Gjest Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Uansett hva dere mener om alder så er iallefall det et ubestridt faktum at eldre mødre gjennomsnittlig har en høyere iq enn yngre. Dette er det forsket på. Det skyldes hovedsaklig at de som venter en stund med å få barn er dem som først tar høyere utdanning og skaffer seg en god jobb. *føler for å provosere i dag*
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Og hva har det med saken å gjøre? Høy iq vil ikke si du er en god mor eller vet hvordan du skal oppføre deg.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Eldre mødre får også oftere fødselsdepresjoner en de yngre mødrene. Dette er det også forsket på *Føler ikke for å provosere, bare komme med en liten fakta*
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Min mor er gammel. Hennes IQ er ganske lav ;o)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Kanskje fordi de unge ikke har iq nok til å utvikle depresjon
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 Jaha. Jeg er ung mor og har en IQ på 140. Men kansje jeg er unntaket som bekrefter regelen.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Mange unge har i alle fall iq nok til å la være å bruke tegn som
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Haha, har du tatt Facebook IQ testen? hahahaha, ler meg ihjel!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Tviler sterkt på at du har så høy IQ - du må ikke stole deg blind på de testene du kan ta på internett - vil du ta en test som virkelig måler så må du inn på mensa. Du ligger ikke mer enn 10 IQ-poeng over han som har skandinavias høyeste IQ - DET tviler jeg sterkt på. Like greit at du valgte å være anonym....
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 Jeg har en iq på 110, og er strålende fornøyd med det. hilsen en moden mamma
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #15 Skrevet 17. april 2009 Haha, jeg ler med dere. Nei, ikke den på fjesboka, tatt Mensas test. Ikke tull, jeg er ung mor og har høy IQ og tar høyere utdanning. At jeg ble gravid ved et uhell på prevensjon og valgte å beholde barnet har jo ingenting med IQ å gjøre. Er faktisk ikke alle unge mødre som er brødhuer, selv om det kan virke slik på tv`n. Kansje det er bare de med lav IQ som er dumme nok til å blottlegge seg å drite seg ut på tv`n?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Ah, her er jeg på hjemmebane!! Jeg jobber som forsker og har også forsket på IQ, så dette kan jeg fortelle dere litt av hvert om!! Først: eldre kvinner har IKKE i snitt høyere IQ enn yngre!! Den underliggende, "flytende" IQ'en (kalt g) er en konstant egenskap som ikke påvirkes av alder- det er denne som måles av Raven-testene (figurtester). Såkalt krystallisert IQ (som man lærer gjennom livet, matte- og språkkunnskaper) kan dog øke senere i livet- men dette er akkumulert kunnskap, ikke din medfødte IQ-evne. Den underliggende IQ-evnen til en person er altså konstant gjennom livet. Overlord har tydeligvis ikke fått med seg at man skal oppgi referanser når man fremsetter slike påstander. Antakelig fordi hun ikke har noen referanse til dette! Det er nemlig ingen forskning som viser at eldre kv har høyere iq enn yngre, de har bare mer livserfaring og muligens god, gammeldags "klokskap" pga at de har opplevd mer. men ikke høyere problemløsningsevne, som da begrepet IQ henviser til For ikke leneg siden kom det imidlertid resultater fra en britisk forskningsstudie som sa at når kvinner får barn, så stimuleres hjernen positivt så forbindelsene mellom hjernehalvdelene øker og gjør at kvinner får høynet kognitiv kapasitet. Tabloidoverskriften i Sunday Times da sa at kvinner fikk forhøyet IQ av å få barn- men dette var litt overdrevet. Det gjaldt litt andre egenskaper enn grunn-IQ'en til en person. Dessuten- dette betyr at en kvinne får bedre kognitive egnskaper ETTER hun fikk barn, i forhold til FØR. Det har ingenting med alder å gjøre! Og kvinner som får barn blir altså ikke smartere enn kvinner uten barn, de får bare bedre mental kapasitet i forhold til hva de hadde før! Jeg har referansen til denne studien på jobben, så skal legge den inn på mandag! Meanwhile, Overlord, du må sette deg bedre inn i et tema før du kaster ut påstander uten støtte i realieteten. Hilsen smart, nokså ung mamma som har tatt Mensa-test og oppfyller kravene, ha!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #17 Skrevet 17. april 2009 Jeg er for smart til å la folk vite hvor smart jeg faktisk er. Faktisk er det ikke så uvanlig å ha IQ på 140, alle mine nærmeste familiemedlemmer er også medlemer av Mensa, så det ligger til familien.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #19 Skrevet 17. april 2009 Javel, jeg er 24 år, har mastergrad, en god jobb og venter barn nummer to... Tror du jeg har veldig lav iq når jeg har rukket dette...?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #20 Skrevet 17. april 2009 Trenger da ikke være en rakettforsker for å greie det. Jeg hadde min første Bachelor da jeg var 20 fordi jeg begynte på skole tidligere. Da jeg var 22 hadde jeg Master og Ph.D før fylte 25. Unger var det også i bildet.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #21 Skrevet 17. april 2009 HAHAHA!! ja den var god du.. man kan trene opp IQ-en, og den kan øke, men etter fylte 16 år, så stiger den ikke mer. da har man den IQ-en man har, og eneste måten å øke den på er å pugge IQ-tester. ja, jeg er en såkalt "eldre" mor, og har middels høy IQ, men det hadde jeg da jeg var "ung" mor også.
Gjest Skrevet 17. april 2009 #22 Skrevet 17. april 2009 Jeg pleier ikke å legge meg på minnet kildehenvisninger til alt jeg leser i tilfelle jeg skulle få brukt for det i en diskusjon på dib:). Heller ikke visste jeg at dib stilte krav til slike referanser:)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #23 Skrevet 17. april 2009 Mor som 20 åring, iq på 126 og fikk fødselsdepresjon. *føler for å skille meg ut*
Dunder Skrevet 17. april 2009 #24 Skrevet 17. april 2009 Jeg fikk barn da jeg var 30, noe som er ca. snittet her i Oslo, og jeg føler akkurat passe smart, så du kan bruke meg som referanse.
Gjest Skrevet 17. april 2009 #25 Skrevet 17. april 2009 Ja,da har jeg referansen i boks, ha. For det har jeg iallefall lært på dib, at har man f.eks selv røykt og fått et frisk barn så er det ikke farlig å røyke under svangerskapet. En referanse er mer enn nok:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå