Gjest Tale30 Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Jeg har nevnt dette i en annen tråd jeg har om jenta mi på 3,5 mnd som ikke vil ligge i vogn, men lager en egen tråd for å høre hvilken erfaring dere har med solbeskyttelse. Jeg ble litt overrasket når jeg gikk til apoteket i dag for å kjøpe solkrem og solbriller til jenta mi som ikke aksepterer annet enn bæresele for tiden. Mannen i kassen sa at barn under 6 mnd ikke skal være i direkte sollys men måtte være i vognen. Jeg sa at det ikke var mulig for meg fordi hun ikke vil ligge vogn. Da sa han at hun kunne bruke et fysisk filter. En tykk hvit krem som skulle ligge som en maske utenpå huden og ikke trekke inn. Jeg sa at jeg aldri har sett noen babyer med en slik maske, og han sa at det var fordi alle gjorde feil, og at det var farlig for babyer som er under 6 mnd. Jeg endte opp med å ikke ta hensyn til det han sa, og jeg kjøpte heller en solkrem med kombinasjonsfilter med faktor 50. Jeg syns det var så rart at hu skulle ha en sånn krem liggende utenpå huden, det vil jo bare bli kliss overalt. Da sa han "Jaja, nå er du i alle fall advart" Noen som vet noe om dette? Jegble litt matt. Har endelig vennet meg til vinterbekledning, så er det en helt ny arena å orientere seg på
*toppris* Skrevet 11. april 2009 #2 Skrevet 11. april 2009 jeg hadde aldri tatt på maske på ungen etc;) hehe.... ha klær på hele barnet, noelett og luftig, for å dekke itl huden... bruk solhatt/lue, slik safarilignende som henger ned bak i nakken;) og med litt skyggelye over ansiktet slik at det blir skygge i ansiktet... unngå å være i slen midt på dagen... evt bruk solparasoll til den lille, slik som fx man kan få til vogn liten og nett... andre barn overlever fint, solen har eksistert i alle år;) håper dette hjalp litt ivertfall...
Gjest Tale30 Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Takk for tips. Det blir vel ikke lette klær nå på denne årstiden da, men jeg har på vanlige klær pluss ullue og ulljakke. Det kan være at det blir vel varmt egentlig i slikt vær som det har vært i Oslo i dag. Har kjøpt solbriller, også skal jeg få fatt i en sånn hettelue i bommul på tirsdag. Jeg tenkte å eksperimentere med klær i vognen også. Det kan være at jeg må ha av enda mer klær altså. Er det alltid nødvendig med lue når de ligger i vogn? Kanskje det kunne holde med vanlige inneklær (bommulsbody, strømpebukse og bukse når hun ligger på lammeskinn og har dyne over og kalesjen oppe i 15-16 grader?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 Enig med førstemann som svarte her. Min unge ville heller ikke ligge i vogna og jeg husker ei på apotkeket som sa det samme til meg. Dekk barnet så godt du kan. Smør ansikt og hender og selvfølgelig prøv å være mest mulig i skyggen. Barnet mitt ble aldri solbrent, men så er jeg ingen soltilbeder jeg heller. Men vi var jo ute om sommeren og koste oss. Du vil jo uansett ikke sitte med en liten baby i solsteiken.
Gjest Tale30 Skrevet 11. april 2009 #5 Skrevet 11. april 2009 Nei, det er jo bare snakk om å kunne gå en tur så vi kommer oss fra a-b eller for at hun skal få frisk luft. Vi vil være i bevegelse så vi vil gå litt ut og inn av direkte sol. I dag lot jeg være å gå ut med sele fordi det var helt skyfri himmel. Jeg tok henne ut i vogn, og det var et helvete uten like. Jeg blir helt kvalm ved tanken på å gå ut med henne i vogn nå for hun høres ut som om hun skal omkomme. Det er sånn at folk stopper opp og ser seg rundt for å finne ut hvem som mishandler barnet sitt.. hehe
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Det er ikke snakk om noen maske i den forstand, kremen er liksom ikke to cm tykk... Det er en veldig tykk krem, som er vanskelig å smøre ut, så den blir liggende utenpå huden før den sakte men sikkert trekker seg inn! Synes du burde høre på denne mannen, jeg! Tror du han står og kødder med deg??
Pappalille Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Frøkna mi er nå straks 3 måneder gammel, og ligger på saueskinn med dyne over seg. Under har hun aldri mer enn inneklær og en ekstra liten bomullsjakke på, og så en tynnere ullue på hodet. Hun er alltid god og varm, men har jeg på henne mer enn dette blir hun svett og vil ut av vogna. Prøv med mindre klær, babyer er ikke mer glade i å være for varme enn du og jeg. Ta heller med ekstra klær du kan ta på henne, eventuellt et ullteppe du kan ha rundt henne under dyna om det blir litt kaldt.
Gjest Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 Solkremer med fysisk filter er ikke en maske altså ;-) Det er en vanlig solkrem, men den trekker ikke inn i huden, og han har helt rett i at det er dette som er anbefalt for barn under 1-2 år. Den er tykkere enn vanlig solkrem, ganske seig å smøre utover, og huden ser litt hvit ut rett etter påsmøring, men det gjevner seg for ut og er ikke klissete mer enn akkurat under påsmøring (men det er jo alle solkremer) og rett etterpå. Av det jeg har hørt er høye solfaktorer (over 35) som har kjemisk filter mye mer potensielt farlig for små babyer enn de med fysisk filter og lavere faktor, dette har en del med kjemikaliene som er tilsatt solkremer med kjemisk filter og trekker inn i kroppen på babyen.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 Ja, ja 20.44 Det går bra uten også. Ofte anbefaler de i øst og vest på apoteket. De skal faktisk selge og er ofte ganske indoktrinerte. Det går an og tenke selv og bruke sunn fornuft. Hvis du spør de på apoteket kommer du veldig ofte ut med mye mer enn man trenger og .... ja, de går som sagt på de samme kursene og skal selge.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #10 Skrevet 11. april 2009 Kjære deg, hører du ikke på hva han på apoteket sa?? Babyen din skal enten være HELT skjermet fra solen eller ha solkrem med fysisk filter!! Så enkelt er det...!
Gjest Tale30 Skrevet 11. april 2009 #11 Skrevet 11. april 2009 Anonym 20:44 Han viste på hånden sin hvordan kremen skulle smøres på, og den lå som en tykk maske på huden. Han viste at mange smurte den inn i huden slik at den ble hvit, men ikke lå som et lag på huden og det sa han var feil. Så jo, den var i alle fall mange mm tykk slik han viste. Jeg får jo håpe han ikke bruker dagene på jobb til å kødde med kundene, men det er faktisk mulig at ansatte på et apotek kan komme med feilinfo. Jeg har aldri sett et barn med kremen slik han viste meg, og derfor reagerte jeg.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #12 Skrevet 11. april 2009 DUST! Når det gjelder så små barn og solbeskyttelse, bør man virkelig ta imot råd fra apoteket!!
Gjest Skrevet 11. april 2009 #13 Skrevet 11. april 2009 Dette med maske er nok mer for å forklare hvordan denne solkremen virker i forhold til andre solkremer, har brukt slik somkrem til alle ungene når de har vært under 1-1,5 år, og du ser ikke at det er slik solkrem på dem i det hele tatt etter ca 5 min etter påsmøring. Har lest en del om solkrem, og i dette tilfelle hadde nok han på apoteket peiling på hva han snakket om :-)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #14 Skrevet 11. april 2009 Ja, den ser slik ut i førsten, men jevner seg etterhvert!
PopUp Skrevet 11. april 2009 #15 Skrevet 11. april 2009 Manne på apoteket visste helt klart hva han snakket om!
Gjest Tale30 Skrevet 11. april 2009 #16 Skrevet 11. april 2009 Alva: Da er det nok mye mulig at han har msiforstått påsmøringen. Det er tydeligvis forskjellige meninger om dette. Derfor spurte jeg her inne. Noen sier man kan bruke krem uten fysisk filter, andre at man må bruke med fysisk filter. Så det er visst ikke så enkelt..
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #17 Skrevet 11. april 2009 Tale30! Du burde absolutt ta imot hans råd!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #18 Skrevet 11. april 2009 Ville absolutt ikke brukt kjemisk filter til så pass lite barn nei. vi brukte hvertfall fysisk filter til poden var over 1 år. Ikke så vanskelig å smøre heller syntes jeg. Vi brukte forresten den kremen fra Babyline:-)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #19 Skrevet 11. april 2009 Så å spørre her inne veier mer enn råd fra apoteket?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #20 Skrevet 11. april 2009 Nei, det går uten også. Hysteriske kvinnfolk!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #21 Skrevet 11. april 2009 Selvfølgelig GÅR DET UTEN også... Men det er snakk om solbeskyttelse og små babyer. Så jeg hadde nok ikke stolt på at DET GÅR UTEN OGSÅ (litt solbrenthet gjør vel ingenting.....??!!)
Gjest Tale30 Skrevet 11. april 2009 #22 Skrevet 11. april 2009 Da får jeg gå til apoteket på tirsdag og kjøpe en krem med fysisk filter da Men jeg spør dem igjen om de kan demonstrere påsmøringen, for han viste meg som sagt at man skulle legge kremen som et tykt lag, og sa at de som smører den ut på huden gjør feil. Den skulle se hvit ut hele tiden sa han fordi den skulle ligge som et tykt lag. Han har sikkert hatt rett men har enten misforstått noe, eller så har han forklart det på en dårlig måte. Bruker dere solkrem når det er overskyet også? Kan jeg eventuelt bruke den med solfaktor 50 da og bruke en med fysisk filter ved direkte sol?
Gjest Skrevet 11. april 2009 #23 Skrevet 11. april 2009 Man skal jo ta rikelig på, men synes det hørtes ut som han overdrev litt ja ;-) Er sånn at det skal se litt hvot ut over alt akkurat når man smører på og så går det liksom bort (fargen) rett etterpå. Om folk vil kalle det hysterisk og ikke gni babyen sin inn med produkter fullt i kjemikalier, så gjerne for meg, da foretrekker jeg å være hysterisk og trygg på det rette valget framfor det motsatte ;-)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #24 Skrevet 11. april 2009 De blir ikke solbrente med vanlig solkrem og foreldre som passer på. Så det så.
Gjest Skrevet 11. april 2009 #25 Skrevet 11. april 2009 Poenget med kjemisk er at de trekker inn i huden og man vet enda litt for lite om hvilke evt skadevirkninger noen av disse kjemikaliene kan ha på så små barn (større barn tåler jo mer), derfor er det frarådet å bruke bl.a solkremer med kjemisk faktor på babyer. Jeg ville styrt unna den på faktor 50 helt jeg om jeg var deg, men er jo ditt valg da så klart. Jeg smører om det er tynt skydekke og litt sol også om vi er mye ute, men ikke om det er helt overskyet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå