Gå til innhold

Tøybleier vs. vanlig bleier???

Anbefalte innlegg

Skrevet

økonomisk, miljø +++

tanker og meninger :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

=)

Har ikke født enda, men har kjøpt inn masse brettebleier. Kommer selv til å få et vårbarn så mye av grunnen er at tøy må være mye bedre mot huden når det er varmt ute enn plastik. Tenk å gå med gigabind hele sommeren mot huden. Jeg grøsser ved tanken!

Fordeler:

- Bedre for barnet

- Økonomisk

- Man går aldri tom for bleier

- Mye mer miljøvennlig

- Mindre lekkasjer

Ville uansett gitt tøybleier et forsøk. Dette har jeg kjøpt foreløbig:

- 2 pakker brettebleier fra Jysk. 12 stk for 99,-

- Fem ullbukser fra reflex til 200,- ( Fikk alle billig, da de hadde slutta å selge de) Man kan fint strikke egne sperrelag, tror det skal være ganske enkelt

- Snappi klemmer fra bleieboden til 39,-

- Wetbag fra bleieboden til 169,-

Et bambushåndkle fra Kid til 139,- som jeg har klipt opp og sydd om til 29 innlegg.

Totalt: kr. 745,- Og dette skal i prinsippet kunne vare så lenge man ønsker å bruke brettebleier. Jeg kommer nok til å gå over til en altiett bleie etterhvert.

Skulle dere ombestemme dere og bruke engangs istedet, er brettebleiene geniale kjøkkenhåndklær, gulpegluter, suttekluter osv. Wetbagen er fin for skittentøy når man er på tur o.l. Innleggene kan man bruke som engangsinnlegg dersom den lille får diare (bambus suger til seg 60% mer fuktighet enn bomull)

Så jeg har tenkt som så: skulle vi gå over til engansbleier så har vi ikke kastet så mye penger ut av vinduet uansett, og i tillegg så har vi sikkert spart en del allerede i forhold til å kjøpe bleier i butikken.

Skrevet

Jeg har brukt vanlige bleier til mine to barn men har faktisk tenkt å prøve tøybleier til min tredje. Syns det ser veldig greit ut og sikkert mye mer snilt mot huden. Det ser også mindre grisete ut, ettersom man bruker det rispapiret i bleia som fanger opp bæsjen og man bare kan skylle ned det verste i do. Det koster jo litt i investering men jeg har hvertfall tenkt å prøve det!

Skrevet

Jeg har også bestemt meg for å satse på tøy. Brettiser til å begynne med, og så har jeg kjøpt noen one-size formsydde til senere. Kommer til å prøve ut litt alt-i-ett-bleier også.

Jeg har selv sensitiv hud, og er forberedt på at babyen også kan være av samme alen. Da er tøy mye bedre, mer naturlig og ikke all den plastikken mot huden som er i engangs.

Du kommer forresten sikkert til å få høre at det ikke er mer miljøvennlig pga all vasking. Men å bruke støm til maskinvask er mye mer miljøvennlig enn 1 tonn i bleie-avfall som det i snitt blir av ett barn i hele perioden.

I forhold til det økonomiske så blir det nok litt hva du gjør det til. Det er mange som går amok og kjøper dyre tøybleier, så her er det virkelig mulighet til å være like uøkonomisk som med engangs. Men du kan kjøpe brukt på nettet også, og det er jo billigere.

Lykke til!

Skrevet

I tillegg er det mer behagelig for barnet med tøy og det blir også raskere bleiefri enn barn som bruker papir. Mange merker at huden til barnet er mye bedre med tøybleier.

Mange foreldre opplever også at barnet selv vil velge tøy dersom de får valget selv når de er store nok til å si hva de vil ha.

Skrevet

bleier i dag er jo veldig bra..! så jeg ser ikke vitsen med å gå tilbake i tid, og bruke tøy igjen...

extra arbeid.. noe jeg ikke trenger..

Skrevet

jeg har brukt tøybleier, og er veldig fornøyd. jenta var blitt ett år før vi begynte, men nå har jeg jo alt klart til nestemann. eneste jeg trenger er litt brettebleier, og noen små ullbukser.

det aller beste økonomisk sett med tøybleier, er jo at utgiftene slutter med en gang man har skaffet seg et fullt sett. og hvis man planlegger flere barn, så blir eneste utgiften på de litt mer rispapir.

effektivt var det også, lille jenta slutta med bleier en måneds tid før hun fyllte to år:)

og de får mye sjeldnere bleieutslett, f.eks ved diare.

Skrevet

jeg har bare brukt brettiser og lommebleier på mini. kjøpte på bleieboden og varmoggo.com. kjempe fornøyd. kun hatt et av brekk med tøybleier når vi var på ferie i thailand. da var det plast bleier og dessverre bleie utslett.

Skrevet

Vi har prøvd begge deler, og ble overrasket over hvor praktisk og LITE tidkrevende det var med tøybleier! (jeg var i utgangspunket skeptisk!!)

Kjøpte de aller fleste bleiene som one-size lommebleier (bumgenious) og har til denne babyen bare kjøpt inn noen ekstra brettebleier og noen ytterterekk, til de første par måneden da skiftingen er hyppigst! Av og til tørketromler vi bleier og håndklær sammen, dette tetter bleiene og bedrer oppsugingen for hver gang, og føler ikke vi ødelegger miljøet av den grunn! Både lommebleiene fra BG og brettebleiene tørker også FORT på tørkestativet ute eller inne - særlig i vår/sommerhalvåret da..;)

Tulla vår fikk masse utslett av "vanlige" bleier.. Vi tok tilslutt rådet om å forsøke tøybleier - og etter det var vi utslettfri!! (men dette kan også gå andre veien har jeg hørt da..)

Herlig følelse og kunne slippe "bruk - og kast" bleier nå, har det vi trenger både til denne babyen og hvem vet kanskje vi ønsker en til etter noen år.. hi hi..

Skrevet

Jeg startet min bleiekarriere med tøybleier, kjøpte både brettebleier og formsydde, svigermor ble satt til å strikke ullbukser, og jeg kjøpte bleiepakken som Stavanger kommune subsidierer......Jeg var superklar til å være miljøvennlig, økonomisk, og ikke minst ta vare på stumpen til babyen.

Etter en stund ga jeg opp. Jeg måtte skifte bleie mye oftere, fordi de ble fort våte, og jeg ville ikke at stumpen skulle bli utsatt. Rispapiret fanget opp bæsjen, men var like mye gris i bleia, og ikke så lett å skrape av resten av bæsjen i rompa. Syntes det var veldig upraktisk å å dra på bæsjebleier i stellebagen når jeg var i barselgruppe/by-besøk.

Ved å bruke engangsbleier så synes jeg at alt ble mye lettere. Og den største forskjellen er at stumpen til jenta nå aldri er våt, etter en natt med engangs er den tung som bly, men stumpen er tørr. Med tøybleia, var hun ofte våt igjennom alle klær og veldig våt/klam på stumpen.

Noen bruker argumentet at ved tøybleier så slutter ungen ofte tidligere. Dette er hovedsaklig fordi ungen synes tøybleier er mer ubehagelige å ha på. Engangsbleiene merker dem ikke så mye til. Lite ubehag.

Så¨, i prinsippet er jeg veldig for tøybleier, men i praksis så er det kun engangs her. lykke til uansett valg du gjør.

Skrevet

hei! begynte med tøybleier til sønnen min når han var ca 15 måneder. var overrasket over hvor mye jeg likte det - ble jo helt hektet!! og mye mindre arbeid enn fryktet. det tok en laaang stund før jeg fant ut av noe som funket om natten uten å lekke, for junior drikker - og tisser - myyyyyyyyye!!! etter hvert (han er 27 mnd) har vi gått over til å bruke papir om natten, og tøy om dagen. vi fant en tøy-løsning som hadde nok oppsugingsevne til natten, men da fikk han litt utslett siden han var så våt så lenge...

men om dagen er jeg helt solgt på tøy! og junior liker det bedre også, spesielt nå som han skal begynne å lære dette med do - han sier han heller vil ha 'undikk' på enn bleie. ;-) forresten så har han ikke bæsjet i bleien siden lenge før jul, bare i do, og det takker jeg tøybleier for!!! ikke verst synes jeg - han var godt under to. nå må vi bare jobbe med å få ham til å tisse i do også... :) krysser fingrene.

nå kommer snart nr to, og har tenkt å ha samme opplegg med ham/henne!

siterer en tøybleiedame med følgende:

"Diaper laundry is the best laundry in the house. Nothing to iron, you don't need to worry about wrinkles, all the diaper laundry is together in one load so there's nothing to sort or hang up. You don't really need to even sort it at all if you don't want to. You can use them right out of the laundry basket. But it's fun to pile them with baby. It's very satisfying to accomplish something tangible in the day. The diapers are soft and lovely when they are done. I think it's much more fun to stack clean cloth diapers with baby than the alternative method of carseat, drive, shop, pay, then add to the landfill. Diaper laundry is my favorite laundry."

og PS - alle burde forsøke vaskenøtter! det er helt suverent til både klær og bleier...!!! tror de selger dem på bleieboden.no?

