Gå til innhold

Vaginal fødsel VS ks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordeler og ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var forberedt på å bræle meg til ks denne gangen. For jeg synst det er vondt å føde. Umenneskelig vondt.

Men etter å lest på nettet og her inne av alt jeg kommer over har jeg bestemt meg for fødsel.

Skrevet

Fremfall av skjedevegg etter vaginal fødsel

Skrevet

Kan man velge mellom vaginal fødsel og ks?

Skrevet

Nei, du kan ikke velge. Det må være noe medisinsk, f.eks seteleie og trangt bekken.

Jeg har født 3 med vaginal fødsel uten epidural. Vondt ja...men samtidig det mest fantastiske jeg har opplevd. Et vanvittig kick!!

Skrevet

Mye større fare for hengebuk ved ks.

Skrevet

Vaginal fødsel: Risikere plager med underliv

KS: Risikere plager med mage.

Lett valg for min del. (nå er det egentlig for sent for meg da.. har fått skader i underliv)

Når det gjelder hva som er best for baby så er det faktisk mindre risiko å bli født via planlagt KS enn ved en vaginal fødsel.

Et argument som ofte blir brukt er at vaginal fødsel er det naturlige. Vel, det naturlige er langt i fra alltid det beste. Naturen kan være rå og brutal.

Skrevet

Anonym 14.28 igjen

Å ja, jeg fikk mine skader nedentil. Under første fødsel ble jeg klippet ca 5 cm uten bedøvelse, som ble sydd igjen feil, så jeg måtte inn og korrigere i ettertid.

Nr 2 var 36 cm rundt hodet og kom på to pressrier - ikke greit for underlivet. Fremfall av bakre skjedevegg og forminsket mellomkjøtt, hemorrider osv. Men søren det var verdt det likevel.

Nr 3 bare skled ut. Han var bare 3.400 gram, og føltes som å føde luft, hehe.

Nå er jeg ferdig med fødsler. Gubben klager ikke. Kunne jo bare våge, hehe.

Skulle jeg hypotetisk født igjen: VAGINALT så klart. Jeg tror jeg er nesten den største pysa jeg kjenner. Synes det er vondt å gå til tannlegen også. Men fødslene har jeg overlevd. Og klarer jeg det, klarer alle det. Siste fødsel var jeg 35 år også, men gikk greit da og.

Skrevet

Hvilken plager kan man få ved vaginal fødsel? Og hvordan forebygge disse? Og når skaden først har skjedd, hva kan gjøres?

Skrevet

Jeg har hørt at man kan tøye skjeden ved å gni og strekke med en slags olje noen mnd før fødsel. Det er ingen garantier, men dette har jeg tenkt til å prøve denne gangen. sist revnet jeg i tre retninger (bakover, til siden og fremover) og hadde plager med det lenge etterpå.

Første fødsel så klippet de og det var langt bedre følte jeg (de klipper uten bedøvelse). Andre fødsel (mars 08) var det praksis å IKKE klippe men la huden revne slik den selv ville. Det fungerte ikke veldig bra for meg, og er redd for at det samme skal skje igjen (vet ikke om det er samme praksis nå, men går nesten ut ifra det)

Skrevet

Anonym 14.28 igjen.

Du, anonym 15.05, har jo opplevd nesten det samme som meg under dine to første fødsler. Min siste og tredje fødsel gikk kjempefint i forhold - ingen revner og ingen klipping. Jeg hadde på forhånd "tøyd" huden rundt skjeden med en hvetekimsolje jeg kjøpte på apoteket, fra ca uke 35. Vet jo ikke om dette hjalp, og siden lillegutt bare var 34 cm rundt hodet, er jo det mulig grunnen til at det gikk så bra nå.

Under åpningsfasen sa jeg også til jm at jeg var vettskremt for å revne igjen, så hun tok ekstra hensyn med å støtte hodet osv. Fødte ligge/sittende i sengen slik at hun fikk full oversikt.

Etter fødsel er det lurt å knipe mye. Det gjør underlivet strammere, og hvis du er riktig stram kan du faktisk knipe deg til en orgasme, hehe.

Skrevet

Man kan vekge selv om det ikke nødvendigvis er noe "medisinsk". Jeg valgte planlagt ks med nr 2 pga redsel for at det som skjedde ifm fødsel nr 1 skulle gjenta seg.

Og siden jeg har prøvd begge deler, kan jeg uttale meg om tilfeller som mine (med bl.a. store barn): KS er himmelen for både mor og barn i forhold til vaginal fødsel!

Skrevet

vanlige komplikasjoner ved keisersnitt:

arrvev i buken med sammenvoksninger som bl.a kan gi smerter ved senere svangerskap, og vanskligheter med å bli gravid på ny.

Svekning av livmorveggen som kan i værstefall føre til at livmoren revner eller at man får en begrensning på hvor mange barn man kan få.

dessuten er man også ved keisersnitt i faresonen for skjedefremfall, inkontinens osv fordi disse plagene like ofte kommer av svangerskapet som av fødselen.

Skrevet

Leger nekter merkelig nok å informere om fødselsskader og påstår det bare er 2 % som får dette for å berolige folks bekymringer om de spør .

Når sannheten er at så mange som 1 av 3 pådrar seg fødselsskader av en eller annen art. Merkelig er det også at disse ting i forbindelse med vaginal fødsel anses som NORMALT og omtales ikke som komplikasjoner .

Mens hver minste lille filleting med KS omtales som KOMPLIKASJONER ...eks sårinfeksjon,som da også skjer ved rupturskader i underlivet også ...

Skrevet

Til anonym 15:11

Tusen takk for det svaret! :) Jeg er vel egentlig så redd for å revne denne gangen at jeg ble nesten ikke glad når testen viste positiv..

Ingen av mine barn har vært noe særlig store i verken hodeomkrets eller vekt generelt, men å revne 3 steder og klippet ett sted så tenker jeg at arrvev heller ikke tøyes veldig og prognosene blir heller ikke bedre av det :/

Men jeg skal prøve den oljen du nevnte! Var vel det jeg hadde hørt om :) Så får jeg krysse fingrene for at jeg kommer meg gjennom det i ett stykke denne gangen :)

Skrevet

Det er så mye skremselspropaganda når det kommer til ks. Det er ikke vanskeligere å bli gravid etterpå! Det bekreftet 2 overleger, fertilitetsklinikken i Hagesund og min gynekolog som har 30 års erfaring. Dette er bare TULL og skremsel for å føde vaginalt. Jeg hadde hase ks, men det gikk rolig for seg siden det ikke var fare for babyen men jeg har et fint arr, ikke hengebuk som noen mener man får (og jeg og i tillegg ikke akkuratt slank) Kom meg fort i form igjen og syntes ks alt i alt var en fin opplevelse. Jeg kjenner faktisk ingen som har hatt komplikasjoner etter planlagt ks. Men derimot kjenner jeg veldig mange som har hatt komplikasjoner etter vaginal fødsel.

Jeg kommer nok til å prøve meg på vaginal fødsel denne gangen og, men jeg mener om man har grunner fysiskie ller psykiske for ks så er det da ikke riktig å skremme disse kvinnene fra å ta ks! Alle bør få velge det som er riktig for en selv.

Skrevet

Kjenner mange som har tatt ks og ingen som har hengebuk som du kaller det!!!!

Skrevet

Anonym 15.34

Du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om eller du utaler deg på en veldig feil måte. Disse komplikasjonene du snakker om er ikke VANLIGE ved keisersnitt, spør hvilken som helst lege om dette du.

Og du bør leie i lærebøkene som brukes på medisinstudiet står det svart på hvitt at inkontinens og skjedefremfall nesten utelukkende rammer kvinner som har født vaginalt.

Skrevet

var helt jævlig begge deler spør du meg.

Vaginal fødsel, nesten total ruptur. Sliter fortsatt med inkontines. Vondt. Ventet lenge på og bli sydd og endte med vanlig lokal bedøvelse når jeg ble sydd.

KS så datt blodtrykket helt til bunns. Kasta opp på opperasjonsbordet. Spinalbedøvelsen satt ikke skikkelig, så det var et smertehelvete uten ligne når de skulle rense og sy. Måtte være veldig forsiktig når jeg kom hjem, og det var ikke helt lett. Vondt i såret 4-5 uker etter ks.

Skrevet

Anonym 18.45

Så enig som jeg kan få blitt!!!!!! Jeg vet en hel del om dette og det gjorde jeg også klart når jeg var inne til samtale om keisersnitt, det resulterte i at jeg fikk helt annen info enn det virker som andre har fått her inn. Risikoen ved et planlagt keisersnitt er ikke større enn ved en vaginal fødsel verken for mor eller barn.

Skrevet

Jeg har vondt i underlivet nesten 7 år etter vaginal fødsel så de 4-5 ukene med smerter etter ks hadde jeg gledelig byttet mot.

Skrevet

Så rart at rikshospitalet sier det samme som meg...

De er like "vanlige" som det alle keisersnittfanatikere ynder å påstå at komplikasjoner etter vaginalfødsel er.

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=45093&p_prev_id=45067

"En undersøkelse publisert i 2003 viste at 10 prosent av dem som aldri hadde født led av inkontinens. Problemet kan altså oppstå uten å ha bli utsatt for en gravidietet. Den samme undersøkelsen viste at 24 prosent av kvinner som hadde født led av inkontinens, sammenliknet med 16 prosent av dem som hadde tatt keisersnitt. Dette gjaldt uansett i hvilken grad de led av inkontinens."

Skrevet

Den viktigste opplysingen her er: Hver fjerde kvinne som har født vaginalt lider av inkontinens!

Skrevet

Skjedefremfall anses faktisk som en helt normal endring etter en fødsel...

Det viser bare hvor vanlig det er...

Nei, hadde det vært menn som hadde født hadde KS blitt gjort på alle. Fremfall av penisveggen hadde vært katastrofalt og regnet som noe "man bør slippe" i år 2009.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...