Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #26 Skrevet 17. mars 2009 Nå har ikke jeg lest alle sine svar... men er jo enig i hovedinnlegget til hi... Selv har jeg også vært alene med barn..og vet at det ofte ikke er mye som skal til for at det blir "for mye" Fra barna kommer i bhg er de deres ansvar i mine øyne... og at du må betale extra for mat er en ting..men da burde barna dine fått mat hver dag..også turdager.. at barna må ha med tøy og skift er jo ikke unormalt... men syns jo at de høres veldig strenge ut da... Lykke til=)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #27 Skrevet 17. mars 2009 Jeg reagerer på at du betaler den summen i kost, og at barna får så lite igjen for det! Sekkepakkinga er greit nok, det hadde jeg ikke sagt noe på at de ba foreldrene om å gjøre. Det er mye jobb å skal pakke 10-15 sekker hver dag før de skal på tur. Det er jo bare å ta med sekken hjem for å pakke den om kvelden, de kan jo ikke si noe på det. Det er vel private sekker som brukes, eller? I vår bhg betaler vi kostpenger, ca 300 i mnd tror jeg. Her får ungene ALT: Frokost hvis de leveres før halv 10, lunch, frukt, mat på tur enten det er varm suppe eller matpakke, og gjerne et lite måltid (litt brød eller frukt) på slutten av dagen til de barna som blir hentet sent. Har aldri vært borti at man skal ha med matpakke selv når man betaler kostpenger!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #28 Skrevet 17. mars 2009 Herregud, kjenner jeg blir ganske så provosert av dette innlegget HI! Tror du skulle vært ansatt i barnehage en måneds tid, slik at du ser hvordan hverdagen som barnehageansatt er før du uttaler deg om slike filleting!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #29 Skrevet 17. mars 2009 Slik gjør vi d i min barnehage der jeg jobber og har et barn selv: Vi betaler 150 kr i kostpenger. vi må legge frem i hylla det de skal ha på seg i utetiden. vi må ta med frokost hvis de ikke har spist hjemme, og det er bare hvis. skal vi på tur smører en tidligvakt på maten,skriver på navn (fordi vi vet hva de 18 barna liker siden vi har smøremåltid) og pakker de ned i 1 sekk. barna får 2 måltider i barnehagen og et fruktmåltid. 1 gang i uka har vi varmmåltid enten ute eller inne. vi ordner bursdagsmat til alle 18 barna. halve opplevelsen med å være i bhg er å oppleve å gjøre ting selv. barna tar del i forberedelser og rydding.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #30 Skrevet 17. mars 2009 Når vi levere i bhg så kommer det ingen å møter å kler av barna. Dette er fordi foreldrene skal få litt tid med barnet før det det følge inn ibhg.Og dette er fo barnets skyld. Syns det bare skulle mangle å ta seg tid til å kle av barnet selv , det tar faktisk ikke så lang tid! Syns dette er kjempebra , istedet for å levere fra seg ungen i døra å gå .
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #32 Skrevet 17. mars 2009 Hei jeg er barnehage ansatt. Hos oss betaler foreldrene 200,- mnd for mat men må ha med frokost om barnet skal ha det og ettermiddags mat + 2-3 frukt i uken. Jeg syntes selv dette er mye de betaler for ett måltid om dagen. Til gjengjeld står vi for turmaten fordi den er lunsjen. Vi har ikke slik at barna må ha med egen tur sekk. Vi har en felles sekk som vi voksne bærer med førstehjelpsutstyr, snørr papir og noen bleier i tilfelle bleieskift. Dette er på turer i nærområdet så om barna skulle bli kalde eller av andre grunner trenger noe skift kan en voksen gå tilbake til bhg med det eller de barna det gjelder. På lengre turer som utflukter og lignende. Da har vi gjerne sent et skriv ut til foreldrene med ønske om at barna da får med en sekk hjemme i fra med ekstra skift da vi skal være bort hele eller store deler av dagen. Denne pakker jo foreldrene hjemmefra og da kan de ha gjort den klar dagen før om de vil det. Vi sjekker alltid at barna har det de trenger og sørger ev. for låne tøy om det er nødvendig. Så til hverdagen henting og levering. Hos oss skal foreldrene følge barna helt inn men vi ansatte skal også ta i mot hvert enkelt barn. Og ta i mot de beskjeder som er. Det betyr at foreldrene må kle av sine barn selv det har vi ikke muligheten til da vi har flere barn og passe på og aktivisere. Vi sender ut ukeplaner hver uke og her ser man eventuelle endringer i fast opplegg men stort sett har vi fast tid vi går ut. Og leveres barnet i tiden da vi er ute ja da må foreldrene kle på selv. Men siden denne tiden er fast kan også dette være gjort hjemme fra. Så barnet er klart til å gå rett ut. Har barnet behov for ny bleie ved levering ja da skifter vi den. Men om barnet bæsjer ca i henting så må foreldrene skifte den. Men vi skifter bleiene fortløpende ved behov hele dagen. Og lar ikke barna gå med bæsj. Så det er relativt sjeldent at foreldrene får den jobben. Grunnen til at vi vil at foreldrene skal skifte ved henting er fordi at når barna har oppdaget at de er hentet er de færreste interessert i noen andre enn mamma og pappa. Og blir veldig lei seg om vi tar de og skifter. Vår erfaring. Noen ganger har foreldre ekstra dårlig tid ved levering eller henting og når vi forstår det hjelper vi så godt vi kan slik at det går fort. Når mor er gravid og vi vet det gjør vi så godt vi kan for å hjelpe å kle av på når det er mulig i hente leverings situasjonen. Dette er fordi mange gravide har plager som gjør dette vaskelig. Og vi tenker at dette sikkert vil gjøre det lettere for dem. Vi gjør så godt vi kan for at barna skal ha gode dager hos oss men er jo avhengig av et godt samarbeid med foreldrene. Vi har våre regler, krav og forventninger til foreldrene og de har deres til oss. Henting og levering tar tid og de fleste bør regne med i hvert fall 15 min på hver av delene daglig. Noen barn trenger mer tid andre trenger mindre. Men legger dere 15 min til rådighet går det ofte mye greiere. Vi er ikke en plass barna skal dumpes fort å gæli.
