit på det tidspunktet og sakt de burde ha en førerkortkontroll da. Så er resten opp til politiet. Når han gir så blaffen som han gjør er det vanskelig å tro at du og familien er de eneste som vet. Så det anonyme tipset kan ha kommer fra hvem som helst som bryr seg om seg og sine. Det er ikke det at han kjører uten førerkort som bekymrer meg mest, men at han høres ut som en idiot i trafikken som ikke bryr seg om andres sikkerhet, kun det å være tøff. Så han roer seg og kjører ordentlig er det vel små sjanser for at han gjør uten videre.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #14 Skrevet 19. april 2009 Først vil jeg si at jeg er delvis enig med det du sier. Men å ha lappen vil dermed ikke si at du ikke kommer til å kræsje eller kjøre på et barn etc. Han har jo tydeligvis fått lappen tidligere å kan kjøre bil. Og jeg er sikkert på at mange av oss har kjørt over fartgrensen uten å bli tatt. Jeg forslår at du ikke irriterer deg så over han og heller ikke kjører med han. Du kan jo si ifra til foreldrene til dama at hun sitter på med han når han ikke har lappen siden hun er mindreårig. La heller han bli tatt nok engang av politiet.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #15 Skrevet 19. april 2009 HI her Ja, han er en idiot i trafikken... Dessverre. Men takk for tipset, Frokostquiz, det var lurt. Han havner faktisk i fengsel hvis han blir tatt igjen. Han fikk en betinget dom på 9 måneder da han mistet lappen pga hendelser han hadde på seg fra før av (drikking på offentlig sted bl.a.). Så jeg skjønner egentlig ikke at han tør. Nei, det er ikke bare jeg og familien som vet det, stort sett alle vennene hans vet det også. Men de er jo 16-17 år og synes det er kult, så jeg tviler på at han tror det er de som har sagt ifra isåfall. Skulle ønske jeg var modigere! Så modig at jeg kunne gått bort til ham, sett ham inn i øynene og sagt til ham rolig at - "hvis du setter deg i den bilen og drar avgårde én gang til vil jeg ringe politiet. Jeg har registreringsnummeret på bilen din og jeg vet hvor jeg skal". Og faktisk GJORT det uten å tenke videre på vennskapet i familien etterpå. De tror jo bare jeg er ute etter å ødelegge for svogeren min, at jeg ønsker ham i fengsel og det som verre er nåe jeg truer med å anmelde ham... De fatter ikke det at han faktisk ikke skal ut på veien uten gyldig sertifikat. De ville sett på meg som DEN forræderen.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #16 Skrevet 19. april 2009 Herregud, dette er akkurat det foreldrene hans og mannen min sier og! Ja, han kan kjøre bil, men uten gyldig sertifikat SKAL HAN IKKE ut på veien! Mange av oss har kjørt over fartsgrensen, JA. Men er det dermed sagt at vi ikke skal bry oss? Er det dermed sagt at vi skal være likegyldige når han, med en betinget dom på seg fordi han har kjørt villmann på en skolevei, setter seg nok en gang bak rattet og driter fullstendig i alt vi sier til han? Synes du virkelig det? Kunne DU levd med tanken på at dersom du hadde sagt ifra og nektet han å kjøre, ville nabojenta som kom syklende ut foran hekken den dagen han kjørte avgårde vært i live i dag? Fordi han i utgangspunktet IKKE SKULLE VÆRT på veien. Og det kunne du ha gjort noe med.
Gjest Skrevet 19. april 2009 #17 Skrevet 19. april 2009 Hva med å ringe jentas foreldre så de kan nekte henne å sitte på? Jeg hadde ihvetfall ikke villet at min datter skulle sittet på med en slik tulling som ikke har respekt for andre menneskers liv. Skjønner godt at du kvier deg for å ringe politiet pga svigerfamiliens vrede, men hadde du klart å leve med deg selv hvis det hadde skjedd en ulykke?? Nå skal det sies at du muligens kun kan ringe å anmelde gutten hvis du SER han kjøre, ikke hvis du "bare" vet han kjører. Et moralsk dilemma, men tror jeg hadde kontaktet politiet likevel pga konsekvensene guttens kjøring kan få.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #18 Skrevet 19. april 2009 Du trenger ikke anmelde, bare orientere/tipse politiet om saken og bilnr, så får de ta ansvar for å følge opp saken. Om de tar han på en av sine rutinekontroller, kan ikke det spores tilbake til deg som en anmeldelse. Dette er et tips til politiet om ulovlige forhold som kan ramme fellesskapet; tenker at vi har en borgerplikt til å melde fra om ulovligheter vi får kjennskap til. Og om din svigerfamilie velger å skylde på deg om han blir tatt, så gjør de vel det. Han kunne jo faktisk blitt tatt uten tips fra deg og du hadde kanskje fått skylda da også. Bare for at han er svogeren din, burde ikke gi "immunitet" mot lovbrudd, så ta den tlf til politiet snarest.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #19 Skrevet 19. april 2009 Jeg må si jeg er svært uenig med deg, all den tid denne guttehvalpen ikke er en ansvarlig sjåfør. Han utgjør en reell risiko for både seg selv og andre uskyldige. Hva om noe skjer? Er det ikke bedre at han må stå til rette for sin uansvarlige og umodne oppførsel nå, før han lemlester, eller i verste fall tar livet av noen. De foreldrene hans burde aldri latt han låne bilen heller. HI: Anmeld han, snarest! Før han forårsaker en ulykke.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #20 Skrevet 19. april 2009 Må jo være lov å komme med anonymt tips til politiet. Fortelle at han kjører som et svin og allerede er fratatt lappen, så blir det opp til dem om de følger det opp eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #21 Skrevet 19. april 2009 Må jo være lov å komme med anonymt tips til politiet. Fortelle at han kjører som et svin og allerede er fratatt lappen, så blir det opp til dem om de følger det opp eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #22 Skrevet 19. april 2009 HI: Hvis du ikke tør å anmelde, så kan du nå i hvert fall fortelle "alle" hva han holder på med, så kanskje noen andre anmelder han?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #23 Skrevet 19. april 2009 Du blir nok absolutt ikke straffet for å ikke si ifra til politet, men jeg ville anmeldt han. Ihvertfall hvis du til og med har sagt ifra til han. Det er jo ikke bare det at han gjør noe ulovlig, men det er jo det at han setter andre folk i fare men den kjøringen sin.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #24 Skrevet 19. april 2009 Ja, dette ville jeg så absolutt sagt fra om. Dersom du ikke tør så går det kanskje å komme med en anonym mail eller har du kanskje en behjelpelig venninne/kompis som tar den vanskelige telefonen for deg. Da er det ihvertfall ingen som har noe på deg.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #25 Skrevet 19. april 2009 Hvis du ringer politiet og sier at han kjører uten lappen kan de ikke gjøre en dritt annet enn å patruljere veien etter han. Han kommer sikkert til å nekte hvis han blir spurt om det og da er det dit ord mot hans. Du bør heller filme det! Men siden du har sååååå mye imot det syns jeg du heller skal få ut fingern å ringe purken å si ifra. Du sitter der å sier til hun som ikke var enig med deg om at man ikke kan leve med dit og datten om ha skader noen, så se til hel... å ring purken istedenfor å sitte på ræva di foran pc å klage....Med mindre du egentlig ikke tørr og da er du vel like langt... du minner meg om gammle damer bak gardiner som skal luske på alt å alle og skal dermed baksnakke og lage helvete... Get a life
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå