Abracadabra Skrevet 31. mars 2009 #26 Skrevet 31. mars 2009 det er godt å tenke på at vi er med på å redusere bossmengden ja! jeg leste mye før jeg byttet over til tøybleier, for i utgangspunktet tenkte jeg også at ekstra klesvask gjorde at det ikke var noe særlig mer miljøvennlig...men etter hvert som jeg leste så jeg at i hvert fall i norge hvor strømmen er "ren", og hvis man bruker sunn fornuft, så er det bedre å bruke litt mer strøm enn å øke mengden søppel! jeg vasker kanskje en ekstra maskin hver tredje dag, så det er ikke mye ekstra strøm det går... jeg kom også over et par artikler hvor det sto at man regner med at papirbleier tar ca fem hundre år på å brytes ned i naturen. men det er jo ingen som vet, for det er jo bare ca femti år siden papirbleiene kom! det sto da at "tenk på det, hver eneste papirbleie som er blitt brukt noensinne ligger fremdeles i en søppelfylling et sted..." litt overdramatisk ja (siden mange sikkert er gått i forbrenningsovner), men like fullt en tankevekker. jeg har ikke klart å finne et entydig svar på at JA det er mer miljøvennlig med tøybleier, men etter myyyye lesing fant jeg ut at det var tøy min samvittighet likte best. klart at tøybleier er jo ikke for alle, det står på de fleste tøybleiesidene at de aller fleste barns hud liker tøy bedre, men noen gjør det ikke - og det må jo ikke bli "tøy på død-og-liv", heller! men det er kanskje ikke så dumt å forsøke, hvis man er interessert. lykke til alle sammen!
Ola Skrevet 1. april 2009 #27 Skrevet 1. april 2009 Hei! Tusen takk for mange tips her inne, er meget overbevist om at jeg skal prøve tøybleier ja...i tillegg har jeg lest at når det gjelder guttebabyer, så er tøy bedre pga sedkvaliteten kan forringhes ved bruk av engangs bleier pga at det er 1 grad varmere i dem enn i tøybleier, kanskje derfor vi har dårligere sedkvalitet i den vestlige verden...hvem vet.. Det står ingenting på gronnhverdag sine sider ang refundering av penger til tøybleier, heller ikke startpakka i Trondheim..noen som vet? og noen som vil selge meg brukt/ubrukte bleir? Resilkulering sjøh!
Abracadabra Skrevet 2. april 2009 #28 Skrevet 2. april 2009 du har rett, det var litt kronglete å finne frem på gronnhverdag.no, men hvis du klikker på "barn" og så blar nedover til du kommer til siste nyheter, og så blar nedover til du finner en artikkel som heter "får sponset tøybleier" (23.2.2009)...der kommer en liste. fant ikke tr'heim da...men renovasjonsselskapet der har sikkert egen hjemmeside, og der står det sikert noe! lykke til da, håper du blir overbevist du også
soleia Skrevet 2. april 2009 #29 Skrevet 2. april 2009 Ola har vore innom fleire sider,men kan desverre ikkje sjå at Trondheim sponsar tøybleier. Ser ut som ein må bu nord om fylkesgrensa for å få det. (Steinkjer m fl) Men du kan jo sende forespørsel til renovasjonsselskapet, om mange spør vil dei nok ta det opp til vurdering. Du kan jo nemne at i Bergen får me dekka inntil kr 1000,- ved framvising av kvittering, og dei kan vel ikkje vere så mykje dårlegare i Trondheim? ;-) Er bruktmarked inne på www.tettinntil.no og du kan finne ein del bleier på Finn. Vil anbefale å lese litt på tettinntil om kva bleier folk anbefalar og ikkje. Er ein temmeleg stor bleiejungel! Ein må gjerne teste ut fleire for å få noko ein likar, dumt å kjøpe ein full pakke med noko som ikkje fungerar så godt og miste motet, sjølv om dei fint let seg selge. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå