Gå til innhold

Krav til foreldre i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mest nysgjerrig på om dette er vanlig praksis eller ei. Saken er som følger:

Jeg er alenemor til to barn som går i samme b.hage, men på hver sin avdeling. Jeg betaler X antall kr per mnd for b.hagen (kommunal) i tillegg til en fastsatt sum på 2-300 kr per mnd i tillegg for kost. På toppen av at jeg betaler disse kostpengene, så må de ha med matpakke til frokost. Det er såvidt jeg vet helt vanlig, og ikke noe problem. Men så kommer disse tur dagene da. Tilsammen 3 dager i uka på tur fordelt på begge barna. Tidspunkt for turene er under lunsjtid, og lunsj er det b.hagen som egentlig står for. Derav kostpengene såvidt meg bekjent. Men vi må ha med ekstra matpakke. Kan ikke legge med tre ekstra brødskiver i matboksen som er med til frokost, men må separere. Alle barna har ryggsekker de bruker på tur, og nå har b.hagen funnet ut at vi foreldre ska pakke den selv. Dvs, vi ska sørge for spise hansker og ekstra sokker, flaske med vann og matboks. De har også varslet om at sekkene ikke blir dobbelt sjekket. Ser for meg de stakkars barna om noen av foreldrene ved et uhell glemmere dette. Når jeg leverer om morgenen, så har jeg det travelt. Men tar meg alltid tid til å kle av de selv, bli med inn for å si hade. Mange overleverer barna til "tantene" i yttergangen slik at de må kle av dem. Men nå skal jeg liksom bruke enda flere minutter på å pakke sekk??!! Ja, det er en liten ting, nei, det tar ikke altfor lang tid, men jeg betaler tross alt for å få utført en tjeneste. Det er jobben deres tross alt, på lik linje som jeg må gjøre jobben min. Skjønner at det kan bli mye til de voksne i b.hagen også, men det er nå en del av arbeidshverdagen da.

Jeg gjør jo selvsagt dette, skulle bare mangle, men er jeg helt på bærtur som synes det blir litt mye på oss foreldre?

Ser for meg svarene, så er innstilt på at jeg er på bærtur, hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også to barn i samme bhg. Jeg må levere de inne på kjøkkenet, avkledd, sette de i stolene og sette maten foran de til frokost. Jeg må pakke tursekken med byttetøy som skal ligge i en plastpose for å ikke bli våt , spisehansker, sitteunderlag og annet de måtte trenge til begge. Jeg betaler 150 kr pr. unge i mnd i mat, men det er kun en frokost og en lunch ellers må jeg sende med frokost og lunch. Og selvfølgelig huske drikkeflaske til de hver dag som ligger i en brødpose slik at den ikke skal søle i sekken.

Vi foreldre må selv passe på at ungene har de klærne og utstyret de trenger ellers går det ut over ungene våre.

Syns det kan bli litt mye.

Skrevet

Såpass, ser det er noen som har det "værre" enn meg da:) Er ikke for å klage, selv om det sikkert virker sånn. Stiller selvfølgelig opp for barna mine, og skal sørge for at de har alt de trenger til enhver tid. Men jeg betaler faktisk for oppholdet i b.hagen, atpå til ekstra for mat. Og oppå der må jeg ha med enda mere mat, og enda mere der igjen på turdager, og skal i tillegg pakke den der sekken. Genialt med vann fylt opp kl 7 når det ikke drikkes før kl 12. Godt og kaldt liksom....

Skrevet

Jeg blir litt småsur om de ikke kommer ut å tar i mot barna og hjelper meg med å kle av dem og ta på dem inneskoene.

Og når jeg leverer etter at de har gått ut og jeg må kle på dem uteklærene selv, ull og dresser og votter og store sko, da bli jeg lett 15 minutter for sein på jobb, da synest jeg ikke det er noe særlig. Om sommeren blir det jo da smørring ol.

Jeg har foreløbigt begge mine på småbarnsavdeling så det gjør det jo litt lettere, o på småbarnsavdelingen er de visst realtivt flinke til å komme å ta i mot og hjelpe med påkledningen. Deter ikke ofte jeg må trå til selv. Men på den største avdelingen er de visst så dårlig bemanna at der er det fast praksis at foreldrene kler på dem utedressene om de kommer i leveringstida.

Jeg er helt enig med deg, det blir litt mye, det tar lang nok tid å komme seg ut døra hjemme om en ikke skal måtte bruke tilsvarende på å komme seg ut døra i barnehagen også.

Skrevet

Kjenner til det der med påkledningen jeg og ja. Kommer aldri til å følge de inn døra, si hade også gå ut igjen. Koster på meg de minuttene det tar å kle av de, samt følge de inn. Men thats it for meg. Begynner egentlig kl 06.30, men takket være en genial arb.giver får jeg komme når barna er levert. De åpner jo når folk flest begynner på jobb. kl 7.

