LilleTrilleMille Skrevet 4. april 2009 #26 Skrevet 4. april 2009 En av grunnene til dette er at vi er eldre nå når vi får barn enn før. For hvert år går snittet opp. Når kvinner er over 35 år øker sannsynligheten for barn med down fort hvert år som går. Jeg forstår veldig godt at en dame på 40 år ser at hun kanskje ikke har ressurser til å klare å ta vare på og kjempe for et barn med downs. Klart vi kan være politisk korrekte å si at barn med downs har like mye rett på et liv som andre...det er helt klart riktig. Oppi det hele må vi faktisk se på hvor mye mer krevende det er med et barn med f.eks downs, det er ikke barnet som nødvendigvis krever så mye mer...men kampen mot systemet. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor foreldrene blir totalt utslitt og forhold ryker fordi de må kjempe mot systemet hver dag i gjerne 18-25 år. For å få den hjelpen man har krav på og får å få hjelp til tilrettelagt utdanning osv må man i mange kommuner kjempe hele tiden og allikevell ende opp med mindre enn det man burde hatt. Istedenfor å sette spørsmålstegn med de som tar abort for de bærer på et barn med downs, så sett heller spørsmålstegn med kommunene som ikke følger barna opp skikkelig. Alle som har eller kjenner noen som har barn med spesielle behov kjenner til at det langt ifra er god og riktig oppfølging til barna uten å måtte kjempe for det. Det er i mange tilfeller en livslang kamp for å gi det barnet man elsker så høyt, et verdig liv med best mulig utsikter og ressurser.
Pengetreet Skrevet 4. april 2009 #27 Skrevet 4. april 2009 De siste seks årene før jeg begynte å studere, jobbet jeg med funksjonshemmede barn, blandt annet downs. Jeg er helt enig i at samfunnet vårt trenger mangfold og jeg synes det er trist at barn velges bort utelukkende pga downs. Med mindre jeg var i en vanskelig livssituasjon i utgangspunktet ville jeg ikke tatt abort pga dette. Personer med downs har høy grad av livskvalitet (i de fleste tilfeller), de bevarer sitt uskyldige barnehjerte gjennom hele livet og er ekte tvers igjennom Men... Å ha et barn med funksjonshemming er ikke bare slitsomt i forhold til barnet. Alle foreldrene som jeg hadde kontakt med framhevet kampen mot det offentlige som den verste biten. Disse foreldrene kjemper en hard kamp for å få en brøkdel av hva barna deres har krav på. Det er enorm stor forskjell mellom kommunene når det gjelder tilbud og oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #28 Skrevet 4. april 2009 Vanskelig valg ja men jeg hadde tatt abort tvert faktisk.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #29 Skrevet 4. april 2009 DET ER HEILT UMENNESKELIG OG SKRIVE DETTA INNLEGGET. HAR LEST IGJENOM ALT SOM ER SKREVET OG MIN HOLDNING ER DEN SAMME. DOKKE SOM ER I MOT ABORT VEDR DETTA TEMA. DEN DAGEN DOKKE FÅR BESJED OM AT DET BARNET HAR DOWNS. TROR NOK ABORT TANKEN ER STERK DA. KANSJE DEN DAGEN SÅ SLIER DU ELLER MANN MED ØKONOMI, SJUKDOM ,SJUKT BARN OG ETC. TROR ABORT HOLDNINGEN DIN ER NOE ANNET DA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå