Gå til innhold

Babybjörn - en elendig investering!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det værste med BB er jo at den kan vere skadelig for babyen da....i tillegg til at den er vond. Syns at fysioterapeuter fremdeles anbefaler den da, trodde de hadde sluttet med det, men det er heldigvis ikke mange;) De fleste vet at det finnes andre alternativer nå;)

ps; er du i tvil ha du skal velge? Gå på bæretreff!! På tettinntil finner du et der du bor, så får du prøvd masse før du kjøper. (visst ikke du bor i trondheim, bergen eller oslo og kan stikke innom en butikk da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en ny BB og er superfornøyd med den. Får ikke vondt noen plasser av den og tuppehøne storkoser seg i den :)

Skrevet

Da er det fordi du ikke har prøvd noe bedre, jeg går rett og slett ikke med på at babybjørn er behagelig, da har du ikke sammenlignet med noe alternativt. Manduca eller ergo f.eks er jo også en erstatning for bæremeisen, myyyye bedre. Jeg ville valgt manduca i stedet for ergo, da den kan forlenges i ryggen og dermed brukes lenger. Dessuten er det med spedbarnsinnlegg inkludert. Ellers er de rimelig like.

Skrevet

Hvor lenge klarer du å bære i BB da? I timesvis? Fjelltur på 6 timer i strekk?

Skrevet

Kjekt å se at så mange svarer positivt på denne tråden.

Jeg brukte BB selv til min første, fordi min svigerinne anbefalte det og fordi jeg ikke kjente til noe annet. Jeg fikk ikke vondt, men bar heller ikke i timesvis. Mannen min elsket den. Men jeg vet at seler der barnet får vekten fordelt fra rumpe til knehase (med knærne høyere enn rumpa) er bedre, og da velger jeg det selv om ungen ikke viser preg av ubehag.

Det som er mer konkret og udiskutabelt er at BB ikke er beregnet på barn større enn 10 kilo. Det meste annet kan brukes til 22 kilo (altså minst 2-3 år lenger). BB= en dårlig investering.

Klart den er mye verre for barna. Prøv selv å sitte en time på et sykkelsete med bena dinglende ned og vekta kun i skrittet. Som jeg pleier å si: Det skal da ikke være nødvendig at barna blir tydelig skadet før man lar vær (f.eks gi en baby på 3 mnd litt iskrem, røyke under amming, la babyen se barnetv i 45 minutter). Bare jeg vet det kan være litt skadelig, lar jeg være.

Så, da jeg oppdaget andre alternativer føyk BB videre til noen andre på finn. Solgte den med litt dårlig samvittighet da.

Skrevet

Forresten, eg trekker tilbake det forrige spm mitt;) regner med at du ikke bruker bb mer enn 30 min da det kan vere skadelig, så da blir det jo litt dårlig sammenligningsgrunnlag;) Manduca/ ergo og de andre kan man iallefall bære i timesvis med! (også en 2 åring)

Skrevet

Du har helt rett i at jeg ikke har prøvd noe annet. :) så jeg har jo ikke noe å sammenligne med. Men følte ingen ubehag ved å bære mini i BB. Brukte den i en times tid da.. og mini var fornøyd..

Spurte på hs om det var noen begrensinger tidsmessig på bb og fikk til svar at det var det ikke..men leser jo her at det er noe både jeg og helsesøstera ikke har fått med oss..

Skrevet

Nok et bevis på at HS ikke alltid er så oppdaterte hehe! Selv var jeg litt sånn "anti-bære", og kjøpte meg en gammal, brukt BB på finn før fødselen, bare sånn for å prøve det ut. Og jommen var jeg glad for at jeg bare hadde brukt en liten hundrings på den, da jeg oppdaget hvor fryktelig den var for skuldrene..Betalte m glede en tusenlapp for min nye Manduca, for bedre bærekomfort skal man lete lenge etter=)

Skrevet

..glemte rent å si at jeg synes den nærheten til babyen som man får ved bæring i f.eks Manduca er så kos, den mangler fullstendig ved BB-bæring utover..

Skrevet

Da har manducaen kommet i hus her også :) Var på lotusbarn og kjøpte den i dag, og er allerede kjempefornøyd! Jeg har bæresjal fra før og er kjempefornøyd med det også, men trenger et bæretøy som kan brukes mer på tur. Da bæremeis ikke kommer til å bli aktuelt på noen måneder ennå syntes jeg Manduca virket som et veldig godt alternativ. Mini her i huset er 2 1/2 måned nå, og kommer til å nyte godt av mye frisk luft på mage og ryggen min og samboer i mange måneder og kanskje år framover.

Skal sies at jeg har en bæresele fra Vaude også, som ligner litt på Baby Bjørn sin. Den har vært veldig grei å ha på flyplass og korte ærender, men hadde nok ikke brukt den så lenge av gangen, for den har ikke på langt nær like god støtte som de andre bæretøyene. Tror kanskje den går av med pensjon nå, til fordel for Manducaen.

Skrevet

Jeg prøvde å bære eldstemann på 16 kilo til svømmehallen i vår Bergans Bæremeis. Sykt vondt i ryggen etter 15 minutt. Han sitter glatt i Manduca'en på min rygg i 2 timer (tur i skauen, - han får gå selv også om han vil store gutten).

Skrevet

Da har jeg blitt overbevist og bestilt en på nettet. Gleder meg til å prøve den :-)

Skrevet

Jaja... hver sin mening sier nå jeg. Ryggen min var elendig under graviditeten og når jeg bærer min nå 4.5 måneders baby i armene, men jeg har investert i en litt dyrere BB. Som skal være bedre for rygg og skuldre. Den er min gode venn! Bruker den ofte og er veldig komfortabel synes jeg. men jeg skjønner ikke alle deler mitt syn. Det er bare bra det synes jeg. Noen rygger klarer ikke alt og noen er mer komfortabel med annet. Forståelig. Men kom ikke her og si at det er en eldendig investering altså!! Det er opp til hver enkelt å bestemme. Er jo bare dumt av folk og ikke vurdere og kikke litt når en handler inn til barnet. Høre andres meninger.

Med BB som jeg har, gikk jeg flere timer med henne i den. 3 måneder så veide hun 7 kg og 64cm lang, så ikke ei lita snelle jeg bærer på heller. men forskjell på den billigste BB til den jeg har. Var en dyrere også, men eneste ekstra var at stoffet pustet, så en ikke ble klam av å bære.

Anbefaler alle å forhøre seg og tenke selv over hva en klarer og ønsker. Irriterende å lese overskriften og alt. Mye jeg kan skrive og virkelig hakke på, men jeg mener det er opp til hver enkelt. Bedre å komme med råd og hjelpe.

*skriver jeg med et smil*

Skrevet

Jeg har ogsaa Manduca og er godt fornoeyd! Den er ogsaa god for pappaen, og er lett aa regulere. Har vaert god aa ha paa dager da tassen er urolig. Han fikk vaksine i gaar og ville bare bli baert en hel dag. Det gikk fint i manducaen! Det er for varmt her for aa sove i, men straks han sovner legger jeg han over i vogna. Og han er snart 9 kg, og jeg er helt ute av form, saa da regner jeg selen som godkjent!

Skrevet

Håper de begynner å få mer utvalg i butikkene etterhvert. Såg en Cybex i dag og måtte gremmes. Stakkars unge som må slenge i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...