HI

Skrevet

såpass! er den summen med matpenger pr barn? eller tilsammen? her betaler de med 100% plass 200 kr(eller mulig det er 250kr) for mat, og trenger ikke ha med noe mat selv, de spiser havregrøt til frokost hver dag. min er ikke med på turdagene som er hver tirs, siden han går 3 dager fast i uken. så vet ikke hvordan de gjør det på tur da. kler av han i gangen så springer han inn etter en klem. tror det forventes. men jeg syns det var rart at mannen min måtte skifte på gutten som hadde gjort seg ut på vei til bhg. de vet han skal rekke en buss. samme når jeg kom og hentet han så hadde han bæsjet. syns det er rart de ikke tilbudte seg å bytte på han. men er heldigvis ikke så ofte sånt skjer. bare de to gangene så vidt jeg vet.

Skrevet

Hvem ellers skulle pakke sekken til DITT barn, kle av/på DITT barn, smøre mat og fylle vannflasker til DITT barn, om ikke du? Om du skal klage på noe, så ta heller opp med barnehagen om reduksjon av matpengene fordi de er så ofte på tur. Resten er bare sutring.

Hadde dere som klager virkelig trodd at det å ha barn i barnehage ikke krevde noe av dere? Siden dere faktisk klager på fylling av vannflasker og avkledning og å måtte følge barnet inn på avdelingen! Å for en overgang det skal bli for dere når dere får skolebarn, da kan dere begynne å stønne over oppfølging og sekkepakking, for der er det faktisk ingen som "gjeter" foreldre som dere med beskjeder, månedsplaner, plakater og påminnelser. Og når du har sittet med barnet ditt med lekser 2 timer hver kveld i fire år, så er vannflaskefylling og sokkepakking som et ørlite friminutt...

Skrevet

Kommer ikke eksakt på beløpet jeg nå, men er vel 4-500 kr tilsammen for barna per mnd. Mulig det er noe søskenrabatt på det beløpet. Har opplevd en gang at dattra mi måtte skifte bleie ved ankomst i b.hagen, og da tok de henne. Jeg sa bare det at hun må nok ha ny bleie, for hun bæsjet på vei hit. De ordnet det da, noe som bare skulle mangle.

HI

Skrevet

Ser hvor du vil med innlegget ditt, og er enig i mye av det. Men JEG betaler for at barna MINE skal etter beste evne bli tatt vare på mens jeg er på jobb, og da er det noe jeg stiller sp.m tegn ved. Hovedsaklig for å høre om det er vanlig praksis eller ei. Har barn i skole, så vet da hva det går ut på, så ro ned. Men jeg betaler ikke for det. Det er et sp.m om hva man kan forvente og ikke.

HI

Skrevet

i min barnehage bruker vi si at barna må ordne med ekstra skiftetøy/votter, flaske med drikke og skikkelig matpakke (ikke komme med frokostblanding eller bare yoghurt da der er noen som har det av og til) om vi skal på tur. Da lager vi frokost i barnehagen til barna så tar vi med matpakken på tur, dette for at vi skal slippe smøre masse mat som barna kanskje ikke spiser.Har samme praksis som i deres barnehage med kostpenger, medbrakt frokost og lunsj og fruktmåltid i barnehagen. Er det bare brødmat de får i barnehagen, eller får de også varmmat? Er det grilling når de er på tur, eller er det bare krav til dere som foreldre å ha med matpakke.

Jeg er både mor og ansatt i samme barnehage. Kjenner til begge sider av barnehagelivet, og har full forståelse for at de ansatte ønsker ferdigpakket sekk til barna med ekstra sokker, ei strømpebukse og votter...

Jeg synes ikke du er på bærtur som du selv sier, men samtidig mener jeg at om man skal på tur med 18-20 barn, tar det mye unødvendig tid og måtte sjekke/pakke sekkene til hvert av barna, i tillegg til hva de skal ha med av annet utstyr på tur og da går det an å få litt ekstra hjelp fra foreldrene. Men å si at sekkene ikke blir sjekket... det var litt vel drastisk synes nå jeg.. og om du er alenemor, eller bor ilag med både søster, tanter, far til barna og hvem andre det måtte være, sekken til barnehagen må jo pakkes, kvelden før kanskje? Så slipper man å bruke tid på det om morgenen....

og en ting til jeg har lyst å kommeneter som du skrev....

man er ikke tante i barnehagen, jeg har ikke tatt utdannelse for å bli kalt tante. Det har heller ikke politiet for å bli kalt onkel, eller sykepleierne for å bli kalt søster... man er assistenter, voksne, pedagogiske medarbeidere, fagarbeidere eller førskolelærere/pedagogisk ledere.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen var det jeg som smurte matpakken og pakket sekken ikke mine foreldre. Var ikke med på noen aktiviteter før jeg kunne gå dit selv.

Det eneste jeg reagerer på ar at ungene ikke blir møtt i gangen når de kommer i bhg.

Skrevet

Vi betaler faktisk for en tjeneste og for deres jobb så jeg syns vi kan forvente noe tilbake..

Skrevet

Grunnen til at de ikke pakker sekker er for at de skal ha tid til å ta seg av barna. Det tar faktisk mye lenger tid å pakke 10 sekker enn å pakke én, de kan ikke ha alle de ansatte til å pakke sekker for det skal ryddes og vaskes opp, byttes bleier og ja faktisk passe på barn. Du sier selv i hovedinnlegget at du betaler for en tjeneste, det er altså service til deg du savner. Det er i alle fall slik det fremstår, at du er misfornøyd med å måtte pakke sekkene, og mener at det du betaler for er sekkepakking.

I forhold til hvor mye du betaler i kost, så synes jeg kanskje dere får litt lite.

Skrevet

For å ta det siste først, "tante" henger igjen fra egen barndom, og er ment som et positivt ladet "kallenavn". Ingen annen baktanke med det.

De får varmmat en dag i uka, sjeldent grilling el.l. Det er den ekstra matpakka som skal medbringes. Alt jeg kan forberede kvelden før blir forberedt. Problemet med disse sekkene er at de tilhører b.hagen, og må stå der, så pakking av disse skjer den morgenen de skal på tur. Synes derfor det blir noe drøyt. Og ja, det sto i klartekst på siste brev at SEKKENE VIL IKKE BLI SJEKKET! Synes det er veldig på kanten. Forstår også de som jobber der, at det kan bli mye etc. Men likedan for min jobb, og sikkert mange andres, noen drit oppgaver har vi (satt på spissen) og mye mener jeg noen andre kunne ha gjort, fordi det hadde forenklet mye, men jeg må faktisk gjøre det selv da det var jeg som valgte den jobben jeg har. Vurderer å ta det opp på foreldremøte, men vil gjerne høre deres meninger først.

HI

Skrevet

Å pakke sekkene er ikke noe problem i seg selv. Om vi kunne tatt disse med hjem, så hadde problemet vært løst. Hadde forberedt alt på forhånd. Men det er et total inntrykk jeg snakker om, ikke bare den sekken. Men utgifter i forhold til hva de får, samt hva som forventes av oss foreldre utenom.

HI

Skrevet

Og du får helt sikkert masse tilbake i form av et pedagogisk opplegg i barnehagen, ikke sekkepakkeservice og avkledningsassistanse, men det du betaler er bare en liten dråpe av det det koster å drive en barnehage, så den som betaler største potten får bestemme. Det er staten,og de bestemmer via lover, forstkrifter og retningslinjer.

Barnehagen er først og fremst en pedagogisk institusjon, og det er faktisk ikke sånn at det er du som definerer hva man skal "ha igjen for de pengene", det er det barnehageloven som gjør, og der står det om samarbeid mellom hjem og barnehage, ikke "barnehagen skal gjøre alt"

Skrevet

Det var da svært da!! Jeg lurer på hva som er vanlig praksis. Stiller meg helt åpen til å ta imot deres tanker rundt dette, og påstår ikke at det jeg sier er korrekt. Men jeg har ei mening nå utifra hva jeg opplever og ikke rundt denne saken, men spør for å finne ut om det er jeg som bør endre på mine meninger, eller om jeg har rett i noe av det. Er godt fornøyd med b.hagen, og jeg sitter da ikke å definerer noe som helst.

HI

Skrevet

Dere betaler en brøkdel av det en barnehageplass koster. Alle disse små tingene dere øsnker at barnehagen skal gjøre for dere går faktisk ut over deres barn. Jeg lurer faktisk litt på hvordan du anonym 23.07 tror at hverdagen i en barnehage er. Tror du det er enkelt og greit å avvikle frokost, samt å rydde og vaske, pakke 18 sekker med 18 matpakker etter 18 foreldrepars preferanser, hjelpe 18 barn med riktig påkledning (noen foreldre forventer at en bytter fra innerst til ytterst fordi de tror ull er for varmt inne), bytte bleier og/eller passe på at 18 barn har vært på do, passe på at de som har fått klær på ikke står og svetter, ergo minst én voksen må ut og vente med dem. Samtidig som en har tid til å trøste, og passe på alle de 18 og ikke stresse dem. Dette skal tre voksne klare fra 07.00 til 09.30, og da er ikke alle på jobb når de begynner.

Når tror du disse barna kommer seg ut på tur?

Dere som må pakke tursekker får noe igjen for pengene deres, en barnehage som prioriterer barnet ditt foran meningsløs service til foreldre som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp. Barnehagen er opprettet for å hjelpe foreldre, men vi som jobber der må sette barna foran foreldrene. Å sende inn en voksen for å kle og smøre barn som kommer i utetiden gjør at de som er ute blir dårligere passet på. Med sykdom i personalet eller andre oppgaver som må utføres kan det bli direkte uforsvarlig. Dere klarer fint å beregne noen minutter ekstra om morgenen for å kle deres egne barn.

Skrevet

Det handler ikke om drittoppgaver HI, det hander om ditt barns velbefinnende og sikkerhet. Det er ikke nok voksne i en barnehage til å prioritere slike ting. De burde kanskje la dere ta med sekkene hjem for å pakke, men de har vel erfart at de da blir glemt like ofte som de huskes.

Skrevet

Ikke glem at mens de ansatte gjør alle de tingene du nevner, så skal de møte og kle av ALLE barn som kommer i garderoben.

Skrevet

Igjen!! Jeg leverer barna med de klærne de skal ha på seg under når de skal være ute. De har med hver sin matboks hver morgen. Men ekstra matboks tre dager i uka, og i tillegg såpass høy kostpris synes jeg er i noe drøyeste laget. Fjern kostpengene da, så skal jeg sende med matpakke til jeg blir grønn. Klarer fint å avse noen minutter? Joda, jeg gjør det. I stedet for å la b.hagen ta over barna i gangen fullt påkledd, så tar jeg alltid av de klærne, henger opp og legger i skap, blir med inn å får en hade kos. Med barn på hver avdeling tar dette ca 10-15 minutt. Jeg kunne levert, sagt hade og brukt 2-3 minutt. Så allerede mener jeg at jeg gjør noe ekstra. Sekken ska jeg alltids bruke tid på å pakke, men da må jeg da få ha den med hjem!! jeg vil blir "tvingt" til å bruke av egen arbeidstid på dette når vi i stedet kunne gjort det hjem. Alle småting tar tid, og vi har da jobber vi også, på lik linje som dere. Har aldri opplevd at en voksen har håndtert 18 barn i vår b.hg, men.... 5-7 barn per voksen er det vel. Sykdom i personalet? Hva med vikar? Det fungerer i allefall hos oss. Vil ikke sende barna mine i en underbemannet b.hg, så det er vel ikke helt bra om det er slik hos dere.

HI

Skrevet

Fordelen da må vel være at de faktisk SER at sekken er glemt, i stedet for å sende barn på tur uten noe i sekken fordi de nekter nå å dobbeltsjekke.

HI

Skrevet

jeg syns det høres MYE ut med de matpengene du må ut med, når de ikke spiser så ofte i bhg! hadde gutten i familie bhg første bhg året. da var de på tur en dag i uka, og hun som passet barna grillet alltid pølser til de. var samme priser der. ville spurt hvordan de bruker pengene. hør med andre foreldrene om de ikke syns det er mye. vi har også ett varmt måltid i uka innkludert. samt frukt en gang om dagen. og vet de får youghurt i løpet av uka, men vet ikke om de har faste dager og hvor ofte. hvis flere er misfornøyd kan dere kanskje be om å få se kvittering?

Skrevet

eg synast du sku jobba ei veke i barnehagen, så fekk du sjå korleis kverdagen er. Tenkje du hadde endra meining då.

tante e man då til sin bror/syster sine barn og ikkje til alle ungane i barnehagen... for å ha det sagt....

Skrevet

jeg er enig i at dere må få ta med sekken hjem, slik at dere kan bruke av fritiden deres, istedet for arbeidstiden til foreldrene ( om ungen blir levert når bhg åpnes, slik jeg må etterhvert, og enda komme for sent).

og den som nevner at ansatte passer 18 barn! - på avdelingen til gutten min, har primæren vår 4 unger som er sine. og sjeldent de er der alle ungene hver dag. når det gjelder at mye må gjøres i forhold til måltid etc i bhg, kan dette organiseres ganske masse for å spare tid. jobber selv på en dementavdeling. og vi har spart masse tid og stress på å gjøre noen enkle knep. og har fått mye større RO på avdelingen etter vi begynte med dette. Demente blir jo fort urolige, og blir de først det, kan det ta lang tid å hente de inn igjen..

mulig dere gjør det på samme måten i bhg også. men vi har ihverfall kun 1 pr dag som lager og serverer mat. resten av personalet skal SITTE, og får ikke lov å gå fra stolen sin under måltidet. mangler denne noe, skal den si fra til den som har kjøkkenet den dagen, og hun henter. de som sitter hjelper bebeoerne ved bordet og følger med på alt som skjer. før sprang alle hit og dit, og serverte ved hver sine bord, og det var mye mindre kontroll på hvem som gjorde hva. plutselig hadde to stk fylt vann i muggene osv.. bare et tips siden det hørtes så kaotisk ut hvis alle passer alle;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...