Berta_78 Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Min beste venninne har en hund som jeg liker ganske godt (på tross av at jeg egentlig er litt redd for hunder/synes de lukter vondt og er masete og uforutsigbare). Hun har med seg denne hunden overalt og er fryktelig glad i den. Før fikk den lov til å komme inn selv om jeg synes der er dritkvalmt at den tråkker inn (mennesker tar av seg skoene, men det kan jo ikke hunden..) Nå har jeg en halvt år gammel baby som kryper rundt på gulvet. Kan jeg da si at jeg ikke ønsker at hun skal ta med hunden? For det første blir jeg urolig av at den er rundt babyen, har selv blitt bitt stygt av hund tidligere, og for det andre synes jeg det er ekkelt siden babyen stort sett ligger og slikker på gulvet dagen lang.. Hva er greit her? Det hører med til historien at jeg bestandig har holdt min misnøye for meg selv, hun aner ikke at jeg innerst inne ikke liker at den er inne :-p
erteposen + 4 Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Jeg hadde hund før, og tok den sjelden med meg inn til folk og i alle fall ikke til folk med små barn. Den var vant til små barn og jeg var ikke redd for at Rex skulle bite, men det er mye rart hunden tar med seg inn og jeg forstår godt at andre reagerer på det. Vasket som en gal selv første året med ny baby i hus. Si det på en pen måte om du er redd hun skal bli lei seg. Skyld på deg selv og usikkerheten rundt det å være fersk mor om du føler det er nødvendig.
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Jeg ville absolutt sagt fra. Forklart det akkurat som du føler, det må hun respektere. Jeg er helt enig med deg, hunder er uforutsigbare og skitne. De skal ikke være sammen med små barn synes jeg, hørte nettopp en historie om en gutt på 1,5år som ble bitt av halve ansiktet pga en sjalu hund.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Siden du ikke har snakket med henne om det, aner jo ikke hun om din misnøye. Da er det greit at du snakker med henne på ordentlig måte. Utover det kommer ikke jeg til å ta med hunden min, som er en svær (for de som ikke er vant til henne), men liten for de som er vant til schæfere og rottweilere og lign. Xena er ei lita tispe, men for folk som ikke er vant til hunder kan hun bli et monster. Jeg er ikke ute etter at folk verken skal bli skremt eller at folk ikke skal ønske at jeg tar med hunden - derfor kommer jeg til å spørre folk når jeg skal bort til noen. F.eks familien min.. De gleder seg til at jeg tar henne med. Samboerens famillie ønsker ikke det, og da blir Xena hjemme i buret og slapper av. Dette vil si at en tur borte kan bli kortere enn vanlig for samboerens familie, men vi må ta det ansvaret vi har hjemme også. Jeg har ikke noe imot at familien til samboeren ikke ønsker at hun blir med. Det er helt greit! De har sagt fra, og jeg skjønner at de ikke vil vaske huset rent av hundehår etter hvert besøk.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Jeg er heller ingen hunde menneske. Min mamma er allergisk så jeg har en grunn til att de ikke kan ta med hunden inn. Røyter og slimete hi hi. De koser seg heller i hagen vår.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 De skal ikke være sammen med små barn synes jeg, hørte nettopp en historie om en gutt på 1,5år som ble bitt av halve ansiktet pga en sjalu hund. Historien er vel mer enn bare det? Å komme med at hunder ikke skal være sammen med barn er latterlig. Hunder skal ikke være ALENE med barn, det er jeg enig i. Pga at hverken barnet eller hunden har samme språk. Men, at de ikke skal være sammen i det hele tatt... *riste på hue* Men, jeg er vokst opp med hunder og har ett annet syn enn deg, tydeligvis. )
cherry coke Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Nei, du er ikke vanskelig. Bare si det som det er du=) Jeg har hatt hund selv og er veldig glad i hunder, men de får ikke komme inn til meg!
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Hahaha. Den hunden hadde ikke satt sine bein i mitt hus. Jeg hadde tilbudt bur i garasjen. Som et kompromis hvis hun ønsket å overnatte. Jeg hadde bare sagt pent at jeg skjønner hun er glad i dyret, og at den sikkert ikke er farlig. Men at den fra mitt ståsted utgjør en trussel mot mitt barn, at jeg er redd ungen skal bli syk (Nylander skriver om salmonella i hundespytt) eller bitt av dyret. Hun er dyreeier, og kan vel ett og annet om instinkter vel, det være seg beskyttelses- eller jaktinstinkt. Og har hun så dårlige sosiale antenner at hun mukker på det, så er det bare å sette blikket i henne og si: Jeg bestemmer i eget hus og over eget barn. Punktum.
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Jeg tillater aldri hund inne i mitt hus. De skraper på dørene og legger igjen masse hår overalt. Min leilighet er verken fjøs eller stall eller hundehus.
LilleBjella Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Si fra på en hyggelig måte. Det kan føles like ille for henne, som om noen skulle bedt deg ikke ta med babyen din. Jeg er selv hundeeier, og spør alltid før jeg tar henne med på besøk. Da antar jeg at vennene mine tør si fra om det ikke er greit. Sier de ja, så får hun være med. Hun er en del av familien vår. Jeg kan også dra uten, men har vi vært på jobb hele dagen, er det uaktuelt å la henne være alene hjemme på kvelden også. Da blir vi heller hjemme, og takker nei til en invitasjon.
Berta_78 Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 16. mars 2009 Takk, jenter. Det var jo nøyaktig de svarene jeg ønsket meg ;-) Har liksom trodd at "alle" hundeeiere tar for gitt at alle elsker deres hund, men undervurderer kanskje venninnen min litt...? kan si at vi gjerne kommer på besøk så hunden og babyen kan bli kjent der, men at jeg ikke har helt nerver til å ha den løpende blant babyens saker. Så får de heller la være å komme når de ikke får hundvakt, jeg forstår veldig godt LilleElla med hensyn til å ikke dra fra hunden på kvelden. Håper bare hun ikke blir sur.. Takk :-)
krisbmw520 Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Jeg kan skjønne at du ikke vil ha hunden inn i deres hus/leil når du ikke har hund selv og nå har et lite barn. Det burde venninen din egentlig skjønne uten at du sier ifra. Men i dette tilfellet er det nok lurt at du sier ifra. Jeg har en hund jeg tar med, kun hvis jeg får følelsen av at det er greit. Tar hunden min aldri med til venninner som ikke har hund selv. Jeg fikk selv denne hunden når datteren min var 8 mnd og kan ikke skjønne hva som er galt med å ha hunder sammen med barn. Dette er en jack russel terrier, de er kjent for å ikke være barnevennlige, men det har litt med hvordan man former dem selv også. Du kan jo bruke det at du har blitt bitt som en liten unnskyldning, hvis denne venninnen din føler at hunden hennes liksom er "barnet" hennes. Jeg må bare legge til at datteren min nesten aldri har vært syk og jeg tror dette har å gjøre med at hun er vant med mye bakterier grunnet hunden vår :-) høres kanskje ekkelt ut for deg. Må også legge til at hunden min sover sammen med meg hver natt i sengen min :-) Hunder er ikke ekle, men det har mye å gjøre med hva man er vant med. . . ;-)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Jeg ler av dere som er så hysteriske at dere synes hunder skittene og ekle. Salmonella i hundespytt er kun en sjanse dersom den har fått i seg mat med salmonella i... Hvordan løser dere egentlig å dra på besøk til folk som har hund? Jeg antar at dere synes huset mitt stinker hund. :ler høyt: Vel stinkende hus kan jeg leve med så lenge jeg og barnet mitt kan leve med dyr i hus. Det er helt uaktuelt for oss å leve uten dyr. Livskvaliteten min er bare ikke den sammen. Om du vil ha venninnens hund i hus er vel helt opp til deg. Forøvrig.
AO3 Skrevet 16. mars 2009 #14 Skrevet 16. mars 2009 Skal jeg være helt ærlig? Jeg synes du er litt vanskelig. Jeg har ikke hund lenger nå, men jeg har hatt det før. Så lenge dette er en hund som hun har noenlunde under kontroll, og selvsagt en hund som ikke vil bite, ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg kom her og nektet noen å ta den med til meg på besøk. Selvsagt er det ditt hus, og du bestemmer... MEN jeg ville reagert negativt på det, hvis jeg var hundeeieren, og ville følt meg lite velkommen. Hvor mange hundeeiere tror du det er som har baby? Mange! Deres babyer lider ingen nød av at hunden selvsagt ikke har sko den kan ta av seg på vei inn. Tror du virkelig at føttene dine er spesielt rene, selv om du ikke går inn i sko? Du kan jo gjøre et kompromiss, og si at hunden f.eks. må ligge på et bestemt sted - under bordet, ved eierens føtter e.l. - hele tiden mens den er der?
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Jeg syntes også du er vanskelig... Hadde en av mine veninner sagt noe slikt til meg,hadde jeg nok sluttet å komme på besøk hos dem :0) Enkelt og greit... Og siden du selv sier at denne veninnen din har med hunden hvor hen hun går..kan det nok hende at hun blir fornærmet ja. Det hadde iallefall jeg blitt :0) Dessuten skal alltid hund og barn aldri være alene...alle historier på barn som er bitt...er der de ikke har blitt holdt under observasjon. Jeg er mer redd for at et barn gjør noe galt mot en hund,enn at en hund gjør noe galt med et barn!
