Gå til innhold

Dere hvor ene parten har studielån....

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at kun en av dere har studielån, samme hva beløp. Enten du eller mannen i hustanden.

Går dette av felles utgifter?

Eks det er du som har lånet, er han med å betaler det ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle utgifter er fellesutgifter her, og all inntekt er fellesinntekt. Går veldig greit her siden vi stort sett er enige i hvordan penger bør brukes og alltid spør den andre før vi kjøper noe stort/dyrt. Så her betales begge studielånene ned, men mitt er jo det dobbelte av hans da, til gjengjeld har vi alt betalt ned på hans i 6-7 år, mens mitt nettopp er begynt å løpe.

Skrevet

Studielånet er personlig, blant annet er det slik at om man dør så slettes gjelda.

Personlig gjeld går ikke av fellesen her, det betales av egen lomme.

Gjest 5 andre
Skrevet

Her er alt felles. Inntekter og utgifter. Felles brukskonto, regningskont, sparekonto. You name it! Som gift synes jeg det er helt på sin plass, Han har dratt større del av lasset mens jeg har gått på skolen, men jeg kommer til å tjene noe mer enn han i framtiden. :0) Har ikke begynt nedbetalingen enda, men den blir altså betalt fra felleskonto....

Skrevet

Han er ferdig å betale sitt, nå betaler han mitt. Jeg er hjemmeværende og har ikke inntekt.

Skrevet

Vi har felles økonomi, men det er bare jeg som har studielån nå, han har betalt ned sitt. Så mitt betaler jeg selv, syns det er for ille at han skal belemres med mitt når han er ferdig med sitt eget:)

Skrevet

vi har fellesøkonomi. jeg er den eneste med studielån, men han er den som tjener mest penger. Vi betaler litt om hverandre egentlig. Når alle regninger er betalt tar det ikke lang tid før min konto er tom, men da bruker jeg bare kortet hans. Hvis han er tom så bruker han mine penger. Vi spør hverandre hvis vi skal kjøpe noe dyrt og er enige om hva som skal prioriteres.

Skrevet

Alt er en pott her, uansett om det er utgifter eller inntekter.

Skrevet

Her er det felles økonomi, så det har ingenting og si hvem som har regninga eller hva det gjelder. Alt går jo fra samme pott alikevel.

Skrevet

Her er det også felles, selv om bare jeg har studielån. Vi er stort sett enige om hvordan penger brukes. Prøver å få til at vi har ca. like mye igjen etter at alle regningene er betalt en måned.

Skrevet

Her er det bare mannen min som har studielån, jeg har aldri hatt heldigvis..

og det er bare han som betaler sitt studielån, vi har del økonomi hver vår lønnskonto, men felles regningskonto/matkonto...synes ikke det er rettferdig at jeg skal betale være med på å betale på studielånet til mannen min...det tok jo han opp mange år før jeg traff han.....skal jeg betale på noe jeg ikke får noe igjen nei takk..

Skrevet

Får du ikke noe igjen for studielånet hans? Det er vel kanskje det som har gjort at han har den jobben han har? Gjort ham til den han er osv.

Herlighet, skjønner bare ikke tankegangen. Men det er vel mer enn tydelig at du kanskje ikke ser verdien av utdannelse..

Skrevet

Hehehe! Må bare le... Mom2Two: Kan jo tenkes Pandabjørn over her har en utdannelse da..............er jo faktisk folk som utdanner seg, uten å ta opp studielån...

Og HI spurte vel strengt tatt bare om hvordan folk løser dette...ikke hvor dumme folk er hvis de gjør det på den, eller den måten...

Skrevet

For det første så blåser jeg fullt hva slags jobb mannen min er utdannet som..og foresten så er han elektriker...jeg ser nok ikke verdien av en utdannelse siden jeg bare har 2år på videregående, og min mann har høyskoler osv..

jeg hadde kanskje tenkt anderledes om jeg også hadde hatt en høy utdannelse...

Skrevet

Hos oss er alle utgifter fellesutgifter.

Skrevet

Nå er samboerens studielån nedbetalt, mens jeg fremdeles har endel igjen. Det betales felles som alle andre regninger.

Skrevet

takk Swana det var bra svart :)

man trenger ikke å kritisere noen bare pga det jeg skrev!

HI spurte bare hvordan vi andre gjør det og det fikk hun svar på..

Skrevet

Sa jeg at hun var dum da?

Jeg sa vel mer at det var tydelig at hun ikke så verdien i å ta utdannelse.. Det er to forskjellige ting.

Skrevet

Nei, det var ganske opplagt at du ikke så verdien av utdannelse:-)

Og ja, du hadde nok tenkt annerledes om du hadde tatt utdannelse.

Skrevet

Helt enig med Mom2Two her.

Jeg tjener jo mye mer siden jeg har utdannelse fra Universitetet enn jeg hadde gjort som kassadame eller assistent...

Det er jo til fordel for oss begge.

Skrevet

Og ikke minst utvider man horisonten og sånt litt underveis;o)

Skrevet

Mom2Two: Nei, du skrev ikke at pandabjørn er dum, men poenget mitt var at HI ikke spurte om hva vi syns om at folk gjør det sånn eller sånn, hun spurte HVORDAN vi gjør dette.

Skjønner ikke at du stadig vekk skal rakke ned på folk som har andre meninger enn deg, og herregud: Høres ut som at du ser ned på henne pga. manglende utdannelse: Hva i alle dager er du utdannet som om jeg tør spørre??? Siden du er så mye bedre enn de uten utdannelse... Vi trenger da både kassadamer, rengjøringspersonale osv. osv, like mye som vi trenger leger, advokater osv...

Skrevet

VI betaler VÅRE regninger med VÅRE penger :) Her er alt felles :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...