Gallis Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Hva har du tenkt å gjøre når sønnen eller datteren deres kommer hjem fra skolen og lurer på om du kan se gjennom leksene hans/hennes for å sjekke om det er noen skrivefeil eller tegnfeil? Henter dere frem norsk ordbok da? Eller sender dere det stakkars barnet tilbake på skolen med verre feil enn h*n hadde til å begynne med? Hva gjør dere når dere skal skrive jobbsøknader eller lignende? Og blir det ikke litt flaut når 10-åringen retter skrivefeilene dine?
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Dette lurer jeg også veldig på. Jeg har aldri sett så dårlig språk som her inne før. Her kan man verken å/og for/får eller andre grunnleggende ferdigheter. Sier man ifra om dette blir man kalt en mobber - for de kan jo ha dysleksi - noe selvsagt ikke 99% av et forum har. Da jeg gikk på skolen var det ingen foreldre som skrev slik som dette. Noen bruker unnskyldningen "Det er bare et forum" - men når ferdighetene er lavere enn en fireårings kan de jo ikke være stort bedre ved jobbsøknader o.l - et under at disse får jobb rett og slett - i mine øyne er dårlig språk et tegn på dumhet.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Og før noen skal kalle meg en mobber.. Det er jeg ikke. Mannen min har dysleksi og jeg kjenner flere med dysleksi - men ingen av disse skriver så utrolig dårlig som mange her inne - det er rett og slett bare slurv.
Gjest Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Flott at det endelig er en egen diskusjon om dette, så slipper vi med masse skrivefeil kanskje at det blir slengt i oss på alle andre tråder der det er fulstendig irrellevant. Jeg for min del har dysleksi og det vil si at jeg skriver langt dårligere enn det intelligensen tilsier.. Noen skriver dårlig forde de ikke er så smart, mens mange skriver dårlig forde de har problemer med å uttrykke seg skriftlig uten at dette gjenspeiler den mundtlige kapasiteten eller intelligensen. Så tilbake til utfordringen fra HI: Hva skal jeg gjøre når mine barn trenger hjelp med lekser eller når jeg skal skrive en jobbsøknad.. Dette er faktisk en kjempeutfordring for meg og mange andre. Jeg får ikke nødvendigvis frem et like godt bilde av meg selv i en jobbsøknad som en annen som har gode skriveferdigheter, så da er der bare å håpe at jeg kommer gjennom til intervjurunden. Der merker de fort hvem jeg er og hvilken evner jeg har forde det ikke er skriftlig. Men jeg skal være den første til å inrømme at det er et handicap. Når det gjelder lekser er det og et stort handicap, og det er en av grunnene til at jeg er motstander av den ordningen som er på mange skoler i dag, at lekser er en del av opplæringen til barna, og at de blir hengende etter og ikke tilegner seg den kunnskapen de skal om de ikke har god nok oppfølging på dette i hjemmet. I vårt hjem er det nesten dobbelt gale, for mannen min har og meget dårlige skiftlige ferdigheter. Jeg sier ikke at jeg er motstander av lekser, for det er jeg ikke. Jeg mener lekser skal brukes til øving på ting barna allerede har lært på skolen slik at det fester seg bedre, og ikke til læring av nytt stoff. I utgangspunktet er det jo barna som skal ha lekser og ikke foreldrene... (Selv om vi sikkert trenger repitisjon vi og) Da bør skolen ta ansvar for at barna har de ferdighetene som er nødvendig for å gjøre sine lekser selv. Og om de har problemer med å forstå det de skal lære så er det skolen som skal stå for opplæring og oppfølging som er tilpasset hver enkelt elev. Det er jo derfor barna går på skole. Så har det seg sånn at selv om jeg ikke mestrer den skriftlige kunsten like godt som alle andre så har jeg ingen problemer med å gjøre meg forstått, og enhver som ikke er altfor trangsynt klarer å lese seg frem til budskapet uten å få dillerium og nervesammenbrudd bare forde det er en del skrivefeil der. Jeg er til tross for mine elendige språklige ferdigheter knakende god i mange andre fag, og om barna mine trenger hjelp i norsk så er det sikkert en annen mor eller far i klassen som er god i norsk og som f.eks ikke er så god i matte, så kan vi vel hjelpe hverandres barn... Da lærer barna enda mer en bare språk og matte gjennom foreldrenes eksempel, nemlig samarbeid og hvordan bruke de resurssene som er tilgjengelig på en best mulig måte. Og dette er egenskaper de har bruk for når de senere skal trå ut i det voksne liv og bevege seg ut på arbeidsmarkedet... Til slutt må jeg bare skryte litt av meg selv, for jeg synes jeg skrev dette riktig bra til tross for dårlig stavekontroll på pc-en og mitt utgangspunkt som tilnærmet analfabet etter endt grunnskole..
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Tror nok ikke noen av disse skrivefeilinnleggene er til dere med reell dysleksi. Utover det syns jeg du skriver kjempefint godegodemamma! Det er nok heller slurv som menes.
Gjest Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Jeg betviler heller ikke at det er slurverne som er målgruppen her. Må igjen si at jeg synes det er flott at det er opprettet en egen tråd på riktig side for dette tema! Men det som plager meg er alle de tilbakemeldinger som kommer på inlegg som ikke har med skriving å gjøre i det hele tatt der dette med å kommentere skrivefeil blir brukt som en hersketeknikk, og gjerne et argument for hvor dum eller udugelig som mor inleggeren er, siden vedkommende ikke en gang kan skrive orntlig. Dette når tema kanskje er servering av godteposer i bhg, eller opplevelse med helsevesen (som i mine øyne ikke har noen direkte sammenheng med kriftlige ferdigheter). Og det kan da ikke være sånn at det er greit å hakke på andre for ting som ikke vedkommer saken i det hele tatt.
Gjest Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 Forøvrig må jeg si at jeg ikke tar seriøst inlegg som er skrevet på "sms" måte der setninger og formuleringer er skrevet på en svært umoden måte uten at det har noe med skrivefeil å gjøre.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Det er jeg helt enig med deg i. Jeg har nok noenganger brukt den selv - gjerne hvis jeg ikke har forstått hva den andre parten mener fordi skrivingen har vært grusom. Dette har jo vært et tema her inne helt siden jeg kom hit i 2006. Som oftest når tråder som denne kommer opp blir den forsuret av folk som sier "DETTE ER ET FORUM IKKE EN NORSKTIME" osv. Det er slitsomt. Jeg har ofte lurt på hvordan folk klarer å få seg til å skrive ting som i går var jeg på butikken får og kjøpe meg litt mat menn så fikk jeg pluteselig en telefon fra kjæresten til venina mi som lurte på om hun var ut ro? Sånne setninger er jo vitterlig helt uten mening og uansett hvor langt inn i sjelen jeg leter så klarer jeg ikke finne noen legitim grunn til å skrive slik når en ikke har dysleksi. Folk må da se at det er galt?
ღminmaibabyღ Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Jeg tenker at ofte er innleggene her skrevet i sinne, frustrasjon eller fortvilelse og det går ofte fort i svingene for mange som skriver (meg selv inkludert) og det er ikke rettskrivingen som er i fokus akkurat i det man prøver å få "luftet" situasjonen sin. Og det er svært sjelden at jeg ikke skjønner hva som blir skrevet uansett skrivefeil. Jeg blir oppriktig forbannet de gangene noen svarer innlegg som er skrevet her inne med at: du skulle ikke hatt barn så mange skrivefeil som du har! da særlig inne på anonymsidene kan man lese det ganske ofte, da blir jeg lite imponert over folk. Skal man svare folk slik så får man i allefall være tøff nok til å signere med nick.
Gjest eelis+spire Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Jeg må si meg enig i dette. At folk har skrivefeil på grunn av dysleksi er nå en sak (og det blir en helt annen sak), men når det gjelder slurv eller at vedkommende rett og slett ikke har giddet å følge med i norsktimene på skolen og i ettertid lukket ører og øyne - da blir jeg forbannet. Flere ganger oppdager jeg at jeg har lest den samme setningen tre-fire ganger fordi jeg ikke klarer å forstå hva som menes. At folk som ikke er hemmet av dysleksi ikke kan skrive på sitt eget morsmål er for meg helt fantastisk. Jeg opplever faktisk ofte at mennesker med dysleksi skriver bedre enn mennesker uten! Ta for eksempel godegodemamma her, skrivefeilene hennes er så få i forhold til visse andre at jeg blir sittende paff med hakeslepp (all ære til godegodemamma som klarer å skrive så godt til tross for sitt handicap!). Jeg forstår rett og slett ikke at det er mulig å ikke kunne skrive "sannsynlig", eller å ikke vite forskjellen på "hvis", "viss" og "vis" når man er oppvokst i Norge og har høyere utdannelse. Jeg syns nesten det er dårlig gjort, både mot landet vårt (som faktisk innretter seg etter idiotene som bor her!) og mot menneskene som kommer etter oss. Men hva kan vi gjøre da..?
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Jeg synes dere er smålige.......men skjønner at dette er viktig for dere hvis norsk rettskrivning er det eneste dere er flinke i......så dere skal bare fortsette å klappe hverandre på skuldra ;-) (..og måtte dere finne mange flere feil i mitt og andre sine innlegg...)
Gjest eelis+spire Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 Er det vi som er smålige når du stuper ned til det nivået hvor du er usaklig? At du mener at rettskriving er det eneste vi er flink til, fordi vi blir provosert over menneskers latskap (og har problemer med å lese det de skriver), er flott for deg, men det er jo noe du kan holde for deg selv. Særlig hvis du prøver å få frem et poeng ;-)
Gjest eelis+spire Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Er det vi som er smålige når du stuper ned til det nivået hvor du er usaklig? At du mener at rettskriving er det eneste vi er flink til, fordi vi blir provosert over menneskers latskap (og har problemer med å lese det de skriver), er flott for deg, men det er jo noe du kan holde for deg selv. Særlig hvis du prøver å få frem et poeng ;-)
mammasilje-91 Skrevet 18. april 2009 #14 Skrevet 18. april 2009 Mener dere at personer med dysleksi ikke skal få unger? Det blir litt for patetisk, selv om de ikke er så god på rettskriving så kan de jo være kjempegode foreldre! http://mammasilje.blogg.no
Gjest eelis+spire Skrevet 18. april 2009 #15 Skrevet 18. april 2009 Det er vel egentlig ingen her som har sagt at mennesker med dysleksi ikke skal få barn. Og i hvert fall jeg gjorde et stort poeng ut av å poengtere at dysleksi er noe helt annet enn slurv. Og her mener vi SLURV, det har vi sagt flere ganger! Når det er sagt mener jeg at en persons skriveferdigheter ikke har noe å si på ens egenskaper som forelder. Jeg skriver under på det her fordi jeg blir irritert når folk som ikke er hemmet av dysleksi ikke klarer å skjelne for/får osv. Og det gjelder generelt, ikke i forhold til det å være mor. Jeg håper jeg ordla meg godt nok nå.
Studinen88 m/ gutt i magen ♥ Skrevet 19. april 2009 #16 Skrevet 19. april 2009 Oi, dette føler jeg traff meg veldig godt! Jeg kan ikke fordra å lese dårlig norsk, og selv om jeg selv er langt fra feilfri på dette området, så synes jeg at man godt kan lese over det man selv har skrevet før man trykker på lagre. Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å lese innlegg hvor det er ektrembruk av punktum, masse smilefjes og generelt mye skrivefeil. Jeg vet at mye av det som er skrevet på forum er skrevet i affeksjon, men likevel så betyr ikke det at man ikke kan kjøre en rask korrekturlesning av innlegget før man lagrer. Nå er ikke dette et angrep på de som sliter med dysleksi heller. Jeg kjenner en del som har dysleksi, og de skriver generelt mye bedre enn mange på diverse forum. Dette er rett og slett fordi de bryr seg om hvordan de skriver. Dessuten har jeg litt vanskeligheter med å ta folk på alvor når de ikke behersker sitt eget språk. Det er synd, men sånn er det.
LinnisR83 Skrevet 19. april 2009 #17 Skrevet 19. april 2009 Jæi å! Jæi sjønner ike att folk ike kann skrive orntli nårr di likksomm KANN norrsk, på en måte, likksomm!
lindaa87 Skrevet 19. april 2009 #18 Skrevet 19. april 2009 var nå også noe å henge seg opp i... jessu,så lenge man forstår hva som står der. skulle mye heller skrevet på dialekt,men må passe meg hvordan jeg skriver siden det tydeligvis er så mange "pirkere" her inne.
mortilgutt Skrevet 19. april 2009 #19 Skrevet 19. april 2009 Æg kan ikkje forstå atta de gidde la dåkke irritera øve alt mulikt. Dæ æ' dualle uforståele, for de forstår vel kæ så varte skreve, elle? Æg gidde jaffal ikkje broga enersjien på slikt!
Studinen88 m/ gutt i magen ♥ Skrevet 20. april 2009 #20 Skrevet 20. april 2009 Det er igrunn ikke snakk om å kaste bort energien på det, men jeg har virkelig vanskeligheter med å lese tekster som er skrevet på "muntlig norsk", og som da inneholder mye feil. Derfor blir det til at jeg ikke tar vedkommende seriøst, og heller ikke kaster bort energien på å lese det som står skrevet. Enkelt og greit.
Gjest eelis+spire Skrevet 20. april 2009 #21 Skrevet 20. april 2009 Så barnslige dere er, da. Jeg skjønner heller lite av det dere skriver på kråkespråket deres (hva er "dualle"?), så hvis dere prøver å fremme et poeng, må jeg si at dere sliter. Det er synd at voksne mennesker kan oppføre seg på den måten.
ღminmaibabyღ Skrevet 20. april 2009 #22 Skrevet 20. april 2009 Når man leser denne tråden og svarene, så er det flere som har skrivefeil, og ikke minst dårlig formulerte setninger. Hvis man skal være pirkete da og det gjelder de svarene som kommer fra dere som irriterer dere også. Gjelder sikkert meg også det, for all del... Men er det noe å irritere seg så veldig over da? Jeg håper i hvert fall at dere som irriterer dere mest over dette, ikke henger seg opp i det når folk trenger hjelp og legger ut spørsmål og har seriøse problemer. Jeg håper dere ser forbi det da. Vi kan vel henge hverandre for det inne på kranglesiden ,men ikke på andre forum synes jeg.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 20. april 2009 #23 Skrevet 20. april 2009 Vesle Studine, det med "forståelse" kommer nok med alderen så ikke bekymre deg ;-)
Gjest eelis+spire Skrevet 20. april 2009 #24 Skrevet 20. april 2009 Jeg må vel si meg enig i kronglete og dårlig formulerte setninger (det gjelder nok meg selv også). Det blir vel litt sånn når man er irritert ;-) Men ja, et poeng er å ta denne diskusjonen her inne på kranglesiden, og ikke dra det videre på forumene. Jeg syns det blir for dumt å skulle krangle på sånne "småting" når det gjelder seriøse problemer på de andre forumsidene. Jeg i hvert fall kan irritere meg grønn når noen skriver som en oter på speed, men jeg påpeker det aldri, av respekt for det innleget egentlig dreier seg om. Jeg syns flere brukere her inne burde tenke litt på det :-)
Studinen88 m/ gutt i magen ♥ Skrevet 21. april 2009 #25 Skrevet 21. april 2009 Joda, jeg er helt enig i at det er dumt å dra disse diskusjonene videre på andre forum og andre tråder, men dette er også en måte å gjøre folk oppmerksomme på at skrivefeil er til irritasjon. Det er klart at jeg skriver heller ikke perfekt, og har helt sikkert også kronglete setninger som inneholder skrivefeil, men jeg gjør det ikke med vilje ei heller kronisk. Det er de som ikke gidder å skrive på enten bokmål eller nynorsk som irriterer meg. Dessuten er det ikke nødvendig med tre punktum etter hver eneste setning, og heller ingen store bokstaver i begynnelsen av nye setninger eller egennavn. Jeg er heller ingen pirk på andre forum, men jeg må innrømme at norsk rettskrivning er noe jeg synes er ganske viktig. I alle fall til en viss grad. (Og at forståelse for dårlig grammatikk eller dårlig skrevet norsk, kommer jeg nok aldri til å oppnå. Dessverre.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå