Gå til innhold

Jeg har spist spekemat...og er 33uker gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stemmer ikke at risikoen er borte selv om det fryses. Bare så det er sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må spise det som ikke er anbefalt i svangerskapet. Det er ikke hysteri, men kunnskap!

Det er tross alt bare snakk om 9 mnd.

Skrevet

Hvor har du fått det fra at risikoen ikke forsvinner ved frysing? Parasitten dør nemlig ved frysing, men fryseren må holde -18 grader og det skal ligge der i min 2 døgn.

Bakterier dør ikke ved frysing, men toxo er en parasitt og ikke bakterie.

Skrevet

Sug lut: Morsom du! Ville vel ikke snakka så høyt om sosiale antenner. Tydelig at du aldri har eller vil få det. Nicket ditt + alle dine idiotiske innlegg taler for seg!

Skrevet

Jeg har spist spekeskinke så det har kommet ut øra i mitt siste svangerskap.

Jeg husket nemlig med skrekk mitt første svangerskap, hvor jeg, gal og gravid, satt og hyltuta fordi jeg hadde så lyst på spekemat.

Så kjøpte jeg inn store kvanta, kasta det i storfryseren og var klar for nytt svangerskap:) De fleste slag med ferdig oppskåret spekeskinke som selges i Norge og er norskprodusert er fryst før de blir solgt i butikk, og slik har man en liten ekstra "trygghet".

Jeg mener forøvrig også at anbefalingene som finnes for svangerskap helt klar bør følges.

Skrevet

Kan man ikke???? Oooops...

Skrevet

Ja, der har du et poeng...

Men på den annen side, hvorfor ikke? Jeg har plass i fryseren, det gjenstår det bare å få tak i jævelskapet!

Skrevet

Signerer tillab på den siste setninga der. Man er jo ikke gravid så store deler av livet (ja, enkelt unntak har vi jo da, som Oktavia ;) ), og det bør ikke være SÅ vanskelig å følge anbefalinger.

Min jm sa i mitt første svskap ifra på første kontrollen; du kan spise og drikke som før, men hold deg unna alkohol, tobakk, tunfisk, upasteurisert ost og spekemat som ikke har vært 2 døgn i fryseren.

I og med at det var det eneste hun noen gang sa at jeg skulle holde meg vekk fra, antar jeg at det er en grunn til at hun sa det.

Det er også en grunn når Mattilsynet sier noe slikt. Men om noen mener at de vet bedre enn myndighetene.... jaja.

Skrevet

Jeg klarte ikke å holde meg unna spekemat, men puttet det i fryseren først:)

Spekemat og seigmann!! (lizzom!) haha

Skrevet

jeg er kjemopeglad i spekemat, da jeg var gravid tok jeg og stekte det i ovnen til de ble sprøe og crispy. nam. Det er vel trygt med gjennomstekt spekeskinke;) hehe?

Skrevet

Ergo burde alle over en viss alder avstå fra å få barn... hvorfor ta noen sjanser liksom......

Skrevet

Ved spekemat er det listeriabakterie en er redd for, ikke toxo. Som regel går det jo bra. Det skjer jo ingenting dersom maten ikke inneholder bakterien, dersom en er så uheldig å ha fått infisert mat stiller det seg jo annerledes.

Du som var redd for myke oster, de fleste oster som selges i Norge er pasteurisert og er trygge å spise.

Skrevet

Oi, det med ostene visste jeg ikke. Sist jeg var gravid, for 3 år siden, var pasteuriserte oster ok.

Skrevet

Nye anbefalinger. De siste forekomstene av listeria ble funnet i camembert. Det var to tilfeller av dette da jeg var gravid i 2007, og etter det siste hvor pasienter på Rikshospitalet ble smittet, ble det frarådet å spise sånne oster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...