Skrevet

Spurte mamma om hennes erfaringer med tøybleier og hun sa det fungerte veldig fint, bortsett fra mye vasking og at det luktet mer av tøybleiene.

Men dette er jo 30 år siden.

Noen som har noen meninger og erfaringer med lukt??

Skrevet

hei:)

Til dere som ønsker å prøve tøybleier og kan dokumentere utgifter med innkjøp så får dere dekker 1000kr hos BIR:)

Så du kan kjøpe brukte tøybleier for eks 800kr og få dekket 1000kr av BIR:):):)

Har en venninne som har gjort dette med begge sine:)

Så hun har spart masse penger på bleier:)

Skrevet

først: BIR er Bergens Interkommunale Renovasjonsselskap :) men jeg tror de fleste kommunene har nå etterhvert fått en ordning hvor man får igjen penger for å investere i tøybleier...skal se om jeg finner siden...

og når det gjelder lukt, så er det jo litt ammoniak-lukt, hvor mye det blir avhenger av hvor ofte man vasker...jeg pleier å vaske hver tredje dag, og da samler jeg bleiene imens i en stor metall-bøtte med lokk som jeg kjøpte på IKEA, spyler først av bleiene hvis det er kommet noe bæsj på dem, for det hender littegranne, selv om jeg bruker rispapiret! og jeg skiller bleier og innlegg og "gjør dem klare til vask" så å si før jeg hiver dem oppi. jeg har også foret bøtten med en stor "wetbag" som det heter. jeg hiver også vaskeduker og sånt oppi den bøtten. den står på vaskerommet, og jeg merker overhodet ikke noe lukt av den uten at jeg åpner lokket! og selv da ikke så mye som man skulle tro. tar ofte tetreolje på en duk og hiver oppi også, for ordens skyld. :) når jeg skal vaske, bare stapper jeg hele wetbag'en inni maskinen og vrenger den, så da slipper jeg å ta borti bleiene i det hele tatt. luddi :)

en annen sak er at hvis man ikke vasker bleiene helt riktig, så KAN det bli veldig sterk lukt av selve bleiene - jeg har ikke opplevd det selv, men lest på nettet (på FB blant annet) om damer som sier at bleiene lukter helt OK når de er nyvasket, men så snart barnet tisser en liten skvett i dem så stinker det ammoniak! men såvidt jeg skjønner er dette mest pga feil vask - for mye vaskemiddel, feil vaskemiddel, bruk av tøymykner, osv. de aller fleste norske maskiner har kokvaskfunksjon så om det skulle skje så er det rimelig lett å fikse uten å ty til store gryter på komfyren... (amerikanske maskiner feks har jo bare hot og cold wash ofte, og da er de prisgitt temp'en på varmtvannsberederen...!)

så for min del er lukt ikke noe problem.

pluss tøybleier er så utrolig GØY! de er kjempesøte, det er utrolig mange gøye mønster og farger å velge mellom, trust me man kan bli helt oppslukt...jeg ble det. trodde jeg skulle klare å tvinge meg gjennom pga et ønske om å være litt mer miljøvennlig, men jeg er virkelig utrolig glad for at jeg skiftet - eneste angeren er at jeg ikke gjorde det LENGE før!!! :)

Skrevet

Synes engangsbleie-bøtter som Angelcare osv. lukter mer enn tøybleier ja.. Har til dags dato IKKE vært hjemme hos noen med slike bøtter uten å kjenne dunsten...

Vi gikk alltid UT i søpla med hver bleie mens vi enda brukte papirbleier, men det ble ikke mere lukt av tøybleiene;) Har bleiene i en spesiell bøtte, har kjøpt Mother Ease bleiebøtte med kullfilter nå - sist brukte vi bare vanlig bøtte med lokk på- hadde et tøystykke nedi med noen dråper lavendelolje.. Nattbleiene skylte vi i vasken først, siden de var veldig våte - ellers vaske vi bleiene sammen med håndklær hver 3 dag;)

Skrevet

Ser det er mange som har god erfaring med tøbleier her, jeg er ikke en av dem. Jeg prøvde tøybleier til jenta vår, men synes det var helt forferdelig. Datteren min hadde konstant sår rumpe til tross for at vi byttet bleier ofte, dette forsvant når vi gikk over til engangsbleier. Også ble det vanvittig mye vask, jeg følte jeg brukte tiden jeg hadde hjemme på å vaske og brette bleier. Jeg ser definitivt miljøaspektet her, var derfor jeg ville prøve det, men for oss var det bare negativt desverre. Mitt råd er likevel å prøve og se, kanskje det er helt perfekt for dere og deres barn:)

Skrevet

Jeg har opplevd barn med store sår og stort ubehag pga tøybleier. Det var plagsomt for dette barnet. Og det var definitivt bevegelseshemmende (dette var gamle, godt brukte bleier).

