Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nøye på ikke å kjøpe forsikringer på tingene våre hvis vi kan klare å kjøpe nye uten at de er forsikret. Derfor sier jeg konsekvent nei til disse trygghetsforsikringene som de vil prakke på oss ved kjøp av nye hvitevarer. (Hvor mye vits er det i å forsikre en vaskemaskin mor fallskade liksom...) Så vi har forsikring på huset, bilen (fordi den er relativt ny), reiseforsikring og innboforsikring. Mannen har en superdyr livsforsikring, og jeg har en standard gjennom fagforeningen.

Når det gjelder barna, tenker vi at vi har råd til å takle det om noe galt skulle skje. Ja, det vil være ille, men økonomien vil ikke være det værste i den sammenhengen. Vi bor i et velferdssamfunn som sørger for et visst minimum for innbyggerne, og det vi måtte behøve utover det, betaler vi selv.

Forsikringer lønner seg ikke i det lange løp for flertallet (ellers ville jo alle forsikringsselskap vært konk), så man bør være litt kritisk til hvor mye penger man putter på dem. Jeg må si jeg reagerte på en ny barneforsikring som kom nylig som skulle garantere barn behandling på sykehus. Ja, for det får man ikke ellers?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Forsikringen vi har på småen koster oss 50 kroner i måneden eller noe, og det syns jeg det er verdt for å vite at vi ikke trenger å bekymre oss om økonomien i tillegg hvis noe skulle skje.

Men det er deres valg :-)

Skrevet

Så billige forsikringer dekker ikke så mye heller...

Skrevet

Vi har heller ikke egen forsikring på barna, ikke fordi vi er fattige og ikke har råd- men fordi det ble tatt opp på god morgen norge eller et program at de ikke var så nyttige som mange tror. Man får dekka det meste av staten om noe skulle skje likevel....

Men det er jo opp til hver enkelt å bestemme for sitt barn.

Skrevet

Tror kanskje at dette med forsikring bør være noe enhver foreldre vurderer selv.

Akkurat _nå_ kunne jeg tenkt meg den forsikringen på mitt barn som garanterer kjap sykehusbehandling.

Pappa har den. Jeg "lo" også første gangen da jeg hørte om den - helt til han forklarte hva den faktisk garanterer.

Blir pappa syk og sykehuset her trenger tid før de kan ta han inn (ventelistetid -ikke ø-hjelp) leter forsikrings-selskapet opp den kjappeste plassen og betaler for å sende han dit. Om det så skulle være i Sverige.

Vi er midt i en slik case nå.Ble utskrevet fra sykehuset her forrige tirsdag med muntlig lovnad om å få komme inn på neste sykehus til vurdering evt behandling innen et par dager.

Et par dager går uten at vi hører noe og jeg starter ringerunden. Da viser det seg at henvisningen fra oss har kommet til feil avd, uten at de på sykehuset har gjort noe med det. Når den endelig kommer på riktig plass, har de ikke anledning til å ta oss inn likevell.

Sykt, men sant!

Så nå går jeg her med ei jente på 1,5år med store daglige smerter og stort inntak av smertestillende.

Hadde vi hatt en slik forsikring hadde sjangsene vært store for at de kunne lett opp et sykehus med skikkelig fagkompetanse på feltet og betalt oss avgårde!

Noen ganger lønner det seg faktisk - det er bare det at en svært sjelden vet det på forhand. & de som aner at det kan skje, får sjelden forsikringen nettopp av den risikoen.

Skrevet

Det er mye bra i dette du skriver, her kan mange faktisk lære noen smarte økonomi triks. Nå er dere også da så pass godt utrustet økonomisk at dere kan takle det hvis det skulle skje barna noe. De med svak økonomi bør derimot forsikre barna.

Vet at mange betaler dobbel avbestillingsforsikring osv. ved reiser. Er mye å hente på å sette seg inn i hva en har av forsikringer og hva en trenger. Husker jeg ble tilbudt en mobilforsikring som ville fort kostet meg mer enn mobilen i løpet av et år, nei takk. Det er jo samme prinsipp som bankene kjører for å binde renta, flertallet taper på dette og bankene tjener penger. Selvsagt, ellers ville de jo aldri ha tilbudt det:-)

Skrevet

Jeg mener ikke at alle bør kjøpe slike forsikringer altså!

Men at de i enkelte tilfeller faktisk kan være nyttig likevell.

Som mor i en slik situasjon er jeg for sliten til å starte hele runder med å lete opp sykehus som kan dette og be om å heller bli sendt dit.

Jeg tror neppe at ejg som enkeltperson har så veldig mange dagene å vinne på det.

Pappa får forresten sin forsikring sponse av firmaet han jobber i.

Nettopp fordi de vil tjene på at ansatte som blir syke eller skader (ikke de med akutte skader som blir tatt som ø-hjelp) seg kommer kjapt tilbake igjen.

Skrevet

Ja, det er sant digger. Man skal for eksempel ta med i beregningen om man kan leve på en inntekt i en periode uten å måtte selge huset.

Jeg mener ikke at alle skal forsikre seg på samme måten som oss, men at folk skal være litt bevisste på hvilke forsikringsordninger de velger.

Skrevet

Og hva hvis barnet skulle bli varig ufør da?

Hvis et barn blir ufør, kan inntektstapet gjennom livet, avhengig av hva barnet ville jobbet med, bli titalls millioner kroner. Folketrygden gir kun en lav uførepensjon hvis barnet blir ufør som følge av skade eller sykdom i oppveksten..

Skrevet

Det er helt sant at det meste dekkes av staten likevel (spesielt de billige forsikringene). Jeg syns likevel de kan gi en liten trygghet å ha forsikring. Det er dumt for som regel er det penger ut vindue. Jeg har f.eks. kjøpt meg en kreftforsikring. En som gjør at jeg får utbetalt 280.000kr hvis jeg får påvist kreft. Jeg tenker at 1 av 3 får kreft så hvorfor ikke jeg. Har en kompis som mistet konen sin i kreft for 3 uker siden. Siden hun fikk tilbakefall før hun hadde jobbet 6 mnd hadde hun ikke rett på sykepenger og deres siste mnd (og nå etterpå) var preget av dårlig ekonomi og bekymringer.

Noen forsikringer er helt nødvendige og noen er totalt unødvendige. Det viktigeste er at man setter seg godt inn i det man velger å kjøpe. Noen går inn i hvarandre og dekker samme ting og man kunde ha klart seg med en billigere forsikring.

Skrevet

En ting alle bør sjekke før de kjøper barneforsikring er hva de faktisk dekker og ikke dekker i forsikringsvilkårene.

Har ikke barneforsikring og ikke hadde vi fått det heller siden forsikringsbransjen ikke vil ha kronisk syke barn og får vi må vi betale i dyre dommer.

Skrevet

Nei, det er mulig en ikke trenger livsforsikring på barna sin. Det vil jo ikke være noe inntektstap å miste et barn. Men hva om barnet skulle bli syk/skadet sånn at det ble handicapet og pleietrengende for resten av livet et det jo greit med litt ekstra penger. Det er ikke så mye å hente fra det offentlige om huset må bygges om eller bygge nytt hus pga rullestol etc. Ihvertfall ikke nok til å kunne komme helt i mål med (om)byggingen av hus. Det er vel her Husbanken kommer inn med en finansieringsplan.... Forsikringen vi har koster 160,- pr mnd for 2 barn. Den har en dekningsgrad på medisinsk invaliditet på inntil 4.000.000,-. Selvfølgelig er ikke sykehusbehandling avhengig om en har forsikring, det har en jo krav på uansett. Men skulle barnet bli lagt inn på sykehus, uansett årsak, utbetaler våres forsikringsselskap oss 500,- pr liggedøgn fra første dag.

Det er jo en privatsak om en vil forsikre barna sine, men det er vel ikke akkurat noe å utsett på prisen på forsikringene... Vi tegner jo gladlig reiseforsikring sånn at vi har trygghet om vi skulle miste/ødelegge bagasjen vår på tur. Hva med barna våre, da???

