Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Mannen min fikk i forrige uke oppsigelse fra jobben. han tjener godt, men dessverre så er bransjen han jobber i en av de usikre i disse periodene. Ettersom han tjener best av meg så vil dagpengene gjøre at dette merkes ekstremt godt. han tjener 800.000 i året og med dagpenger har vi funnet ut at han vil få utbetalt ca 17000 i måneden. Det er jo nesten ikke noe av hva han har utbetalt. Han er nå såpass langt nede at han nesten ikke har spist eller drukket i helgen, han sa han skulle dra til legen og få innsovningspiller så han kunne sovne inn i det stille. Ungene har han selvsagt ikke fortalt dette til, men jeg er dypt bekymret. Er det noen som kan si meg om han f.eks kan bli sykemeldt? Da vil han i det minste får litt mer utbetalt enn de usle dagpengene fra nav. Er så redd han skal finne på noe som ikke er lurt, har forsøkt og oppmuntre han til og søke nye jobber, men det er han enda ikke moe spes motivert til. Aner ikke hva jeg skal gjøre, griner hver kveld når jeg skal legge meg fordi jeg er så bekymret for fremtiden og ungene våre. Akkurat nå skulle jeg pokker med ha ønsket at både politikere og flere til ble både permiterte og oppsagte. Venninnen min har gått fra sin mann pga denne finanskrisen fordi han ble så deprimert, nå er mannen innlagt på psykriatisk fordi han forsøkte og begå selvmord. Fint om noen kunne lagt dette ut på skravle også for meg, trenger støtte og trøst nå!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Dere vil nok merke at dere har mindre og rutte med.. Men.. 17000 er ikke lite.. Dere kan fint overleve på 17000.. Dere må bare endre forbruksvaner. Dere trenger ikke biff hver dag, men litt andre ting. 17000 er levelig.. Det er like mye som jeg tjente for ett par år siden.. OG jeg klarte meg fint. Er synd at han har mistet jobben, men bedre tider kommer, og det vil en jobb og. Han må ikke gi opp, men se på dette som en utfordring og finne noe annet.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Utfordring? Jeesus når mannen har hovedinntekten og de kanskje har boliglån på noen millioner, samt faste utgifter som strøm. telefon, bensin, forsikringer etc.. Hva skal de gjøre synes du over her? Prostituere seg??
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Hva de bør gjøre? Er jo ikke mye annet de kan gjøre enn og endre vanene sine, spare der de kan spare.. Og leter etter en ny jobb.. Har de mye lån så får de kanskje utsette lånet ett par mnd med og bare betale rentene. Er mange muligheter vis man virkelig vil! Det hjelper hvertfall ikke grave seg ned og håpe på det beste.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Ja, dette innlegget ditt, Ano 15:03 hjalp dem sikkert veeeldig!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Få ham til lege, endel menn tåler dårlig slike forandringer. Økonomi kan ramme dem hardere psykisk enn om de mister et barn eller kona faktisk. Høres brutalt ut, men sånn er det bare. Jobben er identiteten for enkelte, og uten jobben så føler de seg ikke som hele mennekser. Få ham til å søke andre jobber, det finnes alltid en løsning for den kreative. En periode må man kansje legge om livstilen også, men det klarer de fleste.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Føler med dere. Denne krisen er forferdelig. Mannen min jobber også i en utsatt bransje, og er glad han fremdeles har jobb, selv om den er dårlig betalt. Han tjener så vidt litt mer enn det din mann vil få i dagpenger. Jeg tjener enda dårligere, men vi klarer oss foreløpig. Men med dagpenger hadde det blitt riktig ille. Snakk med banken om utsettelse på lån/avdrag. Kan dere selge en bil? Stopp evnt avtaler på treningssentre hvis det går. Kan dere selge båt eller campingvogn? Kan møbler eller klær legges ut på finn? Avlyse ferieturen, eller velge et billigere reisemål? Han bør komme seg til legen. Tipper han får sykemelding veldig greit når han er så deprimert, og sykemelding burde gi bedre penger enn dagpenger. Ikke gi opp. Krisen rammer den du minste skulle ane.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 "usle dagpenger fra NAV".....17 000 må dere jammen klare dere på. Ja kanskje må dere selge huset og finne noe billigere, men sånn er livet. Isteden for å grave seg ned, bruk energien til å finne ny jobb. Det er vel en krise dere går gjennom, men det finnes værre ting som kan skje!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 nå ble jeg faktisk litt provosert! "usle penger fra nav"??? her tjener sambo 17000 og jeg 15500 og vi klarer oss helt fint! hvis dere har et boliglån dere ikke får betalt så søk om å få betale bare renter noen måneder eller selg og flytt til en rimeligere plass! vi har kån på 1,6 millioner pluss husleie på nesten 4000. beklager hvis jeg høres litt kvass ut, men ærlig talt! ta dere sammen! her er det snakk om prioritering! beklager at mannen din er deprimert, men kanskje dere bare har godt av å se at penger ikke er alt?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #10 Skrevet 30. mars 2009 Vi er i akkurat samme situasjon, mannen min er også uten jobb nå pga finanskrisen. I hans bedrift var de over 200 ansatte, nå er det under 70 stykker igjen! Mannen min er også hovedforsørger, og det er mange tusenlapper mindre i måneden å rutte med nå, men det går. Vi har fryst boliglånet så vi betaler bare renter, og vi sparer der vi kan. Har begynt å handle bare en gang i uka, sagt opp abonnementer på blader, bokklubber osv. Man bruker faktisk penger på mye unødvendig drit, og det blir penger av det.. Er ikke nødvendig å handle klær, interiør osv det neste halvåret heller, vi har stort sett det vi trenger allerede. Jeg forstår at mannen din har det tøfft nå, mange mennesker har altfor stor del av selvfølelsen sin forbundet med jobb. Mannen min har tatt det helt anderledes, etter 10 år i samme bedrift ser han dette som en gylden mulighet til å se hva andre ting livet kunne ha å by på. Han har søkt masse jobber, og allerede takket nei til en faktisk (ble litt for lang reisevei), men han ble tilbudt høyere lønn enn han hadde fra før. Han har også vært i møter med kommunen om støtteordninger for å starte eget selskap, han bobler over av energi, for tidene skal jo snu engang igjen og da er det om å gjøre å ha alt på plass. Han har også tatt på seg noen 2-3 ukers jobber gjennom bemannnings og rekruteringsbyråer, litt "konsulentarbeid". Min høyt utdannede (men handy) mann har også tilbudt seg å male huset til naboen for "polakkpris" til sommeren Så vi har det egentlig helt greit vi, selvfølgelig må vi tenke oss om før vi handler om dagen, må velge billigere løsninger enn vi er vant til. Men det trenger ikke være noen livskrise å miste jobbe, kanskje kommer det noe positivt ut av det.. Kanskje mannen din trenger hjelp til å se det, en time hos legen kunne kanskje være på sin plass. Eller hva med en samtale hos nav, det sitter faktisk kompetente mennesker der også som kan gi noen råd, de får mye pepper om dagen, men alle er ikke like ille. Masse lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 Jeg forstår at det er vanskelig for HI og mannen hennes, men samtidig kjenner jeg at jeg blir litt provosert over at hun klager på at de "bare" får 17 000 fra NAV i tillegg til hennes lønn. Nordmenns levestandard har vært kunstig høy de siste par årene, og da vil det selvsagt komme en slik reguleringsperiode, selv om det ikke er noe ålreit. I USA er det flere i HIs situasjon som har blitt hjemløse av dette, så de kan jo prise seg lykkelige over at de blir tatt hånd om av staten uansett. Vi har det så godt i Norge at vi vet det ikke selv!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Det er litt trist at dere baserer dere på en 800 000 kroners intekt. Det er nemlig ikke nødvendig å skaffe seg utgifter på nøyaktig samme nivå som man tjener. Selg huset, kjøpe noe billig. Puss opp etter som dere har råd. Dere sulter ikke i hjel. Folk som forlater partnerne sine når de har problemer både psykisk og fysisk har jeg ingen sans for uansett. Så jeg syntes du bør kvitte deg med de venninnene dine som gjør sånn. Hvem trenger å bare ha med seg medgangssuportere i livet?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #13 Skrevet 30. mars 2009 Sjekk om dere har noen form for forsikring på huslån, kredittkort, billån osv som dekker avdragene dersom man blir arbeidsledig! Be banken om avdragsfrihet på huset inntil mannen din er i ny jobb- dvs at dere bare betaler rentene hver måned. Hør med kreditorer på andre lån om dere kan gjøre det samme. Selg det dere ikke trenger som ekstra bil, båt, barneutstyr, m.m. Og minn mannen din på at det er mange i samme situasjon nå, men han finner garantert snart noe om han etter sørgefasen er over, setter i gang. Selv om 2 av 5 firmaer nedbemanner i disse tider, oppbemanner 1 av 5..! Det fins lys i tunnelen, og mange firmaer kan helt sikkert ha bruk for hans kompetanse- selv om det kan være på en litt annen måte enn stillingen han har hatt til nå.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Hi her, ja jeg er i jobb selv, jobber som sykepleier i 75% stilling. Er sikkert noen som sier at jeg kan påta meg masse ekstravakter nå, men det kan jeg dessverre ikke fordi jeg er 25% ufør pga en ulykke i min forrige jobb. Vi har også 3 barn og ta oss av og det blir ikke lettere med en pappa som ikke fungerer i det daglige, han har tross alt jobbet i samme bedriften i 12 år! Er jo greit for dere som tror det bare er og kutte ned på forbruket, dvs vi har bare en bil og det er firmabil og den må jo innleveres når han slutter i jobben han har! Og kjøpe en ny er ikke aktuelt og bil er vi avhengig av for det er over 1 mil til min jobb og ta buss da må jeg stå opp midt i natten! Vet ikke hvordan vi skal praktisk gjennomføre dette, og låne penger av familie ønsker vi ikke og søke lån i banken til bil nå som han er sagt opp er heller ikke noen gunstig løsning.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #16 Skrevet 30. mars 2009 Hvor mye har dere i lån da? Hvor vi hadde klart oss godt på summen du skiserer, men så har ikke vi kjøpt over evne eller pusset opp hvert halv år heller.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #17 Skrevet 30. mars 2009 Med en såpass høy lønn er det nødt til å være en mann med en viss kompetanse, kontakt bemanningsselskapene, det er mange bedrifter som bare leier inn arbeidskraft i disse dager.. Mannen min er permitert pga krisa, men har jobbet ca 50% likevel, hans egen bedrift leier han inn uten å avvikle permiteringen. Så lenge han passer på å ikke jobbe mer enn 50% mister han ikke dagpengene heller. Det er lett å se seg blind på alle problemene som tårner seg opp, men løsningene er der, dere finner ut av det. Dere må bare tenke litt anderledes og finne løsninger. Det går mot lysere tider, kjøp deg en billig moped da vel, innen neste vinter bør mannen være i jobb igjen.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #18 Skrevet 30. mars 2009 synes det blir litt feil dette her altså... så klart vil der merke at det blir mindre og rutte med i løpet av måneden. men med hans 17 tusen og din inntekt s vi jeg si at deter ganske gjennomsnittlig mndlønn på dere.. det er absolutt ikke slik at dere ikke vil greie dere... og dette er bare en overgangsfase, til han får seg jobb..vil tro han egentlig ikke har vanselig for å få seg en grei jobb, men han må jo reise seg igjen... det er jo mulig å fryse lån og div mens dette pågår...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #19 Skrevet 30. mars 2009 hvor mye får du i måneden da? gjett hva jeg og samboer skal klare oss med til neste år da?! 16000 tilsammen og da skal vi klare å forsørge oss selv og en nyfødt! med forsikringer, lån på bil, husleige, strøm, bleier, mat, klær til den stadig voksende babyen!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #20 Skrevet 30. mars 2009 men vi er begge inn for de og sparer der vi kan spare! also temmeli lite, men vi skal klare det!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #21 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er faktisk veldig enig i det mange skriver her jeg HI. 17 000 kr er bra det, mange har det som hovedinntekt på en 100% stilling. her tjener sambo 19 000 og jeg har bare 6000, vi har huslån, billån og 20 000 i smålån, jeg kjører 14 mil hver dag for å komme meg til å fra skolen å innom barnehage. når alt er betalt sitter vi igjen med 9000 kr, noen ganger mindre. og vi klarer oss fint. vi har alt vi trenger, kan gå på kino om vi vil, barna har klær og alt, og mat har vi også. det går faktisk ann å leve på litt mindre enn dere er vant til. for på meg så virker det som dere er godt vante alle 5. banken er behjelpelig meg at dere får betale bare renter på lånet en periode, der kan dere spare mange lapper. ellers er det bare å spare inn på det dere kan, dere har mye penger i forhold til mange. når det gjelder mannen din, så tror jeg han bare må innse at sånn er verden, ingen vits å grave seg ned å sippe fordi. mange som må leve på dagpenger nå for tiden, hvorfor skulle dere få jukse dere til ekstra penger på falsk sykemelding? ta dere sammen!!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #22 Skrevet 30. mars 2009 Kjære HI- skjønner dere synes ting ser svart ut nå, men det ER IKKE DET!!!!!! Masse løsninger på dette, man kan ikke sette seg ned og vente på å dø- det er flust av veier dere kan løse dette med! 1) Få avdragsfrihet på huslånet, og utvid nedbetalingstiden på lånet deres. Vi hadde kort nedbet.tid i fjor, samt ikke avdragsfrihet og var da oppe i 15 000 i måneden kun til banken. Nå har vi avdragsfrihet, utvidet nedbet.tid OG pga lav rente, betaler vi nå kun 6 300 i måneden! det er en viss forskjell (har 2mill i lån). 2) Dere har ikke råd til å være stolte nå. Lån penger av familien til en BILLIG bil, bare så du kommer deg til jobben!! det er fokuset, drit i hvordan den ser ut, poenget er at den går! Vi gjorde det, lånte 35 000 av svigermor til en bil som har gått som ei klokke i 3 år. (Kanskje mannen din også får sluttpakke dere kan bruke litt av) 3) Mannen din må få seg ny jobb, hvilket kan ta tid. I mellomtiden har dere ikke tid el råd til å være kresen. han kan registrere seg hos et vikarbyrå, f.eks Extra personell, der han raskt kan få vikariater (mens han søker jobber), og dermed raskt penger. De har spesialisert seg på IT- og akademiske oppdrag, så han slipper å sjaue:) 3) Endre levesett. Kjøp billig mat, let etter salg, store kvanta. 4) få mannen din til legen- men ikke for å få innsovningspiller. Han trenger henvisning til noen som han kan prate med og som kan dra ham opp fra hullet han er i!! Veldig egoistisk å se kun sin egen smerte og ikke tenke på at man har kone og barn å ta seg av, men slik er det dessverre å være deprimert. Han må få hjelp. 5) har dere studielån, så søk om renetefritak evt betalingsutsettelse for en periode Dette går, ingen bukker under pga at man blir overtallig i Norge i dag, så bra ordninger har vi! og vet du: 17 000 kr i mnd, det er MER enn jeg og sambo levde av TIL SAMMEN med et barn i flere år som studenter! Tok ekstrajobb i blant, jeg jobbet tom et par uker på dagsen da det var på det trangeste (sjauing, penger i handa når du går for dagen) og pantet flasker.. det gjelder å se løsningene, selv om jeg skjønner at mannen din synes dette er forferdelig. Han får seg en annen jobb!! Klem
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #23 Skrevet 30. mars 2009 Du får unnskylde meg, men jeg har ingen medfølelse med mannen din jeg altså, noe så patetisk og hjelpesløst... Verden går da ikke under selv om man må leve på litt mindre penger en periode, kanskje man til og med har godt av det. Vi er noen overforbrukere de fleste av oss så vi har ikke vondt av å måtte stoppe opp og tenke litt av og til! Verden går videre den, akkurat nå er økonomien nede i en bølgedal, men det kommer ikke til å fortsette sånn. Ting vil selvfølgelig ta seg opp igjen, mannen din vil selvfølgelig finne seg en ny jobb, ingen grunn til å legge seg til, ingen har fått en dødelig sykdom eller noe annet forferdelig som det ikke er mulig å gjøre noe med.. Dere har det godt, og nå er det deres tur til å oppleve en fartsdump i livet deres. Vær sjeleglad for at det ikke var noe værre enn å miste jobben, jobber finnes det mange av! Og bare for å ha sagt det, mannen min har også mistet jobben og får nå bare drøye 60% av sin vanlige lønn fra nav, i tillegg er jeg i svangerskapspermisjon og får bare 80% av min vanlige lønn. Det utgjør MANGE tusen kroner i minus hver måned så vi har virkelig måttet forandre på levesettet, senke kravene, ta en samtale med banken osv vi også.. Dere er ikke alene, og det er ikke synd på oss, vi har det fremdeles godt, vi har bare litt mindre penger en periode. Vi sulter ikke ihjel om vi må velge det billige kneip-brødet på Rema fremfor det dyre "hjemmebakte" hos bakeren en stund. Ikke dør vi av skam om vennene våre må se oss i et billig gammelt skrap av en bil heller.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #24 Skrevet 30. mars 2009 Dette er ikke så ille. Det som vgjør om det er ille eller ikke kommer an på størrelsen på boliglånet, eventuellt billån. Tidligere har dere levd innenfor evne, mannen har tjent godt. Nå må forbruket kuttes for dere har lavere inntekt. FØRST AV ALT MÅ HAN REGISTRERE SEG ARBEIDSLEDIG FRA DAG 1. Det heter dagpenger, og det blir kun utbetalt dagpenger så lenge han er registrert arbeidssøker og han SENDER meldekortene sine. Han får trekk for over en uke om han sender inn for seint iforhold til den dato som står på nettet. Så må dere se realistisk på livet. Huset er den aller viktigeste utgiften dere har så vel som støm, og mat. Dessuten MÅ skatteprosenten justeres til rentenivå og til ny inntekt. Det vil frigi mye penger. Dere kommer til å ha inn en 35.000,- eller noe der omkring med barnetrygd?? Om dere rentebetjener lånet, kutter avdrag i en periode får dere ned den utgiften og kan bruke mer på strøm, mat og annet nødvendig. Rentebetjene et lån på 3 mill er nede i 12.000,- Dere bør ha 8000 til å leve for, i bensin og mat mellom dere. Så må dere tenke et par tusen til hvert av banra dere har. Om dere her ikke har andre lån eller barenbidrag utgift så skal det gå greit. Si opp medlemskap i bokklubber, blader, treningsstudio, alt som spiser bort store deler av lønn hver eneste måned. Telefon, TV og internet er også utgifter en kan kutte mye på. Det samme gjelder mobil utgifter. Har dere andre lån, så inngå nedbetalings avtaler, utsettelser om dere kan. Husk å betale alle regninger som forfaller, om det er egenandeler, bompengering, renovasjonsavgift og forsikringer. Bare fryse ned ulike kreditter. Har dere lån på bil bør den også betjenes. Så er planen klar og ting ligger fint til rette for å aktivt gå inn for å søke ny jobb. Først snakke med banken og få utgiftene ned. Det ordner seg helt fint skal du se. :-)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #25 Skrevet 30. mars 2009 Dette fortjener dere etter å ha levd så skjødesløst som dere må ha gjort... han har tjent 800 000 kr og du har 755 stilling- altså tjent ganske greit. Og bare hatt firmabil - så nå kommer ikke du deg på jobb?? Brukte ikke han firmabilen selv han da eller? Har dere virkelig ikke lagt av NOEN sparepenger med den inntekten der? nei, ikke tenk mer problemer nå, innse at dere har vært dumme og finn løsninger! Mange er værre i det enn dere.. Min mann ble også arbeidsledig nå og vi venter trillinger til høsten!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå