Madamina Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 I disse dager da bæring av barn er mer og mer på vei inn, er utvalget av bæretøy stadig voksende. Da skjønner jeg ikke hvorfor Babybjörn og lignende seler (Fisher Price, Cybex) fortsatt selger så bra. Jeg hadde selv BB til mitt første barn, men solgte den til fordel for noe mye mer lurt med barn nr to. Først vil jeg nevne at BB koster mye i forhold til hvor lenge den kan brukes. Den kan kun brukes på magen, noe som blir tungt for de fleste når barnet tipper 9 kilo. Vi ga opp da storebror ben dinglet i pappas skritt da han ble 9 mnd. Til samme pris får man masse flott bæretøy som kan brukes til barnet er 20-22kilo. Veldig greitt å slenge 3åringen på ryggen på vei hjem fra barnehage, på lang tur i skogen eller når han ikke gidder gå selv på shopping i byen (og man slipper da å dra på en tom tralle når barnet går selv). Man kan bære på mage, rygg og hofte med samme sele. Jeg bruker mine seler til minstemann på 6mnd og eldstemann på 3år. Selene justeres superlett. Som de fleste sikkert har fått med seg, så er det ikke så bra for barnet å henge dinglende med vekta kun i skrittet. I riktig sele der barnet sitter med vekta fordelt fra rompa og ut til knehasene, kan man bære lenge med god samvittighet. Så et tips før dere går i samme fellen: Dropp BB og lignende. Kjøp heller Manduca, Ergo, Beco Butterfly, Mei Tai etc. Anbefaler nettsteder som: www.krusedull.net www.lotusbarn.no www.vidunderbarn.no www.syvsjal.no www.purnatur.no Bæring er kos og praktisk og enda mer gøy med riktig utstyr! Manducaen funker også mye bedre enn Bergans Bæremeis på tyngre barn. Jeg klarer ikke bære min 3 åring i Bæremeis mer enn 20 minutter, i Manducaen lett et par timer..
Frøken Freken Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Vogna mi har nesten ikke vært i bruk etter at jeg kjøpte manduca. Blir litt iriitert av av mange barnebutikker ikke har hørt om annet bæretøy enn babybjørn. Var på t.i.n.y. og spurte om de hadde noe ergonomisk bæreutstyr så visste de ikke helt hva jeg mente. Hadde det ikke vært for dib så hadde jeg ikke engang visst selv at bb ikke er greit.
husmus &2 Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Det var da voldsomt da!! Men etter å ha fått kink i ryggen 2 ganger den siste uken må jeg legge baby bjørnen på hylla. Men det tillegger jeg egentlig mest min elendige rygg og tror nok Manduca og alle de andre dingsene funker like dårlig på min rygg.
Yo&La+spire Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 De fleste tror faktisk ikke at det er så stor forskjell, men det er helt enormt altså! Bærekomforten er en helt annen med manduca, ergo, meitai osv enn med BB. Eg eg sånn problemer med skuldrene at eg ikke kan bære en vanlig (full) stelleveske mer enn en halv time før det gjør skikkelig vondt (BB ca 5 min). Ergoen kan eg bære toåringen i i timesvis;) Og som du sier, man får mer for pengene!
Hepa85 Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Signerer denne Her bruker vi enda et elastisk bæresjal, men er nå på utkikk etter en bæresele/mei tai eller noe lignende.., Litt tungt med elastisk sjal nå, selv om det er ingenting i forhold til baby bjørn. Vi låner en av ei venninne, og den er helt forferdelig. MEd sjalet kan jeg bære minni leeenge, også innne mens jeg f eks lager mat. Med babybjørn har jeg vondt i ryggen etter 10 minutter, og jeg har aldri hatt problemer med ryggen tidligere, så tror ikke det er ryggen min som er spesielt svak Takker forresten for internettsidene! Er allerede og titter på krussedull.no
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Signerer denne!! Hadde aldri trodd at jeg skulle si dette, men jeg har altså blitt frelst og bitt av bærebasillen etter at jeg gikk til innkjøp av en Manduca for litt siden. Hipp hipp hurra for Manduca:)
Mariamsen Skrevet 13. april 2009 #8 Skrevet 13. april 2009 heeelt enig!! jeg har både BB og Mei Tai. Siden mini ikke er så veldig rolig i vogna, må jeg bære han opp når vi er på trilletur. Hipp hurra for Mei tai... jeg går ikke ut døra uten denne! Med BB fikk jeg så vondt i skuldrene etter bare 15 min.... Nå må disse store barnebutikkene ta seg i nakken og begynne å selge andre bæreseler også! Gleder meg til sommeren da jeg kan bære mini på ryggen med mei tai! ahhh deilig med lange skogsturer..... Kjøpte min Mei tai på denne nettsiden...www.dotedot.com/
Gjest yrild Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Hei :-) Det skal jo sies at jeg er ihuga Manducafan, men lillemann er ihuga Baby Björn fan, så vi har ofte både vogn, Manduca og Baby Björn med når vi er rundt omkring. Han liker Manduca, men elsker (fy fy) å sitte forover i Baby Björnen, feks når vi er i en park e.l. og han vil hilse på alle mulige. Så vi bruker Baby björnen korte perioder innimellom (har en gammel uten støtte i ryggen, dvs den er grusomt vond å bære!), Manducaen til lange bæreturer og vognen egentlig bare når han skal sove lenger (og er så trøtt og rolig at han sover godt). Et pluss til Baby Björnen er at den er utrolig lett å håndtere alene selv på gata med gratende baby som vil NÅÅ opp av vogna.
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Hei, Jeg har en Patamum bæresele til lillemann (som veier 8,5 kg). Se link med bilde: http://www.alveslottet.no/info.php?id=13 Jeg har bare båret han på magen, da jeg ikke får til å ta han på ryggen alene. Ganske upraktisk. Men jeg synes den er vond å bære med. Hoftebeltet tar ikke noe av vekta, alt kommer på skuldrene. Gjør jeg noe helt gærent med innstillingen eller no? Har en ringslynge også, men synes det blir for tungt å bære på bare en skulder, og mini liker ikke at det er så trangt (var fint da han var mindre). Jeg skulle gjerne hatt en sele som var: -god for mor -ga utsikt for lille (han vil helst se ut og fram når han er våken) -ergonomisk riktig for både liten og stor. -mor må kunne innstallere lillemann uten hjelp fra en annen Synes både mei tai og manduca ser reativt like ut som patapumen?
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 Jo, bare en ting til: grunnen til at selen er vond å bære på magen er vel det at den spennen som man klipser skulderselene sammen med (kommer bak, like under nakken) blir så høyt opp. Hvis man bærer ungen på ryggen er det sikkert mye bedre, men så er man jo like langt da, nå man er alene og ikke får plassert ungen oppi. Noen gode triks som kan brukes tas imot med glede :-)
trillemamma Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Hei. Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet ditt, men du bor vel kanskje i Bergen? Da kan du vel gå innom Alveslottet? Hun er veldig behjelpelig og vil nok mer enn gjerne hjelpe deg med selen, sånn at du får glede av den. Flink er hun også. :-) Ellers kan du også ta turen innom Lotus barn, de har bæredemonstrasjon hver torsdag, selv for de som ikke skal kjøpe. http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=page_2
Melis74 Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Noen som kan anbefale bæretøy som passer både mor og far..? (mht. høydeforskjell osv.)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Manduca! Den passer oss begge bra, når vi bare regulerer stroppene. Også er den så enkel å få på at selv far fikser biffen alene;)
Sol + spire Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 men kan babyen sitte vendt fra deg i manducaen eller bare i mot deg? Tenker at det kan bli "kjedelig" å bare se på mamma hele tiden. Er klar over at en kan ha selen på ryggen.
Gjest Tale30 Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 Jeg har MeiTai, men fikk en BB i gave nylig. Min jente er 3,5 mnd og oppunder 6 kg. Jeg syns at MeiTai er litt vanskelig å knytte på når hun enda er så liten, føler meg ikke helt trygg på at hun ikke faller ut når jeg driver og knytter disse lange reimene. Men den er skikkelig deilig når den er på. Også så fin. har en venninne som har laget den og den er superfjong. Vi bruker denne når vi er to stykker. Det blir sikkert enklere alene når hun er litt mer robust. BB syns jeg var veldig grei å slenge på seg når man skal noe kjapt, som ned på butikken, en liten spasertur osv. Den går fort å klikke på seg, og jeg føler at jeg har mer kontroll når jeg ikke bruker så lang tid. Men jeg merker at den er litt belastende for ryggen ja. Denne selen jeg fikk var visst en ny modell som var laget med tanke på å bære tyngre barn.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Manducaen trenger ingen knyting heller, og er like lett å få på som BB (tro meg, jeg er superkløne, men klikker manducaen på meg lett som bare d;) Og baby har god utsikt derfra, og kan se ut på begge sider.
Vinden blåser Skrevet 14. april 2009 #19 Skrevet 14. april 2009 Vi er nok alle forskjellige.. Jeg har Babybjörn og har alltid hadd det til mine barn. BB er rett og slett fantastisk!!!! ELSKER DEN!!!! :-D
AO3 Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 Turbo81: Jeg har også patapum, og jeg kjenner igjen problemet med at spennen kommer så langt opp i nakken. Du vet at du kan flytte hele spennen lengre ned på skulderselene, ikke sant? Det hjalp mye for meg! Du må også ha selen langt opp på din kropp - mange har den for langt ned, de legger midjestroppen der man ville lagt magebeltet til en sekk. Selen skal være så langt oppe at du kan kysse barnets hode uten å bøye deg ned. Vi er veldig fornøyd med patapumen, men ulike seler fungerer for ulike mennesker. Jeg har tenkt å anskaffe en manduca også, jeg har hørt så mye bra om dem og han vil vokse ut av baby-patapumen etterhvert. Generelt er det jo slik at formsydde bæreseler egentlig er best egnet til å bære på rygg, selv om det selvsagt går an å bære på magen, også. Svigerinnen min bærer på ryggen med patapum, hun klarer å få gutten opp alene, så det går an... Det er vel et spørsmål om teknikk, men jeg har ikke tort å prøve foreløbig...
PAVEEL Skrevet 14. april 2009 #21 Skrevet 14. april 2009 snuppa mi på 5.5 mnder elsker bb. synes ikke den er så ille jeg da:-) når vi er ute å går tur i fint vårvær elsker hun å sitter fremover og titte ut på verden. ler og sparker med føttene og har det heeelt fantastisk.-) men vi er vel alle forskjellige. men synes det er synd at bb får så veldig med pes hele tiden.
Gjest Tale30 Skrevet 14. april 2009 #22 Skrevet 14. april 2009 Angående det med at BB er så skadelig for barna. En jeg kjenner som er fysioterapeut som jobber hovedsakelig med barn har ingen innvendinger mot den, og bruker den på sin jente.
Balder911 Skrevet 14. april 2009 #23 Skrevet 14. april 2009 Bra innlegg! Selv har vi Beco Butterfly 2- SÅ sinnsykt verdt pengene. Hadde BB først, men det var døden for ryggen, og baby hatet den. Nå sovner hun så fort vi går litt:)
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 14. april 2009 #24 Skrevet 14. april 2009 Fulgte med på en slik tråd til å begynne med, men bestilte BB likevell og synes det funket greit... Helt til jeg fikk bæresjalet fra Foreldre og Barn... Jeg er frelst... så nå skal jeg skaffe meg mei tai eller noe slikt:D For BB kommer jeg aldri til å bruke igjen!
snuppeluppe Skrevet 14. april 2009 #25 Skrevet 14. april 2009 Heisann Jeg fikk en brukt babybjørn av en kollega av meg ( fysioterapeut) ( kremt, ja, men vi jobber med eldre hvis noen lurer nå). Skulle prøve den på mini her om dagen og det var det værste jeg har vært med på. Var kjempevondt og skjønner ikke at det har vært lov å selge baby bjørn altså. Er jo som å ha et et lodd i en snor rundt halsen. Har begynt å se meg rundt etter annet bæretøy, og e litt i tvil mellom ergo og manduca...... noen som har erfaring?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå