Onna Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Kan bruke Otrivin inntil 10 dager. Men jeg sliter med å slutte. Får ikke sove eller spise når det er så tett. Så har begynt på Otrivin for barn mens jeg prøver å trappe ned.
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 tar et spray i ene neseboret nå i 6 mnd er totalt tett vist ikke... ingen som sier de er farlig.. men variere litt på merkene...
*mamzn* Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Har samme problememet her-man blir gaaal av å være tett hele tiden- prata med jordmor å lege å de anbefaler at man tar en dose hver kveld ved behov for å få sove.. er viktigere å hvile!! ble såå glad av den beskjeden er ikke bra for nesa men ingen bivirkninger eller farlig for bebisn
Mamma_til_isabella Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Zymelin er dn eneste nesesprayen det står på pakkningsvedlegget at du kan bruke.SÅ jeg bruker den innimellom når jeg må
Onna Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Det står nå på Otrivin at den kan brukes av gravide. "Kan brukes av gravide og ammede".
Mamma_til_isabella Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Otrivin: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser. Zymelin: Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko Velger heller å bruke en nesespray som kun er lokal! Men begge kan brukes men jeg ville brukt zymelinen!
Onna Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 Aldri hørt om Zymelin jeg. Noen her som har erfaring med Nesehorn? Jeg får skikkelig vondt i bihulene og hodet når jeg prøver. Men bare på den ene siden. Står det skal være behagelig, men det er det så absolutt ikke.
Mamma_til_isabella Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Jeg har det:)Bruker det ganske ofte....brukte det hver dag når jeg jobbet i luften! Pass på at vannet du bruker er lunkent og at du ikke har for mye salt i.Da blir det veldig ubehagelig....Det er ekkelt de første gangene men så blir det bare deilig:)Også så deilig det kjennes etterpå
Onna Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 Men det går det fint på den ene siden. Fra venstre til høyre. Bruker lunkent vann og en måleskje med salt. Men når jeg skal snu og ta fra høyre til venstre, så stopper det opp. Renner ikke ut, jeg får skikkelig vondt i bihulene, bak øyet og i hodet. Tårene renner fordi det gjør så vondt. Så snart jeg gir opp og tar bort hornet og vannet renner ut igjen, blir det straks bedre. Nesen er like tett og jeg må presse vann ut av bihulen. Det kan da ikke være normalt? Vurderer å prøve etter å ha tatt nesespray, men da forsvinner kanskje litt av poenget siden jeg kjøpte den for å slutte med nesesprayen..
Mamma_til_isabella Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 Kan være du er veldig tett på ene siden.Ta spray før du skyller gjennom da!Så det åpner seg litt. Du skyller jo ut alle baselusker som er der ikke nesesprayen kommer til:)Er garantert fordi du er tett sidne vannet ikke går igjennom og renner ut igjen.....prøv med spray så blir det så bra så:)Så skyller du når den har virket 2 min:)
Onna Skrevet 3. april 2009 #12 Skrevet 3. april 2009 Da prøver jeg etter litt nesespray i kveld og håper at det går bedre da.
_Lotus_ Skrevet 3. april 2009 #14 Skrevet 3. april 2009 Et lite ps til dette; Otrivin og Zymelin er det samme, men fra 2 ulike produsenter. Begge inneholder det virksomme stoffet xylometazolin hydrochlorid, og vil derfor ha samme virkning på kroppen. Akkurat som Pinex og Paracet begge inneholder paracetamol.
FruRosa Skrevet 3. april 2009 #15 Skrevet 3. april 2009 Jeg ble overrasket da jeg knapt fikk kjøpt nesespray på apoteket her om dagen. Mitt tredje svangerskap og har ikke hatt behov for nesespray i de forrige tror jeg, hadde derfor ikke satt meg inn i at man ikke fikk ta det. Damen spurte hvor mange uker jeg var og sa at man kunne føde for tidlig av nesespray, men om man holdt seg til minste dose var det greit. Jeg er også potte tett av forkjølse og må ta det for å sove. Ble jo litt betenkt da så jeg spurte legen min i dag, han sa det var liten sannsynlighet for at nestesprayen var "farlig" i normale doser.
Mamma_til_isabella Skrevet 3. april 2009 #16 Skrevet 3. april 2009 Aldri hørt at man kan føde for tidlig når man bruker nesespray....gjaldt det alle typer eller en type?
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 3. april 2009 #17 Skrevet 3. april 2009 hallo føde for tidlig?? jeg har brukt de hver dag av hele svangerskapet.... er 27+6 i dag..... har mye kynnere, men tviler på de er pga nesesprayen.... vist de er fakta må de jo si fra, for da er de jo litt skummelt.....
Mamma_til_isabella Skrevet 3. april 2009 #18 Skrevet 3. april 2009 Jeg også har brukt snutespray hver dag....men aldri hørt man kan føde fortidlig.......det vil jeg vite mer om
Onna Skrevet 4. april 2009 #19 Skrevet 4. april 2009 Det gikk ganske bra i går. Tok nesespray og lot det virke. Så gikk jeg litt imot bruksanvisningen og tok det verste neseboret først. Det rant fint igjennom. Gjorde ikke det grann vondt. Kom nok masse gørr også. Etterpå var det en herlig følelse. Aldri hatt så ren nese før tror jeg. Men ble dessverre tett igjen i løpet av natten.
Veslemus Skrevet 4. april 2009 #20 Skrevet 4. april 2009 Legen min har sagt jeg kun kan ta saltvannsspray. Nesespray skal man være forsiktig med når man er gravid, fikk jeg beskjed om. Men det hjelper med saltvannsspray
FruRosa Skrevet 4. april 2009 #21 Skrevet 4. april 2009 Alt apotekdamen sa var at det er noen stoffer i nesesprayen som kan sette igang fødsel, jeg aner ikke og har som sagt aldri hørt om dette før. På pakningsvedlegget står det at den ikke skal brukes av gravide, ingen begrunnelse. Apoteket jo jo pliktige til å opplyse om "alvorlige bivirkninger". Det kan vel hende at 1 av 10 000 har født for tidlig og de har funnet ut at det er pga nesespray,hvem vet....
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 4. april 2009 #22 Skrevet 4. april 2009 saltvann har null funksjon hos meg desverre, bare nesespray som virker.... hadde saltvann virket hadde jeg heller brukt de... men får bare å vente å se om ungen kommer tidlig da...
Mamma_til_isabella Skrevet 4. april 2009 #23 Skrevet 4. april 2009 Både otrivin og zymelin kan brukes av gravide.Står både i felleskatalogen og på pakken.De går lokalt og er så lite som går ned til fosteret at det ikke er farlig. Eneste nesesprayen du ikke kan bruke er Xolin......... Saltvann har null funksjon når man er drit tett.....
Veslemus Skrevet 4. april 2009 #24 Skrevet 4. april 2009 Dette fant jeg på lommelegen.no: "Hei. Det er nok en fordel å velge en ren saltvanns-nesespray når man er gravid, og å unngå preparater som inneholder slimhinneavsvellende middel – slik som Xolin, Otrivin, Rhinox o.l. Bakgrunnen for det er at disse preparatene inneholder et virkestoff som gjør at blodårene trekker seg sammen, og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken. I Felleskatalogen står det at Xolin ikke bør brukes i svangerskapet. Imidlertid har man ingen holdepunkter for at slimhinneavsvellende nesedråper/spray i vanlige doser medfører noen risiko for fosteret. Som et generelt prinsipp er det allikevel greit å bruke minst mulig medikamenter når man er gravid, og jeg vil derfor råde deg til heller å bruke en ren saltvanns-spray. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet. Vennlig hilsen Dr. Silje Elisabeth Pedersen" http://www.lommelegen.no/331735/nesespray-og-graviditet
Mamma_til_isabella Skrevet 4. april 2009 #25 Skrevet 4. april 2009 Her står det at man trygt kan bruke nesespray http://www.lommelegen.no/334697/alkohol-og-bruk-av-nesespray-i-svangerskapet Når det gjelder bruk at nesespray ved tett nese i forbindelse med forkjølelse, står det i Felleskatalogen at effekten nesespray har, i hovedsak er lokal. Det vil si at av det du sprayer i nesen går svært lite over i blodbanen og over til fosteret. Så lenge du bruker nesesprayen slik det er foreskrevet, ved å spraye et par ganger om dagen maks ti dager sammenhengende, kan du trygt bruke vanlig respetfri nesespray også i svangerskapet. En del kvinner opplever å få en god del tett nese i svangerskapet uten å være forkjølet også. Da kan man forsøke å benytte saltvannsspray eller å kjøpe et "nesehorn" på apoteket og skylle nesen et par ganger om dagen. Som du sier selv, gjort er gjort og det har liten hensikt å bekymre seg. Jeg tror heller ikke du har noe å bekymre deg for. Kos deg fremover i svangerskapet, du kommer nå inn i den beste perioden. Snart begynner magen å synes, og snart vil du kjenne den lille sparke i magen for første gang. Jeg håper du fikk svar på spørsmålene dine, og ønsker deg en fortsatt god jul, et godt nytt år og lykke til videre i svangerskapet. Vennlig hilsen Nora Berntsen, jordmor http://www.babyverden.no/templates/QApage____2835.aspx Svar: Svar: Jeg har erfaring fra mange kvinner i lignende situasjon, og vet at de sliter alle sammen med å overleve uten sprayen. Det står riktignok at den skal brukes med forsiktighet under svangerskap og amming p.g.a. at effekten den har på blodårene som trekker seg sammen. Det står også:” Bruk av terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn som ammes.” Referanse: Felleskatalogen.Du kan med andre ord unne deg en forsiktig bruk og overleve uten tet nese og dårlig samvittighet. Du bør ta kontakt med en øre-nese-hals lege og høre om alternative behandlingsformer etter endt svangerskap. Man kan bl.a. ”fjerne/skrape” neseslimhinnen og oppnå god effekt. Hva med akupunktur nå i svangerskapet? Lykke til videre uten tett nese! Hilsen Monica Xolin er den eneste som ikke gravide kan bruke! men gravide kan bruke både Otrivin og Zymelin.Det står i felleskatalogen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå