Gå til innhold

Jeg har spist spekemat...og er 33uker gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan skje egentlig? Var vanlig spekeskinke jeg spiste. to små skiver spiralloff og eggerøre oppå...klarte bare ikke å dy meg...

Huff...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Gompa spekeskinke hele sv.skapet jeg :)

Skrevet

Åh, så godt å høre. Jeg prøvde å motstå det, men greide ikke, var bare såååååååååååå lekkert koldtbord...hehe

Skrevet

Du kan smittes av toxoplasmose. Toxoplasmose er vanligvis symptomfritt hos mor, men kan gi fosterskader dersom du smittes for første gang under svangerskapet.

Sjansen for smitte er ekstremt liten. De regner at 1-4 promille av norske gravide smittes i løpet av et svangerskap.

Skrevet

Har du hatt katt er du stort sett immun.. tror jeg!! Tror ikke det er så stor risiko for å få det her i Norge... Tror det er verre å spise viltkjøtt..

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Trenger så absolutt ikke være immun selv om man har katt. Jeg har hatt katt i mange år samt alltid kost de med ansiktet mitt. Er ikke immun.

MEN når det er sagt så er det nok ganske mye som skal til for at mn blir smittet av det!

Skrevet

Jeg spiste mye spekemat i svangerskapet, ingenting skjedde.

Skrevet

Jeg har ikke katt...

Eller det er en katt her nå, på helgebesøk, han drar hjem imorra. Jeg koser han ikke med ansiktet, og jeg tar ikke i kassa hans engang.

Får håpe jeg ikke er i den promille delen som får noe trøbbel av 2 små runde skiver med spekeskinke.

Skrevet

Spiste spekemat/røkelaks/ikke gjennomstekt biff i alle mine tre svangerskap og har tre perfekte barn! Må bli slutt på dette hysteriet ang hva man kan spise i svangerskapet!!!!!!

Skrevet

Prøv en toxo-sa og se om du er like tøff i trynet. Eller prøv å få et multihandicappa barn fordi du absolutt skulle demonstrere din ikke gjennomstekte overbevisning.

Skrevet

Selv om det går bra for noen, trenger det ikke gå bra for alle. Hvorfor gamble?

Skrevet

Det skal liksom være så kult å gå helt imot anbedalingene og ikke bry seg. Jeg har ei venninne som ikke brydde seg særlig om dette med alkohol - og sønnen hennes utredes nå for FAS. Hun er litt mindre tøff i trynet.

Ellers mener jeg ikke vi skal være helt hysteriske - men hvorfor ikke benytte oss av den kunnskapen vi har i dag? (Tenker da ikke på å spise to skiver med spekemat i løpet av et svangerskap).

Skrevet

Nettopp. Det er et stort felt mellom hysteri og idioti.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre motsatt av det som er anbefalt. Det er jo en grunn til hvorfor de ikke anbefaler å spise dette i svangerskapet. Jo det kan gå bra, men hva med den ene gangen det ikke gjør det.

Skrevet

Anbedalingene ja... litt tett i nesa her...

Skrevet

Har de funnet ut hvor e collien er hene, eller er det fortsatt mulig den er i spekematen?

Ellers kan det være toxoplasmose i spekemat.

Jeg har hatt katt i hele min oppvekst men er ikke imun mot det.

Nå har du jo allerede spist disse skivene, men du trenger jo ikke spise mer før etter ungen er født. Er jo ikke så lenge igjen nå.

Skrevet

Nei, skal overhodet ikke spise flere skiver med det, angrer endel, men når det lå der på det lekre fatet sitt, og jeg som er så svak for spekemat, da greide jeg ikke dy meg...

Men som du sier, ikke lenge igjen og jeg greier det helt fint ellers, har jo greid det helt til lørdagen så.

Skrevet

Vet hva du snakker om skjønner jeg. Prøv å frys matvarene på forhånd, så er ikke dette en problemstilling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Gjort er gjort. Hvis du er bekymret kan du ta en ny test for toxoplasmose om et par ukers tid. Hvis du er smittet under svangerskapet kan behandling redusere faren for at fosteret blir smittet. Siden jeg reiser mye i svangerskapet tar jeg test ca hver sjette uke.

Skrevet

Jeg hadde spekemat orgie når jeg kom hjem fra sykehuset:o)

Nam Nam

Nå venter jeg bare på å bli ferdig med ammingen så jeg kan lage hvalbiff :o)

Har den klar i fryseren allerede.

Skrevet

Ja, du sier noe mphs, jeg skal ha en stor runde med spekemat og mykoster til den store gullmedalje :-D Nam nam.

Skrevet

luna08: Knakk du de sosiale antennene da du fødte eller da du BLE født?

Skrevet

Hvalbiff kan jeg holde meg unna, men spekemat og mykoster...mmmmmm.

Skrevet

Jeg var selv en smule hysterisk og redd for toxo under svangerskapet, så rørte verken spekemat eller salami...Meeen, så tenker jeg; det er jo så og si ingen i Norge (som ikke har katt), som er smitta m toxo, selv om man spiser masse spekemat, rødt kjøtt osv til vanlig..Så sjansen for å bli smitta er nok i realiteten minimaaal her til lands=)

Skrevet

om du fryser spekeskinken først så er det ikke noe farlig å spise

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...