Gjest Skrevet 17. mars 2009 #33 Skrevet 17. mars 2009 Forskjellig er det i allefall rundtom. Vi betaler 200 i mnd i kostpenger. Det er inkludert frokost kl 07.30, lunsj ca 11/11.30 (også på tur!), knekkebrød/fruktmåltid kl 14. Varmmat en dag i uka + på bursdager. Vi blir møtt i garderoben av ansatt og de sitter og prater litt når jeg kler av. Har jeg dårlig tid (skal nå buss til jobb) tar de bare over slik at jeg kan jogge avgårde. De har ansatt en kvinne i 40årene som er kjøkkenansvarlig. Hun er lett psykisk utviklingshemmet og det er sikkert et samarbeid med nav eller noe. Dette fungerer i allefall helt fint. I vår bhg har de ansatte tid til barna og oss foreldre. De har turgrupper, koser seg mye ute og har varierte aktiviteter/prosjekter, mye ut i fra hva barna interesserer seg for. Barnehagen kjører etter Regio Emilias filosofi.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #34 Skrevet 17. mars 2009 Hehe, du kan ikke ammenligne eldre med barn. Om de voksne i en barnehage skulle klare å pakke 18 tursekker, så måtte de også ha brukt den tiden de spiser frokost. For å svare på spørsmålet ditt, så er barnehagedagen organisert , og å få foreldre til å pakke sekkene selv er en del av en slik organisering. Problemet i en barnehagen er at det ikke er noen som har kjøkkenet den dagen, det er beregnet at de skal være på avdleingen samtidig som de lager mat.
gutta00,05&09 Skrevet 17. mars 2009 #35 Skrevet 17. mars 2009 I bhg her, betaler vi 250 i kostpenger, og da er det eneste de har med i bhg frokost om de skal spise i bhg og yoghourt. De har smørelunch, fruktmåltid, varmmat en gang i uken, og så kan det hende de griller pølser når de er ute. De baker boller av og til.. Vi foreldre pakker ikke noe sekker når de skal på tur. Der har de ansatte en sekk som de tar med seg med mat, div. de trenger om det skal grilles, så slipper barna å gå med sekk på ryggen. De blir påkledd i bhg etter været, også går de på tur. det er aldri noe som må gjøres i den forstand av oss foreldre. Vi må passe på at det er byttetøy i korgen. Og skal de til fjæra så har bhg redningsvester til alle. Vi må bare sende med bilsete. Eg e veldig fornøyd med den bhg. Den er privat.. Det varierer om de kommer i gangen og tar imot eller om vi følger inn på avdelingen. Ser ikke på det som noe problem er mer selfølge at man hjelper barna med å kle av seg når de kommer til bhg.
mamma til fire små Skrevet 17. mars 2009 #36 Skrevet 17. mars 2009 det var det som var problemet vårt også. at alle skulle gjøre alt!- og samtidig! det var ikke noen spesiellet som hadde kjøkkenet. men vi som jobber der har valgt å organisere oss slik selv. alt må jo gjøres av oss som er på jobb, men vi trenger ikke alle sammen å gjøre de samme oppgavene hver dag. så vi valgte å prøve dette. de fleste hadde ikke trua på det, og kunne ikke skjønne at det skulle spare oss for tid. men det gjør det. hva gjør dere når alle ungene skal inn til lunsj da? da kommer jo alle ungne samtidig, alle skal kle av seg og alle skal settes til bordet, og alle skal ha mat. og alle skal vel ha oppmerksomhet, og noen kanskje på do, etc. jeg tror man kan sammenligne dette. har jobbet litt i bhg, men absoulutt lengst med eldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå