Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Vi har ei jente på 19 mnd som sliter veldig med sovingen. Hun har alltid vært trøblete i perioder, men nå har det tatt helt overhånd. Hun sovner greit om kvelden, men hver eneste natt våkner hun. Først ca 23:30, og er da våken i ca 30 min. Deretter ca 03.00, og er våken i 2-2,5 timer. Det går utover både oss og henne, og hun virker utilfreds på dagtid - noe jeg tror kommer av at hun sover så dårlig på natta. Jeg har virkelig prøvd alt som prøves kan. Har sittet på en stol på rommet hennes, som jeg har flyttet bort til senga og strøket henne på ryggen hver eneste gang hun våkner, men med en gang jeg går ut fra rommet er det hyl og skrik igjen. Jeg tviler på at hun har vondt noe sted e.l., siden det skjer til samme tid hver natt og siden hun hopper i senga og er superglad når jeg kommer inn... Er det noen som har prøvd dette? Hvor lang tid gikk det før det ordnet seg? Og hvordan overlevde dere natten, hehe... Jeg blir helt gal av å høre på skrikingen, og ser for meg at det blir veeeldig vanskelig å ikke falle for fristelser ang lettvinte løsninger... Jeg har virkelig ikke lyst å gjøre dette, men det er siste utvei. Om ikke så mange ukene har vi en baby i hus, og hvis jeg skal være oppe om natta både med baby og henne, og i tillegg ha begge hjemme på dagtid, kommer jeg til å krepere... Noen gode råd på veien?
Willy Wonka Skrevet 11. april 2009 #2 Skrevet 11. april 2009 Jeg ville aldri tatt ferber, uansett hvor stort problemet er. Du spør - jeg svarer! Min sønn har også hatt slike perioder, vi "lever" oss gjennom og det går over av seg selv. Små barn har mange inntrykk de skal bearbeide om natten. Du sier selv hun virker utilpass på dagtid. Jeg ville aldri "straffet" barnet med ferber. Nå er jeg så anti ferber som det går an, synes det er helt barbarisk og la barnet eller baby ligge alene å gråte. Så vi har vært der hos han når han har våknet. Har han ikke roet seg så har vi tatt han opp. NÆrhet er tingen.
PopUp Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Vi er ganske så medgjørlige på natten, så når vår lille våkner om nettene, blir hun med inn i vår seng. Hun er FÆL i perioder der hun våkner HVER natt, men så er det lange perioder som hun sover hele natten i egen seng. Hun er nå to år og har vært sånn 1 års tid... Har aldri turt å prøve ferber, for JEG er svak, hehe!
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 Mener du bare sånn vanlig la henne gråte litt så hun roer seg ? Det gjorde vi. Det kalte vi for "skrikekur" - det var ikke særlig vondt for noen. Hun roet seg somregel og vi snakket til henne underveis. Om gråten går fra trass-sutring til skikkelig hyling gikk vi jo inn på et sekund.. Det funket etter en kveld.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Sover hun om dagen? Evt hvor lenge? Når står hun opp om morgenen?
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Det er helt greit at du mener det, men jeg ser virkelig ingen andre utveier. Når hun var liten var hun våken til 03:30 hver natt pga kolikk og diverse. hva om vi får en slik baby igjen? Hvis jeg først skal være våken med en baby til klokka 03:30, deretter stå opp med småen klokka 03:30 og være våken i flere timer og så ha begge hjemme på dagtid - når i all verden skal jeg sove da? Vi har prøvd ALT som prøves kan, og ingenting fungerer. Nå er jeg bare så oppgitt at jeg blir helt desperat etter løsninger... Men hvis du har en bedre løsning så må du bare fortelle - det viktigste for meg er at vi får en orden på dette :-) Å ta henne opp hjelper heller ikke, for det er samme greia med en gang vi legger henne ned...
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 Hun sover 1-2 timer på dagtid - når jeg får henne til å sove... (Og det er ikke akkurat hver dag). Hun står opp ca 06.30, etter en times soving etter våkenperioden. Legger seg 18:30. Ja, blir det hylskriking går jeg selvsagt inn, men planen min er å gå inn hvert tredje minutt og legge henne ned og si god natt så lenge hun bare sutrer...
Frukten og To små Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 hvis du har lest deg opp til ferbers eller har kunnskap om det, så synes jeg det er opp til dere om hva dere skal gjøre. som du sier så vurderer du jo dette, så da vil jeg jo støtte deg(selv om jeg selv er i mot dette). tenker også at hun VET veldig godt hva hun driver med, hun har det verken vondt eller trenger noe de gangene hun våkner. dere latt det pågå en stund, slik at det har blitt en rutine for vesla. dumt det går så utover søvnen hennes og deres, ikke minst morgendagen! vet du, jeg synes du skal ta og føle på dette. synes det er modig av dere å ta denne beslutningen, og den er sikkert ikke enkel med tanke på at dere føler presset nå som det kommer en liten til snart. vi venter også nr 2 om ikke så lenge, vi hadde lignende tilfeller om nettene her. så vi MÅTTE gjøre noe.. jeg reiste bort med poden i to uker, ferie! på de to ukene var han avvent flaske og skrikekurer. men jeg var i rommet med han hele tiden under denne avvenningen, jeg satt ved siden av han. strøk på han og holdt han i hånden, la han ned i sengen hvert femte minutt, osv. etter en uke holdt jeg virkelig på å gi opp!!! gravid, hormonell, lite søvn og herregud.. ja! men så plutselig gikk det seg til. nå er nettene rene drømmen, legger han i sengen uten et pip og han sover hele natten igjennom uten å våkne!(før våknet han ihvertfall tre ganger). Nå sover han fra 19:00 - 07:00... ble langt dette gitt, ville bare dele min erfaring her.(selv om det ikke er ferbers)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 11. april 2009 #10 Skrevet 11. april 2009 Jeg ville iallefall fått henne til å sove fast kl 12 og maks en time. Og legge seg ca 12t etter hun sto opp om morgenen. (Funket med Daniel). Husk på når du skal igang md ferber at du må gå inn først etter 1min, så 3, 5, 7, 10. Første dag 1min - så øke etter at du går ut for hver gang. Andre dag begynner du med (etter at du gikk ut første gang) på 3min og fortsetter helt opp til 10. Tredje dag begynner du på 5min... ---> Les deg opp på ferber før du setter igang, så slipper du å falle tilbake. Jeg brukte ikke ferber på Daniel før han var 2år. Viktig å være konsekvent med SEG SELV. Jeg brukte bare tre dager på Daniel, men nå var han 2år igjen da... (2år og 3mnd for å være nøyaktig) Vær blid når du går inn, si første gang: Nå er det natta, sove nå. Og gå like rolig ut igjen. Jeg brukte en time første dag i motsetning til 3-4-5timer. 2.dag: 30min 3.dag: 10min 4:dag: Hørte ikke en lyd (bortsett fra Natta mamma!! )
*foreverhappy* Skrevet 11. april 2009 #11 Skrevet 11. april 2009 Du gir svaret ditt selv synes jeg: "Jeg har virkelig ikke lyst å gjøre dette.." Da lar du være- personlig hadde jeg aldri utsatt mine barn for noen slikt!!! Råder deg til å være i rommet med henne til hun sovner, uten å stryke og snakke på henne. Dette er nok bare en periode som vil gå over.Lykke til med et riktig valg:-))))
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #12 Skrevet 11. april 2009 Takk for erfaringene dine :-) Planen min er jo endel av det samme, men jeg vil sitte i rommet ved siden av. Kommer ikke til å følge tidsintervallene til ferber da, syns de er for lange - så tenker å gå inn hvert tredje minutt hele tiden. Bare legge henne ned og si god natt osv. Jeg tror hun blir "forstyrret" av at jeg er i rommet med henne, og at det gjør det vanskeligere for henne å sovne. Tar jeg henne f.eks inn i vår seng sovner hun IKKE - bare sitter i senga og sutrer...
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #13 Skrevet 11. april 2009 Ja, hun legger seg ca 12 timer etter hun sto opp, så det har vi i boks=) Kanskje vi skal kutte ned på dagsovingen ja... Jeg har ikke lyst å bruke så lange intervaller som ferber egentlig har da, syns de er altfor lange. Tenker at hvis jeg går inn hvert tredje minutt hele tiden blir det tryggere for henne, fordi hun vet at vi kommer inn med jevne mellomrom og at hun er trygg...
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 11. april 2009 #14 Skrevet 11. april 2009 Jeg er en av de få som ikke vet hva ferber-kuren går ut på. Har aldri giddet å sette meg inn i det siden vi aldri har hatt behov for det (bank-i-bordet)! Jeg mener nå at en så stor jente har ikke vondt av å skrike litt. Hun er på alder med min datter (hun er 18 mndr), og jeg VET at hun er utspekulert nok til å skrike for å få det som hun vil,-både om dagen og om natten. hun kan sette igang og hylskrike så jeg tror det er noe alvolig galt, men når jeg tar henne opp er alt bare fryd og gammen, og hun flirer og ler. Har noen netter innimellom der hun våkner om nattenog vil opp.. Så lenge jeg vet at hun ikke er syk lar jeg henne bare skrike. Går inn til henne en gang og sier at hun skal sove og gir henne en flaske vann i tilfelle hun skriker fordi hun er tørst. (ofte er det det som skal til for å få henne til å sovne igjen). Hvis ikke det hjelper, bare legger jeg henne ned og går ut igjen. Skriker hun videre, lar jeg henne bare skrike. Da har hun som oftest kastet bamsen og smokken ut av sengen og skriker fordi hun vil ha tak i dem igjen. Jeg lar henne skrike kanskje i 5 min før jeg går inn og gir henne bamsen og smokken og legger henne ned og går ut igjen. Da er det som oftest stille etter det. Hvis ikke bare fortsetter jeg sånn til hun ikke gidder mer. (eller til jeg ikke gidder mer og får faren til å gå inn.) Det beste for alle er at dere får natten tilbake før nestemann kommer og skal ta natten fra dere :oD Lykke til! Gi en lyd om hvordan det går, da, uansett hvilken måte dere velger )
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 11. april 2009 #15 Skrevet 11. april 2009 Nei, men da lager du din egen mini-ferber! ) Det er mange som gjør det også - ordet er bare å være konsekvent. Ikke gi opp imrg, fordi det ikke funket liksom.. Dette ordner seg vettu Lykke til!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #16 Skrevet 11. april 2009 Men vil det utgjøre noen forskjell om jeg sitter på rommet hennes eller sitter i naborommet, om jeg uansett legger henne ned f.eks hvert tredje minutt? Jeg er redd hun skal venne seg til å sove med meg på rommet om natta da, og at det skal bli spetakkel igjen når jeg slutter med det... Uff, nesten så jeg vurderer å ta henne tilbake på rommet vårt om natta, men da kommer vel bare ungene til å vekke hverandre...=P
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #17 Skrevet 11. april 2009 Hehe, det er akkurat sånn hun gjør... Kaster smokk og bamse, for at jeg skal plukke det opp igjen... Roper og sutrer, og når jeg kommer inn vil hun synge "lille petter edderkopp". Hun vil rett og slett heller være våken, og jeg tenker at hvis hun får viljen sin og jeg sitter der inne med henne osv, blir det lukurativt å stå opp om natta. Jeg vil jo helst gjøre det kjedelig for henne om natta da, og er ganske sikker på at dette er en oppmerksomhetsgreie...
Frukten og To små Skrevet 11. april 2009 #18 Skrevet 11. april 2009 høres ut som en fin plan! sover hun i pose med stropper? det gjør rampen her, har vært et must i mange måneder!! kanskje det kan hjelpe dere?
Gjest Skrevet 11. april 2009 #19 Skrevet 11. april 2009 Følg magefølelsen. Jeg er selv helt mot Ferber, og har ikke brukt det selv, men mine har ikke vært så ekstrem som din jente. Hun er ingen baby og forstår nok at dere er i nærheten. Lykke til :-)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #20 Skrevet 11. april 2009 Hehe, nei har fått skrekken for sånne poser etter at svigermor fortalte at svogeren min holdt på å bli kvelt i en sånn når han var liten...=P Tror uansett hun hadde klikka i en sånn en, tåler ikke at jeg holder rundt henne når hun sitter på fanget engang, hehe... En liten makk dette her=)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #22 Skrevet 11. april 2009 Takk for det Spetakkel=) Jeg er nok imot ferber jeg også, med de intervallene det er, og at man skal la dem skrike UANSETT liksom, men jeg tror at det skal gå greit hvis jeg har korte intervaller og bare lar henne sutre. Skriker hun skikkelig går jeg selvfølgelig inn uansett. Så forskjellen min er vel at jeg ikke vil sitte ved senga og holde henne i hånden, for det har jeg prøvd leeenge, uten effekt... Har fremdeles ikke bestemt meg da. Mannen sier jeg bare må gjøre det jeg mener er best...
Gjest Skrevet 11. april 2009 #23 Skrevet 11. april 2009 Ja, det forstår jeg. Syns selv det er stor forskjell å gjøre det mot babyer og mot større barn...
4skatter Skrevet 11. april 2009 #24 Skrevet 11. april 2009 Hei! Jeg vil råde deg til å lese boken "Sov Godt" for barn 0-8 år. Mange forskjellige metoder til barn på forskjellige alder og situasjoner... Etter ett kapittel og to netter var ett års slit over her... og uten Ferber... Men noe lignende... "Natta, nå sover alle barna, nå må (navnet) også sove, og så går du ut...", hun reiste seg opp i senga... og hylte, etter noen minutter inn igjen, legge henne ned, si de samme ordene, ut igjen, neste gang legger du henne ikke ned, hun må klare å legge seg selv, hvis hun har reist seg selv opp... ikke gå helt bort til henne, for hver gang går du mindre inn i rommet... helt til du sier det fra døren... Det blir litt hyling og sinne, men to netter... og vips, 12 timers søvn.... og slutt på nattmelken... Kjøpte boka på Babyshop... Anbefales virkelig... Brukte den på to åringen og 5 åringen min også...
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. april 2009 #25 Skrevet 11. april 2009 Ja, en baby gjør det nok ikke av disse grunnene... (= oppmerksomhet og leking på natta, hehe...) Babyer trenger jo nærhet og skjønner ikke helt dette med natta, men jenten vår vet veldig godt hva natt er for noe, hun er bare ikke helt enig=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå