Gå til innhold

Ang. Reiseutgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reisekostnadene skal ikke trekkes fra bidraget, for det har ikke med bidraget å gjøre.

Og ta bidraget gjennom NAV. Det er enklere for BF å bryte avtalen om dere har den privat, og det vil føre til mange og teite diskusjoner mellom dere.

Du kan få BF til å skrive under hver gang han mottar penger for reise, eller sette det inn på hans konto. Ha det hvertfall skriftlig på en eller annen måte.

Dersom du klarer å kjøre barnet hver 3. gang, så skal det ikke være deling på kjøring i penger, for da betaler du din del med hver 3. gang:)

Og jeg bare sier det; drit i hva han er enig i når det kommer til om NAV skal avgjøre bidrag eller ikke. Du gjør det som er best for deg og barnet, ikke hva som er best for BF.

Men NAV avgjør kun bidrag, ikke reisekostnader, sånn at du vet det. Det er fylkesmannen som avgjør reisekostnader. Dere kan få en time på Familievernkontoret, også, og få hjelp der til slike ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for svar:) Men det at jeg får til å hente og levere hver tredje gang, var jo kjempe lurt. MEN, bf syntes det ikke var rettferdig med en deling på 1/3. Han mente vist også at vi skulle skrive på søknaden om bidrag, ang samværet at det var vanlig samvær (annenhver fredag til søndag) allerede nå, så vi slapp å gjøre om bidraget senere (..LES: at han slapp å måtte betale 860kr på ny). Lillegutt er 1 år til sommer, og tenkte og begynne med annenhver fred til søndag da. Nå tenkte vi å prøve med annenhver lørdag til søndag i slutten av april, bare for å se hvordan det går.

Skrevet

Selvfølgelig vil han ha det så han slipper billigst mulig unna;) Det er vanlig det. Men du trenger ikke høre på ham. Du gjør det du vil:) Du har lov å ha en mening, vet du.

Skrevet

Han mente at da måtte vi skifte om på bidraget 4 ganger FØR sommer. Grunn 1: Han skal begynne å betale husleie fra juni (flytter ut av pappas hus, og inn i leiligheten i pappas hus). Grunn 2: Fastsette bidrag nå. Grunn 3: Fastsette bidratt etter flere overnattinger i mnd. Grunn 4: Han blir ferdig lærlig, og får høyere lønn. Hva F har det med saken å gjøre at han skal begynne å betale husleie fra juni, ang utregning av bidraget? Ettersom det var 4 ganger å skifte på bidraget, så var det nesten 3500kr på 2-3 mnd, og det var mye penger. Hmm.

Skrevet

Gå litt på akkord med deg selv, da. Sett opp en natt i måneden nå, og endre når det blir 2 netter, og han er ferdig som lærlig(om det skjer sånn noenlunde samtidig). Eller bare sett opp 2 netter fra nå og fremover. Det har litt med å holde husfreden, og det er ikke mange kronene det er snakk om. En av dere må jo søke om endring for at det skal skje. NAV gjør det ikke av seg selv, selv om inntekten endrer seg.

Og hva hans husleie angår; det har ikke med bidraget å gjøre. Gjeld og slike utgifter er tatt med i beregningen på hvor mye en bidragsyter skal ha å klare seg på.

Dette er faktisk grunnen til at du skal la NAV regne det ut; du slipper slike diskusjoner med BF. Du trenger ikke diskutere dette med BF nå. Så det kan du bare stoppe med. Du kommer ingen vei, utenom å få ham sint og irritert på deg.

Jeg har vært i gamet i mange år. Min eldste er tenåring;)

Skrevet

Jeg har avsluttet 'diskusjonen' med ham;) Er jo ikke noe å diskutere, vi blir vist aldri enige. Så ja, NAV får ta seg av saken. That's it. Men er bare så frustrerende, alt jeg sier og mener er jo galt i hannes øyne. Han finner bestandig noe å snu og vende på. Men huff, det får bare gå sin gang det her. Men behandlingstiden på nav ang bidrag er jo nå inni hampen lang ventetid på, 6 mnd sa hun til meg. "Så det enklste hadde vært om dere ble enige om en privat avtale". For Nav, ja.

Skrevet

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2008/endringer-i-bidragsregelverket.html?id=541224

Reisekostnader som foreldrene har til egen reise i forbindelse med henting og bringing av barnet, og reisekostnader samværsforelderen har når samværet finner sted der barnet bor, skal deles mellom foreldrene

Fylkesmannens avgjørelser om reisekostnader gis tvangskraft

Fylkesmannen gis myndighet til å stadfeste en privat avtale om reisekostnader slik at også denne gis tvangskraft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...