Skrevet

Det er klart at barna er mer verdifulle enn bagasjen. Jeg må ha uttrykt meg litt klossete dersom du tror noe annet. Problemet med barneforsikringer er at forsikringsselskapene spiller på foreldrenes frykt for at noe skal skje med barna, slik at man ofte kjøper forsikringer som i realiteten er lite verdt.

Og vi har ikke reiseforsikring p.g.a bagasjen, men for å sikre oss i tilfelle sykdom utenfor EU

Skrevet

Bare en liten kommentar først; å sammenligne reiseforsikring med barneforsikring er jo helt ute på viddene. Mister du noe bagasje på reise kan jo denne erstattes av summen fra forsikringsselskapet. Barna kan aldri erstattes uansett hvor mye penger du får utbetalt av forsikringsselskapet. En annen ting er jo at det er så og si umulig å få et barn erklært medisinsk invalid: http://www.dinside.no/111156/verdilose-barneforsikringer

Klart at alle må velge for seg selv, men sannsynligvis vil du komme bedre ut av det ved å heller sette disse pengene på en sparekonto slik at du har en buffer om noe skulle skje en dag. Da unngår du også å støtte opp om forsikringsselskapene som bare er ute etter å tjene penger på andres sorg og elendighet.

Uansett hva man velger er det viktig å orientere seg om hva forsikringen faktisk dekker. Det er mange flinke selgere der ute som vet å spille på engstelige foreldres redsel og samvittighet...

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/strides_om_barneforsikring_og_forsikringsnekt

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=509145

http://www.femina.no/php/art.php?id=299708

Skrevet

En ting til med barenforsikringer er at de ofte ikke dekker kroniske sykdommer hos barn og sykdommer/skader som er "vanlige". Så igjen er det viktig å sjekke vilkårene. Vurderte en stund barneforsikring, men googlet litt på det og snakket med bransjen, men de er som du sier de spiller på frykt for at noe skal skje og at barna evt blir invalide/ufør, men selv der er det en liten fallgruve, for har barnet ditt drevet med sport og blir invalid/ufør og forsikringsbransjen definerer det som ekstremsport så får du ingenting.

Gjest 5 andre
Skrevet

Vil bare føye tll at om barnet skulle bli invalid, er det svært avhengig fra kommune til kommune hvor mye de tilrettelegger for barnet av medisink utstyr. Hørt om par som har flyttet på tvers av landet for at barnet skal få det utsyret det har behov for. Da betaler jeg gladelig litt i forsikring slik at jeg trygger barnet mitt, sånn i tilfelle....

Skrevet

vi har ikke barneforsikring på lille banan, men vi sparer penger til ham. det samme gjør besteforeldrene. jeg har troen på at velferdssystemet kan hjelpe oss hvis det blir noe, utover det får vi betale selv.

Skrevet

Jeg synes det er greit å vite at om mitt barn skulle ødelegge noe DYRT for andre som JEG (altså som ansvarlig for mitt barn) blir funnet skyldig i, er vi forsikret...

Men DET er ikke den viktigste forsikringa...VI har valgt å forsikre våre barn slik at hvis de blir skadet slik at de blir handicapet og ikke fullt ut arbeidsfør som voksen så slipper de å være minstepensjonister fra den dagen de er 18... Som foreldre vil vi ikke være der for de ALLTID....

Livsforsikring har vi IKKE;- om de dør så taper vi ikke økonomisk på det,- heller ikke barna..Skader på hjem pga barna har vi heller ikke...Det var visst bare en liten sum i tillegg til den "uførforsikringa" som dekker opp hvis ungen ødelgger/er skyld i STORE ødeleggelser..(fikk noen eksempler, men husker det ikke..Mulig iv har gått litt fem på der..Men var ikke mange kroner ekstra i måneden da..)

Skrevet

Hovedinnlegger aner dessverre ikke hva hun snakker om. Ta en enkel bilulykke, hvor barna er under 16 år, se for deg at ungene blir uføre.

Da får de standardisert barneerstatning. For å si det på et språk dere forstår: DET ER ET PESS I HAVET. Voksne derimot behandles etter andre regler, og kan få adskillig mer, noe som er sterkt urimelig, men som våre myndigheter hittil ikke har giddet å rette opp i. En ulykkesforsikring kan gi en tilleggsutbetaling som gjør det mulig for barnet å leve et verdig liv.

Og husk, i eksempelet var da var vi på et område hvor skadevolder er ansvarsforsikret. (Bil, remember?)

Hva om en uforsikret unge ramler ned trappa og knekker ryggen?

Skrevet

jeg har forsikret mine barn,for hvis det skulle skje mine barn noe,så vil jeg iallefall ikke tenke på det økonomiske,og heller ta meg av barnet som trenger meg/oss

.øknomi ødelegger mer enn en tror,om en ikke har ting i orden.

Det er like naturlig for meg og forsikre barna,som feks hus og bil.

Skrevet

Vi har heller ikke forsikra barna.. Skjer det noe har vi penger til det uansett.

Er veldig enig med HI er:)

Skrevet

Jeg har forsikring på min. For meg var det avgjørende å få en forsikring som dekker ervervsmessig uførhet 18-67 år. Dersom han skulle komme ut for noe og aldri bli istand til å jobbe vil han hvertfall ha endel i tillegg til minstepensjon resten av livet (regner med å gå noen runder med forsikringsselskapet, men det må man sikkert med NAV også. Vår forsikring gir utbetaling av engangsbeløp og årlig utbetaling i tillegg ved arbeidsuførhet. Hvem vet hvilke velferdsordninger vi har om 20-25 år. Håper jo selvsagt å kaste pengene ut av vinduet her, men for meg er det å ha en sikkerhet i ryggen viktig. Dessuten er vel ikke staten heller kjent for å gi ved dørene.

I tillegg gir forsikringen rett til at han kan fortsette den som livs- og uføreforsikring når han blir voksen, og (et vesentlig poeng for oss) UTEN nye helseopplysninger. Man får veldig fort begrensninger i egen livsforsikring som voksen, man må feks fylle ut visse helseopplysninger fra 10 år tilbake. Hans forsikring vil derimot ta utgangspunkt i det jeg fylte ut for han da han var 3 mnd.

At det følger med en utbetaling ved død på 50 000 betyr i denne sammenheng at man kan ha en verdig og fin begravelse hvis det verste skulle skje:(

Skrevet

Vel. Min eldste som hadde en liten tannskade i fortanna som barn ville nok være fornøyd med forsikringen vi tegnet. Fram til han er 28 skal tannbehandlingen være gratis om noe skjer. Og tro meg. Fortenner er ikke billig:/

Skrevet

Jeg betaler 150 kr i mnd på en forsikring som sikrer min sønn en utbetaling på 3 mill dersom han blir ufør. Det er også en utbetaling ved død, men den er vesentlig mindre, vil dekke gravferdskostnader.

Det minimumet man er sikret er tidvis svært mangelfullt, og man må slåss for det. Jeg velger derfor forsikring :)

Skrevet

Vi har forsikring, ikke for å få dekket våre utgifter ved evt sykdom, men for at barnet skal ha litt ekstra å gå på hvis det får en kronisk sykdom/skade som gjør at han får problemer i arbeidsmarkedet når han blir voksen.

Jeg ble sterkt anbefalt å skaffe barneforsikring av sjefen min... et av hennes barn fikk en kronisk sykdom, som dessverre det var et unntak for i akkurat den forsikringen hun hadde på ham. Så man må lese vilkårene nøye!

For meg blir det litt meningsløst å forsikre katta og bilen men ikke babyen! Men man trenger ikke overforsikre seg, heller... De ringte fra de Sandberg-folkene i går, og ville prakke på meg barneforsikring...Da jeg sa at vi allerede hadde, sa hun at deres forsikring var så billig, så vi kunne jo ha begge to! NEI TAKK til dobbeltforsikring! Da la jeg bare på. Grrrrr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...