Bruker man vaskenøtter e.l. er det sikkert miljøvennlig, men vaskemaskinen bruker jo strøm, og skiller jo uønskede stoffer ut i naturen.

Jeg har ikke sett regnestykket, men man må jo veie kjemikalier og strøm etter vasking av tøybleier, opp mot søppel fra tradisjonelle bleier.

Skrevet

Vel, jeg kommer ikke til å pakke inn ungen min i papir og plast. Jeg vet selv hvor ubehagelig og klamt det kan bli bare ved å ha på truseinnlegg, så en hel bleie surret rundt stumpen slik at den ikke puster er neppe mer digg. Heller tvert om.

Tøybleiene i dag er forresten like praktiske som vanlige papir og plastbleier. Man har jo alt i ett og lommevariantene. ;)

I tillegg kan man selge bleiene når man ikke skal ha de mer, det lukter mindre ved byttingen, huden til barnet har det bedre med tøy, det er sjelden lekkasje og de færreste tøybleiebrukere opplever å få sånne bæsj langt opp etter ryggen episoder. :)

Skrevet

Et renovasjonsselskap som leverer tjenester til 9 ulike kommuner her på vestlandet. Vi som bor i en av disse kommunene får refundert inntil 1000 kroner dersom vi velger tøybleier fremfor papir. :)

Skrevet

Hei!

Veldig mange gode tips her :) vurderer veldig å begynne med tøybleier.

Har søkt på nettet ang refundering av utgifter til tøybleier i Trondheim, men finner ikke noe, er det noen som vet?

Har dere flere tips til rengjøring av bleiene og hvilke som er best? eventuellt nettsider?

På forhånd: Tusen takk!!!

Skrevet

Glemte å høre med det samme om det er noen som har brukte tøybleier til salgs i Trondheims omr?

Hei!

Veldig mange gode tips her :) vurderer veldig å begynne med tøybleier.

Har søkt på nettet ang refundering av utgifter til tøybleier i Trondheim, men finner ikke noe, er det noen som vet?

Har dere flere tips til rengjøring av bleiene og hvilke som er best? eventuellt nettsider?

På forhånd: Tusen takk!!!

Skrevet

hei! jeg har vært mest fornøyd med mine TinyTush Elite One-Size lommebleier - men det er gjerne ikke noe for de heeelt nyfødte :)

ndg vasking av bleier så har jeg pleid å hive dem inni på en kald skylling med lav sentrifugering etterpå (da er de våte og tunge så det kommer mer vann i selve vaskeprogrammet). så vasker jeg på 60 grader med vaskenøtter. tar utav vaskenøttene og kjører en kort skylling til (med kraftig sentr.), av og til med en dæsj sitronsaft eller limesaft oppi! har aldri hatt problemer med hverken lukt eller lekkasje siden jeg begynte med dette "regimet". ;-)

har du sjekket www.gronnhverdag.no? de har liste over refusjon v bleiekjøp, kanskje de har trondheim med der?

Skrevet

Hei!

Kan ikkje sjå at nokon her har anbefalt tøybleieforumet på

www.tettinntil.no så no gjer eg det!

Ein må registrere seg for å komme inn i forumet, men det er heilt gratis.

Der kan ein sjå kommentarar og evalueringar av ulike bleietypar og tilbehør, og få mange gode tips. Trur fleire av de som har slutta med tøybleier ville kunne funne ei løysing på problema dykkar vha dei erfarne damene der.

Er td innlegg ein legg i bleiene for at dei ikkje skal verte så våte, innlegg for sår stump, greie bleieposar for å oppbevare tøybleien luktfritt heime og ute på tur.

Har likevel høyrt om folk som har måtta slutta med tøy pga sår stump og hadde forsøkt det meste, men det er langt fleire som har byrja med tøybleier fordi det hjelpte på den såre stumpen dei fekk med plastbleier. Så ein kan aldri vite.

Eg håpar at det skal fungere for mini som framleis er i magen, for det er ein god tanke at me kan minke bossmengda med ca1,5 tonn i høve til eingangs, og så er det så mange fine bleier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...