Gå til innhold

Hvorfor døpe barnet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...når man ikke er kristen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gifte seg i kirken hvis man ikke er kristen????

Skrevet

SKjønner ikke at man idder noen av delen jeg, verken gifte seg eller døpe ungene i kirken, om man ikke er kristen.

Skrevet

Jeg synes det er en flott seremoni jeg... Og synes dåp og bryllup hører kirken til..blir mer romantisk og "ekte" når det skjer i kirken..Så hvorfor ikke?

Må bare sette det litt på spissen og spørre; skjønner du ikke hvorfor ha begravelse i kirken heller, dersom man ikke er kristen?

Skrevet

Antagelig fordi det er skitvanskelig å finne egnede lokaler til ikke-religiøse begravelser, det er få som tar seg av forrettelse og det er i det hele tatt såpass innviklet at det nok for mange vil oppleves som en ekstrabelastning i en sorgfase.

"Tradisjon" er vel stort sett begrunnelsen som brukes for døping og gifting i kirken selv om man ikke er religiøs. Selvsagt er det hyklersk til tusen. "Jadda, jeg lover å oppdra ungen min i den kristne tro, i hvert fall helt til dagen med den fiiine festen er omme."

Skrevet

Det forstår ikke jeg heller.

Ungene er ikke døpt og vi giftet oss borgelig.

Går det virkelig ann å begraves utenom kirken. Er det egne kirkegårder? Dette vil jeg vite mer om.

Jeg skal kremeres i allefall den delen er grei.

Skrevet

Det går an å ha en eventuell seremoni utenfor kirken, men med mindre man kremeres og får tillatelse til å spre asken i naturen vil det være "vigslet jord" man begraves i.

Skrevet

Ok.

Så lenge jeg blir kremert er det egentlig det samme for meg hva som skjer etter det.

Det er i allefall slik jeg tenker nå. Vi får se.

Skrevet

Jeg syns dåp er en vakker tradisjon, og ett flott påskudd til å be inn til lag for den nye lille verdensborgeren. Kjempekoselig=)

men dersom man overhodet ikke har noe forhold til kirken kan man ha en eventuell navnefeste=) fin sermoni det også.... og en fin ting å feire det at barnet er kommet til verden fått ett navn og er en del av familien=)

(Dersom man heller ikke har god kontakt med venner eller familie er det ikke like hyggelig....og jeg syns man må gjøre det av egenvilje og ikke av tradisjon/forventninger fra andre osv..)

samme gjelder selvsagt bryllup/giftermål osv

Skrevet

Fordi mange føler at den kristne tro og verdisynet den er basert på er viktig, og de vil så gjerne ta del i det. Tror ikke det er mange som gjør det fordi de er hyklere. De vil rett og slett at barna skal tro på Gud og Jesus, men klarer kanskje ikke oppgaven selv. Kirka er viktig for mange, selv om de ikke går der ofte selv.

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

fordi folk ikke vet at det finnes alternativer til dåp. i barselgruppen min var det en muslimsk jente, da spurte en av mødrene "men hva skjer med barnet når det blir døpt, blir det ikke døpt det da? altså.hvordan gjør dere det? det blir vel døpt i kirken?"..

mange lurer på hva man skal gjøre "istedet" for dåp.

vi giftet oss på tinghuset, og hadde bare en liten navnefest for familie, hvor vi laget mat og koset oss. det er jo bare en markering av at et barn kommer til verden :-)

og hva er vel egentlig koseligere enn en sammenkomst for å feire et nytt liv?

jeg syns det er merkelig at så mange kristne døper, jeg da. når det står helt klart i bibelen at man skal være voksen før man døpes. :-) av og til lurer jeg på hvilken bibel disse "personlig kristne og derfor døper vi" har lest. om de har lest den da.

Skrevet

Jeg er kristen.Nå står det ikke et eneste sted at du MÅ være voksen. Det står at en mann ble døpt "med hele sitt hus", så vi går derfor ut ifra at barn var i det huset.

Dåp er av nåde. Diskuterer ikke her og nå dette, men Jesus sa så klart og tydelig at hvis du ikke blir som et LITE barn, kan du ikke komme til Himmelen.

Jeg har døpt mine barn, og føler det var riktig for meg og min familie. Hva du og andre føler er riktig for dere, det er opp til dere.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Å døpe seg gjør en når en har blitt voksen og tar et valg. Det står ingen steder i bibelen at du kan døpe spebarn. De tenker nemlig ikke over det.

Nevn ett eneste eksempel i bibelen hvor en baby blir døpt - det klarer du neppe.

Skrevet

Like greit å la vær å døpe barna, og gifte oss i kirken. Legg ned hele kirken og la muslimene ta over. De tar nok gledelig i mot kirkelokalene og bygger de om til moskeer. Da kan vi jo også like godt fjerne korset i flagget og erstatte det med en halvmåne,siden flere av oss her til lands ber til alla og ikke til gud og jesus. Da slipper vi å være hyklere, og de ekte troende kan få sin rett.

Skrevet

Prøver du å si at man bør døpe barna for at ikke Norge skal overtas av skumle muslimer?

Fantastisk. =)

Skrevet

Hihi, fniiiis :-))

Skrevet

Pila, muslimene er jo ikke skumle i det hele tatt.

Skrevet

Jeg nevnte det jo nettopp. Fangevokteren ble døpt, med hele sitt hus. Hele familien.

Det står i Ap.gj. 16, 33 I denne sene nattetimen tok han dem med seg og vasket sårene deres, og han ble straks døpt med alle sine.

Skrevet

Nei, stod det noe om det? Er en ærlig sak det. Vi hyklere har jo ikke bruk for kirker eller ett flagg med kors i vel? Da kan jo muslimene overta vel?

"Fantastisk"

Skrevet

Nå har jeg lest i ap.gj 16:33 og finner ikke noe om noen spebarn. Ofte telles ikke barn med heller i slike settinger, da de allikevel går under sin mor og sin far som sanne kristne. Akkurat nå erj eg trøtt og orker ikke begrunne det. :-)

Skrevet

Hvis man skal bekjenne troen sin før man blir døpt, så er det iallefall ikke av nåde. Og hva da med psykisk utviklingshemmede som ikke kan hverken snakke eller høre, gi uttrykke for hva de føler eller tror? Skal de ikke få bli døpt de da?

Nei, dåpen er en nådegave.

Skrevet

De vil bli tatt hånd om av Herren.

Skrevet

Nettopp det som holder på å skje. Med enkelte ateisters velsignelse, tydeligvis. Akkurat det synes jeg er mere betenkelig, enn at nybakte foreldre lar presten døpe barna våre i våre gamle, norske kirker.

Skrevet

Mylian;

Barnedåp har blitt praktisert gjennom historien. De aller fleste kristne praktiserer barnedåp - det var først på 1600-tallet at en rekke kirkesamfunn valgte å ta avstand fra denne praksisen. Du kan argumentere for at det ikke står noe om at barn skal døpes i bibelen - det står heller ingenting om at de ikke skal det. Jeg mener allikevel at disse bibelversene er grunn nok til å praktisere barnedåp.

Legger ved en link;

http://www.mtairyopc.org/opc.org/Essays,%20Mt.%20Airy,%20NC%20OPC%202_files/Infant%20Baptism.pdf

Sjekk også Luk kap. 18 vers 15-16 + Kol. kap 2 vers 11-12.

Skrevet

Ja, for ateister velsigner jo tydeligvis muslimske skikker ved ikke å døpe barna sine. Dessuten synes jeg drap er verre enn steinkasting, så pokkers folk som ikke kaster stein på ungene sine for å forhindre at de drepes altså.

Logikken din levner Erasmus Montanus ære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...