PopUp Skrevet 16. mars 2009 #16 Skrevet 16. mars 2009 Guri, så vanskelige enkelte er da... Og lettere hysteriske, må jeg si! Og jeg håper for all del at du ikke overfører din frykt for hunder til barnet ditt, det er altfor dumt! Dummeste jeg hører er foreldre som sier til barna sine: "ikke klapp den hunden der, den er farlig" etc... MEN, du klarer vel å snakke med venninna di? Og si ifra på en ordentlig måte? )
cherry coke Skrevet 16. mars 2009 #18 Skrevet 16. mars 2009 Så man slutter å besøke venner fordi man ikke får ta hunder inn?? Da settes vennskap høyt må jeg si...jøss.
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #19 Skrevet 16. mars 2009 Det er bare å si ifra, de fleste skjønner da at man ikke vil ha andres hunder svirrende rundt babyen sin.
nawi Skrevet 16. mars 2009 #20 Skrevet 16. mars 2009 Synes ikke man kan forvente å ta med husdyr inn i andres hjem jeg. Men det er min mening. Mange som ikke tåler dyr. Nå er jeg litt ekstrem her, men for meg blir det nesten som å forlange å få røyke inne hos folk.
shari_z Skrevet 16. mars 2009 #21 Skrevet 16. mars 2009 Nå har jeg ikke lest gjennom alle svarene, men synes det er helt greit at du sier fra (på en pent måte - husk at for henne, er hunden *hennes* baby!) at du ikke ønsker hunden inne i huset lenger på grunn av at babyen er på gulvet hele tiden. Jeg eier hund selv, og hadde en gang en hund vi måtte ha med oss overalt. Likte det dårlig, og var mer enn villig å binde den ute (hvis det var pent vær) eller la den ligge i bilen med egen dyne (hvis det var kaldt ute), og har også tatt med bur hvis de vi besøkte sa hunden kunne være inne. Jeg liker dårlig at hunden min røyter, og særlig i husene til andre! Nå har jeg en hund som kan bli hjemme alene, og når vi får besøk, setter jeg henne alltid i bur. Alle vi kjenner vet at vi har henne, men likevel føler at min hund skal ikke forstyrre andre ved å kose, røyte, eller klatre, osv. på besøkende. Hvis det er greit for besøkende (har noen bekjente som er redd hunder, og hun er en boxer - en rase mange er redd for uten at jeg vet hvorfor), tar jeg henne ut for å hilse etter hun har roet seg ned, og så sier jeg alltid fra før jeg tar henne ut for å lufte henne. Synes det er vanlig folkeskikk å respektere at ikke alle er like glad i dyr.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 16. mars 2009 #22 Skrevet 16. mars 2009 Hysterisk. Be vennen din tørke av potene på hunden. Barn har bare godt av å sosialiseres med dyr. Her slipper alle inn, tobent som firbent. Så lenge hunden ikke sitter i lekegrinda med ungen og dere er ute og drikker whiskey så går det nok bra skjønner du
nicknavn Skrevet 16. mars 2009 #23 Skrevet 16. mars 2009 "Dummeste jeg hører er foreldre som sier til barna sine: "ikke klapp den hunden der, den er farlig" etc..." Hvorfor er det dumt? En fremmed hund kan være farlig og barn må få det inn at det ikke bare er å klappe hvilken som helst hund som kommer i dems vei. Jeg snakker selv med min sønn om hunder, at man ikke kan klapep de etc, ikke for at jeg er redd de, men for at min sønn har en tendens til å ville gå rett bort til hunder og helst sette seg ned på kne og se de rett i øynene og selvsagt klappe, så etter mitt skjønn kan hvilken som helst hund mislike dette. Defor er det lettere å si til min sønn at hunden er farlig, enn å si at den kansje er farlig, ikke lett for en 3,5 åring å skjønne forskjellen.
krisbmw520 Skrevet 16. mars 2009 #24 Skrevet 16. mars 2009 Jeg pleier å si til datteren min på 3 år at vi må spørre først, før hun kan klappe hunden. Eieren kan da si om hunden liker barn eller ikke. Hvis den ikke er begeistret for barn regner jeg med at eieren sier nei, hun kan dessverre ikke klappe den osv... Kan jo være dumt å lære ungene at alle hunder er farlige
lille sprelle Skrevet 16. mars 2009 #25 Skrevet 16. mars 2009 Jeg respekterer hundeeiere som har folkeskikk. De spør faktisk før de tar med seg hunden og forsikrer seg nok en gang om at det er greit. De passer også svært nøye på hunden sin når det er småbarn til stede enten det er på besøk eller i egen bolig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå