Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #26 Skrevet 5. april 2009 Kan kun uttale meg om ks. Hadde hasteks da jeg fikk min nr. 1. Hadde null komplikasjoner i ettertid. Jeg var sprekere enn maaaange av de som hadde født vaginalt. Var oppe av senga etter 5-6 timer. Eneste jeg syntes var vondt var å legge meg ned i senga, og ev. reise meg opp. Ellers klarte jeg meg helt selv. Tror jeg ringte på sykepleieren èn gang i løpet av de 5 dagene jeg lå på sykehus, og det var p.g.a. såååre brystvorter. Tar gladelig et ks til. Arret er omtrent usynlig, hadde ikke vondt mer enn de første dagene osv. Er ikke redd for å anbefale dette. Men klart noen kan få komplikasjoner av ks også, men det samme gjelder jo vaginalfødsel. Dette er en diskusjon man aldri blir enige om. Men jeg vet i hvert fall at ks er nok best for MEG. 4 døgn med rier og null åpning = ingen vaginal fødsel på meg neste gang. Det gidder jeg ikke prøve på en gang. Jeg har hatt min del av smertene i forbindelse med fødsel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MamaCita81 Skrevet 5. april 2009 #27 Skrevet 5. april 2009 hengebuk hæ, hva er det?? jeg fødte ks med min første å jeg var oppe å gikk dagen etter at jeg fødte, jeg har bedt om ks på min andre også, venter fortsatt på svar.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #28 Skrevet 6. april 2009 Anonym 17.34 Detter er kopiert fra Tidsskrift for den norske legeforening. Om urinlekkasje (artikkelen er fra 2007): "Det er foretatt lite forskning på slike spørsmål, men det kan se ut til at gravide som blir inkontinente i svangerskapet, er spesielt disponert for vedvarende lekkasje i årene etter fødselen (7). Dette er interessant, ikke minst sett i lys av at vaginale fødsler ofte får «skylden» for urinlekkasje hos kvinner. Det er likevel noe i denne oppfatningen, ettersom risikoen for senere urinlekkasje er høyere etter vaginal fødsel enn etter keisersnitt (8). I USA blir dette brukt som et argument i diskusjonen om «selvbestemt keisersnitt»." Om anal inkontinens(artikkelen er fra 2008) Anal inkontinens er karakterisert ved lekkasje av tarmluft og/eller avføring. Prevalensen varierer fra 0,004 % til 18 % avhengig av hvordan anal inkontinens defineres, hvilke populasjoner som undersøkes, og forskjeller i innsamling av data (1). Flere studier rapporterer en prevalens på omkring 2 % for den voksne befolkningen generelt (2, 3). Prevalensen er høyere hos kvinner med sfinkterskade etter vaginal fødsel, eldre, og institusjonsbeboere med alvorlige fysiske og mentale handikap (1). Den hyppigste årsaken til anal inkontinens hos kvinner er perineale rifter ved fødsel. Dette skjer ved 0,5 – 6 % av alle vaginale fødsler, og 40 – 60 % av disse kvinnene vil utvikle inkontinens for tarminnhold (4). I 2003 var rupturraten i Norge rundt 4 % (5). Et anslag tilsier at dette gjelder ca. 1 000 nye kvinner årlig i Norge som får inkontinens som følge av skade ved vaginal forløsning. Hos noen debuterer ikke symptomene før etter menopause, selv om skaden har skjedd mye tidligere. Fra lommelegen "Hvorfor oppstår cystocele? Den viktigste risikofaktoren for å få cystocele er mange barnefødsler. Mens opptil 44% av kvinner som har født flere barn har større eller mindre grad av cystocele, har kun 5,8% av kvinner som ikke har født barn dette problemet." Så en artikkel i dagbladet som er verdt å lese. http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/09/25/220539.html Dere som velger å føde vaginalt har min største respekt for at dere velger dette. Dere som rakker ned på de som velger keisersnitt har ikke min respekt!!!!!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #29 Skrevet 6. april 2009 Du som omtalte en undersøkelse fra 2003 (17.34) Hvorfor kopierte du ikke neste avsnitt også?? Jeg gjør det for deg jeg:) Hjelper keisersnitt? Både denne og andre studier viser at keisersnitt har en beskyttende effekt mot inkontinens, men denne beskyttende effekten forsvinner imidlertid etter noen år. Når kvinnen har nådd 65 år viser det seg at de som har tatt keisersnitt lider av inkontinens like mye som dem som har født på vanlig måte. Dette sier vel at av alle unge kvinner som lider av inkontinens så har vaginal fødsel stort sett skylden?
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 6. april 2009 #30 Skrevet 6. april 2009 Jeg har hatt 2 stk KS nå. Under første KS ble det komplikasjoner grunnet en allergi jeg ikke viste om. Husker ikke første gangen jeg så sønnen min, har et bilde men har ikke peiling selv. Lå på overvåking i 1 døgn og fikk komme opp på enerom dagen etter. Derifra gikk det veldig greit, ingen problemer verken eller, oppe å gikk, gikk på do, dusja meg selv osv. Gikk fort nedigjen i vet, men løshuden på magen "henger over arret" Ks nr 2 gikk over all forventning, var oppe å gikk samme dag, dusja meg, styrte med babyen og fikk "kjeft" på avdelingen for jeg ba om for lite hjelp..hehe.. Kom hjem på dag 3 og det har gått helt fint, men løshuden på magen henger fortsatt over arret... Er nå gravid med nr tre og har virkelig tenkt å gjennomføre operasjon etter siste barnet for å få til bake min fine mage.. ja jeg er forfengelig, barna mine er verdt magen min altså men hvorfor ikke på en måte. Men la meg legge ved på slutten her at jeg har kranglet litt med alle legene under begge keisersnittene mine om ikkje jag kan være så snill å få føde vaginalt.... Men det har ikke vært forsvarlig så jeg har ikke fått lov. Nå har jeg aldri født vaginalt og kan ikke uttale meg om smertene men jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne få gjøre det!! Så hadde jeg fårr velge så hadde jeg født vaginalt!! Lykke til med valget=)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #31 Skrevet 6. april 2009 Jeg har prøvd begge deler. Jeg hadde haste-ks da jeg fikk tvillingene. Etter 4 døgn og lite fremgang var det løsningen (var indusert fødsel). Måtte ligge lenge på recovery fordi jeg var helt utslitt - hadde litt problemer med lavt blodtrykk, og måtte få ganske mye væske), så det gikk 6-7 timer før jeg fikk komme opp på barsel. Var likevel oppe og gikk dagen etter inngrepet, men hadde endel ubehag med såret i ca 2 mnd etter fødsel. Har ikke et pent arr, og også en liten hengebuk. Men det er en liten pris å betale for mine vakre tvillinger. Var dog kjipt å ikke kunne trille barnevogn i oppoverbakke de første månedene. Ble mange alternative ruter til og fra diverse... Denne gangen ble det vaginal fødsel. Det gikk fryktelig fort, 2 timer fra 3 cm til full åpning, 5 timer fra første ri... Dette, kombinert med at jenta sannsynligvis kom i supermannstilling (armen ved hodet) gjorde at jeg revnet en del innvendig (vaginalt) og måtte syes sammen på operasjonssal. Har gått på en del smertestillende nå etter hjemkomst, og må nok inn igjen og rekonstruere litt senere (har ikke lyst å gå rundt med splittet kjønnsleppe...). Vi skal nok ikke ha flere barn, men ved en neste teoretisk fødsel tror jeg likevel jeg vil velge vaginal fødsel. Det er nemlig veldig kjekt å kunne trille barnevogn uten å måtte ta hensyn til terrenget... Jeg synes det er fryktelig trist at leger og jordmødre har så liten tillit til norske mødre at de ikke opplyser om alle risiki ved begge typer forløsning. Vi er ikke så lite intelligente at vi ikke kan vurdere for oss selv hva som er det mest fornuftige - og det er gjerne individuelt for hver enkelt kvinne. Det er pga tilbakeholdenhet av informasjon som gjør at det er mye feilinfo som er ute og går om både vaginal fødsel og ks.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #32 Skrevet 6. april 2009 Jeg valgte keisersnitt pga frykt for skader som kan gå sterkt utover livskvaliteten...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #34 Skrevet 6. april 2009 Fødte vaginalt på 4 timer og to press (jenta var en stor plugg. 4700g, 57lang og 36 rundt hodet. Sydde et pyntesting og satt i sengen 5 min etter sying og spiste. Var på beina og dusjet etter en halv time. Var i super form og kom tidlig over på barselhotellet. Min fødsel var lett og fin. Og jeg skal føde vaginalt neste også. Vi er jo lagd for å føde vaginalt og ikke ut et snitt i magen. Og babyen trenger å skru seg ut fødekanalen for å få skviset ut alt fostervannet i lungene. Men for meg står det all respekt av alle mødre, uansett hva man velger og hvorfor!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #35 Skrevet 6. april 2009 Sånne innelgg er det teiteste jeg leser. Bare fordi du var heldig og hadde en enkel og lett fødsel, så er det ikke alle som har det sånn. Jeg skal ikke gi deg detaljene om min vaginale fødsel, men la oss si det slik at de 50 stingene i den tre timer lange operasjonen etter fødselen ikke akkurat var "pyntesting". Ungen var ikke i videre god form, han heller. Jeg er i alle fall ikke laget for å føde vaginalt, men jeg har akkurat like stor rett til å bli mamma som deg. Så av hensyn til både meg selv og barnet tok jeg ks neste gang. Jeg respekterer alle mødre, bortsett fra de som mener at deres egen opplevelse skal danne grunnlag for "sannheten" om at vi er "lagd for å føde vaginalt og ikke ut et snitt i magen".
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #36 Skrevet 6. april 2009 At du velger å tolke det innlegget jeg skrev som noe negativt, så vær så god. Det var ikke akkurat ment som noe nedlatende til noen. Og om du legger vekk litt hårsårhet så klarer du også å se det. Jeg svarer HI på sitt spørsmål, MIN fødsel var flott, JEG ønsker å føde vaginalt igjen neste gang. Jeg sier ikke noe sted at det er fasit for alle verdens kvinner, gjør jeg vel? Jeg har ingen garanti for at neste gang blir like flott, men jeg velger allikevel å føde vaginalt. Det er ikke til å bortforklare at vi normalt sett skal føde vaginalt. (At du prøver å si imot det, forteller meg bare at du ønsker å være sint.) Men selv om vi er skapt for å føde vaginalt, så er det ikke alle som kan det, av forskjellige årsaker. Jeg har aldri påstått til noen at min "perfekte" fødsel skaper grunnlag for alle fødsler. Jeg tror du legger mer i innlegget enn det jeg strengt tatt kan skjønne. Men om du mener det, så vis meg gjerne setningen hvor jeg har skrevet: "Jeg fødte vaginalt, og dermed skal alle andre klare det også" Det teiteste må jo være å skulle understerke mitt innlegg med å si: "Jeg respekterer alle mødre, bortsett fra de som mener at deres egen opplevelse skal danne grunnlag for "sannheten" om at vi er "lagd for å føde vaginalt og ikke ut et snitt i magen". " Det viser jo at du egentlig er bitter og ønsker å mistolke alt jeg skriver her. Dette innlegget var skrevet til Hi, hvor hun ønsket informasjon, og når alle kan skrive om sine fødsler og KS, hvorfor skulle ikke jeg kunne?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #37 Skrevet 6. april 2009 anonym 15.14 jeg er helt enig md deg, det var unødvendig og tåpelig å tolke innlegget ditt negativt. her er det vaginal fødsel vs ks. noen forteller om gode opplevelser med ks, noen har vært heldige med vaginal fødsel. og i den siste setningen din sier du jo også at det står respekt av alle mødre uansett hvordan de velger å føde. så til deg hissige anonym: kan du ikke uttale deg uten å være negativ, kan du jo begynne å henge på kranglesiden heller?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #38 Skrevet 6. april 2009 fødsel kun med siste mann jeg kunne tengt meg KS, men da kun for å bli sterilisert etterpå. dyrt å sterilisere seg ellers.. men ble fødsel der å har født 5 barn å aldri hørt om skjedefremfall el noe, så mulig jeg har vært kjempe heldig!? å magen er flat, å tissen har jeg ingen problem med:)) men har vært flink til å kniiiiiipe da:)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #39 Skrevet 6. april 2009 Alltid provoserende når folk kommer med den "vi er skapt til å føde".
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #40 Skrevet 6. april 2009 Men kan du seriøst mene at vi ikke er skapt til det da? Det er jo bare teit å bli provosert av det. Tror ikke anonym over her mener at du er mindre verdt fordi du har tatt ks og at du måtte pga komplikasjoner. Tror heller ikke anonym over mener at hun har mer rett til å bli mor enn deg, fordi hun fødte vaginalt. Til HI Selv fødte jeg vaginalt, og det var vondt ja, men jeg gjør det gjerne igjen om jeg får lov.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #41 Skrevet 7. april 2009 ks magen er flat og ingen problemer med noe. Ungen er sunn og frisk.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #42 Skrevet 7. april 2009 KS: (planlagt) -Slipper å gå på overtid -Slipper de verste smertene som en fødsel gir, selv om KS gir noen smerter i etterkant (smerter i såret, luftsmerter) -Kan få infeksjon og blodpropp, men det gjelder fåtallet -Barnet kan få litt startvansker med pusten, fordi den ikke har fått klemt ut vannet fra lungene, slik man får ved vaginal fødsel, men dette er ikke farlig for barnet -Slipper revning og underlivsplager. Ble virkelig skremt da jeg leste om ei som mistet kontrollen på lukkemuskelen i endetarmen, hun bare bæsjet på seg uten å merke det, men hun fikk satt inn en pacemaker slik at hun kan leve normalt idag. -Du vet som regel hva du går til, og hvor lang tid det vil ta. Du vet aldri hvordan en fødsel kan bli med tanke på komplikasjoner. Kanskje må man ta keisersnitt uansett, selv om man hadde lyst til å føde vaginalt. -KS gir deg et arr nederst ved skambenet, men de minste truser skjuler det -Etter KS blir du anbefalt å ikke løfte tyngre enn barnet ditt, pga at såret kan revne. -Noen er oppe og går rett etter at bedøvelsen har gått ut, mens andre må ligge lengre. -fare for ruptur (revning av livmor ved senere svangerskap/fødsel), men ikke spesielt vanlig. VAGINAL FØDSEL: -får virkelig oppleve kroppens krefter og man føler man har gjort noe virkelig stort. -Er stort sett oppe og går rett etterpå,mens noen er så øm nedentil at de ikke klarer det like fort. -Noen kan få plager med urinveislekkasje,bekkenløsning og andre ting etter vaginal fødsel -Du vet ikke hvor lenge og hvor hard din fødsel vil bli. Men det er kanskje noe som gjør det spennende med en fødsel. -Det er den naturlige måten å føde på som vi egentlig er skapt for å klare, men neimen om alle klarer det. Det var det jeg kom på.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #43 Skrevet 7. april 2009 Jeg fødte vaginalt de to første gangene. Hadde en lang og beintøff fødsel første gang, ingen epidural. Andre gangen gikk det kjapt og greit, ingen smertestillende utenom lystgass, det rakk jeg ikke å få. Har vært i fin form begge ganger, til tross for at jeg seriøst trodde jeg skulle dø den første gangen:/ Ikke så mange sting, ble klippet første gangen. Med minstemann ble det keisersnitt seks uker før termin. Var i super form dagen etterpå, men de neste to dagene var rett og slett jævlige pga spinalhodepine, har aldri opplevd maken, kunne bare ligge flatt i senga, kjentes ut som om hodet skulle revne så fort jeg satte meg opp. Fikk komme ned på kirurgisk igjen for "blod patch", de sprøyter inn blod i samme hull som spinalbedøvelsen ble satt, og det hjelp heldigvis umiddelbart. Noen dager etter at jeg kom hjem fra sykehuset ble jeg akutt innlagt med blodpropp i den ene lunga, dagen etter hadde jeg også fått dobbeltsidig lungebetennelse og væske i lungene. Satt rett opp og ned i sykehussenga de fem første døgnene (alt for vondt å ligge, ble et forferdelig press) neddopet på morfin. Klarte ikke å løfte sønnen min fra bagen han lå i, og opp til meg i senga. Så etter den sjauen der, har jeg forbud mot flere barn, jeg kan heller ikke bruke p-piller... Jeg kan forstå at man etter en totalruptur e.l. ikke vil føde vaginalt igjen, men at man ber om ks pga at man er redd for smertene, det fatter jeg ikke. For vi *er* faktisk skapt til å føde barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå